[mobo] Socket 1155 max €150

Pagina: 1
Acties:

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-03 00:20
Voor het eerst in m'n leven sta ik op het punt een nieuw moederbord te kopen. Eerdere pc's waren altijd kant-en-klaar, en van de meest recente wil ik (na diverse veranderingen) het moederbord vervangen.

Eerst even een lijstje van de hardware waar we het over hebben:
Moederbord is er nu eentje van ECS met H67 chipset
CPU: i7 2600 - gekoeld door Corsair H100
Videokaart: ASUS nVidia 560Ti
RAM: 2x 2GB en 2x 1GB van Samsung
Opslag: 2x SSD, 1x HDD en 1x DVD
Voeding: CM Silent Pro M600
Extra: Creative X-Fi Xtreme Audio PCI Express
Case: Corsair Carbude 500R White die graag een USB3 header wilt

Waarom moederbord vervangen?
- Deel van de USB poorten aan de achterkant zijn defect gegaan
- 1 van de 2 SATA-600 poorten is gaar
- Mogelijk toekomstige upgrade naar SLI
- Heb voor huidig moederbord geen IO-shield, zit dus een flink gapend gat in de achterkant van de case
- Het aansluiten van een 3e beeldscherm (zie hieronder meer)

Daarmee wil ik ook gebruik maken van een mogelijkheid de TV die naast mijn PC staat, daarop permanent aan te sluiten. De videokaart - een ASUS nVidia 560Ti - heeft 2 DVI uitgangen, die beide bezet zijn. Daarnaast nog wel een mini-HDMI, maar bij het aansluiten daarvan verlies ik één beeldscherm.
Deelvraag 1: Is het mogelijk om op deze manier toch het derde scherm aan te sluiten? Zo nee, hoe dan wel?

Dit wetende, door naar de wensen/eisenlijst:
- Budget: €150 (met goede argumentatie zit daar nog rek in)
- Socket 1155
- Minimaal 2x SATA-600 en 2x SATA-300
- 4 sloten voor DDR3 RAM (extra geheugen is al onderweg)
- USB3 header, header voor front audio
- Ruimte voor de videokaart, geluidskaart met nog plek over voor een 2e videokaart
- HDMI uitgang
- 6x USB aan de achterkant
- Formaat: case kan ATX zeker aan, gaat voorkeur naar uit
- Fanheaders: gaat allemaal via fancontroller. Op "CPU FAN" zou alleen maar de pomp van de WC afgelezen worden.
- Overklokken zou erg leuk zijn, mits CPU het toelaat.
- UEFI heeft voorkeur over BIOS
- Leuk meegenomen, maar niet verplicht: Bluetooth module
- Laagste prioriteit: kleur/uiterlijk. Case heeft wel gaas aan de zijkant waardoor hardware iets zichtbaar is. Als het mee zou tellen, gaat de voorkeur naar een zwart moederbord met rode accenten.

Wat afwezig mag zijn:
- Video-uitgangen die geen HDMI zijn
- Geluid-uitgangen
- eSATA
- WiFi module
- PS/2 toetsenbord/muis aansluitingen
- 2e LAN poort

De moederborden dit ik zelf gevonden heb en goed zou keuren:
pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H
pricewatch: MSI Z77A-GD65

Deze valt sowieso af:
pricewatch: Asus Maximus V Gene (bij 2e videokaart kan geluidskaart niet gebruikt worden)
Deelvraag 2: Zit ik met één van bovenstaande moederborden in de goede richting? Heb ik iets over het hoofd gezien? Andere suggesties.... Met andere woorden: brand los

TL/DR versie: welk moederbord <€150 socket 1155 met leuke functionaliteiten?
Ik hoop een vrij volledige OP in elkaar gezet te hebben, maar mochten er toch nog vragen over zijn of onduidelijkheden, vul ik graag nog wat aan.

Verwijderd

Welke versie van de i7 2600 heb je? Nogal belangrijk om te weten of het om een wel of niet -K processor gaat. Zonder de K-postfix heb je geen unlocked muliplier en is een Z77 (overklok) chipset overbodig.

En over je display-probleem: is het niet mogelijk in de BIOS je IGP ook aan te zetten en dan de TV aan te sturen via een moederbord aansluiting? Volgens mij moet dat mogelijk zijn, en als je niet gaat gamen oid op die tv is de IGP meer dan voldoende aansturing. Wellicht dat je dit kunt testen met een oude VGA monitor (of de VGA aansluiting van je TV?) als je huidige moederbord geen HDMI uitgang heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2013 12:43 ]

• ShitHappens
ik heb de i7 2600 zónder K.
Het probleem met huidig mobo is dat het geen IGP ondersteunt. Mobo heeft dus ook geen video-uitgangen (plek daarvoor is wel zichtbaar maar is gewoon geen connector op gezet.
Inderdaad een goede: de TV zal hooguit gebruikt worden voor films (max Full HD) of Powerpoint.

Verwijderd

Ok, dan heb je dus de versie met HD2000. Die kan volgens http://www.xbitlabs.com/a...cs-2000-3000_9.html#sect0 prima full HD afspelen. Het zou nog goed zijn om even te googlen naar het gebruik van je IGP én GPU tegelijkertijd. Of misschien is er een andere tweaker die dit kan bevestigen? Ik meen het in ieder geval eerder te hebben gelezen dat het kon, maar kan zo snel even niets vinden.

Omdat je niet kunt/hoeft over te klokken, kun je ook prima een H77 moederbord kopen, dat scheelt wellicht weer wat euro's voor een latere systeem upgrade. Mits die er zijn met al de features die je wenst uiteraard. Voorbeelden: pricewatch: Asus Intel H77 P8H77-V LE of pricewatch: Gigabyte GA-H77-DS3H

Oeps, ik bedenk me nu wel opeens dat H77 maar maximaal 1x PCIe 3.0 x16 heeft, dus als het performance degradatie oplevert voor een eventuele Crossfire opstelling, ben je alsnog beter uit met een Z77 chipset.

• ShitHappens
Nou, lijkt me wel even netjes om te laten weten hoe het is afgelopen.

Ik ben gewoon maar eens de MyCom binnengestapt, even gekeken, nog wat gebabbeld bij de Paradigit waar ze geen moederborden op voorraad hadden. Terug naar de MyCom en daar de pricewatch: MSI Z77A-G43 gescoord. Ja, toch met de Z77 chipset, maar ze hadden geen andere staan. Leek me geen tof idee om een mobo via de post te laten komen.
Voor het beeldschemprobleem: ik ga toch de stoute schoenen aantrekken en het toch proberen. Mocht het niet werken dan is het gewoon helaas pindakaas. Als de GPU weer een upgrade verdient, wordt het een Ati welke wel 3 beeldschermen toestaat. Daarnaast heeft deze ook weer een voordeel met Eyefinity.
Ben dus (voorlopig weer) tevreden :p

(sorry voor de kick, aan de andere kant gewoon ter info voor de toekomst)