windows 7 of windows 8 voor zakelijk gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-09 23:35
Ik moet binnenkort een adviesje uitbrengen voor een bedrijf van 20-30 man die hun pc's voornamelijk gebruiken voor wat huis tuin en keuken MS Office werk.

Er wordt nu met windows xp gewerkt. Ik twijfel nu welke versie van windows ik moet adviseren:

- windows 7: heeft mijn voorkeur, alleen nadeel is dat deze versie inmiddels ook alweer wat jaartjes oud is en de ondersteuning (ik begreep januari 2015) eindigt.

- windows 8: het nadeel hiervan vind ik persoonlijk dat ik deze versie een versie is in de categorie "Vista", oftewel: is het nét niet.

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dev000 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 13:55:
- windows 8: het nadeel hiervan vind ik persoonlijk dat ik deze versie een versie is in de categorie "Vista", oftewel: is het nét niet.
Kun je dit eens beargumenteren? Op welke punten is Windows 8 het nét niet, waarvoor de medewerkers het OS gaan gebruiken?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:52

Wish

ingwell

Waarom moet jij een adviesje uitbrengen als je dat blijkbaar niet kan? #dtv

Anyway - zakelijk hebben wij ook de afweging te maken om of W8 of W7 te adviseren. Aangezien bijna al onze devices zonder touchscreen zijn, imagen we standaard W7. W8 is ook te verkrijgen, maar dan op aanvraag.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Windows 7 is verleden tijd, nieuwere versies zullen op Windows 8 voort borduren dus vanuit dat oogpunt zou ik voor Windows 8 gaan. Als ze van XP komen en toch een nieuwe interface moeten aanleren lijkt Windows 8 een betere keuze.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-09 23:35
Kun je dit eens beargumenteren? Op welke punten is Windows 8 het nét niet, waarvoor de medewerkers het OS gaan gebruiken?
Hierom bijvoorbeeld:
http://www.automatisering...moet-windows-8-verbeteren

Ik vind deze kritiekpunten die dit onderzoeksbureau constateert wel echt terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:20

Fiber

Beaches are for storming.

W8 Pro maar dan wel dat homescreen er uit slopen en een W7 theme er over gooien.

Best of both worlds... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dev000 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 14:03:
[...]

Hierom bijvoorbeeld:
http://www.automatisering...moet-windows-8-verbeteren

Ik vind deze kritiekpunten die dit onderzoeksbureau constateert wel echt terecht.
In dat artikel worden eigenlijk maar twee punten genoemd die betrekking hebben op gebruikerservaring:
  • Het ontbreken van een startmenu
  • Het niet direct laten zie van het bureaublad, maar het opstarten in Metro
Beide zijn met een simpele tool op te lossen. (9 startmenu's voor Windows 8). Ik probeer niet lullig over te komen, maar waren dat je enige argumenten?

Heb je verder ook al eens gekeken naar de voordelen van Windows 8 ten opzichte van Windows 7?

Even een persoonlijke kanttekening: zonder een startmenu tool vond ik Windows 8 ook een draak van een OS, sinds ik classic shell gebruik vind ik het echt een goed OS. In mijn ogen beter dan Windows 7. :)
Fiber schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 14:03:
W8 Pro maar dan wel dat homescreen er uit slopen en een W7 theme er over gooien.

Best of both worlds... ;)
Dat dus :)

[ Voor 20% gewijzigd door Question Mark op 02-04-2013 14:37 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook voor Windows 8 gaan. Je gebruikers moeten toch een nieuwe omgeving leren kennen dus zijn ze het best van dat direct goed te doen.
Het ontbreken van een startmenu kan inderdaad opgelost worden met een simpele tool maar zelf dat is overbodig. Gewoon op je Windows-toets rammen en typen wat je wil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Windows 8 lijkt ook iets minder resources te vreten dan Windows 7, waardoor je minder prijzige pc's kan aanschaffen. Het draait beter op mijn netbook dan Windows 7 (EEE PC 1000H).

