Opera en mac, tabblad sluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:52
Weet iemand of dit ergens in te stellen is? Als ik het enig overgebleven tabblad sluit, dan sluit Opera helemaal.
Bij de windows versie krijg ik dan gewoon weer mijn snelkiezers te zien. Dit zou ik op de mac ook graag zo hebben, kan echter nergens vinden hoe ik dit voor elkaar moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Opera sluit niet helemaal, een applicatie in OSX blijft "actief". Ik weet niet of er een speciale instelling is die na het sluiten van de laatste tab (cmd-w) alsnog een nieuw venster opent, dat is tegen de filosofie in. Het handigst is denk ik als je na het sluiten van de laatste tab cmd-n gebruikt voor een nieuw venster. Wil je helemaal afsluiten dan is cmd-q de snelkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Nooit geweten dat dit tegen de filosofie in is, maar onder Windows werkt het vanzelf zo: tabblad sluiten en dan heb je, als je heb ingesteld dat je automatisch de snelkiezer wil zien, je snelkiezertab weer voor je neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-10 15:50
Ik had jaren geleden bij mijn overstap naar OS X (en eigenlijk nog steeds) dezelfde ervaring als jij.
Tot op de dag van vandaag snap ik niet waarom een Mac-gebruiker bij het sluiten van de laatste tab verplicht wordt om:
  • of een heel eind met je muis te bewegen naar een menu-item of de dock,
  • of je handen van je muis af te halen en iets als 'command-n' of 'command-t' te doen voor een tabje-venster
Het beperkt zich ook niet tot Opera, maar het is inderdaad een OS X-filosofie... Daarom is het ook niet in te stellen zoals onder Windows veelal wel.

Als 'reactie' heb ik mezelf aangeleerd dat als ik de laatste tab 'opruim', dat ik dan eerst op het 'plusje' ernaast klik om een tab met snelkiezers te krijgen. Dat is minder werk dan al die andere opties, IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Ja, dat is mijn oplossing ook. Uit jarenlange gewoonte gooi ik soms per ongeluk de tab dicht en dan irriteert het weer.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Leer de sneltoetsen ⌘-t, ⌘-w, ⌘-q, ⌘-n te waarderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Zitten jullie dan constant met twee handen op 1 muis ofzo? Een hand op toetsenbord met sneltoetsen en andere hand op je trackpad, no problemo :)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
Van een grafisch OS als OS X (maar ook Windows) verwacht ik dat het vele functionaliteiten toegankelijk maakt via het belangrijkste input-device: de muis/trackpad.
En ik verwacht ook dat het een beetje makkelijk toegankelijk is.

Ik snap dat 'keyboard shortcuts' precies ook daarvoor bedoeld zijn: om dingen snel toegankelijk te maken.
Maar dat neemt niet weg dat een interface ook in de basis met de muis moet werken. Anders zou ik wel keyboard-only werken (iets wat me met OS X trouwens ook heel slecht lukt omdat ik heel vaak toch met de muis naar 'Window -> vensternaam' moet om een per ongeluk verstopt venster naar voren te halen).

Anyway, persoonlijke voorkeuren daar gelaten, ik heb me altijd verbaasd over dit 'gat' in de muisbediening omdat ik er de gemaksfunctie niet van inzie.

En met mijn andere hand hou ik mijn ontbijt vast, of wrijf ik heel wijs door mijn baardharen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door swiv98 op 05-04-2013 14:21 . Reden: andere hand toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

DAzN schreef op maandag 01 april 2013 @ 14:17:
Opera sluit niet helemaal, een applicatie in OSX blijft "actief".
Dat is helemaal niet waar. Een applicatie in OS X sluit wel degelijk (en nou komt het) mits jij 'm ook opdraagt om te sluiten. Laat daar nou verschil zitten met hoe Windows dat doet. In OS X werk je met losse vensters. Daar klikken op het kruisje is alleen het venster afsluiten en niet meteen het gehele programma. Er zijn wat uitzonderingen op die regel omdat zij nooit meer dan 1 venster kunnen hebben. Aangezien ze zonder venster nutteloos zijn resulteert het bij deze applicaties in het afsluiten van de applicatie.

