Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Problemen met nieuw computersysteem! Advies gezocht...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey gasten,

Vorige week heb ik onderdelen besteld op Azerty.nl voor een nieuwe computer. Toen deze onderdelen binnenkwamen, heb ik het systeem zelf in elkaar gezet. Dit verliep allemaal voorspoedig, alleen nu loop ik tegen een aantal problemen aan... Mijn vraag is of jullie met mij mee zouden willen denken over de stappen die ik moet nemen voordat ik eventuele onderdelen retour stuur. Hieronder staan alle details/dingen die naar mijn idee afwijkend zijn:

De computer heb ik gekocht met als doeleinden om er voornamelijk op te gaan gamen, en ik wilde ieder spel op 60 frames-per-second of hoger spelen. Dit aantal frames-per-second haal ik bij de meeste spelen wel, maar wordt toch zo nu en dan gestoord door forse haperingen (wat bij mij grote zorgen opwekt). Far Cry 3 is zelfs onspeelbaar vanwege enorme FPS-lagg dit is zelfs Medium videokwaliteit.

Op de momenten dat de computer onder een lading komt te staan gebeuren er ook een beetje aparte dingen, althans, ik neem aan dat dit niet normaal is voor onderdelen van deze prijs. Zowel de voeding als de grafische kaart maken regelmatig nogal vervelende geluiden. Nu heb ik zelf al best wat gegoogeled en dit wordt blijkbaar Coil Noise/Whine genoemd.

Tijdens een Windows prestatie-index scan is de Coil Noise vanuit de GPU verschrikkelijk goed te horen.
Hieronder een video van iemand die het geluid heeft vastgelegd:
YouTube: XFX HD 7970 GHz Edition coil whine noise while under load.

De voeding is op verschillende momenten te horen. Laatst was het geluid duidelijk te horen bij het vergroten of verkleinen van een venster op het bureaublad (bij zulke aparte dingen dus). Ook was het duidelijk te horen tijdens het spelen van Skyrim (alleen tijdens het spelen zelf, zodra er op Esc wordt gedrukt en het pauze-menu tevoorschijn komt, verdwijnt het geluid. Hervat je het spel, dan gaat het geluid ook verder). Het geluid klinkt zoals te horen is in de video hieronder:
YouTube: PSU 750tx V2 Corsair - Coil Whine

Ik zal ook even vermelden dat ik nog geen BIOS update heb uitgevoerd sinds ik het ontvangen heb. Wel heb ik alle drivers van internet gedownload (de bij de onderdelen geleverde Cd's heb ik dus NIET gebruikt).

Onderdelen:

Behuizing:
http://azerty.nl/0-1043-5...design-define-r4-tow.html

Moederbord:
http://azerty.nl/0-4924-4...terne-afbeeldingen-c.html

CPU:
http://azerty.nl/0-2532-4...-lga1155-socket-doos.html

CPU Koeler:
http://azerty.nl/0-976-46...gen-3-rev-b-scmg-310.html

RAM:
http://azerty.nl/0-750-42...-vengeance-geheugen-.html

Grafische kaart:
http://azerty.nl/0-3921-4...-hd-7970-black-editi.html

Voeding:
http://azerty.nl/0-1073-3...thusiast-series-tx75.html

SSD:
http://azerty.nl/0-1990-4...m4-solid-state-drive.html

HDD:
http://azerty.nl/0-857-45...arracuda-st2000dm001.html

Windows 8 Pro x64

Als monitor gebruik ik m'n LCD Televisie. Deze heeft een verversingsfrequentie van 75Hz.

Ik hoop dat het probleem zo snel mogelijk verholpen is, zodat ik het systeem gewoon kan gebruiken waarvoor ik het gekocht heb.

Alvast bedankt!

Stan

• W4RH34D
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-11 13:55
Wat voor driver heb je voor de videokaart gebruikt?

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-10 11:02
Voor zover ik weet is Coil whine niet op te lossen met een driver of bios/firmware update.
Ik denk dat het beste wat je kan doen is informeren bij Azerty over garantie op de onderdelen