[ Voor 21% gewijzigd door Cobiwan op 02-04-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:27
Maakt dat bedrijf nog gebruk van software dat "alleen" onder XP werkt?
Mocht dat zo zijn test die software eerst eens onder Win7 en 8.
Misschien is het ook een goed idee om tijdelijk, zeg een week, twee pc's in dat bedrijf te plaatsten en de werknemers kennis te laten maken met de beide Windows versies, laat hun dan beslissen wat ze willen.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apollo13 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 14:51:
Maakt dat bedrijf nog gebruk van software dat "alleen" onder XP werkt?
Mocht dat zo zijn test die software eerst eens onder Win7 en 8.
Misschien is het ook een goed idee om tijdelijk, zeg een week, twee pc's in dat bedrijf te plaatsten en de werknemers kennis te laten maken met de beide Windows versies, laat hun dan beslissen wat ze willen.
Werknemers zelf laten beslissen lijkt me niet echt een goed idee. Zij hebben er namelijk geen verstand van. De kans is trouwens ook het grootst dat ze dan voor Windows 7 gaan kiezen omdat ze daar nog steeds een traditioneel startmenu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:31

Eagle Creek

Breathing security

dev000 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 13:55:
Ik moet binnenkort een adviesje uitbrengen voor een bedrijf van 20-30 man die hun pc's voornamelijk gebruiken voor wat huis tuin en keuken MS Office werk.
Heb onlangs hetzelfde gedaan voor een wat kleiner bedrijf. Bedrijf in kwestie had nieuwe pc's nodig en nieuwe software (draaide PIV's met XP en Office XP).

Om die reden alleen al heb ik gewoon gekozen voor "het nieuwste", in dat geval Windows 8 en Office 2010. Voor dit bedrijf is IT een noodzakelijk kwaad en hoe minder vaak nieuwe software gekocht moet worden hoe beter.

Daarnaast is met een kleine handleiding voor de gebruikers de nieuwe interface zo onder de knie en werkt Windows 8 grotendeels hetzelfde als Windows 7. Inclusief wat voordelen, zoals de mógelijkheid tot de Marketplace, het snelle opstarten en afsluiten en nog wat beheerzaken.

Ik heb nog geen klachten gehoord :).
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 14:52:
[...]

Werknemers zelf laten beslissen lijkt me niet echt een goed idee. Zij hebben er namelijk geen verstand van. De kans is trouwens ook het grootst dat ze dan voor Windows 7 gaan kiezen omdat ze daar nog steeds een traditioneel startmenu hebben.
Eens.

Wat afhankelijk van Windows XP-programma's betreft:
Je zou deze misschien centraal virtueel kunnen aanbieden.
Of Windows 7 met XP mode.
Of Windows 8 met lokaal virtueel Windows XP.

[ Voor 24% gewijzigd door Eagle Creek op 02-04-2013 15:02 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand toevallig of als je Start8 (of soortgelijke software) installeert je de OPTIE hebt om Metro te omzeilen, of dat dit verplicht is?

Ik wil wel gewoon mijn metro-menu behouden, alleen een startknop (zoals Windows 7) wil ik erbij. Maar niet als vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:18
Dat het windows startmenu niet in windows 8 zit lijkt mij in dit geval niet zon moeilijk punt?

Als jij aangeeft dat de gebruikers alleen wat simpel huis tuin en keuken office werk verichten lijkt mij dat prima te doen vanuit de metro interface. wellicht zelfs nog makkelijker aangezien de gebruikers de tiles voor office gelijk te zien krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 11:28
De hele metro vs startmenu discussie valt ook het stukje "Anders(of nieuw) is eng" en zal verschillen per gebruiker. Touch of niet, Metro zal met zijn grote iconen erg handig zijn geweest voor de "oudere" gebruikers op mijn werk.

