Anoniem: 120693 schreef op maandag 01 april 2013 @ 15:38:
[...]
Jawel, veel firma's hebben multi wan routers met ingebouwde switches (Cisco, NetGear etc) maar allemaal met maximaal 8 LAN poorten en das niet genoeg. Heb al gekeken naar pFsense maar zit er niet echt op te wachten om nog een computer in het hok te zetten.
Zou elke multi wan router geschikt zijn? Ik heb wat handleidingen gelezen maar veel gaan er van uit dat ze ook de ADSL connectie maken. En die (en de Sat2Way connectie) komen met hun eigen hardware.
Ja, dat zijn dus routers met een ingebouwde switch, het hele WAN <> LAN gedeelte maakt dat het in de eerste plaats een router is en in de 2e plaats een switch.
Anders kunnen we apparaatjes zoals de TL-WR1043ND ook een switch gaan noemen omdat deze 4 switch poorten heeft, dat maakt het allemaal niet erg overzichtelijk.
Omdat je je satelliet uplink als aanvulling wil gebruiken (dus niet failover) is het echt wel goed opletten dat je een oplossing zoekt waarbij je dus kan finetunen wat over welke link gaat.
Ik denk dat je dan met pFsense dan voor een redelijke prijs de meeste opties krijgt op dit gebied.
Een echt PC in het hok is natuurlijk niet perse nodig, ik heb zelf een jaar geleden een appliance gekocht van tranquilnet, de PFW301 die is ongeveer net zo groot als een forse broodtrommel.
Bij applianceshop.eu hebben ze ook routers met pFsense, die ook een formaatje broodtrommel zijn.
Daarmee kan je dus wel alle kanten op m.b.t. traffic shaping e.d.