Q6600 systeem upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik heb op dit moment het volgende systeem wat ik misschien een upgrade wil geven:

Moederbord:
pricewatch: Asrock P5B-DE
CPU:
pricewatch: Intel Core 2 Quad Q6600
Geheugen:
pricewatch: GeIL Black Dragon GB24GB6400C5DC
pricewatch: GeIL Black Dragon GB22GB6400C4DC
(2x1GB + 2x2GB dus in totaal 6GB)
Voeding:
http://nl.hardware.info/p...er-350w#tab:specificaties
Cooler:
http://www.amazon.com/Int...er-Heatsink/dp/B001BLWS84
Videokaart:
pricewatch: Asus EN8800GT/G/HTDP/512M
(echter niet dezelfde als op de foto, het is wel de 8800GT van Asus met 512MB)
Monitor:
Nog geen, ik zal waarschijnlijk een 1920*1200 scherm komen via HDMI/DVI maar dat valt buiten dit budget

Ik wil het systeem gaan gebruiken om games op te gaan spelen. Zoals aangegeven zal het scherm een 1920*1080/1200 resolutie worden, al hoeven de spelen niet persé op deze resolutie afgespeeld te worden. Iets lager kan ik ook wel mee leven.
Momenteel is nog niets ovrgeclocked, ik heb hier ook nog geen ervaring mee. Maar als het goed is kan mijn AsRock moederbord de Q6600 wel overclocken, alleen waarschijnlijk niet superhoog? Ook hangt dit van de versie van de Q6600 af? Hoe kan ik zien welke versie ik precies heb? Ik heb ook deze CPU-Z info over de CPU, GPU, moederbord en geheugen:
Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/img411/5476/cpuzl.png

Mijn doel is dus om wat recentere spellen te gaan spelen. Het hoeft niet allemaal op high settings te komen (denk eigenlijk ook niet dat dit systeem dit kan redden) Ik denk dat mijn Q6600 snel de bottleneck zal worden? Als spellen maar vloeiend gespeeld kunnen worden.
Op dit moment speel ik League of Legends en Enemy Territory, dus dat moet sowieso wel lukken. Maar ik wil dan ook wat andere spellen gaan spelen. Ik weet echter niet wat haalbaar is. Misschien CS:S, CS:GO, Day-Z, Battlefield, CoD, Arma III? Ik heb deze spellen nog niet gespeeld gehad, maar ik denk dat ik richting die kant van spellen op wil gaan. En wellicht ook SimCity 5 en AoE HD, maar die hardware eisen zullen wel meevallen.

Mijn budget is tot maximaal 150 euro, al heb ik liever wel goedkoper. (Eigenlijk liever onder de 100 euro maar dat lijkt me niet haalbaar?) Tweedehandse onderdelen is voor mij ook geen probleem. Voorkeur gaat zelfs meer naar tweedehands om meer waar voor mijn geld te kunnen krijgen. Ik verwacht dat ik zowel mijn videokaart als mijn voeding zal moeten vervangen. En ook de cooler zal waarschijnlijk niet voldoen als ik de Q6600 wil overclocken om de bottleneck te verleggen.

Is dit mogelijk binnen mijn budget? Als mijn info niet compleet is zal ik deze uiteraard aanvullen, maar dan moet ik wel weten wat ik vergeten ben ;)

Verwijderd

Met dat budget word het moeilijk om hem of zelfs onmogelijk om hem klaar te maken voor de wat krachtigere games zoals BF3, Sim City of A3. Begin is met een nieuwe videokaart anders zoals de GTX650 bv. Of een upgrade setje (mobo+CPU+RAM) met een Intel Core i7 920 als je die low budget kan vinden. Wat ook je systeem sneller maakt is een SSD echter gaan de games er niet harder door lopen.
Wat ik zou doen is je mobo+CPU+RAM & GPU verkopen voor ong. 120€. Dit maakt hopelijk je budget wat groter > 200€ Hierdoor kan je de boven genoemde onderdelen wel aanschaffen en moet je zeker met de nieuwe upgrade set en GPU al deze games zeker kunnen draaien!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik wilde in eerste instantie mijn complete systeem verkopen en dan doorsparen voor een systeem met een i5, maar na wat zoeken hier op got kwam ik juist tot de conclusie dat de Q6600 volgens velen nog goed te gebruiken is als je hem overclocked icm. een wat nieuwere videokaart. (topics circa een half jaar oud)

De kaarten die her en der aangeraden werden zijn:
HD5850, HD5870, HD6850, HD6870, HD6950, HD7770 of de HD7870 Jokercard van Club3d (HD7950)
of
GTX470, GTX560, GTX560 Ti of GTX560 Ti 448 Core
Maar gezien ik mijn Q6600 misschien niet zo ver kan clocken met mijn AsRock en mijn budget wat beperkter is omdat ik denk dat mijn voeding en cooler ook niet voldoende zijn. En het inmiddels een half jaar / jaar verder is weet ik niet echt waar ik naar opzoek moet.

De voeding moet ook een bepaalde aansluiting hebben voor de videokaart?

En hoever zou ik mijn q6600 kunnen overclocken als ik een betere cooler koop? (En naar wat voor een cooler moet ik dan opzoek?)
edit: Ik meen trouwens te herinneren dat ik de Q6600 G0 heb, hoe kan ik dat controleren?