Wat ik me meer afvraag is wat het verschil is tussen 7 en 8 voor de server die achter zit. Of is hier het verschil zo klein dat het te verwaarlozen is. Werkt het bijvoorbeeld wel op MS server 2003, enz.

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinigami
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-04 12:15
Kies Ubuntu of Mint o.i.d. Scheelt je 20-30x Windows licenties en een hele hoop gezeik over de verschrikkelijke usability van het Windows 8 startmenu (subjectief).

Als disclaimer, voordat de flamewars weer uitbreken: Ik ben helemaal niet bang voor verandering, heb alle beta's en RC's van Windows 2000 tot Windows 8 uitgeprobeerd. Ik gebruikte bijv. ook Unity vanaf het moment dat Canonical dit in Ubuntu stopte. Of het startmenu toen Windows 95 uitkwam (dit werd ook daadwerkelijk als een vooruitgang gezien gedurende de migratie van 3.11 naar 95). Maar Windows 8 heeft gewoon een paar structurele problemen.

Ik ben van mening dat we toch op een gegeven moment moeten gaan concluderen dat het nieuwe startmenu écht wat usabilityproblemen heeft op de desktop, los van alleen het "anders (of nieuw) is eng"-argument er telkens bij te halen. Windows 8 hingt op twee gedachten, en er is een gigantische discrepantie tussen de twee interfaces.

Natuurlijk kan je er na verloop van tijd mee leren omgaan. Ik kon ook leren omgaan met de interface van m'n videorecorder, maar dat hoeft nog niet te zeggen dat het goed ontworpen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Shinigami schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 16:59:
Kies Ubuntu of Mint o.i.d. Scheelt je 20-30x Windows licenties en een hele hoop gezeik over de verschrikkelijke usability van het Windows 8 startmenu (subjectief).
Kunnen ze ook gelijk hun andere software weggooien want die werkt alleen op Windows. Scheelt ze nog meer licentiekosten. :') En waar haal je als bedrijf support vandaan op je Linux? Je kan met een Windows licentie bij problemen een ticket bij MS openen. Bij Linux (muv de zakelijke versies die niet gratis zijn) is er geen support met garanties.

Voor de TS:

Extended Support op Windows 7 loopt tot 2020 op de zakelijke versies. Home versies weet ik niet zeker, daar let ik niet zo op. Je hebt dan tot 2020 security patches. Support op Windows 8 loopt langer natuurlijk.

Er worden hierboven al genoeg dingen genoemd hoe je 8 meer op 7 kan lijken, dus daar hoeft niets meer aan bijgevoegd te worden.

Je zou nog eventueel moeten kijken met applicatie compatibiliteit. Werkt alles naar behoren onder 7 en/of 8. En hoe ga je de upgrade doen? Als je geen SA hebt en je Windows meekrijgt met je hardware krijg je vaak nog bij zakelijke desktops en laptops Windows 7 Pro. Dell en HP hebben beiden wel een optie dat je er ook een 8 CD bij krijgt. Dan heb je ook genoeg keuze weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-10 16:49
Shinigami schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 16:59:
Ik ben op Linux gebied nog niets tegengekomen wat ook maar in de buurt komt van het beheer van een Windows omgeving waarbij AD gebruikt wordt (en dan heb ik het over het complete plaatje : Windows Server, Exchange, System Center producten, GPO's, noem maar op).
Overstappen op Linux is vaak absoluut geen optie, helemaal niet in het MKB waar de TS zo te zien in zit (goed, system center zal hier wel niet gebruikt worden, vermoedelijk wordt hier wel weer gebruik gemaakt van een SBS server of iets in die trend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

W8 is niet bepaald een eclatant succes te noemen.

Gebruik Windows 8 loopt verder achter op Vista.