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Zonder de geluiden te hebben gehoord even wat opmerkingen:
De computer heb ik gekocht met als doeleinden om er voornamelijk op te gaan gamen, en ik wilde ieder spel op 60 frames-per-second of hoger spelen. Dit aantal frames-per-second haal ik bij de meeste spelen wel, maar wordt toch zo nu en dan gestoord door forse haperingen (wat bij mij grote zorgen opwekt). Far Cry 3 is zelfs onspeelbaar vanwege enorme FPS-lagg dit is zelfs Medium videokwaliteit.
Dit is een van je voornamelijke problemen neem ik aan? Je kan de game niet op hoge FPS spelen op settings waar je dat verwacht. Is dit nu bij alle games zo, en noem je nu FC3 in het bijzonder? Kan je eens wat zaken benchmarken? En is het voornamelijk door een stuttering (even korte dip in de framerate), of doordat de algehele framerate laag blijft?
Tijdens een Windows prestatie-index scan is de Coil Noise vanuit de GPU verschrikkelijk goed te horen.
Hieronder een video van iemand die het geluid heeft vastgelegd:
YouTube: XFX HD 7970 GHz Edition coil whine noise while under load.
Is deze clip van jou? En zo nee, is het echt exact hetzelfde geluid?
De voeding is op verschillende momenten te horen. Laatst was het geluid duidelijk te horen bij het vergroten of verkleinen van een venster op het bureaublad (bij zulke aparte dingen dus).
Hoe heb je uitgesloten dat het de voeding is? Feitelijk hoort je voeding niet echt feedback te kunnen geven voor zaken die op het scherm gebeuren.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Topicstarter
W4RH34D schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 14:34:
Wat voor driver heb je voor de videokaart gebruikt?
Ik heb de AMD website mijn grafische-kaart laten detecteren. Hieruit heb ik vervolgens Catalyst Control Center gekregen. De instellingen van de kaart zijn gewoon te veranderen hier... Lijkt me niet dat hier de fout ligt, toch?
LiquidT_NL schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 14:57:
Dit is een van je voornamelijke problemen neem ik aan? Je kan de game niet op hoge FPS spelen op settings waar je dat verwacht. Is dit nu bij alle games zo, en noem je nu FC3 in het bijzonder? Kan je eens wat zaken benchmarken? En is het voornamelijk door een stuttering (even korte dip in de framerate), of doordat de algehele framerate laag blijft?
Far Cry 3 is een van de spellen waarbij ik echt verschrikkelijk last heb van, zoals jij al zegt, stuttering. De framerate is erg onregelmatig. Omdat ik het systeem eigenlijk pas net heb, heb ik nog niet zo gek veel spellen kunnen spelen. Skyrim speel ik op gemiddeld 60 fps, maar ook deze heeft zo nu en dan last van stuttering (wat toch niet zou mogen kunnen met deze kaart). De demo van Shogun 2: Total War kon ik probleemloos spelen (voor zolang ik dit heb gedaan). Je moet begrijpen dat ik gewoon verschrikkelijk baal omdat al m'n spaargeld in dit systeem zit. Ik kan wel een keer benchmarken.
Is deze clip van jou? En zo nee, is het echt exact hetzelfde geluid?
Nee, dit is geen clip van mij, maar voornamelijk het geluid op het laatst van het filmpje komt overeen met de geluiden die de kaart maakt tijdens een van de Windows prestatie-index scan.
Hoe heb je uitgesloten dat het de voeding is? Feitelijk hoort je voeding niet echt feedback te kunnen geven voor zaken die op het scherm gebeuren.
Ik heb twee wc-rollen aan elkaar geplakt (echt waar... er was geen keukenrol in de buurt :P) om te luisteren waar het geluid vandaan kwam. In eerste instantie dacht ik dat het de GPU was, maar het geluid werd luider toen ik richting PSU ging. Deze onderdelen zitten wel dicht bij elkaar in de buurt dus ik kan het verkeerd hebben.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40
Iets wat mij voornamelijk opvalt... Een LCD TV met refresh rate van 75Hz? Hoe heb je hem aangesloten? Volgens mij accepteren LCD TV's alleen 50/60Hz over HDMI en meer heeft ook geen nut omdat alles daar boven interpolatie van de software is om bijvoorbeeld 100 of 200Hz effectief te halen. 75Hz input zou er volgens mij voor zorgen dat de refresh rate ernstig uit de maat loopt met de verversing van het scherm zelf... Wellicht dat dat erin resulteert dat de TV zelf frames gaat vertragen of iets dergelijks, of zie je op een tool als Fraps ook echt de fps terugvallen?

En als je V-sync gebruikt bij voorkeur triple buffering afdwingen, bij nVidia kan dit in ieder geval wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Rctworld schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:32:
Iets wat mij voornamelijk opvalt... Een LCD TV met refresh rate van 75Hz? Hoe heb je hem aangesloten? Volgens mij accepteren LCD TV's alleen 50/60Hz over HDMI en meer heeft ook geen nut omdat alles daar boven interpolatie van de software is om bijvoorbeeld 100 of 200Hz effectief te halen. 75Hz input zou er volgens mij voor zorgen dat de refresh rate ernstig uit de maat loopt met de verversing van het scherm zelf... Wellicht dat dat erin resulteert dat de TV zelf frames gaat vertragen of iets dergelijks, of zie je op een tool als Fraps ook echt de fps terugvallen?

En als je V-sync gebruikt bij voorkeur triple buffering afdwingen, bij nVidia kan dit in ieder geval wel :)
De computer is aangesloten verbonden met een HDMI kabel. Ik heb met Dxtory de FPS in Far Cry 3 gemeten en hieruit dit nogal onregelmatig te zijn. Van 60fps sprong hij dan ineens naar 40fps. Maar dit ging hand in hand met het vervelende stotteren...

