• eXsownur
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-11 07:06
Hallo,

De computer van mijn ouders wil niet meer opstarten. Als je hem aanzet gaat wel alles draaien, ik hoor de hdd ook opspinnen, maar hij geeft geen beeld.
Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Hem zo kaal mogelijk booten(alleen voeding, mobo, cpu en 1 stickje ram. Werkte niet.
- Hem opstarten met een ander mobo, cpu, ram en videokaart en wel de optische drive en de harde schijf aangesloten. Hierna deed hij het wel. Maar nu komt de grap. Ik heb die onderdelen daarna maar ingebouwd omdat ik er vanuit ging dat het dus aan het moederbord, processor en geheugen lag maar nu geeft die daar ook geen beeld mee.
- De monitor op 2 andere computers getest met dezelfde kabel. Werkte gewoon.

Het gaat om deze computer:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,53€ 84,53
1Asrock M3A770DE€ 66,95€ 66,95
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 32,90€ 32,90
1LG W2253V-PF Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows XP Home (NL OEM)€ 79,95€ 79,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Logitech Internet 350 Keyboard (Qwerty, USB, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Logitech Optical Wheel Mouse PS/2€ 3,99€ 3,99
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 16,95€ 33,90
1LG GH22NS50 Zwart€ 30,41€ 30,41
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,53

Ik had het getest met de volgende onderdelen:
- Gigabyte P4 Titan GA-8IPE775
- Intel Pentium D Dualcore 3 ghz
- 2 stickjes DDR400 256mb en 1 stickje DDR400 512mb (merk onbekend)

Ik kom er zelf niet meer uit. Ik dacht eerst dat het aan de hardeschijf lag. Dit is ook gelijk het oudste onderdeel van de computer en het enige wat ik toen niet geupgrade had. Daarna de voeding maar daar bootte hij toch meerdere malen wel mee.
Weten jullie het?

Alvast bedankt!

Edit:
Toevoeging gedaan op wat ik allemaal al geprobeerd heb.

• Kindafunny
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-11 19:26
Ik denk dat het dan om de monitor gaat, of ben ik nou helemaal de weg kwijt? 8)7

• eXsownur
Ja dat dacht ik ook al maar dezelfde uitgang werkt wel op mijn computer én op mijn laptop met precies dezelfde kabel.

• Bartzbestz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-03-2023
Dan is het dus volgens de wetten der logica eerder een conflict met de onboard hdmi optie en of je sapphire video kaartje
Kijk eens in het Bios wat er actief is.
Kijk ook even in het Bios naar de crossfire optie.
Probeer de default waarde eens uit.
Verder zou het nog kunnen dat het inbouwen en vast schroeven van het mobo een Video kaart niet volledig contact laat maken draai de schroefjes eens iets losser en probeer een ander video slot.
succes!
Bartz

• eXsownur
Hmm ik heb het allemaal geprobeerd maar het verschilt nog niet. Ik krijg ook helemaal niks te zien. Niet eens de optie om de bios in te gaan. Maar dan nog. Dan zou het op het andere moederbord wel moeten werken en dat doet het niet.

Edit:
Beide moederborden hebben trouwens ook geen onboard videokaart.

[ Voor 13% gewijzigd door eXsownur op 01-04-2013 14:57 ]

• Kindafunny
Heb je het al geprobeerd met een ander beeldschermpje?

• eXsownur
Kindafunny schreef op maandag 01 april 2013 @ 14:56:
Heb je het al geprobeerd met een ander beeldschermpje?
Yep

• eXsownur
Nu heb ik alleen het nieuwe moederbord, processor, videokaart en werkgeheugen aangesloten en dan boot die wel gewoon door de bios post heen en krijg je de melding "insert boot device". Dus ik sloot de hardeschijf aan. Hij boot dan door de bios heen en geeft dan een bsod en start opnieuw op. Betekent dat dan dat de hardeschijf kapot is?