Als er alleen office gebruikt wordt vraag ik me af of je niet gewoon de XP licenties over kunt zetten naar de nieuwe machines. Spaart weer nieuwe kopen uit. Als het vervanging betreft natuurlijk. Bij uitbreiding gaat dat niet op.

En die ondersteuning door Microsoft, als die al erg belangrijk is, zou best wel weer eens verlengd kunnen worden. Ik zou er tenminste niet vreemd van opkijken als dat over een tijdje bekend gemaakt zou worden nu XP nog op 42% van alle PC's woont. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 02-04-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik vind die vergelijkingen met Vista altijd wat oneerlijk.

- Toen vista uitkwam was XP 5/6 jaar oud, Win7 was er ~3 toen Win8 uitkwam.
- Toen Vista in 2007 uitkwam was er (nog) geen (sprake van) crisis. Momenteel spreken sommige economen over nog 7 jaar crisis.

Verder snap ik de kritieken op Win 8 niet, deze zijn van esthetische aard, Vista had een geheel nieuw driver model waar de fabrikanten niet altijd op voorbereid waren. Wat een soms erg onstabiel systeem met zich meebracht.

Meer ontopic:
Wij krijgen onze policy opgelegd van een grote multinational in de energiebranche. De standaard pc is nog steeds uitgerust met XP. Er is pas deze maand een aankondiging gedaan dat er naar Win7 overgegaan wordt.

Onze afdeling is daar dan een wat vreemde eend. Wij hebben wel standaard laptops (nuja, niet de default versie. We werken met een i7 hp eliteboooks met 8GB ram en XP 32bit erop. Ondertussen ook al weer twee jaar geleden.), maar beheren de software erop zelf. Ik zit op een afdeling waar ik voornamelijk java ontwikkeling doen, maar op er wordt ook veel gewerkt met virtualiseren, it gerelateerde zaken en automatiserings werkzaamheden.

Momenteel doet de hele afdeling het met Win7pro op de laptop. Twee personen werken met Win8pro. Die twee personen kunnen meestal wel goed overweg met het OS, ook op onze afdeling, met de meeste software. Maar persoonlijk prefereer ik zakelijk toch nog steeds Win7. Ik wil namelijk eerst Win8 prive leren kennen eer ik er zakelijk aan begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
Niet echt relevant voor de vraag of de TS voor W7 of voor W8 moet kiezen toch?

Ik ben zelf niet echt bekend met zakelijke uitrol van Windows-machines, maar het schijnt dat W8 meer policies heeft en makkelijker uit te rollen is, in dat opzicht is W8 misschien wel een voordeel. Daarnaast kan je W8 exact zo laten werken als W7 met allerlei tools.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gevoelsmatig zou ik ook voor win8 onder een win7 theme kiezen. Enige risico dat je dan wel zeker loopt is dat als de echte win8 software uitkomt, je niet weet hoe dat met je theme samenwerkt. Maar aangezien velen het doen zullen software huizen misschien wel oppassen met een win8 interface en zal win9 weer lekker het start menu / dock hebben en de appinterface lekker achter een functietoets verstoppen (waar ie imo ook thuis hoort, zoals bij OSX).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ramon schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 21:57:
[...]
Niet echt relevant voor de vraag of de TS voor W7 of voor W8 moet kiezen toch?
Het is een signaal dat W8 wel eens snel opgevolgd zou kunnen worden door een nieuwere versie en dat W8 in het bedrijfsleven wel eens nooit breed gebruikt zou kunnen worden. Dat maakt het een minder aantrekkelijke keuze lijkt me. Mede daarom ook mijn suggestie om de overstap nog even uit te stellen door XP nog wat langer te gebruiken (mits er sprake is van vervanging, alhoewel een paar extra XP licenties ook niet moeilijk te vinden zullen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ramon schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 21:57:
[...]
Ik ben zelf niet echt bekend met zakelijke uitrol van Windows-machines, maar het schijnt dat W8 meer policies heeft en makkelijker uit te rollen is, in dat opzicht is W8 misschien wel een voordeel. Daarnaast kan je W8 exact zo laten werken als W7 met allerlei tools.
Qua uitrol, en dan spreek ik over installatie via SCCM, is er eigenlijk geen verschil met W7. Eigenlijk werkt dat hetzelfde.