[ Voor 4% gewijzigd door Markos op 01-04-2013 17:25 ]

Verwijderd

Volgens mij hadden alle Q6600 de G0 steppin. Maar met overklokken alleen ga je er niet komen voor de nieuwste games heb je nou eenmaal wat meer reken kracht nodig. De Q6600 is opzich voor andere doeleinden een prima CPU als een HTPC of office PC en levert nu nog wat op, investering in een nieuwe koeler is daarom zonde lijkt mij. Want voor een 'paar' tientjes meer heb je een hele nieuwe set! Je moet wel goed zoeken naar bv een i7 920, i5 2500(k) setje of de boven genoemde kaarten want er zijn vele Tweakers opzoek naar deze hardware. Ik noemde de GTX650 omdat dit de nieuwste generatie kaarten is en sneller / gelijk waardig als de meeste die jij opnoemt, en vrij betaalbaar (90€+) maar als je er 1 kan vinden voor minder is dat natuurlijk ook goed!
Voor de meeste stevige videokaarten heb je een 6pins of soms 8pins PSU kabel nodig. Als deze niet aan je voeding zitten van huis uit kan je een kabel adapter gebruiken die vaak mee geleverd worden met de kaart als je hem koopt. Echter moet je voeding wel voldoende stroom leveren. Hoe veel stroom je nodig hebt kan je per kaart opzoeken door het chip nummer ( bv GTX650 of HD7770) in te voeren in Google en dan www.amd.com of www.geforce.com link te bekijken > bv.: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-650 , in de specs of 'system requirements' vind je dan wat je precies nodig hebt! En heb je net een grammatje minder Watt in je voeding heb je een goedde kans dat het gewoon werkt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2013 18:38 ]

• mbooij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

mbooij

De Mosselman

Ben zelf staps gewijs van een Q6600 @ 3.2 icm HD5770 naar een i5 3750K @ 4.2 icm HD 7970 gegaan.
Heb eerst videokaart geupgrade, merkte een boost in FPS, laadtijden waren nog steeds prut (in L4D2 waren alle supplies al geroofd voordat ik in de game zat), 3Dmark11 score van 2/3 van normaal.
Daarna CPU, modo en mem geupgrade, gigantische winst in laadtijden en boven normale 3Dmark11 score.

Voor 150 euro kan je goed een 7850 kopen om op een later moment je CPU te vervangen.
Afhankelijk van waar je em koopt kun je bij deze kaart ook nog enkele gebundelde games krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door mbooij op 04-04-2013 15:11 ]

Intel i5 3570K@4.2Ghz, 2x4GB, MSI Z77A-G45, Club3D Radeon HD 7970 royalKing

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Draai hier zelf een Q6600 op 3ghz met een 7970. Idee was om na de 7970 te upgraden naar een ander moederbord + processor, maar is er nog niet van gekomen. Heb nog niet echt games gehad die het systeem echt op het randje pushen, behalve misschien Arma2.

Mij lijkt er weinig mis met het stappenplan van mbooij.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

GPU en voeding eerst, samen met een eventuele processorkoeler, die kun je alledrie ook behouden mocht je overgaan op een nieuwere socket. de Q6600 kun je best nog wat kietelen en kun je ook nog wel prima games op draaien, je GPU zal op dit moment de bottleneck zijn.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik heb al een aantal dagen zitten kijken voor een eventueel nieuwe processor (+mobo), maar gebruikt is er niets bij mij in de buurt te vinden (koop niet graag gebruikte hardware via verzenden) dus ik ga dan toch maar in stappen upgraden. Sowieso de voeding en cooler. Hebben jullie hier een aanrader voor? Voeding mag wel nieuw zijn want gebruikt zijn deze volgens mij niet echt goedkoper. Wel graag rekening houden met mijn beperkte budget. En naar wat voor cooler kan ik kijken? De Q6600 kan als ik het goed begrijp redelijk heet worden als je hem OC'ed.

En dan de GPU, er zijn 3 opties denk ik.
- Mijn huidige GPU verdubbelen (dit kan toch? Ik heb 1x PCI Express x16 slot en 2x PCI Express x1 slots) Ik heb alleen geen idee hoeveel winst qua GPU dit oplevert. Of zelf 3x (kan dit wel met mijn huidige systeem?) Opzich zijn de 8800GT kaarten niet zo heel duur.
- Een andere GPU kopen waarbij een overgeclockte Q6600 net wel/niet de bottleneck zal vormen en dan later voor een betere gpu gaan wanneer ik ook een andere CPU/Mobo heb
- Een GPU nemen waar ik ook met een nieuwe CPU/Mobo mee vooruit kan

Verwijderd

Als je en beetje handig bent kan je ook voor een leuk s1155 mobotje gaan met instap CPU van weinig die je later weer is inruilt voor een wat stevigere indien gewenst.

pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed
pricewatch: MSI Z77A-G45
pricewatch: Adata XPG Gaming V2.0 AX3U1600GC4G9-DG2

kleine 270€ . De CPU is net zo snel als een Intel Core i5-2500 @ 3.30GH of een Intel i7 950 & 2x zo snel als een Q6600, mobotje is genoeg voor komende jaren & geheugen ook.

150 in kas? +90 voor je oude setje = 240, rest = 40€ voor de belangrijkste upgrade!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2013 22:54 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Om kosten te besparen wil ik voor gebruikt gaan, maar helaas zijn die i3/i5/i7 niet gebruikt te koop bij mij in de buurt. Ik wil dus eerst gedeeltelijk updragen en dan alvast mijn (gedeeltelijke) systeem te koop zetten.

