Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit ik in het laatste jaar van mijn masterstudie. Het enige wat ik nog moet afronden is mijn scriptie waar ik al een tijdje mee zit te klooien aangezien ik niet zo goed wist waar ik op wilde gaan afstuderen. Vanuit de universiteit waren een hoop opdrachten, maar ik wilde graag iets voor mijzelf doen en waar mijn interesse naar uitging.

Nu ben ik op het idee gekomen om iets te gaan doen in de richting van het analyseren van API's van verschillende diensten (Moneybird, Lighthouse etc.) en te bekijken hoe deze gekoppeld kunnen worden. Dit is een vrij technisch verhaal en hoewel het mij een leuk en uitdagend project lijkt denk ik ook dat het heel complex zou kunnen worden. Daarnaast moet het ook wetenschappelijk uitdagend zijn voor de universiteit.

Over twee weken heb ik met mijn afstudeercoördinator een gesprek hierover en ik wil dan een concreet idee hebben wat ik precies ga doen en een bepaald plan hebben. Aangezien ik zelf qua API's alleen ervaring heb met die van Google ben ik ook vrij onervaren op dit gebied. Daarom zou ik graag jullie feedback willen horen over het idee, of het haalbaar en realistisch is (6 maanden) en waar ik zeker aan zou moeten denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 03:05:
[...] Nu ben ik op het idee gekomen om iets te gaan doen in de richting van het analyseren van API's van verschillende diensten (Moneybird, Lighthouse etc.) en te bekijken hoe deze gekoppeld kunnen worden. [...]
Een analyse van API's van een paar softwareproducten lijkt mij op het eerste oog niet echt wetenschappelijk. Maar aan de andere kant is wetenschappelijk gewoon een aantal hypotheses en een model testen.

Maar misschien dat je duidelijker kan zijn wat je wil zeggen met 'het bekijken hoe deze gekoppeld kunnen worden". Dit is namelijk waarom een API gebruikt wordt, om te koppelen :P

Je kan ook niet perse naar de koppeling an sich kijken maar naar de voordelen en/of nadelen van een API's. Dan bekijk je het vanuit een ander oogpunt en kan je volgens mij scherpere hypo's maken en er zijn al redelijk wat onderzoeken gedaan dus kan je mooi wat concepten en bevindingen gebruiken :)

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie inderdaad ik vannacht iets te onduidelijk was. Het idee is eigenlijk om te bekijken welke webapplicaties voor welk bedrijfsprocessen er in de MKB branche gebruikt wordt. Vervolgens dacht ik eraan om een referentiemodel te maken zodat er in korte tijd een dienstenportfolio op maat kan worden opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:02
Je zou ook kunnen kijken naar API's binnen de bedrijfsprocessen en waarom ze ingezet worden.
Zo zijn er veel voorbeelden van innovaties die door derden gedaan worden op basis van een API. Door (een deel van) een dienst of informatie openbaar te maken voor derden zie je soms mooie ontwikkelingen of nieuwe diensten ontstaan die het oorspronkelijk bedrijf niet zelf had kunnen maken.

Een Nederlands voorbeeld is bijvoorbeeld Blits:
http://www.touchwonders.com/blits-app-voor-bol/

Een app op basis van de openAPI van Bol.com. Bol.com heeft goedkeuring gegeven, maar is verder niet bij de ontwikkeling betrokken voor zover ik weet. Daarmee heeft Bol.com een mooie app terwijl het hun geen cent gekost heeft.. Als ze dit zelf hadden moeten doen had het waarschijnlijk langer geduurd, meer gekost etc.

Andere voorbeelden zijn de vele weerapps die gebruik maken van informatie van anderen, de auto apps die gebruik maken van de rdw informatie, de huizen apps etc etc.

Door te standariseren en informatie beschikbaar te maken voor anderen kunnen bedrijven die niet primair als doel hebben die informatie te verkopen wel voordeel hebben. Zeker op het gebied van innovatie.
Kijk bijvoorbeeld naar de apps die er gemaakt worden voor de automotive industrie op basis van het uitlezen van de boordcomputer. Daaruit komen innovaties die de merken zelf nog niet op hun auto's hebben zitten, maar geloof maar dat ze fanatiek meekijken naar waar de communities allemaal mee komen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, dat is een mooie suggestie waar ik zeker wel wat mee kan doen :)