Music dedicated laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 17:31
Beste tweakers,

Om optimaal van mijn muziek te kunnen genieten zou ik graag een dedicated muziek OS willen. Mijn laptop zoals die is met van alles geïnstalleerd wil nog al eens zijn ventilator laten draaien. Ik weet dat als ik echt helemaal niks doe met de laptop dat dit niet nodig is. Mijn laptop zelf gebruikt een SSD dus daar komt al geen geluid van af. Om mijn HDD helemaal stil te krijgen zou je met een powered usb hub hem ergens te verbergen.

Nu zat ik zelf te denken aan het volgende:
-Ik maak een bootable usbstick met een aparte OS waar de laptop naar boot als ik de usb in de laptop heb zitten. Op deze manier zit ik mijn eigen besturing systeem niet in de weg doordat ik moet kiezen tussen twee OS bij het opstarten.
-Deze OS heeft iets ingebouwd waardoor er maar een van de twee cores actief is, of waardoor het voltage en de kloksnelheid is terug gedraaid om hem net een beetje zuiniger en stiller te maken.

Graag wil ik op de geïnstalleerde OS:
-foobar kunnen gebruiken voor het afspelen van mijn FLAC'jes
-Verbinding met het internet hebben voor het scrobblen(?) van de muziek.
-De (windows) app 'PC Remote' gebruiken. Dit is echt een geweldig programmaatje die het mogelijk maakt vanuit mijn bedje de computer te besturen.
-Eventueel toch nog kunnen browsen, al is dit niet het belangrijkste.

Nu zijn mijn vragen aan jullie:
1. Welke OS kan hiervoor het beste worden gebruikt? [small]Om te kunnen scrobblen heb ik windows, mac of linux nodig dus ik zat zelf te denken aan linux. Maar die heeft weer geen foobar, alleen via wine en dat lijkt me niet echt efficiënt en 'cpu zuinig'.[small]
2. Uitgeklede versie van Windows 7 of de Windows Fundamentals met een mooie skin?
3. Is het mogelijk om volledig automatisch na de boot een software matige underclock te doen? Of denken jullie dat een lichtere OS als genoeg is om de laptop stil te krijgen?

Aanvullende informatie:
Laptop is een Lenovo Z580 met 3e gen i5 en zowel de hd4000 gpu als de gtx620 oid.
aangesloten randapparatuur is een externe hdd en de FiiO e10 als coax uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Heilige Kaas op 01-04-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Voor zover ik weet worden de fans van de computer nooit door Windows (direct) gestuurd. Dit zit meer in de BIOS/UEFI. Op sommige BIOSsen zitten ook opties om de fans vast te zetten op een lagere snelheid.

Geen idee of Linux je hier uitkomst zal bieden. Let echter wel dat de fans laag zetten mogelijk voor problemen kan zorgen. Als je laptop te weinig koelt kan deze warm lopen of zelfs oververhitten. Laptops hebben sowieso al meer moeite om koel te blijven omdat de hardware allemaal heel dicht op elkaar zit en er weinig ruimte is voor lucht om te stromen. Tevens hebben laptops weinig roosters waar de warmte uit kan komen. Zeker bij design modellen, zakelijke modellen zijn vaak wat beter op dit gebied.