Ik zie trouwens dat 3x 8800GT niet gaat werken
u cant go 3 way sli with 8800gt's only with ultra's and gtx's
2x zou nog wel gaan, maar is dit verstandig? De 8800GT kaarten zijn opzich niet duur, maar volgens mij kan ik beter een nieuwere videokaart nemen.
Wat is volgens jullie de beste keus wanneer ik op dit moment alleen de CPU wil overclocken en een betere voeding+cooler wil kopen.
Optie 2 (een ietswat nieuwere GPU zodat mijn CPU net wel/niet een bottelneck is) of optie 3 (gewoon een redelijk goede nieuwe kaart rond de 100 a 125 euro gebruik). Of is optie 1 toch nog te overwegen?

Verwijderd

Overklokken schiet je niks mee op maar je mag het proberen natuurlijk als je je verveeld maar verwacht geen wonderen. Dus kies voor een upgrade set of nieuwe videokaart zoals eerder besproken. En voor dat advies zou ik nogmaals beginnen met boven aan te lezen in dit topic of zelf is te kijken in de Pricewatch voor iets wat in je budget past. Vragen herhalen schiet je niet mee op en zo kan je wel weer twee weken verder ;)

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-02 13:49
Ach wat, volgens mij valt het wel mee larsiano...

Een nieuwe kaart en voeding + overklok op de cpu zorg je iig dat de fps omhoog komt en de cpu minder een bottleneck is. Ik draai nog steeds soepel Q6600 @ 3,2 met 2x GTX570, wel met PCI-e2.0... ik zie dat zijn bord dit niet heeft. Zeker icm een SSD voelt hij gewoon lekker aan nog. Natuurlijk, niet te vergelijken met een nieuwe i5/i7, maar daar betaal je ook alweer zoveel meer voor. Das appels met peren vergelijken...

Mooist zou zijn als TS inderdaad gewoon spaart en dan desnoods 2e hands een systeem samenstelt of compleet koopt. Ik zou in elk geval geen oude meuk meer kopen (bijv. die 8800's), want daar krijg je de investering waarschijnlijk niet meer van terug.
Ga je ervoor om in componenten te upgraden, dan zou ik inderdaad wel beginnen met een nieuwe videokaart en voeding, omdat deze ws net zo krachtig is als meerdere 8800GT's en stukken zuiniger (naast dat je het risico loopt dat 1 of meer 8800 door slechte soldeer alsnog het leven laat).

Voeding kan je kijken naar een XFX550Pro of een Seasonic G-450, best goedkoop en gewoon behoorlijk goed. Kan je later zo weer meenemen als je ook een andere cpu+bord+ram koopt. En je hebt ook nog zat ruimte voor een overklok op je quad core. Mijn setup verbruikt op full load ongeveer 450W (GPU SLI op stock + OC CPU).

Verwijderd

Helaas niet, tenzij je je alleen games van twee jaar geleden speelt!

Ga je nou echt een GTX570 SLI-set vergelijken met een 8800GT of GTX650? En de TS heeft helemaal geen SSD. Hij blijft alleen een beetje draaien om wat zou ik doen met me poen. En met dit budget kan je kiezen Center parks of Texel....Helaas zit Australië niet in dit pakket :)
Per definitie krijg je investeringen in hardware nooit meer terug, maar wel krijg je er een hoop plezier van als je de juiste spullen koopt. 8800 serie zeker niet meer doen dan blijf je 5/7jaar achter lopen. En zoals al eerder aangegeven zijn bv i7 9xx en i5 2500 sersie systemen niet veel op de V&A te vinden net als een leuk videokaartje voor 100€
Dus als je op 450W 2x570GTX kan draaien dan lukt het ook wel om 1x GTX650 te draaien op een 350W. Ik zou deze upgrade dus uitstellen tenzei het niet kanders kan!

Verwijderd

Ik heb zelf een jaar geleden mijn videokaart geüpgrade van een 8800GT naar een HD6870 (destijds voor 100 euro gekocht op Marktplaats, ongebruikt). Dit in combinatie met een e6750 CPU die ik met de standaard Intel koeler van 2.66GHz naar 3.2 GHz heb overgeclocked. Ik speel zelf ook wat oudere games en nog met een resolutie van 1680x1050 en dat draait allemaal prima (Metro2033 bijvoorbeeld ook). Metro2033 kon ik bijvoorbeeld niet met een 8800GT draaien, maar wel met de HD6870 (moet nog een keer opnieuw benchmarks draaien, ben de oude resultaten kwijtgeraakt |:(). Het is niet zo dat ik met deze upgrade 3-5 jaar verder kan, maar het heeft de levensduur toch weer met 1-2 jaar opgekrikt. Als ik ben afgestudeerd (en een baan kan vinden :P) ga ik weer verder upgraden.

Ik zou ook componenten upgraden als je niet het idee hebt dat je budget snel zal verhogen. Die voeding van jou is alleen wel kielekiele en ik denk dat die upgraden geen overbodige luxe is. Ik zou denk ik niet meteen geld steken in een nieuwe CPU koeler, maar eerst eens kijken wat je allemaal met de standaardkoeler kunt bereiken (niet meteen te hard van stapel lopen :P). En dan ergens een tweedehands videokaart vandaan plukken, zoiets bijvoorbeeld: V&A aangeboden: Gigabyte GV-R695OC-1GD
Daarmee kun je echt nog wel minimaal een jaartje vooruit (als je het al zo lang met een 8800GT hebt uitgehouden moet dat lukken ;)) en desnoods verkoop je em over een half jaar weer voor 75 euro

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-02 13:49
Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:18:
Helaas niet, tenzij je je alleen games van twee jaar geleden speelt!

