Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vage aanhoudende problemen

Pagina: 1
Acties:

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Goedendag beste heren en dames Tweaker,

Allereerst hoop ik dat het topic hier goed staat, aangezien het meerdere soorten hardware betreft.

In elk geval, hierbij open ik dit topic omdat ik helaas enigszins ten einde raad ben met mijn computer.
Ik ben best wel computertechnisch, weet problemen redelijk goed op te sporen en te verhelpen, maar inmiddels is de grens toch wel bereikt.

Even een opsomming wat er aan de hand is:

Het begon circa 3 maanden geleden met een mededeling van Windows dat 1 van de schijven onmiddellijk vervangen moest worden wegens aangetroffen fouten. Niet veel later volgde een 2e. Het waren toevallig allebei exact dezelfde schijven, Samsung Spinpoint 1TB.

Na wat aantoveren zoals de stroom enkele keren erop en eraf en alles kabeltjes 3 keer extra goed aandrukken verdwenen deze errors opeens weer tot enkele dagen terug.
Ineens waren de errors terug, maar in nog hogere mate. De SMART errors rezen de pan uit en niet veel later hield 1 van de schijven er ook in zijn geheel mee op.
De andere van die 2 begon ook weer heel vreemd en onvoorspelbaar te doen qua gedrag. Dan weer wel werken, dan weer niet.

Ondertussen liep de computer om de haverklap spontaan uit het niets helemaal vast, tot het punt dat je de stekker eruit moest trekken omdat zelfs reset niets meer deed.
Als ik vervolgens in de logboeken keek zag ik een mededeling dat de crashdumpinitialisatie was mislukt door/dankzij/op HarddiskVolume zoveel. Na wat onderzoek bleek dat.... Een 3e harde schijf te wezen!
Ditmaal een 2TB van Samsung. Dit werd in 2 dagen tijd steeds erger en erger, allerlei errors en vastlopers.
Uiteindelijk was ik het zat, koppelde ik de 3 schijven af en borg ze ergens op. Hopende dat ik daarmee verlost was van alles.

Het tegendeel bleek echter waar, nog geen dag later kwamen er tijdens het branden van een DVD opeens allemaal stroomcalibratie-errors, I/O errors, time-outs en dergelijke op het scherm. Idem tijdens het lezen van een DVD. Dus ik koppelde dat ding ook maar af.

Maar zelfs toen bleek het nog niet genoeg te wezen. Het systeem viel wederom at random uit, gewoon op het bureaublad. De temperaturen waren prima in orde, dus oververhitting was het niet. Later ingame liep het systeem overigens weer helemaal vast en viel hij uit. En bij de volgende gamesessie bleef hij uren stabiel en was er niks aan de hand. De logboeken van Windows vertoonden bovendien ook geen fouten meer, waar dit eerst nog wel was. Op de mededeling dat het systeem onverwachts is afgesloten (thanks, captain obvious!) na.

Ik verdacht hierna de voeding ervan om kapot te wezen. In overleg met de winkel waar ik deze heb gekocht heb ik hem omgeruild en een gloednieuwe voeding in de computer gezet. Echter, het systeem bleef nog steeds spontaan uitvallen en vastlopen! Ik verdenk nu eigenlijk het moederbord ervan kapot te wezen, maar dat zou wel apart wezen daar ik dat ding de afgelopen tijd al 4(!) keer heb omgeruild. En dan niet tegen hetzelfde model, maar elke keer of een ander merk of een heel andere chipset (zoals van Z68 naar Z77).

Wat denken jullie dat dit nu nog kan zijn? Toch het moederbord? Ze zien me namelijk al voor de 4e keer in enkele maanden tijd aankomen daar... :X
Windows is bovendien ook al opnieuw geïnstalleerd om een eventueel driverprobleem uit te sluiten.
Bovendien zijn zo ongeveer alle kabels onderhand al vervangen door nieuwe exemplaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 02-04-2013 10:38 ]