Een applicatie daadwerkelijk afsluiten doe je met cmd-q, door in het menu voor afsluiten te kiezen of door dit via het dock te doen (rechtermuisklik > afsluiten). Een andere manier is er niet. De toets voor cmd-w is hetzelfde als het klikken op dat kruisje: je sluit het venster.
swiv98 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 09:15:
Ik had jaren geleden bij mijn overstap naar OS X (en eigenlijk nog steeds) dezelfde ervaring als jij.
Tot op de dag van vandaag snap ik niet waarom een Mac-gebruiker bij het sluiten van de laatste tab verplicht wordt om:
  • of een heel eind met je muis te bewegen naar een menu-item of de dock,
  • of je handen van je muis af te halen en iets als 'command-n' of 'command-t' te doen voor een tabje-venster
Omdat je dat ook niet wordt. Het is de applicatie bouwer die dat doet en je ziet het niet alleen in OS X. In Windows gebeurd het net zo hard omdat het gewoon complex is om deze functionaliteit in te bouwen.

Als je 1 voor 1 alle tabs gaat sluiten en pas daarna de applicatie ben je niet handig bezig. Hetzelfde geldt voor het gebruik van de muis. Met cmd-w kun je prima tabs sluiten waardoor je ook heel snel weer met cmd-n en cmd-t (of welke combo dan ook) weer een nieuw venster/tab aan kunt maken. Als je dat met de muis steeds doet ben je sowieso al druk bezig om van de ene kant van het venster naar de andere te gaan ;) Als je tabs 1 voor 1 sluit met het doel om de applicatie te sluiten is dat ook niet handig. Veel werk wat je ook in 1 keer kunt doen middels iets als cmd-q. Dat geldt ook voor Windows en andere systemen. Heb je die save windows optie in OS X aan staan wordt het cmd-option-q wanneer je de volgende keer weer met een schone lui wil beginnen.
swiv98 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 14:20:
Van een grafisch OS als OS X (maar ook Windows) verwacht ik dat het vele functionaliteiten toegankelijk maakt via het belangrijkste input-device: de muis/trackpad.
De muis/trackpad/tablet/etc. is de minst belangrijkste input-device. Je keyboard is het meest belangrijke. Met de muis/trackpad/tablet/etc. voer je immers geen teksten in en dat doe je toch vaker dan wat heen en weer klikken. Het gebruik van een muis is ook omslachtiger omdat je van a naar b moet bewegen wat op grotere schermen een aardige afstand is. Je vingers op een toetsenbord heen en weer bewegen is veel korter. Daarom zijn sneltoetsen zo handig: makkelijk en heel snel.
En met mijn andere hand hou ik mijn ontbijt vast, of wrijf ik heel wijs door mijn baardharen ;)
Dat kan ik ook wanneer ik mijn toetsenbord gebruik maar dan wel met zowel links als rechts. Wordt toch heel wat lastiger met de muis en de tablet (er zijn weinig mensen die zowel links als rechts kunnen muizen en/of schrijven).

Wat je nog zou kunnen doen is de speeddial als je home instellen en het home knopje aan de toolbar toevoegen. Daarmee hergebruik je de laatste tab en roep je via die weg de speeddial op.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 06-04-2013 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:11

Grin

Ride si sapis.

