Media- en (basis) gamesysteem in compacte behuizing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 509351

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik post hier vandaag mijn vraag omdat ik van plan ben een nieuwe systeem aan te schaffen, maar waar ik nogal specifiek in mijn wensen ben en daarom al snel aangewezen word op het zelf (kunnen) samenstellen hiervan.

Helaas heb ik zelf geen ervaring met het samenstellen van pc's. Omdat het uiteindelijk toch om een redelijk bedrag gaat wil ik geen miskoop begaan (of problemen ondervinden bij het monteren), daarom zou ik het erg op prijs stellen als ik jullie advies kan inwinnen :)

De aanleiding tot het samenstellen van een eigen systeem is omdat ik iets zoek wat ik op een thunderbolt monitor kan aansluiten (Apple Thunderbolt Display). Ik ben nog geen complete desktop systeem (in de commercie) tegengekomen met een thunderbolt interface (behalve de Mac Mini). De Mac mini vind ik te underpowered en daarnaast heb ik een voorkeur ontwikkeld voor het gebruik van Windows.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Goed tot naadloos 1080p video-content afspelen.
  • Fatsoenlijk kunnen ontwikkelen; software als Eclipse en Visual Studio moeten stabiel draaien (ook als er tussentijds een VM image draait met een gereserveerde ruimte van ~1500 mb).
  • Zonder problemen (regelmatig) kunnen gamen; games als Battlefield 4 zou ik (in de toekomst) in ieder geval met "medium" settings op 60fps willen spelen.
  • Hij moet snel zijn; een SSD schijf is daarom voor mij een must.
Wat mag het systeem gaan kosten?

Tussen 1000-1500 euro (suggesties om eronder te zitten zijn natuurlijk ook welkom :P).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ik zou graag een htpc behuizing willen, omdat ik deze simpelweg mooier vind als een "toren", hierbij zat ik te denken aan model als bijvoorbeeld de Zalman HD503.

Het moederbord moet het gebruik van thunderbolt ondersteunen. Hierbij zijn er (zover onderzocht) voor mij diverse opties:

- ASUS Maximus V Extreme, ASUS P8Z77-V Premium, ASUS P8Z77-V PRO/THUNDERBOLT
- Gigabyte GA-Z77MX-D3H-TH, Gigabyte GA-Z77X-UP4-TH, Gigabyte GA-Z77X-UP5-TH, Intel DZ77RE-75K
- MSI Z77A-GD45 Thunderbolt, MSI Z77A-GD80

Mijn voorkeur voor het moederbord gaat uit naar het merk Asus, omdat ik begrepen heb/had dat het met de kwaliteit hiervan over 't algemeen wel goed zit.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- htpc behuizing (vergelijkbaar met de Zalman HD503); met de nodige fans
- i5 (cpu)
- gtx 670 (gpu)
- 128/256gb SSD
- 8gb ram
- ~ 650W voeding

Optische drives zijn niet nodig, wifi is voldoende.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Mijn voorkeur voor de gpu gaat uit naar een Nvidia; zover ik weet is het stroomverbruik met een Nvidia kaart relatief gezien wat lager als een kaart uit de AMD (HD) series.

Voor de rest moeten alle componenten consistent met elkaar werken; ik heb niet de kennis in welke mate merken e.d. daarop inspelen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Grootte: zo compact mogelijk; er hoeft geen rekening gehouden te worden met toekomstige uitbreidingen (behalve dan misschien het bijplaatsen van wat extra geheugen).

Geluidsniveau: Acceptabel; hij mag wel lawaai maken, zolang het niet op dezelfde niveau van een stofzuiger komt (bij wijze van) ;)

Stroomverbruik: Onder hoge stress rond de 650 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Mooie kast, houd wel rekening dat met highend componenten hij wel redelijk warm kan worden in z'n kleine kast en dit is slecht voor de performance. Mijn HTPC kast staat daarom hier helaas zonder deksel erop.

Je zal het per bord moeten opzoeken maar de Term 'Thunderbold' word voor meerdere dingen gebruikt. Bij het bord wat ik heb bv. zit ook Thunderbolt in de vorm van een 'snelle' Netwerk adapter / geluids kaart bordje! Dus pas hier mee op. Ook is het niet mogelijk om als een moederbord een onboard (Thunderbolt) videoconnectie chip heeft dit beeld dan uit de Nvidia kaart te halen en over deze connectie door te sturen. Dus dan mis je nog steeds de accelerated 3D hiervan. Apple loopt voorop met zijn nieuwe verbinding op de PC word voornamelijk vooral gebruik gemaakt van DP (DisplayPort) & DVI, HDMI etc.

Bij de Asus Pro & Extreme staat er duidelijk op hun site dat er Intel Thunderbolt inzit
Maar bij de GA-Z77MX-D3H (rev. 1.0) bv. is dit nergens te vinden.....Dus pas goed op!

Lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 206,-€ 206,-
1Asus P8Z77-V Pro Thunderbolt€ 209,90€ 209,90
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 345,14€ 345,14
1Zalman HD503€ 180,-€ 180,-
1Patriot Viper 3 PV316G186C0K€ 91,64€ 91,64
1Cooler Master GX 650W v2€ 71,39€ 71,39
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 158,51€ 158,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.262,58

Ook kan ik je de pricewatch: Intel Core i7 3770K Boxed aanraden deze is iets duurder maar wel een van de snelste CPU's van de planeet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 509351

Topicstarter
Anoniem: 91626 schreef op maandag 01 april 2013 @ 04:10:
Mooie kast, houd wel rekening dat met highend componenten hij wel redelijk warm kan worden in z'n kleine kast en dit is slecht voor de performance. Mijn HTPC kast staat daarom hier helaas zonder deksel erop.

Je zal het per bord moeten opzoeken maar de Term 'Thunderbold' word voor meerdere dingen gebruikt. Bij het bord wat ik heb bv. zit ook Thunderbolt in de vorm van een 'snelle' Netwerk adapter / geluids kaart bordje! Dus pas hier mee op. Ook is het niet mogelijk om als een moederbord een onboard (Thunderbolt) videoconnectie chip heeft dit beeld dan uit de Nvidia kaart te halen en over deze connectie door te sturen. Dus dan mis je nog steeds de accelerated 3D hiervan. Apple loopt voorop met zijn nieuwe verbinding op de PC word voornamelijk vooral gebruik gemaakt van DP (DisplayPort) & DVI, HDMI etc.

Bij de Asus Pro & Extreme staat er duidelijk op hun site dat er Intel Thunderbolt inzit
Maar bij de GA-Z77MX-D3H (rev. 1.0) bv. is dit nergens te vinden.....Dus pas goed op!

Lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 206,-€ 206,-
1Asus P8Z77-V Pro Thunderbolt€ 209,90€ 209,90
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 345,14€ 345,14
1Zalman HD503€ 180,-€ 180,-
1Patriot Viper 3 PV316G186C0K€ 91,64€ 91,64
1Cooler Master GX 650W v2€ 71,39€ 71,39
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 158,51€ 158,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.262,58

Ook kan ik je de pricewatch: Intel Core i7 3770K Boxed aanraden deze is iets duurder maar wel een van de snelste CPU's van de planeet!
Thx voor het advies :) Ik ga denk ik idd voor de i7 dan :)

Wat betreft koeling; is het misschien een idee om een extra fan aan te schaffen? Heb je (of iemand) dan misschien ook een idee over het type en grootte welk ik moet nemen?