Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 22:09
Hallo,

Heb sinds een tijd een baan in het 'buitenland'(8 maand per jaar op een zee). Nu is het zo dat veel andere landen belastingvoordelen voor mij zouden kunnen zijn... bijvoorbeeld Spanje, hier zou ik geen belasting hoeven te betalen omdat ik meer dan een half jaar per jaar het huis uit ben. Dit omdat ik zou kunnen aantonen dat ik meer dan 183 dagen per jaar uit het land ben. Hierbij zou ik het Nederlandse contract kunnen behouden en daardoor dus de belasting in eigen zak kunnen steken.

Voor zover ik weet zou ik er gewoon moeten 'wonen'. Zijn er hier meer mensen die de stap hebben gemaakt en nu in Spanje wonen?

Wat mijn bedoeling eigenlijk is om een Spaanse burger te worden voor een paar jaar, genieten van de belastingsvoordeeltjes en dan over een paar jaar terug komen en een huis kopen met het geld dat ik heb gespaard.

Anton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vriend van me heeft zeven jaar in Madrid gewoond. Let op dat je dan zeven jaar geen aow opbouwt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dan zou je hele sociale omgeving zich ook in Spanje moeten afspelen. Alleen een huis en tandenborstel is niet voldoende. Dat je 183 dagen per jaar het land uit bent wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk in Spanje woont (want: op zee toch?).
In 2007 werd Hiddink beschuldigd van belastingfraude. In 2002 en 2003 had hij een woning in het Belgische dorp Achel, waar hij ook ingeschreven stond, maar volgens de FIOD niet woonde. Volgens het Openbaar Ministerie zou Hiddink hierdoor € 3,5 miljoen aan inkomsten voor de Nederlandse belasting verzwegen hebben. Hierdoor zou hij € 1,4 miljoen te weinig inkomstenbelasting betaald hebben. Hiddink moest in januari 2007 terechtstaan voor de rechtbank in 's-Hertogenbosch. De Officier van Justitie eiste op 6 februari een celstraf van tien maanden. Op 27 februari 2007 deed de rechtbank uitspraak. Hiddink werd veroordeeld tot een boete van € 45.000 en een celstraf van zes maanden voorwaardelijk. Hij werd alleen veroordeeld voor het doen van een valse belastingaangifte over 2003.[10]
Het idee is best aardig, maar als het zou werken dan zou half Nederland zich hebben ingeschreven in Spanje ;).

[ Voor 88% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2013 10:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Concreet is je vraag dus hoe je het best belasting kunt ontduiken en niet zozeer of er mensen zijn met ervaring in het verhuizen naar het buitenland om zich daar pertinent te vestigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf ook zeeman en woon in het buitenland. Maar ik heb me uitgeschreven in Nederland. Dus ondanks dat ik mijn salaris op mijn Nederlandse bankrekening krijg, betaal ik geen belasting.

Is het geen optie voor je om je uit te schrijven?
Heb je al nagevraagd of Nederland niet zo'n regeling heeft? Al mijn collega's genieten zo'n regeling en zij komen uit allerlei landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 13:42:
Ik ben zelf ook zeeman en woon in het buitenland. Maar ik heb me uitgeschreven in Nederland. Dus ondanks dat ik mijn salaris op mijn Nederlandse bankrekening krijg, betaal ik geen belasting.

...
Werk je voor een Nederlands bedrijf? Zo ja, dan heb je nog steeds met de Belastingdienst te doen. Je werkgever moet je namelijk inschrijven aan de hand van je BSN/Sofi nummer bij de Belastingdienst en dan vervolgens loonheffing e.d. afdragen. Dat zal wel niet de bedoeling zijn van de opzet.

Werk je voor een buitenlands bedrijf, dan gelden natuurlijk de regels van het land waar dat bedrijf gevestigd is. Het maakt trouwens niet uit of je je inkomsten op een Nederlandse rekening ontvangt.