Toch lees ik in het bericht van TS dat ze meer met custom installaties werken.
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:51:
[...]

Het is een signaal dat W8 wel eens snel opgevolgd zou kunnen worden door een nieuwere versie en dat W8 in het bedrijfsleven wel eens nooit breed gebruikt zou kunnen worden.
Deze situatie doet zich heel vaak voor. Windows XP was een uitzondering met een levensduur van meer dan 10 jaar. Voorheen volgden Windows versies elkaar veel sneller op. Zat er tussen client versies maar iets van drie-vier jaar.

Bedrijven stappen niet snel over op een nieuwe Windows omdat dit veel werk meebrengt. Je moet al je software opnieuw controleren of die wel werkt. Je moet ook je gebruikers eventueel bijscholen over de nieuwe Windows.

Een bedrijf kiest een Windows versie en draait die tot vrijwel het einde van de support periode. Dat XP zo breed overal vertegenwoordigd is/was komt door de uitzonderlijk lange levensduur. Maar nu is het OS achterhaald en de support is bijna over. TS moet XP niet meer overwegen, slechts kiezen tussen 7 en 8.

@TS:

Als je veel met virtualisatie werkt op werkstations (test VM's) kan Windows 8 Pro interessant zijn. Je hebt dan namelijk een volwaardige Hyper-V versie aanboord. Kan je eenvoudig VM's maken en draaien. Geen extra software meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:51:
[...]

Het is een signaal dat W8 wel eens snel opgevolgd zou kunnen worden door een nieuwere versie en dat W8 in het bedrijfsleven wel eens nooit breed gebruikt zou kunnen worden. Dat maakt het een minder aantrekkelijke keuze lijkt me. Mede daarom ook mijn suggestie om de overstap nog even uit te stellen door XP nog wat langer te gebruiken (mits er sprake is van vervanging, alhoewel een paar extra XP licenties ook niet moeilijk te vinden zullen zijn).
Wat je dus eigenlijk zegt is "Windows 8 zou wel eens snel opgevolgd kunnen worden DUS kies ik een versie die al een opvolger of 3 heeft"? Wat is daar nou de logica van? Kies je dan ook geen ubuntu met als reden dat hij 2 opvolgers per jaar krijgt? Of OS X omdat daar ieder jaar een nieuwe versie van uitkomt?

Het heeft er verder alle schijn van dat Windows 8 een gratis update krijgt in de vorm van Blue, en dat MS met Windows 8 ook naar een jaarlijks updateschema wilt gaan. Ik zou me daar persoonlijk niet echt zorgen om maken....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:05:
Gevoelsmatig zou ik ook voor win8 onder een win7 theme kiezen. Enige risico dat je dan wel zeker loopt is dat als de echte win8 software uitkomt, je niet weet hoe dat met je theme samenwerkt. Maar aangezien velen het doen zullen software huizen misschien wel oppassen met een win8 interface en zal win9 weer lekker het start menu / dock hebben en de appinterface lekker achter een functietoets verstoppen (waar ie imo ook thuis hoort, zoals bij OSX).
Ik denk eigenlijk niet dat Microsoft zijn Windows 8 interface zomaar radicaal zal omgooien. Er zijn tot nu toe redelijk veel mensen die er niet al te goed tegenover staan, maar dat is wel vaker het geval bij verandering. Ik zou bijgevolg dus niet gaan klooien met allerlei soorten tooltjes die je startmenu terughalen en gewoon zorgen dat het personeel een goede opleiding krijgt.

Windows 9 zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon zeer goed op Win8 lijken.
Pagina: 1