www. en http://(www) verbindingsprobleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285408

Topicstarter
Hallo,

Allereerst hoop ik dat dit het juiste board is betreffende mijn volgende probleem.

Ik maak al enkele jaren zo nu en dan websites voor kennissen, vrienden en nu en binnenkort ook voor klanten. Meestal maak ik hierbij gebruik van Nederlandse webhosting-bedrijven, maar gezien ik voor een nieuw project vrijwel limietloos aan de slag moest kunnen, ben ik uitgeweken naar een bedrijf in de UK, welke tevens erg hoog wordt aangeschreven (niets anders dan lovende reviews).

Nu komt het;

Ik heb zo nu en dan problemen om verbinding te krijgen via mijn domeinnaam. Naast de standaard .com-domeinnaam zijn er ook 2 andere domeinnamen gekoppeld (.nl en .eu). Dit probleem vind in al mijn browsers plaats.

Wat precies?
Zodra ik www.domeinnaam.com wil enteren, krijg ik regelmatig een 'Kan de pagina niet weergeven' melding. Zodra ik dan www. weghaal, maakt de site vervolgens wel verbinding (andere cookie, want inloggegevens zijn weg). Andersom idem dito.

Soms komt het ook voor dat .nl niet werkt en .com wel. De .eu-domeinnaam heb ik niet getest.

Ook komt het voor dat ik tijdens het in de backend van mijn CMS aanpassing maak, ik er bij opslaan uit wordt gegooid, omdat de huidige verbinding/sessie via de .com-url in de browser vervangen moet worden door een .nl-url om verder te kunnen.

Wat geprobeerd?
Ik ben niet zo heel erg thuis in dit technische aspect, maar ik kwam via meerdere sites te weten dat dit wellicht een DNS-related probleem is?

Zodoende even in de DNS Zone Editor gekeken en de TTL van de domeinnaam (TYPE A) gewijzigd naar 86400. Dit was uiteindelijk geen oplossing.

Er zijn in de nameserver-instellingen 2 nameservers van de webhosting zelf opgegeven onder de noemer 'custom' nameservers. Ik weet niet of het veranderen naar 'standard' enige oplossing kan bieden? Ik wil niet teveel aan instellingen zitten voor het geval ik iets verkeerd doe ;-)

Heeft iemand enig idee wat dit probleem precies kan zijn en hoe ik dit kan oplossen? Het lijkt geen lokaal probleem en het ligt ook niet aan het CMS (cPanel van de server, op dezelfde domeinnaam is dan ook niet bereikbaar). Website-status.net geeft op de bewuste momenten aan dat de URL gewoon lijkt te werken.

Zodra .com niet werkt en ik probeer het via .nl (wat dan wel werkt) en ik schakel direct terug naar .com, werkt deze ineens ook weer.

Dank alvast! _/-\o_

Edit: Ik zie nu trouwens bij een andere site die ook gebruik maakt van dezelfde nameserver (en op de server staat) dat deze precies hetzelfde heeft. Ik kon 'm niet benaderen via domeinnaam.com, maar wel via www.domeinnaam.com.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 285408 op 01-04-2013 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik denk dat je moet beginnen op een lager niveau met nslookup, ping en telnet, want anders weet je niet goed welk onderdeel de mist in gaat.

Het zou gewoon aan jouw verbinding/DNS server kunnen liggen als je zegt dat het wel goed gaat vanaf website-status, en dat je ook problemen hebt met een andere naam op dezelfde server.

Het zou handig zijn als je de domeinnamen en IPs kan posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-07 17:41

Equator

Crew Council

#whisky #barista

DNS, het systeem dat een naam omzet naar een IP adres, werkt met caching en bepaalde timers. Een A record (een directe verwijzing van naam naar IP adres) die net is aangemaakt kan pas na enkele uren actief zijn. Zelfs al is het syteem erg snel en is de wijziging direct doorgevoerd, dan kan je lokale PC ook nog een cache bijhouden.
Daarom is het altijd handig om te gaan troubleshooten. Probeer eens in een command venster het volgende:
c:\>nslookup www.domainnaam.com

Het resultaat moet zijn het correcte IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reacties. Echter, het betreft dus een webhosting-pakket, waarbij ik zelf niet handmatig op de server kan komen om een command venster te openen. De nslookup zit volgens mij in het cpanel verwerkt onder Network Tools?

Daar krijg ik het volgende terug:

Afbeeldingslocatie: http://www.dppagency.com/nslookup.jpg

Kortom:

Afbeeldingslocatie: http://www.dppagency.com/imgtw.jpg

@ Kompaan: Indien het aan mijn eigen verbinding/DNS server (van mijn internetprovider?) ligt; valt dit dan op de een of andere manier op te lossen? Ik heb dit probleem nooit eerder gehad op deze (extreme) manier.

@ Equator: Het domein + de serverruimte is al enige tijd actief. Ik dacht eerst dat het probleem in de CMS zelf zat, maar toen ik de server enige tijd leeg had staan en ook andere onderdelen zoals /cpanel onbereikbaar bleken tijdens deze 'time-outs', ging een ander belletje rinkelen.

