Toon posts:

Home office NAS met cloud functie(?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zitten hier met 2 personen op kantoor. Sinds jaar en dag loggen we via het netwerk gewoon op elkaars computer (externe schijf) in om bestanden te delen.

We zijn al een tijdje aan het dubben over de aanschaf van een NAS schijf. Nu ben ik benieuwd naar het advies van dit forum.

Ik heb het volgende idee van functionaliteit in m'n hoofd, mocht één van jullie toch een ander idee hierover hebben, informeer me graag hoe het functioneler/makkelijker kan.

We hebben beide een vaste computer (Mac OS X 10.8) en een Macbook Pro. Met de Macbook pro werken we regelmatig vanuit andere locaties.

Het leek mij handig om op kantoor een NAS schijf te plaatsen met een goeie private cloud functie. Dan worden onze bestanden gecombineerd. Deze cloud staat dan op alle 4 de computers aangesloten. Dus past 1 van de computers het bestand aan wordt dit via de cloud gebackupt op de NAS en overgezet op de overige 3 systemen. Dit betekent dat we nooit dubbele verouderde bestanden hebben rondhangen op één van onze computers (zolang we op de NAS cloud zijn ingelogd). Uiteraard moet deze cloud dus ook van buitenaf bereikbaar zijn als één van ons vanaf een andere locatie met verbinding werkt.

Ik ben ook benieuwd of de mogelijkheid bestaat om bv 1x in de week een backup te maken naar een externe HD die dan op een andere locatie dan kantoor op de slaan is. Zodat, mocht er brand of diefstal zijn (en toevallig alle computers op kantoor zijn), de bestanden toch gebackupt zijn.

Ik zat zelf te denken aan een richtprijs van zo'n 300,-/400,- voor de NAS, dit is dan excl harde schijven uiteraard. Is dit een bedrag waarvoor bovenstaande functionaliteit te koop is?

Ik zou genoeg hebben aan plaats voor 2 HD's van 2TB die ik kan plaatsen.

Uit eigen onderzoek ben ik bij een Synology DS213+ uitgekomen, die heeft in ieder geval een private cloud functie.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Synology's Cloud Station werkt erg prettig en is denk ik precies wat jullie zoeken. Synology is over het algemeen wat duurder, maar de kwaliteit is wel een stuk beter. Vooral van de software (DSM). Ik zeg, gewoon doen :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:42

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik denk dat de Synology momenteel ongeveer het beste is dat je kunt krijgen, qua nas met extra functionaliteit. Met de DS213+ zit je zeker goed!

Voor backup kan je instellen dat alles naar Amazon S3 of Glacier wordt gebackupped. Dat is volgens mij het goedkoopste per GB / Maand.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Harstikke bedankt voor de input!

• bkorteling
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 22:04
Ik ben zelf ook op zoek naar een dergelijk systeem. Echter dan voor prive gebruik.

Mijn idee is als volgt:
- documenten, studie, muziek, fotos synchroniseren tussen de nas, laptop en vaste computer
- films kopieren naar de nas
- muziek, fotos en films benaderbaar door tv/mediaspeler

Echter heb ik nog enkele vragen.

Hoe zit het met de beveiliging van de bestanden?

Is het ook mogelijk om naast de cloud functie een map op de schijven aan te maken waar bestanden handmatig in geplaatst kunnen worden zodat deze uitsluitend op de nas staan?

Kan de nas benaderd worden door bijvoorbeeld een mediaspeler? (Dit gaat ook om de bestanden in de cloud)

Alvast bedankt voor de informatie!