Ga je nou echt een GTX570 SLI-set vergelijken met een 8800GT of GTX650? En de TS heeft helemaal geen SSD. Hij blijft alleen een beetje draaien om wat zou ik doen met me poen. En met dit budget kan je kiezen Center parks of Texel....Helaas zit Australië niet in dit pakket :)
Haha rustig maar. Dat was alleen voor het verbruik dat ik dat noemde en om aan te geven dat je processor niet eens de bottleneck hoeft te zijn. Ik zei toch ook, een recente i5/i7 zal het vast nog beter doen, maar dan heb je het over compleet andere investeringen.
Dus als je op 450W 2x570GTX kan draaien dan lukt het ook wel om 1x GTX650 te draaien op een 350W. Ik zou deze upgrade dus uitstellen tenzei het niet kanders kan!
Dat zou kunnen, maar raad jij aan om de AOpen PSU dan maar te behouden? Dit komt toch aardig in de richting van Sweex rommel en ik zou daar een nieuwe investering (als grafische kaart en/of meer compenenten) toch eigenlijk niet op willen draaien. Vergeet niet dat nu 450W veel lijkt, maar dat voedingen over de jaren ook minder vermogen kunnen leveren. Kan maar zo zijn dat die PSU van TS nog maar 300W in piek kan leveren, voor continueverbruik is dat dan al te weinig... ik zou er niet op gokken dus, misschien andere mensen wel... geen idee. :>

@ Sidus: dank u, zoiets bedoelde ik maar te zeggen. Soms kan bij weinig budget juist 2e hands voordelig zijn en nog niet eens dat je bagger spul in huis haalt. Wat je zegt, desnoods verkoop je het over een half jaar tot anderhalf jaar weer voor een respectabele prijs. Een 2e hands HD6950 is zo slecht nog niet ten opzichte van een nieuwe GTX650Ti, kijk maar (klik) en dat nog wel voor een zelfde prijsniveau. Een 560Ti is vaak goedkoper en ook behoorlijk vergelijkbaar met een HD6950.
@ TS: stel je geeft nu dus 100 euro aan die kaart uit en 50 voor een goede voeding, dan ben je er toch?

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik wil je mijn GTX550TI 1.5gb van point of view aanbieden voor 80 euro? (weet niet of dit schappelijke prijs is?)

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
@Larsiano, ik heb wel degelijk alles gelezen. Maar jij noemt opties die buiten mijn budget liggen. Dan moet ik eerst alles zien te verkopen en dan kan ik pas weer wat anders aanschaffen en is het eigenlijk nog buiten het budget. En dat ik niet meteen reageer is omdat ik nu tentamens heb. Ik lees de reacties wel maar wil een keer rustig de tijd nemen om een fatsoenlijke reactie te maken.
(ik ben overigens wel blij met je input hoor, het komt misschien een beetje onaardig over wat ik nu zeg)

@LiquidT_NL, volgens mij pusht Arma II elk systeem tot de rand. Ik zag op een forum een $ 2000+ computer voorbij komen die in de stad nog rond de 40 fps had (en in het bos 150 oid)

@NLBUURMAN, dat was inderdaad wat ik ook dacht na her en der gelezen te hebben voordat ik dit topic begon

@marcel87, ik las dat bijvoorbeeld een GTX 650 TI geen prestatie verlies zal lijden op een PCI-e 1.0 aansluiting t.o.v. een PCI-e 2.0 aansluiting omdat hij de volledige bandbreendte van de 1.0 nog niet verbruikt. Klopt dit? (bron: http://www.tomshardware.c...eforce-compatibility-slot)
De voeding, ik zoek eigenlijk wat goedkopers gezien mijn budget.
Ik dacht zelf iid ook dat AOpen een beetje troep was als sweex. Opzich deed hij het nog goed met het huidige systeem, maar gezien het niet echt een kwaliteit merk is weet ik niet hoelang ik hierop kan vertrouwen.
En die HD6950 presteert inderdaad niet slecht tov. de GTX650 TI. Iemand raadde mij gister aan om te kijken naar een GTX 650 TI (of GTX 660 al is die waarschijnlijk wel sowieso buiten het budget) En de GTX 560 TI presteert zelfs beter dan de 650 TI (dus ook hier geldt niet, hoe hoger het getal hoe beter?)

@Sidus, dat is inderdaad wat ook mijn doel is. Een jaar of 2 ermee verder kunnen (hoeft niet persé op high, al zou dat wel leuk zijn. Ik speel ook Enemy Territory, dat spel is grafisch om te janken :+ ). Dan ben ik namelijk afgestudeerd en zal ik waarschijnlijk minder spelen. En mocht ik wel tijd hebben om meer te gaan spelen, dan heb ik ook meteen een beter salaris om mezelf op iets leuks te trakteren. Maar tot die tijd zal mijn budget helaas niet veel veranderen ben ik bang.
De computer gebruik ik nu eigenlijk niet meer omdat ik op kamers zit en een redelijk nieuwe laptop heb (Dell XPS 15, L502x, i7-2630QM, 6GB, SSD, FHD) Alleen is deze laptop niet echt een gamebeest.