Tnx! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

:)
NSlookup is een tool die je ook op je eigne PC kan draaien. Het geeft inzicht in je nameresolving voor een bepaald domein.

In je plaatje zie ik alleen een A record voor domeinnaam.com, en niet voor www.domeinnaam.com.
Zodoende zal een webbrowser die naar www.domainnaam.com browst geen pagina te zien krijgen. De computer kan het niet resolven naar een IP adres.

Je zal daar dus een aparte A record voor aan moeten maken. Of een CNAME (alias) record voor www. naar het bestaande A record voor domainname.com.

Ik ken het cpanel van deze provider niet, dus ik kan je niet vertellen hoe die in elkaar zit.

Edit:
C:\Users\Equator>nslookup dppagency.com
Server:  ....
Address:  172.25.2.1

Non-authoritative answer:
Name:    dppagency.com
Address:  37.123.113.168

C:\Users\Equator>nslookup www.dppagency.com
Server:  ....
Address:  172.25.2.1

Non-authoritative answer:
Name:    dppagency.com
Address:  37.123.113.168
Aliases:  www.dppagency.com

In dit geval is er dus een alias (CNAME) gemaakt voor www naar het A record voor dppagency.com.

Is dit nu het niet werkende domain?

[ Voor 28% gewijzigd door Equator op 02-04-2013 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de Client Area van de hoster kun je naast standaard instellingen aan je pakket (domeinnamen beheren, gegevens wijzigen etc.) ook DNS-instellingen per domeinnaam wijzigen. Screenshot

De cPanel op de server zelf (waarmee veel meer server-instellingen kunnen worden beheerd) heeft ook een soortgelijke functie, maar dan onder de noemer DNS Zone Editor. Screenshot

Edit: 'het niet werkende domain' is dus niet aan de orde. Dit gebeurt slechts sporadisch (5-10x per dag is gemiddeld bij het bouwen). De rest van de tijd is er niets aan de hand.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 285408 op 02-04-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Probeer het eens een A te maken naar het juiste ip-address.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de input Pikoe. Ik heb de aanpassing doorgevoerd en zal eens kijken hoe het vandaag verloopt (mits nog andere tips en niet onderbroken door hetzelfde connectie-probleem). Zal vanavond nog even terugkoppelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij mij geven ze in ieder geval dezelfde site nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om nog even kort terug te komen op de gekoppelde .nl-domeinnaam:

Afbeeldingslocatie: http://www.dppagency.com/dns_nl.jpg

Ik dacht na bovenstaande wijziging aan het .com-domein: "laat ik eens kijken wat .nl nu doet". Zonder www., zonder http://.

Die gaf dus direct een "Kan de pagina niet weergeven". Na een minuut nog steeds. Wacht ik vervolgens 2 tellen en ik druk weer op enter, pakt ie 'm wel.

Edit: Ik heb nu voor alle 3 de domeinnamen de CNAMES in het cPanel aangepast naar A, zodag nu zowel domein.com als www.domein.com verwijzen naar het IP-adres. Deze aanpassingen zijn echter niet zichtbaar in het DNS Management in de Client Area op de site van de webhoster zelf. Kan ik dit zo laten (en is het schijnbaar dus niet gekoppeld?) of doe ik er slim aan ook die gegevens aan te passen?

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 285408 op 02-04-2013 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Aangezien dit niet echt geavanceerde DNS problematiek beschrijft gooi ik het topic naar Internetproviders en Hosting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:12
De records van het .nl domein zien er precies zo uit als in je screenshot (dus het zou dan prima moeten werken). De wijziging die je beschrijft zie ik echter niet (www is gewoon een CNAME naar het hoofddomein), dus daar is inderdaad iets mis.

Lijkt me dat er toch iets mis is aan de kant van je client. Al een andere browser geprobeerd? Anders zie ik weinig opties, behalve een Wireshark capture aanzetten en kijken of je dan kunt zien wat er misgaat.

(Simpeler alternatief: zelf even nslookup <domein>.nl doen op 't moment dat het niet meer werkt in je browser)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo,

Dank voor je reactie.

Tijdens de 'offline/kan de pagina niet weergeven'-fase, lijkt het (lees: 'lijkt het') alsof de server even in time-out is geslagen en een paar seconden nodig heeft om weer actief te worden.

Of nou ja; de connectie tussen (in ieder geval) mijn netwerk (NL) en de server/domeinnaam (UK). De site www.website-status.net geeft immers fijn aan dat alles vanaf hun server lijkt te werken.