Euh...Was Opera niet een van de eerste browsers met mouse gestures?
Stel die even in en voila, lekker snelle bediening met één hand :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

In OS X hebben wel meer applicaties dat maar niet zo veel als Opera dat heeft. Er is dan ook een hele goede reden waarom Opera de enige applicatie is die het standaard heeft: die snelle mouse gestures leveren heel erg snel RSI op en zijn dus zeer sterk af te raden. Die gestures zijn ook minder fijn als je een niet-muis gebruikt. En ook hier geldt weer het feit dat bijna iedereen maar met 1 hand kan muizen en schrijven, met de andere hand kan dat niet. Daar heb je bij een toetsenbord geen last van want iedereen kan met beide handen een toets indrukken (en zelfs een combinatie aan toetsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
Grin schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 19:21:
Euh...Was Opera niet een van de eerste browsers met mouse gestures?
Stel die even in en voila, lekker snelle bediening met één hand :)
De gesture voor 'nieuwe tab' werkt volgens mij niet als je niet boven een bestaande tab hangt (ofwel, wanneer je de laatste tab hebt afgesloten en naar je desktop zit te staren, ook al staat Opera nog actief in de menubalk).
ppl schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 16:07:
[...]
Als je 1 voor 1 alle tabs gaat sluiten en pas daarna de applicatie ben je niet handig bezig.
Ik ben echt niet bezig om 10 tabs achter elkaar te sluiten hoor; ben niet helemaal gek ;) Meestal heb ik hoogstens een tab of 3 open. Ik ruim graag tussentijds al op. Maar dat zal de aard van het beestje wel zijn: ik heb ook geen tienduizend iconen op mijn desktop staan, bijvoorbeeld.
Maar dat is het nu juist: een OS moet dat soort voorkeuren allemaal redelijk ondersteunen.
Als je dat met de muis steeds doet ben je sowieso al druk bezig om van de ene kant van het venster naar de andere te gaan ;) Als je tabs 1 voor 1 sluit met het doel om de applicatie te sluiten is dat ook niet handig. Veel werk wat je ook in 1 keer kunt doen middels iets als cmd-q.
Je zegt het nu zelf: met de muis is het heel veel werk om vensters te beheren, in OS X. Vind ik persoonlijk dus onhandig.
Dat geldt ook voor Windows en andere systemen. Heb je die save windows optie in OS X aan staan wordt het cmd-option-q wanneer je de volgende keer weer met een schone lui wil beginnen.
Ik was blij dat OS X sinds enige tijd eindelijk onthoudt dat je _geen_ bestaande vensters wil bij de volgende keer inloggen. Dat was me echt een doorn in het oog.
Hoewel ik daar dus _wel_ een keyvboard shortcut voor aanleerde: ctrl-eject/spatie/enter voor een power-down. Of zat daar nou nog een tab tussen om de juiste checkbox selecteren?
Nog zo iets mafs aan OS X: de manier om knoppen van een dialoog via het keyboard te wisselen en te activeren. Met tab en spatie en vooral geen enter want dan gaat de default-knop 'af'...
De muis/trackpad/tablet/etc. is de minst belangrijkste input-device. Je keyboard is het meest belangrijke. Met de muis/trackpad/tablet/etc. voer je immers geen teksten in en dat doe je toch vaker dan wat heen en weer klikken.
Tikken doe ik voor thuisgebruik weinig. Daar surf ik rond tussen mijn bookmarks en google eens wat. Tikken doe ik op mijn werk wel.
Maar ook hier zeg je het weer zelf een beetje: als het tobo zop belangrijk is, waarom is het in OS X dan zo moeilijk gemaakt om een applicatie die geen windows meer heeft, of die verborgen subwindows (Apple mail bijvoorbeeld!) heeft, te beheren?
Daarom zijn sneltoetsen zo handig: makkelijk en heel snel.
Eensch hoor. Behalve command-n, daar krijg ik met links kramp van als ik mijn duim voor de command gebruik. Of ik moet 2 handen gebruiken, maar rechts ligt dus meestal bij op op de magic trackpad (ja, die losse, bij een iMac).
Wat je nog zou kunnen doen is de speeddial als je home instellen en het home knopje aan de toolbar toevoegen. Daarmee hergebruik je de laatste tab en roep je via die weg de speeddial op.
De speeddial is mijn home. En de toolbars zijn natuurlijk weg als je je laatste tab afsluit, dus aan een 'home' knop heb je dan niks.