@boeles, ik zal het in gedachte houden. Ik heb weer wat nieuwe videokaarten op mijn lijst staan om te gaan onderzoeken (en een hoop oude rommel weggestreept ;) )

Het grote probleem voor mij is dat ik het lastig vind om te achterhalen wat een geschikte kaart zal zijn voor mij. Dit omdat bijvoorbeeld de 560 TI beter scoort dan de 650 TI (toch? ) en hetzelfde bij AMD. Het zou voor mij handiger zijn als hoe hoger, hoe beter betekent. Maar dat geldt volgens mij alleen in dezelfde reeks/serie/..? (ik weet niet hoe je dat noemt). Bijvoorbeeld de HD6790>HD6770>HD6750. Maar het hoeft niet perse te betekenen dat de HD6850>HD6790 (als het nog te volgen is. Zijn overigens willekeurige videokaarten genoemd, ik ken de bijbehorende prestaties op dit moment niet)

Hoe zit het verder met het verschil in het geheugen? 1GB vs 1.5GB vs 2GB
Want dezelfde kaarten worden met verschillende grootte geheugen geleverd. Uiteraard is meer geheugen beter, maar hoeveel beter. Is daar iets algemeens over te zeggen?
Om even een willekeurig iets te noemen ter indicatie. Ik kan bijvoorbeeld kiezen uit een HD6750 2GB en een HD6770 1GB. Wat weegt dan zwaarder.

(ik hoop dat het laatste gedeelte te volgen is wat ik bedoel. Ik kan er op dit tijdstip niets beters van maken..)

Verwijderd

Je hebt ook wel een heel klein budget voor z’n oudated systeem dit systeem is nu 6/7 jaar oud? Waarom verkoop je die rommel niet aangezien je toch een luxe laptop hebt. Je kan van een Panda geen Testarossa maken ;)
Bij videokaarten kijk je niet naar het geheugen. Dit is namelijk onderdanig aan de snelheid waarmee de chip de beelden kan aanmaken, dus is de chip identiek en heeft de kaart iets meer geheugen krijgt je een marginaal verschil in snelheid. Het lijstje videokaarten is dus juiste heel simpel en alle geschikte kandidaten zijn al genoemd in de vorige posts die in je budget passen. Echter zal je met een kaart alleen niet direct alle nieuwe games kunnen spelen natuurlijk moge dat duidelijk zijn. Maar een CPU upgrade-set kan je later wel doen als je er een budget voor hebt.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Niet om vervelend te doen hoor, maar hoezo zeg je dat je niet heb geclocked, terwijl je cpu op 2871 mhz draait? (2.4 is standaard, 266*9). 400*9 moet ook gewoon kunnen, mits genoeg koeling. Ik denk dat je voor 150 euro toch wel een 6850 (tweedehands) en een mugen 2/3 moet kunnen scoren.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 02:30:
Je hebt ook wel een heel klein budget voor z’n oudated systeem dit systeem is nu 6/7 jaar oud? Waarom verkoop je die rommel niet aangezien je toch een luxe laptop hebt. Je kan van een Panda geen Testarossa maken ;)
Ik hoef ook geen Testarossa, ik wil de Panda slechts opvoeren ;) En zoals een aantal andere in dit topic aangeven is dat wel mogelijk.
Bij videokaarten kijk je niet naar het geheugen. Dit is namelijk onderdanig aan de snelheid waarmee de chip de beelden kan aanmaken, dus is de chip identiek en heeft de kaart iets meer geheugen krijgt je een marginaal verschil in snelheid. Het lijstje videokaarten is dus juiste heel simpel en alle geschikte kandidaten zijn al genoemd in de vorige posts die in je budget passen. Echter zal je met een kaart alleen niet direct alle nieuwe games kunnen spelen natuurlijk moge dat duidelijk zijn. Maar een CPU upgrade-set kan je later wel doen als je er een budget voor hebt.
Ja ik weet dat de geschikte kaarten al genoemd zijn, ik heb gister al wat mensen benaderd met een kaart. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe het zit met de snelheden van de kaarten. Voor in de toekomst of als ik iemand wil helpen met het zoeken naar een videokaart.
Biersteker schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 02:42:
Niet om vervelend te doen hoor, maar hoezo zeg je dat je niet heb geclocked, terwijl je cpu op 2871 mhz draait? (2.4 is standaard, 266*9). 400*9 moet ook gewoon kunnen, mits genoeg koeling. Ik denk dat je voor 150 euro toch wel een 6850 (tweedehands) en een mugen 2/3 moet kunnen scoren.
Stom dat me dat nooit is opgevallen. Ik heb deze computer zo'n 4 jaar geleden (denk ik) van iemand overgenomen. En hij zij dat alles nog nooit overgeclocked was.
(Deze cpu-z screenshots heb ik gemaakt voordat ik overstapte op een ander moederbord wat beter was om hackintosh te draaien. Alleen ga ik nu het AsRock moederbord weer gebruiken omdat het andere niet veel was)

Een mugen cooler was ik gister ook al tegengekomen inderdaad. En voor 150 euro moet een HD6850 of GTX560 TI (TF II/ OC), betere voeding en dan een betere cooling wel lukken.
Hoeveel watt heb ik eigenlijk nodig? Als ik het goed begrijp zou 450W in principe voldoende moeten zijn toch? Ik heb nu mijn oog laten vallen op een 550W voeding (Coolermaster GX)

edit: die Ultra X-Connect was niks

[ Voor 4% gewijzigd door Markos op 12-04-2013 13:43 ]

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-01 10:30
Ik zou de q6600 lekker laten zitten. De GO versie was een beter clockbare versie, er waren meer versies....Ik heb deze ook gehad, met een mugen zet je die op 3.6. Koop rustig wanneer je kunt, begin met je voeding en koeling omwille veiligheid. Overclock dan langzaam naar 3.6. Een 6850 vind ik nog steeds een heerlijke kaart voor alle eye candy. De voeding+gpu zal straks prima meekunnen naar je nieuwe mobo-ram-CPU.
Als je een minder budget hebt gaat het langzamer, je kunt dan nog steeds kiezen voor goede componenten ...

