Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 22:00
Allen,

Ik heb een Exchange 2007 server.
De gebruikers hebben Outlook 2010 geïnstalleerd staan.

Op de mailserver komen mails binnen van 2 domeinen.
Als voorbeeld: @domein1.nl en @domein2.nl

@domein1.nl is het primaire domein.
@domein2 is pas later toegevoegd onder "accepted domains" in Exchange 2007.

Ik heb onder een gebruiker een e-mailadres toegevoegd "pietje@domein2.nl".
Vinkje "Automatic updates van de mail adressen" uitgezet.

Nu krijgt deze gebruiker wel mail binnen van allebei de domeinen in dezelfde mailbox.
Maar wanneer de gebruiker op een mail gereageerd van @domein2.nl dan krijgt hij als afzender nog steeds @domein1.nl te zien. Terwijl ik juist wil dat hij reageert met als afzender adres @domein2.nl .

Ik weet dat het te maken heeft met zijn primaire mail-adres, die staat natuurlijk op @domein1.nl.
  • Maar wat is nu de meest gebruikte oplossing, om dit zo makkelijk mogelijk te maken voor de eindgebruiker?
  • Is er een mogelijkheid dat men altijd verstuurd namens het afzenderadres waarmee in eerste instantie naartoe is gemaild?
Ik heb even gezocht op google en op dit tweakers forum, maar kon niets vinden.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

je zal alternatieve tools hiervoor moeten inzetten als je het op deze manier wilt doen. bijv, http://www.servolutions.com/changesender.htm maar er zijn nog meerdere tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
Maar wat doen andere systeembeheerder normaal gesproken? een nieuwe mailbox aanmaken met daaraan gekoppeld het mail-adres van @domein2.nl en dan de gebruiker een extra mailbox laten toevoegen in zijn Outlook profile? (en natuurlijk send on behalf instellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-07 14:21
je kan ook een contact aanmaken met het @domein2 adres en daar dan send-as permissies op zetten voor de gebruiker in kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
The-Hi_End schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:57:
je kan ook een contact aanmaken met het @domein2 adres en daar dan send-as permissies op zetten voor de gebruiker in kwestie.
Dat heb ik al geprobeerd, maar je kan geen send-as permissions op een mail-contact instellen, zover ik heb kunnen vinden. Delivery Options is dan niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Mijn voorstel is wellicht wat gebruikers onvriendelijk:
2 users aanmaken:
pietje@domein1.nl
pietje@domein2.nl

pietje logt in als domein1.nl/pietje
mailforward domein 2 > domein 1 adres

Pietje moet zelf send-as kiezen als hij een mail binnen krijgt op domein2 adres, dit kan pietje evt splitsen door een aparte inbox (dmv rules) te maken binnen de mailbox waar alleen @domein2.nl mail binnenkomt.

Dan nog een vraag:
Waarom is het zo erg dat een reply op een mail van domein1 komt ipv domein2. In het verleden heb ik te maken gehad met opsplitsingen van BV's waarbij er constant adressen veranderden op visitekaartjes. echter het reply adres was altijd de naam van de moeder BV, ook al viel de medewerker onder een andere dochter BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-07 14:21
Mathadon schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 13:03:
[...]

Dat heb ik al geprobeerd, maar je kan geen send-as permissions op een mail-contact instellen, zover ik heb kunnen vinden. Delivery Options is dan niet zichtbaar.
kan wel, je moet dan wel via "AD users and computers" gaan. daar kan je wel degelijk de send as permissie instellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
The-Hi_End schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 13:23:
[...]

kan wel, je moet dan wel via "AD users and computers" gaan. daar kan je wel degelijk de send as permissie instellen. ;)
Onder welke tab doe je dat dan? want ik heb geen Exchange tabs onder mijn Ad Users and Computers.
Trouwens, zie jij in AD Users and Computers dus ook mail-contacten staan? want ik neem aan dat je onder deze mail-contact de send on behalf moet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

beetje simpel google werk hé :| http://www.google.nl/#q=e...1&bav=on.2,or.r_qf.&cad=b

http://social.technet.mic...59-4c3c-9f5f-f91619e210e5
http://www.cryer.co.uk/br...h_howto_grant_send_as.htm

1.Log onto the server running Exchange.
2.Run Active Directory Users and Computers.
3.Under the "View" menu ensure that "Advanced Features" is ticked.
4.Find the user's account that you want to be able to send as, and open up the account properties.
5.Select the "Security" tab.
6.Click [Add ...] (under "Group or user names") and add the user (users or group) that is to be granted permission to send-as this account.
7.For each account added, highlight the account under "Group or user names" and in the "Permissions for ..." window grant the account "Send As" permission.
8.Click [OK] to close the account properties dialog.

http://blogs.technet.com/...fferent-from-address.aspx is een groep maar verschilt niks van een persoon...