Ach ja, minor issues. Ieder zijn ding! Want deze discussie heeft geen happy end voor iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

swiv98 schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:18:
Je zegt het nu zelf: met de muis is het heel veel werk om vensters te beheren, in OS X. Vind ik persoonlijk dus onhandig.
Het vensterbeheer is qua uitgangspunt anders maar niet zo gek veel anders als in Windows. Vensters hoef je ook niet continu te beheren, vaak is het venster daar laten staan waar het staat of het daar 1x neerzetten al voldoende. Hoeveel werk het is ligt dan ook geheel aan jezelf. Als je dat teveel beheer vindt moet je geen grafisch systeem draaien.
Het grote voordeel van hoe OS X doet tov Windows vind ik nog altijd de mogelijkheid om vrijwel ieder venster naast een andere te zetten. Dat maakt het vergelijken een heel stuk eenvoudiger (spreadsheets diffen kun je nou niet echt op een andere manier doen). Meer werk om de vensters te verslepen maar uiteindelijk minder werk omdat gewoon op eenvoudige wijze de content kan vergelijken. Dat is het overgrote verschil tussen het vensterbeheer in Windows en OS X: bij OS X gaat het vrijwel alleen maar om de content terwijl dat bij Windows sterk wisselt.

Wat ik echter bedoelde is dat je onnodig veel met de muis doet. Het OS noch het programma vereisen dat je alles met de muis moet doen. Om RSI te beperken kun je het beste de hoeveelheid gemuis beperken en dat betekent dat je dus geen gestures moet gaan gebruiken of daar zeer beperkt gebruik van te maken. Trackpads en gestures kunnen prima functioneren voor korte duur.
Ik was blij dat OS X sinds enige tijd eindelijk onthoudt dat je _geen_ bestaande vensters wil bij de volgende keer inloggen. Dat was me echt een doorn in het oog.
Ik ook (en we zijn zeer zeker niet de enigen) maar het is in sommige situaties wel een zeer gewenste feature zoals bij het doen van updates. Soms heb ik ook wel eens dat ik tussentijds wat anders moet gaan doen waardoor snel je werk van die ene app saven wel weer prettig is. De enige apps waarbij ik het gebruik zijn VMware Fusion en Firefox (en die gebruiken beiden hun eigen systeem, niet die van OS X). Het is dan ook fijn dat je OS X kunt instellen dat het standaard uit staat maar dat je er gebruik van kunt maken wanneer je dat nodig acht.
Nog zo iets mafs aan OS X: de manier om knoppen van een dialoog via het keyboard te wisselen en te activeren. Met tab en spatie en vooral geen enter want dan gaat de default-knop 'af'...
Enter is de selectie bevestigen, spatie is een nieuwe selectie maken. Dat is de logica die erachter zit en die door meer systemen dan alleen OS X wordt gebruikt (de FreeBSD installer is een goed voorbeeld). Windows is hier dus degene die het maf doet omdat het er zo ontzettend vaak vanaf wijkt.
Maar ook hier zeg je het weer zelf een beetje: als het tobo zop belangrijk is, waarom is het in OS X dan zo moeilijk gemaakt om een applicatie die geen windows meer heeft, of die verborgen subwindows (Apple mail bijvoorbeeld!) heeft, te beheren?
Dat is het niet, je kunt het prima met je toetsenbord allemaal bedienen. In Windows kan zoiets zelfs ook nog hoewel OS X hier een stuk verder in gaat. GNOME idem. Dat een applicatie zoals Opera of Firefox er voor kiezen om hier amper tot geen gebruik van te maken is niet te wijten aan het OS maar aan de makers van de betreffende app. Opera houdt zich, net als Firefox, op heel veel vlakken niet aan de OS X manier waardoor veel zaken ineens niet mogelijk zijn. Denk aan de ingebouwde spellingscontrole, het gebruik van Keychain en ook de Services (die OS X, 3rd party apps en jezelf kunt maken). Als er 1 OS is waarbij je gigantisch veel kunt sleutelen aan de workflow om dat meer op hoe jij het wil hebben kunt afstemmen dan is het wel OS X en de rest van de UNIX/Linux wereld. Windows is hierin erg beperkt.
Eensch hoor. Behalve command-n, daar krijg ik met links kramp van als ik mijn duim voor de command gebruik. Of ik moet 2 handen gebruiken, maar rechts ligt dus meestal bij op op de magic trackpad (ja, die losse, bij een iMac).
Geen handige houding (en ik spreek uit ervaring want ik heb er soms ook een handje van om deze wat onlogische houding toe te passen :P). Je duim aan je linkerhand zit rechts, de cmd toets zit links van de n toets. Het is dus slimmer om de meest linkse vinger (aka je pink) te gebruiken voor de cmd en iets van je wijsvinger voor de n. De duim is voor de spatie.
De speeddial is mijn home. En de toolbars zijn natuurlijk weg als je je laatste tab afsluit, dus aan een 'home' knop heb je dan niks.