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik was helemaal vergeten dat ik deze pc nog heb, staat bij mijn ouders weg te stoffen.. 8)7
Ik heb er toen niets meer aan gedaan. Maar kreeg nu de vraag of ik dat ding niet kon weggooien of kon komen ophalen. Volgens mij is dit de huidige config:
Asus P5K-VM
8GB DDR2 (4x 2GB)
Modulaire 550W psu (exacte weet ik niet op dit moment)
q6600 (G0 meen ik)

Ik weet dat het nu nog erger geldt dan de vorige keer, je kunt beter upgraden. Toch ben ik benieuwd wat ik kan bereiken met een GTX 770 + mugen 3/4/max. Niet omdat het moet, maar omdat het kan :+

Een paar dingen die ik me afvraag. Past een Mugen 3/4/max in zo'n mATX Asus P5K-VM bordje? Ik las dat het soms te groot kan zijn voor een mATX bord. Zeker omdat dit bordje ook 4 geheugensloten heeft.

Een GTX 770 kan ik verder toch zonder problemen aansluiten op dit bordje?

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 18:39
Ik zat in hetzelfde schuitje ongeveer (zelfde cpu) en vergelijkbaar systeem verder. Maar met een q6600 loop je al snel tegen je cpu aan. Ik heb er een 5870 in gehangen (voor weinig van mp) maar assetto corsa was niet met meer dan 1 auto te spelen. Ik had mn q6600 op een 3.4 ghz oid.

Als je voor goedkoop (zeg 250 euro) weer een half decent systeem wil, moet je een i5 2500k setje met mobo en geheugen scoren (voor zeg 175) en een 7950 of 7970 (voor 70 a 80). Als je wat langer geduld hebt, kan het ook voor minder dan 200 totaal schat ik zo in. Eventueel kan je nog naar iets mindere videokaart gaan (7850 oid) en daar een paar tientjes op besparen. Ouder dan Sandy Bridge moet je imho niet willen.

• mitsumark
  • Laatst online: 15:53
Processor is hopeloos verouderd, kan op 3,6GHz misschien nog net voor een aantal games, maar dat lukt dan weer niet met dit moederbord.
Ik zou er zelf geen moeite/geld in steken.

Wil je er toch wat oudere games mee spelen is een 770 zware overkill, kijk dan naar een 6950 of iets dergelijks voor 3-4 tientjes.
Het type voeding is ook belangrijk om te weten, zelfs zonder te gebruiken slijt ie en is dus wellicht aan vervanging toe.

Om te weten of een mugen past moeten we de kast weten, met het moederbord zal het waarschijnlijk wel gaan.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
indifined1 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:53:
Ik zat in hetzelfde schuitje ongeveer (zelfde cpu) en vergelijkbaar systeem verder. Maar met een q6600 loop je al snel tegen je cpu aan. Ik heb er een 5870 in gehangen (voor weinig van mp) maar assetto corsa was niet met meer dan 1 auto te spelen. Ik had mn q6600 op een 3.4 ghz oid.

Als je voor goedkoop (zeg 250 euro) weer een half decent systeem wil, moet je een i5 2500k setje met mobo en geheugen scoren (voor zeg 175) en een 7950 of 7970 (voor 70 a 80). Als je wat langer geduld hebt, kan het ook voor minder dan 200 totaal schat ik zo in. Eventueel kan je nog naar iets mindere videokaart gaan (7850 oid) en daar een paar tientjes op besparen. Ouder dan Sandy Bridge moet je imho niet willen.
Het is niet zozeer dat ik er een game systeem van wil maken. Ik ben meer benieuwd wat ik nog uit zo'n oud systeem kan halen. En misschien een paar keer wat games spelen afhankelijk van hoe goed het werkt. Ik heb ook nog nooit overclocken uitgeprobeerd en volgens mij is dat iets wat goed moet lukken met deze combi (P5K-VM+Q6600+Mugen).
mitsumark schreef op woensdag 21 december 2016 @ 00:50:
Processor is hopeloos verouderd, kan op 3,6GHz misschien nog net voor een aantal games, maar dat lukt dan weer niet met dit moederbord.
Ik zou er zelf geen moeite/geld in steken.

Wil je er toch wat oudere games mee spelen is een 770 zware overkill, kijk dan naar een 6950 of iets dergelijks voor 3-4 tientjes.
Het type voeding is ook belangrijk om te weten, zelfs zonder te gebruiken slijt ie en is dus wellicht aan vervanging toe.

Om te weten of een mugen past moeten we de kast weten, met het moederbord zal het waarschijnlijk wel gaan.
Ik dacht dat de voeding een 80Plus modulaire 550W van Corsair was. Weinig gebruikt, ligt nu echter wel lang te liggen (3 jaar ofzo :9 ) Dus ik ga er voorlopig vanuit dat hij nog goed zou moeten werken. Maar deze ligt dus niet hier dus kan ik ook niet controleren.