• Bartzbestz
Wanneer je een bsod krijgt dan staat hierop vermeld welke component hiervan de oorzaak is.
Verder nog een foutcode.
In dit stadium hoeft de hd nog helemaal niet stuk te zijn.
Maar de windows installatie ziet een vreemd door jouw geplaatst moederbord en reageert hierop met een bsod je moet het oorspronkelijke moederbord gebruiken anders moet windows opnieuw worden geïnstalleerd.
Dat is waarschijnlijk niet nodig!
Nog even doorzetten en het oorspronkelijke moederbord gebruiken.

Bartz

• eXsownur
De bsod verdwijnt heel snel waardoor ik er niks van kan lezen. Met het originele moederbord gebeurd precies hetzelfde .

• Bartzbestz
Kun je wel f8 ingedrukt houden en krijg je dan de veilige modus optie?
Zit de harddisk in dezelfde (fysieke) poort als oorspronkelijk?
Kun je nu wel in het Bios?
Zo ja gebruik dan de default waarde meestal f7 en dan f10.
En hier nog wat microsoft oplossingen:
Geavanceerde probleemoplossing voor fouten met de stopfoutcode 0x0000007B (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE) in Windows XP
Ook bestaat er een manier om de bsod te "bevriezen" maar die ben ik even kwijt dan is google wel weer nuttig.
Tot slot zeg je dat op beide moederborden dezelfde klacht wordt gereproduceerd.
Dan loont het de moeite om de huidige HD in een andere pc als slave aan te sluiten en een chkdsk uit te voeren.

Bartz

• eXsownur
Bartzbestz schreef op maandag 01 april 2013 @ 16:45:
Kun je wel f8 ingedrukt houden en krijg je dan de veilige modus optie?
Zit de harddisk in dezelfde (fysieke) poort als oorspronkelijk?
Kun je nu wel in het Bios?
Zo ja gebruik dan de default waarde meestal f7 en dan f10.
En hier nog wat microsoft oplossingen:
Geavanceerde probleemoplossing voor fouten met de stopfoutcode 0x0000007B (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE) in Windows XP
Ook bestaat er een manier om de bsod te "bevriezen" maar die ben ik even kwijt dan is google wel weer nuttig.
Tot slot zeg je dat op beide moederborden dezelfde klacht wordt gereproduceerd.
Dan loont het de moeite om de huidige HD in een andere pc als slave aan te sluiten en een chkdsk uit te voeren.

Bartz
- Harddisk zit in dezelfde poort.
- Ik kan veilige modus selecteren maar dan krijg ik alsnog een bsod.
- Ik heb de bios al in default gezet maar voor de zekerheid nog maar eens gedaan. Geen verschil.
- Wat is een chkdsk? Je bedoelt een schijfcontrole? Jammer genoeg heb ik geen andere computer tot mijn beschikking die over een dergelijk oude aansluiting beschikt.(IDE). Ik heb een backup van de data gelukkig.

• Bartzbestz
Ik heb even meegezocht,
http://h10025.www1.hp.com...ue&docname=c00372711#N257
Deze oplossing om het Bsod te kunnen lezen geldt voor alle xp installaties en niet alleen voor HP.
Je hebt al behoorlijk veel geprobeerd!
De Backup geeft je gelukkig ook nog eens de optie om Xp opnieuw te installeren,
Dus heb je wijs gehandeld toen je de reserve kopie maakte. Ik hoop niet te lang geleden.
Succes!

Bartz

• eXsownur
Het was echt puur toeval. Ik had de backup vorige week gemaakt. Ik heb die bsod freeze tool gebruikt en daar komt de volgende error code uit: 0x0000007E (0xBA2B8756, 0xBA4C342C, 0xBA4C3128).

• Kindafunny
Ik neem voor nu even aan dat je windows XP draait.