- Dus ik heb de CNAMES gewijzigd in A'tjes.
- Ondanks 2 dagen wachten nog steeds problemen.
- Ik heb m'n besturingssysteem grondig opgeschoond (temp-dir, cache, cookies, wachtwoorden etc.)
- Hoewel door eigen toedoen de site gisteren via een 500-melding 'even' niet toegankelijk was, kon iemand anders de url die dag ook niet bereiken (is even niet duidelijk door welk van de 2 situaties dit is veroorzaakt)

Random situatie 1
--------------------------------------------------------------
Als ik naar domein.com ga via één van mijn browsers, ik druk op enter en het is toevallig weer raak dat er geen verbinding gemaakt kan worden, druk ik nogmaals op enter om te proberen of het dan wel werkt. Meestal zonder succes.

Plak ik er vervolgens www. voor of maak ik er domein.nl van, pakt ie 'm (meestal) wel weer gelijk. Direct daarna proberen om wederom verbinding te krijgen via (de oorspronkelijk poging) domein.com werkt dan spontaan ook weer.

Random situatie 2
--------------------------------------------------------------
Als ik naar domein.com ga via één van mijn browsers, ik druk op enter en het is toevallig weer raak dat er geen verbinding gemaakt kan worden, ga ik snel naar www.website-status.net, ik type in: domein.com, waarna de melding verschijnt dat de site gewoon in de lucht is. Ik klik op de link in het betreffende scherm en ik krijg gewoon verbinding. Ga ik snel naar www.google.nl en type ik daarna opnieuw domein.com in de adresbalk+enter, werkt ook nu de domeinnaam weer naar behoren.

Klinkt dit alles nog enigszins logisch + volgbaar? :9

Ik heb een paar huidige stills gemaakt van de instellingen achter de schermen.

cPanel | Advanced DNS Zone Editor (klik hier)
Client Area | Server Status (klik hier)
Client Area | DNS beheer (klik hier)

Zoals je kunt zien lijken de instellingen (volgens mij kun je maar 1 instelling hebben?) tussen de cPanel en de Client Area te verschillen.
Op de pagina met de Server Status staat er onder HTTP een 'server failed'-melding. Dit heb ik ooit al eens in een begin stadium nagevraagd, maar dit bleek nergens effect op te hebben.

De nslookup geeft inderdaad een fout (klik hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:12
Pas je DNS servers eens aan naar 8.8.8.8 / 8.8.4.4 (instructies). Als het probleem dan verholpen is dan is er iets met de DNS server van je router mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Thralas en wederom dank voor je antwoord!

Ik heb de DNS-instellingen op m'n pc aangepast. Voor nu lijkt alles te werken als ik verschillende vormen van de domeinnamen probeer te verbinden. De rest van de middag/avond zal moeten uitwijzen of dit inderdaad blijven is.

Wordt vervolgd :)

P.S. Indien het aan m'n router ligt, zou dat dus betekenen dat de rest van NL (met dezelfde provider/router - of misschien wel meerdere) hier ook last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om terug te komen: ik heb sinds de aanpassing inderdaad geen probleem meer ondervonden met verbinden. Het schijnt dat mijn eigen provider (Tele2) wel meer klachten op dit front heeft (DNS Server).

Het lijkt 'm voor nu dus daar in te zitten. Wat balen is, want dat zou betekenen dat alle Tele2-gebruikers hier last van hebben. Was het nu alleen voor mezelf nuttig geweest, had ik de handmatig toegevoegde 8.8.8.8 / 8.8.4.4 wel laten staan, maar het gaat immers om klanten die er straks bij moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Anoniem: 285408 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 22:40:
Het lijkt 'm voor nu dus daar in te zitten. Wat balen is, want dat zou betekenen dat alle Tele2-gebruikers hier last van hebben. Was het nu alleen voor mezelf nuttig geweest, had ik de handmatig toegevoegde 8.8.8.8 / 8.8.4.4 wel laten staan, maar het gaat immers om klanten die er straks bij moeten kunnen.
Kan je erg weinig aan doen, dat mensen brakke DNS servers/routers gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de vraag even bij mijn internetprovider neergelegd. Het gekke is wel, dat zodra de pagina (via eigen DNS) niet wordt weergegeven, wel de favicon wordt geladen. Misschien is dit niet gek en staat dat los van elkaar, maar dat was ik nog even vergeten te melden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vergeet niet dat sommige thuisrouters ook dns kunnen chachen, (net zoals je windows trouwens) en zolang de ttl niet is verlopen gewoon oude data uitdelen.

helemaal met het experimenteren met domeinen loop je hier wel eens tegenaan. Dan gaat google bijv wel werken omdat die nog niet geeft gequeried op de nieuwe situatie omdat er geen oude data is gechaced

in windows flush je de cache met ipconfig /flushdns
je router zet je uit en aan

[ Voor 57% gewijzigd door Fish op 05-04-2013 11:37 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi fish, dank voor je input!

Ik heb zojuist de modem/router even uit gehad, gevolgd door een ipconfig/ release, renew & dnsflush. Ik kan het nog niet met zekerheid zeggen (ik denk vanavond of morgen pas), maar voor nu lijkt het probleem inderdaad verholpen (DNS-instellingen op pc staan nu weer op automatisch).

Top!
Pagina: 1