Ach ja, minor issues. Ieder zijn ding! Want deze discussie heeft geen happy end voor iedereen :)
Sja, dan loop je echt tegen de grenzen van Opera aan en zul je je tot Opera moeten wenden. Wat je noemt is in ieder geval zeer zeker geen OS X issue. Wat jij wil kan binnen OS X maar dan moet Opera het wel implementeren. Ik ben inmiddels weer terug bij Safari sinds de laatste update (resource management is nu op een fatsoenlijk niveau) omdat die het gewoon wat beter doet dan Opera overall gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Ik heb geen last van rsi, want ik muis, zowel op windows computers werk als op trackpad laptop, zowel links- als rechtshandig (ik speel muziekinstrumenten, vandaar misschien dat ik dat zonder veel moeite doe). Ben bewust 10 jaar geleden linkshandig gaan muizen wegens veel repeterende werkzaamheden rechtshandig (telmachine, toetsenbord, telefoon) en dat beviel goed.

Terug naar Opera. Even los van wat goed/slecht werken is en wat handig/onhandig is: de logica. Op de mac heb ik het rode bolletje om Opera te sluiten. Een kruisje op een tab om een tab te sluiten.

Daarom vind ik het gewoon totaal onlogisch dat het kruisje van een "solo" tabblad niet de tab, maar heel Opera sluit. Net zo onlogisch als het klikken op het rode bolletje niet Opera, maar een tabblad zou sluiten, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Een kruisje op de enige tab die open staat sluit Opera hier anders echt niet af. Ik heb alleen geen vensters meer maar dat is ook te verwachten als je die enige tab sluit, wat voor nut heeft het venster dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
En dan beginnen we weer bovenaan bij de vraag van dit topic.
Hoe stel ik Opera dan zodanig in dat dit niet gebeurd. Bij mij is dit verschijnsel vanaf dag 1 dat ik Opera op de mac heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Zie de antwoorden daarna en vooral een paar posts boven je: meldt het bij Opera. Zij hebben de mogelijkheid om dit anders te doen, het is geen OS X beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
O wacht even, spraakverwarring. Nee het kruisje sluit Opera niet af, het vester sluit inderdaad. Het nut van het venster? Nou, in windows heb ik dan automagisch weer een "schoon" tabblad met mijn snelkiezer. Dat nut.

En ik blijf van mening dat het venster sluiten met het rode bolletje is, en dus niet ook dmv kruisje tabblad zou moeten gebeuren.
Zal het melden bij Opera idd.
Pagina: 1