Dit probleem kan optreden als een systeemthread een uitzondering genereert die niet wordt afgevangen door de foutenhandler. Deze uitzondering kan een van de volgende oorzaken hebben:
  • Als dit probleem optreedt nadat u de computer voor het eerst opnieuw opstart tijdens Windows Setup of nadat Setup is voltooid, is er mogelijk onvoldoende ruimte beschikbaar op de schijf voor het uitvoeren van Windows XP.
  • Het computer-BIOS is mogelijk niet compatibel met Windows XP of dit moet mogelijk worden bijgewerkt.
  • De stuurprogramma's voor de videoadapter zijn mogelijk niet compatibel met Windows XP.
  • Een apparaatstuurprogramma of een systeemservice is mogelijk beschadigd.
  • Als het probleem te maken heeft met het bestand Win32k.sys, kan de oorzaak een programma voor extern beheer van een andere leverancier zijn.
Source:
Problemen oplossen bij het foutbericht met stopfout '0x0000007E (SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED)' in Windows XP

• eXsownur
Ja dat had ik ook allemaal gevonden maar dan wordt het helemaal vreemd. Deze windows staat er nu al min 1 jaar probleemloos op (SP3). Ik heb de afgelopen tijd geen updates geinstalleerd. Ik heb ook geen hardware bijgeplaatst. Alleen een wifi adapter verwijderd maar dat is al een maand geleden. Dus het moet bijna wel een systemservice zijn die beschadigt is. Kom ik weer alleen op de hardeschijf uit. Ik denk dat ik maar alvast naar een nieuwe ga kijken :D

• Kindafunny
Misschien kan je ook eens windows 7 proberen te draaien.
Kan je van iemand een CDtje lenen?

Ik zou zowieso overstappen naar win7 :>

[ Voor 24% gewijzigd door Kindafunny op 01-04-2013 18:33 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
In de bios, je harde schijf kontroller op ide zetten, misschien helpt dit.
Indien je windows hebt geinstalleerd met ide, en je moederbord staat op AHCI, dan krijg je een blauwe scherm.

Je 1e storing heb ik gehad en toen zat de koelblok op de cpu blijkbaar niet goed, na 3 x er nieuw opzetten werkte het, oorzaak weet ik nog niet. Ik weet dat de koelblok het probleem was, omdat ik dit als enigste had gewijzigd in de pc.

• SmokeyTBandit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:57
Ik denk dat het in je ram zit, probeer eens je ram in aan andere pc te drukken, kijken of die dan ook raar doet.

• Bartzbestz
Wel kijk eens aan je krijgt toch aardig wat goede of een ieder geval aardige steun.
Ik heb ook nog een tip die verdacht veel zou verklaren.
Zet de tijd en de datum eens op de nieuwe zomertijd in het Bios....
Echt waar is ook ooit gedokumenteerd.
It is a long shot, maar ik maakte het eens mee.
Dat zou wel echte tweakers lol zijn als hij dan doorstart.
Het mooiste zou zijn als je dan na het juist zetten van de tijd (want ik denk dat die fout staat) een koude start zou doen.
Dus echt stekker er uit en een 30 seconden wachten voor het opstarten.
En nee dit is geen 1 april grap.

Bartz

• eXsownur
Kindafunny schreef op maandag 01 april 2013 @ 18:33:
Misschien kan je ook eens windows 7 proberen te draaien.
Kan je van iemand een CDtje lenen?

Ik zou zowieso overstappen naar win7 :>
Was het maar zo'n feest. Het is de computer van mijn ouders en die zijn hier nu aan gewend. Krijg ze dan maar eens zo ver om Win7 te halen. :D
jan99999 schreef op maandag 01 april 2013 @ 18:52:
In de bios, je harde schijf kontroller op ide zetten, misschien helpt dit.
Indien je windows hebt geinstalleerd met ide, en je moederbord staat op AHCI, dan krijg je een blauwe scherm.