Ik ben er van bewust dat de processor zéér verouderd is. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet verwacht dat hij heel goed zal gaan werken (en betwijfel het of ik hem überhaupt op de 3+ Ghz ga krijgen). Maar ik heb al meerdere malen een topic voorbij zien komen waarin mensen hun Q6600 nieuw leven in willen blazen en 90% zegt dan telkens dat hij te oud is en niet meer mee op kan. Maar telkens zitten er weer een paar enthousiastelingen tussen die van mening zijn dat deze CPU toch niet per se afgeschreven hoeft te worden. Dat maakt me nieuwsgierig waarom ze hier zo stelling van zijn overtuigd 8)7

Hoe zit het met overkill zijn van een GPU op een CPU. Want die 10% gebruikt vaak als argument dat de meeste moderne spellen niet CPU intensief zijn. Hoe zit dit dan? Ik weet dat dit nogal kan verschillen per spel, maar ik neem aan dat ze tegenwoordig beter geoptimaliseerd zijn op gpu belasting?
Is zo'n GTX 770 zo'n grote overkill? Zou ik beter voor bijvoorbeeld een HD6950 of iets kunnen gaan? Ik neem aan wel gewoon minimaal 2GB geheugen.

Het gaat me vooral over de Mugen op het moederbord. Ik heb nog verschillende mATX en ATX kasten staan, qua kast zal hij vast wel ergens in passen.

Als ik de spullen tweedehands koop zijn dit ongeveer de kosten volgens mij (er vanuit gaande dat de voeding oké is)
GTX 770 + mugen: 100+20=120 euro
HD69##/HD78## + mugen: 40+20=60 euro

Misschien moet ik anders toch maar voor de 2e optie gaan met de wat mildere GPU

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Wat kan ik beter halen? De HD6970 of de R9 270x? Beide 2GB.
De HD6970 kost ongeveer 40 euro
De R9 270x kost ongeveer 60 euro

Ik had eerst ook nog gekeken naar een HD7850 (vandaar de onderstaande benchmarks) maar die was duurder.
Maar als ik de benchmarks vergelijk weet ik niet of de 270x de meerprijs van 20 euro waard is.

Ook als ik de GPU benchmark van AnandTech vergelijk tussen de HD6970 en HD7850 dan verschilt het of ik kijk naar GPU2012 of GPU2014.
Bij GPU2012 komt de HD6970 beter uit de verf: http://www.anandtech.com/bench/product/509?vs=549
En bij GPU2014 is de HD7850 beter: http://www.anandtech.com/bench/product/1061?vs=1076
Zijn de HD6970 en HD7850 nagenoeg identiek qua prestaties?

Bij de GPU2014 benchmark is de R9 270x een heel stuk beter dan de HD6970:
http://www.anandtech.com/bench/product/1061?vs=1043
Maar het verschil tussen de HD7850 en de R9 270x is weer een stuk kleiner bij GPU2014:
http://www.anandtech.com/bench/product/1076?vs=1043

Ik heb deze voeding, de Zalman ZM600HP:
pricewatch: Zalman ZM600-HP

• mitsumark
Waarvoor ga je de kaart gebruiken? Ik ga even uit van 'nieuwere' games op 1080p...

Dat de nieuwere kaarten in 2014 relatief beter zijn geworden komt waarschijnlijk door driver optimalisaties.

Ik zou persoonlijk de 270X nemen, toch wat sneller en voornamelijk ook nieuwer.

De 7850 is het kleinere broertje van de 7870 en is pakweg 10% langzamer.
De 270X is een overgeklokte versie van de 7870 en is pakweg 10% sneller.

Hier kun je overigens beter vergelijken tussen de verschillende kaarten: https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_270X/26.html

Denk er wel aan dat er ook al (nog verder) overgeklokte versies te koop waren die op zich ook weer tot 10% sneller konden zijn dan het standaard exemplaar.

Veel sneller dan zo'n kaart heb je imo niet nodig met je Q6600, die ik overigens wel zou overklokken naar 3.2 - 3.6GHz mocht je dat nog niet gedaan hebben (iets meer systeem info is wel nuttig...)

Mocht je voor niet veel meer een 7950/7970/280/280X vinden zou ik die overigens willen aanraden boven de 270X, nog weer wat nieuwer en 3GB geheugen (al heeft dat pas nut bij een snellere/overgeklokte processor.
Blijft ook wat meer waard mocht je hem over een tijdje willen verkopen.

PS: hoe oud is die voeding, net zo oud als de rest van het systeem?
Geweldige kwaliteit is het niet en wellicht zijn de condensators inmiddels versleten.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:48

HugoBoss1985

Xenotech

Even ter info:

Ik heb hier een socket 775 systeem met 2x4gb ddr3 geheugen en een gemodde Xeon 5460 op 3,8 ghz overgeklokt.
I.c.m. een AMD R7 260X heb ik met dat systeem nog een enorme cpu bottleneck.
Met geluk zou je 3,6 ghz kunnen halen, maar die Q6600 heeft minder cache en je bord ondersteund enkel ddr2.