TS heeft het echter over de 183-dagen regel. Werk of woon je langer dan 183 dagen in het (één en hetzelfde) buitenland, dan mag dat buitenland belasting gaan heffen over je inkomsten.
Voor Spanje geldt hiervoor 183 dagen in een belastingjaar.

Ik ken de belastingregels van Spanje niet, maar als je met aantonen dat je meer dan 183 dagen als Nederlands ingezetene in Spanje werkt, val je onder het Spaanse belastingstelsel. Als dat stelsel zegt dat je met minder dan 183 dagen aanwezig te zijn in het land, je geen belasting hoeft te betalen, dan ben je snel klaar. Alleen denk ik niet dat het zo makkelijk is.

http://www.belastingdiens...eenachtdrie_dagenregeling

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Het meeste is hier al gezegd :) Je draagt sowieso belasting af in het vestigingsland, daar kun je weinig aan veranderen. Daarnaast kan het land van inwoning ook nog belasting heffen over je inkomen. De Nederlandse Staat heeft veel belastingverdragen gesloten waardoor je effectief 'slechts' het hoogste belastingtarief van beide landen betaalt.

Dus... wellicht dat je werkgever in een belastingvrij land gevestigd is (zoals wel vaker gebeurt in de scheepvaart). In dat geval zou je je inderdaad in een ander land kunnen vestigen en daar inkomstenbelasting afdragen (je mag dan dus _niet_ in Nederland ingeschreven staan!). Als je werkgever in Nederland gevestigd is kun je er weinig aan veranderen.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arthas schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 17:43:
[...]

Werk je voor een Nederlands bedrijf? Zo ja, dan heb je nog steeds met de Belastingdienst te doen. Je werkgever moet je namelijk inschrijven aan de hand van je BSN/Sofi nummer bij de Belastingdienst en dan vervolgens loonheffing e.d. afdragen. Dat zal wel niet de bedoeling zijn van de opzet.
Ik werk inderdaad voor een niet Nederlands bedrijf. Was er vanuit gegaan dat TS dat ook doet... |:(
Werk je voor een buitenlands bedrijf, dan gelden natuurlijk de regels van het land waar dat bedrijf gevestigd is. Het maakt trouwens niet uit of je je inkomsten op een Nederlandse rekening ontvangt.
De regels gelden voor het land waar je ingeschreven staat. Voor mij betekent dat dat ik geen belasting betaal aangezien ik nergens ben ingeschreven.
TS heeft het echter over de 183-dagen regel. Werk of woon je langer dan 183 dagen in het (één en hetzelfde) buitenland, dan mag dat buitenland belasting gaan heffen over je inkomsten.
Voor Spanje geldt hiervoor 183 dagen in een belastingjaar.
Wat ik me afvraag is of Nederland ook niet een speciale zeemans / maritieme belastingregel heeft zoals vele andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 19:59
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 19:54:
De regels gelden voor het land waar je ingeschreven staat. Voor mij betekent dat dat ik geen belasting betaal aangezien ik nergens ben ingeschreven.
Als je nergens ingeschreven bent, hoe kom je dan aan een paspoort bijvoorbeeld? En waar ga je naartoe voor gezondheidszorg, of heb je daar een prive-verzekering voor?

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adion schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:20:
[...]

Als je nergens ingeschreven bent, hoe kom je dan aan een paspoort bijvoorbeeld? En waar ga je naartoe voor gezondheidszorg, of heb je daar een prive-verzekering voor?
Ik ben nog steeds Nederlands staatsburger, alleen niet ingeschreven in een gemeente. Paspoort vraag ik aan waar ik woon op dat moment. Ik woon momenteel in Maleisie, en heb daar ook laatst een nieuw paspoort gekregen.
Als ik niet aan het werk ben moet ik voor mijn eigen verzekering zorgen, wat goed te doen is met expat verzekeringen.
Pagina: 1