Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 20:53

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
Hi,

Van de zomer ben ik van plan een aantal lange fietsritten te gaan maken. Voor de aardigheid wil ik mijn fiets eens gaan tweaken; een naafdynamo, voorop, aansluiten op een USB-plug in de voorvork en dan door naar een stuk navigatie op de stuurpen.

Voordeel is dat op die manier een lege batterij nooit het probleem zal vormen. Eindeloos lang fietsen dus :)

Ik twijfel echter over de te gebruiken navigatie. Aan de ene kant zou ik voor een kant en klaar, fiets dedicated systeem, als de Garmin EDGE 8xx serie kunnen gaan. Aan de andere kant zou ik een smartphone kunnen gebruiken. Met bijbehorende mount en waterdichte hoes dan wel te verstaan.

Waarschijnlijk stel ik thuis mijn tracks al samen; kwa navigatie dus niet heel lastig. Gewoon de lijn volgen. Alleen voor als ik toch zou verdwalen is een kaartje eventueel toch handig. Eigenlijk iets wat alle apparatuur wel aan zou kunnen.

Een smartphone biedt daarnaast de mogelijkheid om te bellen, twitteren, blogje bij te houden, foto's te maken, real-time route door te geven etc. Zal niet van de beste kwaliteit zijn, maar werkt wel. En het scheelt weer een berg andere apparatuur.

De laatste versies van de verschillende Android phones en de iPhone 4/5 lijken over een prima navigatie software te beschikken.

Wat ik me echter afvraag is hoe het met schokgevoeligheid van de smartphones zit. Heeft iemand ervaring met lange stukken rijden over slechte wegen/hobbels/kuilen? Kan een smartphone daar tegen? Of is dat vragen om storing?

Daarnaast vraag ik me af hoe het verschil in gps ontvangst tussen een smart phone en een dedicated gps device is. Garmin schijnt nogal geheimzinnig te zijn over welke chips ze in hun apparatuur gebruiken?

Dank!

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:19
Praktisch alle smartphones van Nokia hebben zeer goede gratis(!) navigatiemogelijkheden. Inclusief gewoon over de kaart scrollen, restaurantje zoeken etc. Daarnaast staan deze wel bekend om degelijkheid. Een mobiele telefoon bevat geen bewegende onderdelen, dus schokken etc. dat is al een minder groot probleem. Op de lange termijn kan alle elektronica wel last krijgen van losse solderingen of soortgelijke issues.

Een mobiele telefoon wilt nog wel eens traag GPS oppikken, al kun je dat probleem afvangen met AGPS - wat een beetje van je datategoed verbruikt.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ShitHappens schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 00:18:
Een mobiele telefoon wilt nog wel eens traag GPS oppikken, al kun je dat probleem afvangen met AGPS - wat een beetje van je datategoed verbruikt.
Dit is wel iets wat vervelend kan zijn; ik was vorig weekend met een kennis in Manchester, en mijn Acer telefoon weigerde gewoon de GPS te vinden, en dan is Google Maps of de routeplanner nutteloos. Mijn Samsung S3 is meestal wel lekker snel.

@TS: Als je een telefoon wilt gaan gebruiken, moet je het zeker uitproberen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ShitHappens
gambieter schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 00:21:
[...]

Dit is wel iets wat vervelend kan zijn; ik was vorig weekend met een kennis in Manchester, en mijn Acer telefoon weigerde gewoon de GPS te vinden, en dan is Google Maps of de routeplanner nutteloos. Mijn Samsung S3 is meestal wel lekker snel.
Ik kan me nog een tijd herinneren.... Had een Nokia 5230 zonder databundel, en moest dus alles "puur" op GPS doen. Fix duurde nog wel eens 5 minuten (zowel binnen- als buitenland). Maar dan kun je tenminste wel de kaart gebruiken, dus dan heb je in ieder geval al wel een begin :p

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 20:53

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
De Nokia Lumia's zien er inderdaad erg interessant uit. Ook erg handig dat je daarin de kaarten al vooraf kunt downloaden, had me niet gerealiseerd dat dat een issue zou zijn. De iPhone en Android phones vallen daardoor eigenlijk meteen al af.

Waar ik nog niet helemaal krijg is
1. Of het ook mogelijk is een externe route (bv in gpx) in de telefoon te laden;
2. Hoeveel data een kaart van Midden Europa / Oost Europa in beslag zal nemen. Hoeveel sd-kaartjes ik op moet gaan regelen zeg maar.. :)

Daarnaast lijkt een mooie waterdichte behuizing voor de Nokia ook wat meer een uitdaging te gaan worden..

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• ShitHappens
Voor zover ik weet kun je met de standaard navigatiesoftware van Nokia geen route erin zetten.

Compleet Europa (incl. Rusland) is 4,35GB

• dvraemdo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-11 21:10
BetuweKees schreef op woensdag 03 april 2013 @ 21:18:

Daarnaast lijkt een mooie waterdichte behuizing voor de Nokia ook wat meer een uitdaging te gaan worden..
Als waterproofing een probleem zou kunnen worden, is het misschien wel interessant om uit te kijken naar een smartphone die daar standaard al van voorzien is, zoals bvb een Samsung Galaxy Xcover (2), of een Sony Xperia Go (het scherm van deze laatste heeft wel een vrij beperkte resolutie, zeker vergeleken met de huidige high-end smartphones).

Beide draaien wel op Android, dus voor (gratis) offline maps ga je naar een andere oplossing moeten zoeken, zoals bvb Osmand, of Navfree, welke gebruik maken van OpenStreetMaps voor het kaartmateriaal. Osmand kan trouwens overweg met gpx tracks. Meer info over navigatie op Android kan je ook in dit topic vinden.

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik weet niet of je al veel verder bent gekomen met je keuze, maar ik vraag me af als je al aan het testen bent geweest hoe je de zichtbaarheid vind van smartphones met het navigeren?
Vooral met het erg zonnig zijn vind ik als ik de telefoon vasthoud het al erg lastig om te zien, laat staan als ik zo'n ding op m'n stuur monteer.
Overigens gebruik ik zelf al een tijdje een Garmin Oregon 450 voor het fietsen maar deze heeft al heel wat te verduren gehad zodat het scherm niet meer helemaal werkt.

In het kort wil ik dus wel eens horen of het de moeite is om met een foon aan de slag te gaan of niet. De makkelijke functies binnen een garmin en routeerbaarheid van routes ben ik nog niet 1-2-3 tegengekomen op android, maar ik ben ook nog niet heel erg op zoek geweest. Het huidige apparaat werkt nog (al vraag ik me serieus af hoe lang nog)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Pagina: 1