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:36:
[...]

De computer is aangesloten verbonden met een HDMI kabel. Ik heb met Dxtory de FPS in Far Cry 3 gemeten en hieruit dit nogal onregelmatig te zijn. Van 60fps sprong hij dan ineens naar 40fps. Maar dit ging hand in hand met het vervelende stotteren...
Dan staat de uitvoer naar de TV naar ik aanneem al op 60Hz?

Op wat voor momenten krijg je trouwens dat soort frame-drops? Hardware technisch kunnen die drops volgens mij vooral te maken hebben met een te slappe PSU of oververhitting, dat zou op zich wel per game kunnen schelen maar overhitting zou bijvoorbeeld weer niet direct optreden...

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Rctworld schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:32:
Die toestellen geven 75hz output om flickering te reduceren volgens mij. Als het goed is slikken ze regulier 60hz. Ik heb er wel overheen gelezen en deze toestellen doen vaak "gekke" dingen om 75hz input om te zetten naar 60hz (als mensen 60hz forceren in hun instellingen).

TS: probeer eens te rommelen met de refreshrate tussen 60hz en 75hz af te wisselen. Volgens mij is 60hz nog steeds de voorkeur, ook op 75 hz toestellen (m.u.v. de 120hz toestellen tegenwoordig).

En ik weet niet hoe je hem hebt aangesloten? HDMI? HDMI dus
Lijkt het me het liefst gewoon helemaal geen vsync om even het probleem aan te kijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:18:
[...]
Far Cry 3 is een van de spellen waarbij ik echt verschrikkelijk last heb van, zoals jij al zegt, stuttering. De framerate is erg onregelmatig. Omdat ik het systeem eigenlijk pas net heb, heb ik nog niet zo gek veel spellen kunnen spelen. Skyrim speel ik op gemiddeld 60 fps, maar ook deze heeft zo nu en dan last van stuttering (wat toch niet zou mogen kunnen met deze kaart). De demo van Shogun 2: Total War kon ik probleemloos spelen (voor zolang ik dit heb gedaan). Je moet begrijpen dat ik gewoon verschrikkelijk baal omdat al m'n spaargeld in dit systeem zit. Ik kan wel een keer benchmarken.
Ik snap dat je baalt, maar hoeveel frames per seconde hebben we het over? Hier:
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:36:
[...]

Wat voor stutters hebben we het dan over? Kan je anders eens frametime data posten (de tijd tussen twee frames, dat is wat handiger dan een framerate, kan gewoon met FRAPS)? En wat voor framerates hebben we het specifiek over? Farcry 3 schaalt bijvoorbeeld voor geen meter bij mij, wat haal je dan met bijvoorbeeld Ultra, 1920x1080, MSAA x4? Dan kan je het vergelijken met andere benchmarks.
Ik heb twee wc-rollen aan elkaar geplakt (echt waar... er was geen keukenrol in de buurt :P) om te luisteren waar het geluid vandaan kwam. In eerste instantie dacht ik dat het de GPU was, maar het geluid werd luider toen ik richting PSU ging. Deze onderdelen zitten wel dicht bij elkaar in de buurt dus ik kan het verkeerd hebben.
Goede methode verder, maar een voeding hoort niet echt geluidjes te maken bij zulke kleine handelingen. Zou je het uit kunnen sluiten? Klinkt namelijk in mijn ogen/oren meer als allemaal GPU problemen. Wat zijn je temps?

[ Voor 43% gewijzigd door LiquidT_NL op 02-04-2013 15:49 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Topicstarter
Rctworld schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:41:
[...]

Dan staat de uitvoer naar de TV naar ik aanneem al op 60Hz?

Op wat voor momenten krijg je trouwens dat soort frame-drops? Hardware technisch kunnen die drops volgens mij vooral te maken hebben met een te slappe PSU of oververhitting, dat zou op zich wel per game kunnen schelen maar overhitting zou bijvoorbeeld weer niet direct optreden...
De temperaturen van de GPU zijn onder een lading zo'n 60 graden Celsius, niks mis mee zou ik zeggen.

Over die uitvoer naar de TV: ik keek laatst in het Control Center van de GPU, en zag hier wel iets over staan. Ik zal straks nog even kijken.

Verwijderd

Topicstarter
LiquidT_NL schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:43:
Goede methode verder, maar een voeding hoort niet echt geluidjes te maken bij zulke kleine handelingen. Zou je het uit kunnen sluiten? Klinkt namelijk in mijn ogen/oren meer als allemaal GPU problemen. Wat zijn je temps?
Oh shit hey... Je bedoelt neem ik aan de temps terwijl de PC onder lading is. Ik zal straks even kijken. Volgens mij is hier niks vreemds aan. De laatste keer was de GPU zo'n 60 graden tijdens het spelen, en de processor tussen de 40 en 50.
Pagina: 1