[ Voor 83% gewijzigd door Oid op 02-04-2013 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
Oid schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 14:04:
beetje simpel google werk hé :| http://www.google.nl/#q=e...1&bav=on.2,or.r_qf.&cad=b

http://social.technet.mic...59-4c3c-9f5f-f91619e210e5
http://www.cryer.co.uk/br...h_howto_grant_send_as.htm

1.Log onto the server running Exchange.
2.Run Active Directory Users and Computers.
3.Under the "View" menu ensure that "Advanced Features" is ticked.
4.Find the user's account that you want to be able to send as, and open up the account properties.
5.Select the "Security" tab.
6.Click [Add ...] (under "Group or user names") and add the user (users or group) that is to be granted permission to send-as this account.
7.For each account added, highlight the account under "Group or user names" and in the "Permissions for ..." window grant the account "Send As" permission.
8.Click [OK] to close the account properties dialog.

http://blogs.technet.com/...fferent-from-address.aspx is een groep maar verschilt niks van een persoon...
Onder Outlook 2010 heb je tegenwoordig bij 'Van" veld een pull down menutje, maar daar kan ik niet het mail-contact (met daarin @domein2.nl adres) niet toevoegen/vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
Mathadon schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:06:

Onder Outlook 2010 heb je tegenwoordig bij 'Van" veld een pull down menutje, maar daar kan ik niet het mail-contact (met daarin @domein2.nl adres) niet toevoegen/vinden.
Ik heb het vinkje "hide from address book" uitgezet, maar nu heb je dus wel dubbele personen in je global address book staan.... ook niet echt netjes toch? Maar het werkt nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-07 22:24
Anoniem: 151099 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 13:12:
Mijn voorstel is wellicht wat gebruikers onvriendelijk:
2 users aanmaken:
pietje@domein1.nl
pietje@domein2.nl

pietje logt in als domein1.nl/pietje
mailforward domein 2 > domein 1 adres

Pietje moet zelf send-as kiezen als hij een mail binnen krijgt op domein2 adres, dit kan pietje evt splitsen door een aparte inbox (dmv rules) te maken binnen de mailbox waar alleen @domein2.nl mail binnenkomt.

Dan nog een vraag:
Waarom is het zo erg dat een reply op een mail van domein1 komt ipv domein2. In het verleden heb ik te maken gehad met opsplitsingen van BV's waarbij er constant adressen veranderden op visitekaartjes. echter het reply adres was altijd de naam van de moeder BV, ook al viel de medewerker onder een andere dochter BV.
Volgens mij kom je met deze oplossing licentie technisch nogal in de knoei te zitten (2 user accounts = 2x een CAL als ik mij niet vergis, ook voor Exchange).

Het stomme van dit hele gebeuren is dat dit schijnbaar in Exchange 2003 nog wel mogelijk was, in 2007 en hoger niet.
Hoe ik dit oplos voor gebruikers :
- Pop3 box instellen op de client met het adres van het andere domein
- Public folder aanmaken met het betreffende mailadres (mail enabled maken, forward van PF naar user mailbox en send as rechten toekennen) ; dit kan overigens ook dmv een distributiegroep gedaan worden.

Beide oplossing zijn zeer omslachtig en alleen te beheren als je niet teveel gebruikers hebt die gebruik moeten maken van een deregelijke oplossing. Als je veel gebruikers hebt die hier tegenaan lopen dan zou ik toch gaan uitkijken naar 3rd party tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
Killah_Priest schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:20:
[...]

Beide oplossing zijn zeer omslachtig en alleen te beheren als je niet teveel gebruikers hebt die gebruik moeten maken van een deregelijke oplossing. Als je veel gebruikers hebt die hier tegenaan lopen dan zou ik toch gaan uitkijken naar 3rd party tools.
Heb je nog een tip voor 3rd party tool? in deze tread heeft iemand al changesender geadviseerd, maar ik ben benieuwd of jij nog ervaring hebt met andere 3rd party tools.

Bij een andere klant waar ze Exchange 2003 hebben draaien en Outlook 2007, werkte het inderdaad een stuk makkelijker......
Pagina: 1