M.a.w. je kan wel een snelle kaart aanschaffen maar de rest van je systeem gaat bottlenecken.
Als ik jou was zou ik kijken naar een AMD kaart die DX12 ondersteund en met minimaal 2-3 gb vram aan boord.
Als je zorgt dat je 8gb ram totaal in je systeem krijgt en misschien een SSD erbij dan kun je er nog wel mee vooruit.

Verder zijn die Q6600 cpu's naar mijn mening een van de beste cpu's ooit gemaakt, je kunt er nog redelijk/goed moderne games mee spelen ;)

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
mitsumark schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:30:
Waarvoor ga je de kaart gebruiken? Ik ga even uit van 'nieuwere' games op 1080p...
Ik weet eigenlijk niet of ik games ga spelen en als ik ze ga spelen, welke. Misschien overwatch (maar dat zou geen probleem moeten zijn toch?)
Heel misschien league of legends. En misschien een paar "moderne games" uitproberen maar ik ben niet echt een gamer. Meer gewoon omdat het kan.
Ik ga waarschijnlijk wel wat CAD/FEM doen (Siemens NX10) maar dat zou ook geen probleem moeten zijn.
Dat de nieuwere kaarten in 2014 relatief beter zijn geworden komt waarschijnlijk door driver optimalisaties.

Ik zou persoonlijk de 270X nemen, toch wat sneller en voornamelijk ook nieuwer.

De 7850 is het kleinere broertje van de 7870 en is pakweg 10% langzamer.
De 270X is een overgeklokte versie van de 7870 en is pakweg 10% sneller.

Hier kun je overigens beter vergelijken tussen de verschillende kaarten: https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_270X/26.html

Denk er wel aan dat er ook al (nog verder) overgeklokte versies te koop waren die op zich ook weer tot 10% sneller konden zijn dan het standaard exemplaar.

Veel sneller dan zo'n kaart heb je imo niet nodig met je Q6600, die ik overigens wel zou overklokken naar 3.2 - 3.6GHz mocht je dat nog niet gedaan hebben (iets meer systeem info is wel nuttig...)
Ik ben wel van plan de Q6600 te overklokken, hopelijk haal ik de 3.6Ghz. Ik heb de G0 meen ik dus dat zou al iets positief moeten zijn.
Mijn moederbord is een Asus P5K-VM en ik wil er een Scythe Mugen op plaatsen.

Ik heb er 8GB geheugen in zitten. 1 reepje van 2GB werkte helaas niet meer dus ik heb er nu een langzamere in zitten.. Hoe nadelig is dit? Dit zit er in:
Slot 1 & 3: GEIL 2GB PC2-6400 (GeIL Black Dragon GB24GB6400C5DC)
pricewatch: GeIL Black Dragon GB24GB6400C5DC
Slot 2: Samsung 2GB PC2-6400U (Samsung M378T5663Qz3-CF7)
pricewatch: Samsung 2GB, DDR II SDRAM, 800MHz, CL6
Slot 4: Kingston 2GB PC2-5300 (Kingston ValueRAM KVR667D2N5/2G)
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR667D2N5/2G

(ik heb deze laatste Kingston wel 2x maar deze zijn dus PC2-5300)
Wat kan ik het beste doen? In slot 2 dezelfde Kingston PC2-5300 stoppen? Op zoek gaan naar een (willekeurige?) PC2-6400 2GB? Of gewoon zo laten?
Ik heb ook nog 2x een GEIL 1GB PC2-6400 (GeIL Black Dragon GB22GB6400C4DC - pricewatch: GeIL Black Dragon GB22GB6400C4DC Maar ik neem aan dat het toch beter is om voor 2GB te gaan.
Mocht je voor niet veel meer een 7950/7970/280/280X vinden zou ik die overigens willen aanraden boven de 270X, nog weer wat nieuwer en 3GB geheugen (al heeft dat pas nut bij een snellere/overgeklokte processor.
Blijft ook wat meer waard mocht je hem over een tijdje willen verkopen.

PS: hoe oud is die voeding, net zo oud als de rest van het systeem?
Geweldige kwaliteit is het niet en wellicht zijn de condensators inmiddels versleten.
Ik dacht dat deze Zalman ZM600HP best een prima voeding was toen hij uit kwam. Hij is sowieso niet meer gebruikt sinds 2013 tot ik vorige week de computer weer aan zette. Ik meen dat ik hem in 2013 open heb gehad en dat de condensators er prima uitzagen, ik zal hem binnenkort even openschroeven. Als ik via de ventilator naar binnen kijk zie ik geen slechte condensators zitten.

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 17:52
Ik heb zelf momenteel nog een Q6600 @ 3,5GHz, 8Gb DDR2, en lichtjes buiten proportie: een GTX 670 Jetstream. Met dit systeem loopt BF3 nog vlotjes, maar BF1 lukt helemaal niet. Alles op low, 720p, lukt maar netjes op 30 fps. Ik kijk dus ook naar een nieuw systeem.

Ik heb je een PB gestuurd ivm de GTX 670 die je kan overnemen, inclusief nog wat DDR2 RAM dat je er gratis bij krijgt!

[ Voor 18% gewijzigd door BramVroy op 04-01-2017 15:29 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Wat is eigenlijk een betere cpu om te gebruiken? De Q6600 of de E8600?

• mitsumark
q6600 mits overgeklokt.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ja ik bedoel beide in overgeklokte toestand. Zeg de Q6600 op 3.5GHz en de E8600 op 4.3GHz ofzo

• mitsumark
8/10 recente games zullen beter draaien met de quadcore.
Pagina: 1