Je 1e storing heb ik gehad en toen zat de koelblok op de cpu blijkbaar niet goed, na 3 x er nieuw opzetten werkte het, oorzaak weet ik nog niet. Ik weet dat de koelblok het probleem was, omdat ik dit als enigste had gewijzigd in de pc.
Nope geen verschil.
SmokeyTBandit schreef op maandag 01 april 2013 @ 19:21:
Ik denk dat het in je ram zit, probeer eens je ram in aan andere pc te drukken, kijken of die dan ook raar doet.
Het geheugen kwam goed door Memtest heen.
Bartzbestz schreef op maandag 01 april 2013 @ 19:40:
Wel kijk eens aan je krijgt toch aardig wat goede of een ieder geval aardige steun.
Ik heb ook nog een tip die verdacht veel zou verklaren.
Zet de tijd en de datum eens op de nieuwe zomertijd in het Bios....
Echt waar is ook ooit gedokumenteerd.
It is a long shot, maar ik maakte het eens mee.
Dat zou wel echte tweakers lol zijn als hij dan doorstart.
Het mooiste zou zijn als je dan na het juist zetten van de tijd (want ik denk dat die fout staat) een koude start zou doen.
Dus echt stekker er uit en een 30 seconden wachten voor het opstarten.
En nee dit is geen 1 april grap.

Bartz
Haha nee dit werkte ook niet. Als het toch zo'n grap was dan had ik echt strak gelegen :D Nee ik heb een nieuwe hdd besteld. Die moest er toch een keer komen. Deze kan ook al goed 10 jaar oud zijn.

• eXsownur
Nou jongens wat een hell, ik heb net de nieuwe hardeschijf binnen gekregen. Alles geinstalleerd en ik denk yes hij doet het. Nou ik de bios in, alles boot opties goed zetten voor een nieuwe windows installatie en je raad het al. Het beeld valt weer weg... Je hoort alles nog wel draaien maar hij geeft geen beeld. Weten jullie het nog? Ik begin nu echt de voeding te verdenken.

• BrutalCoding
  • Laatst online: 04-11-2024
Nu heb je in in ieder geval 2 HDD's lol.
Voeding doet het toch uitstekend? Weet je zeker dat je monitor zelf geen problemen heeft, stel dat je een laptop van iemand kan lenen en via VGA/DVI of HDMI gewoon je monitor een tijdje test, doet die het dan nog steeds?
Trouwens ging je opnieuw windows XP erop zetten? Dit is maar een wilde gok van me maar zou dat DVD'tje niet corrupt zijn inmiddels? Wellicht dat er een mini krasje ergens erop zit nu.. Ik verzin maar wat.

• eXsownur
Ja ik twijfel nu aan de voeding maar hoe kan ik dat testen zonder de voeding te vervangen? Ik heb zelf zo even geen andere voeding liggen. De monitor is het ook echt niet. Ik heb het al op een andere monitor geprobeerd met een andere kabel en daar precies hetzelfde. Ik heb het ook al met een andere Windows XP cd geprobeerd maar dan geeft die ook halverwege het laden zwart beeld.

• eXsownur
Weten jullie nog een oplossing? Ik kom er niet meer uit.

• Kindafunny
Anders meet je je voeding even door voor kortsluiting of voor plekken waar dus helemaal geen voeding is.
Gewoon even kijken of alles van je voeding nog heel is.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
eXsownur schreef op woensdag 03 april 2013 @ 19:28:
Nou jongens wat een hell, ik heb net de nieuwe hardeschijf binnen gekregen. Alles geinstalleerd en ik denk yes hij doet het. Nou ik de bios in, alles boot opties goed zetten voor een nieuwe windows installatie en je raad het al. Het beeld valt weer weg... Je hoort alles nog wel draaien maar hij geeft geen beeld. Weten jullie het nog? Ik begin nu echt de voeding te verdenken.
Alles geinstalleerd en hij doet het, wat bedoel je hier mee?

En wat heb je veranderd in je bios, en daarna werkt het niet.

• eXsownur
Hij bootte gewoon naar de bios, ik zet de bootvolgorde op cd eerst en hdd 2e gezet, terwijl ik dat deed viel het beeld weg.

Edit: Stom stom stom, ik ben er achter... Ik was één ding vergeten te proberen. De videokaart in een ander moederbord slot en je raadt het al. Hij werkt weer probleemloos! In ieder geval bedankt allemaal voor de hulp. Beetje laat ik weet het.

[ Voor 49% gewijzigd door eXsownur op 15-04-2013 21:22 ]

Pagina: 1