Toon posts:

usb naar stopcontact?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo tweakers! ik ga binnenkort backpacken. nou heb ik een zonnepaneeltje gekocht met een capaciteit van 13500 mah. nu vraag ik me af of er een verloopje bestaat om van een usb poort een stopcontact te maken. bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:16
sowieso heb je een transformer nodig die de 5 volt omzet in 220 volt.
en dat is ook een behoorlijk blok en neem je niet in je rugzakje mee denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oké, heb je toevallig een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:37
En dan moet je ook de gelijkspanning omzetten naar wisselspanning. Dit doe je met een omvormer. Weet niet zeker of je dat ook met een transformer kan doen, maar als het goed is niet.

Google jonge ;)

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:47
Waarom zou je je paneel aan het net willen hangen? Bedoel je dat je de accu van je paneel wilt opladen als je de kans hebt? Zoja had je misschien beter een Powermonkey of gorilla kunnen komen, die hebben namelijk standaard de mogelijkheid om de accu via netstroom bij of op te laden. Daarnaast zullen er nog wel meer producten zijn die deze mogelijkheid hebben. Ik weet wat je budget en retour mogelijkheden zijn mbt het huidige paneeltje. Maar misschien is het toch de moeite waard om even te kijken naar de producten van power traveller.

De zonnecel

De bijbehorende accu

De specs van deze producten staan ook vermeldt als je de links volgt.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat wil je er aan gaan hangen? Als dat vooral adapters voor b.v. telefoons, laptops etc. zijn, dan is het zonde om eerst naar 220 om te gaan vormen en daarna (met de adapter) weer terug naar 12/24 volt.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
Foxl schreef op zondag 31 maart 2013 @ 22:45:
Wat wil je er aan gaan hangen? Als dat vooral adapters voor b.v. telefoons, laptops etc. zijn, dan is het zonde om eerst naar 220 om te gaan vormen en daarna (met de adapter) weer terug naar 12/24 volt.
Ik denk dat hij ook een aantal dagen in gebieden is waar er geen stroom uit de boompjes komt... :P
En dus met zijn cell zijn telefoon / gps / wat dan al wel niet wilt opladen. ;)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
'k wil er mijn laptop opladen. (dell inspiron 13 ultrabook) hoelang duurt het ongeveer voor mijn laptop is opgeladen als de laptop uit staat en de powertraveller op 24 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Niet online
RoasteR87 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 22:51:
[...]

Ik denk dat hij ook een aantal dagen in gebieden is waar er geen stroom uit de boompjes komt... :P
En dus met zijn cell zijn telefoon / gps / wat dan al wel niet wilt opladen. ;)
Dat begrijp ik. Als uit zijn cell/ panel 12 of 24 volt komt, en je wil er je telefoon mee ophalen dan is het vrij inefficiënt om eerst van 24 volt (DC) naar 220 volt (AC) te gaan, om er daarna een adapter voor je telefoon aan te hangen die het handeltje weer terug omgezet naar 12 volt (DC). ;)

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil er mijn laptop opladen. (dell inspiron 13 ultrabook) hoelang duurt het ongeveer voor mijn laptop is opgeladen als de laptop uit staat en de noodoplader op 24 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 14:21
-edit: niet goed gelezen

[ Voor 84% gewijzigd door neonite op 31-03-2013 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:50
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2013 @ 23:48:
ik wil er mijn laptop opladen. (dell inspiron 13 ultrabook) hoelang duurt het ongeveer voor mijn laptop is opgeladen als de laptop uit staat en de noodoplader op 24 volt?
Noah, je geeft veel te weinig informatie. Ten eerste weten wij niet waarmee jij je ultrabook wilt opladen, ten tweede weten wij niet welke batterij er in die ultrabook zit en dit kun jij prima zelf uitzoeken en ten derde weten wij ook de laadstroom niet.

Geeft eerst eens wat meer informatie. En daarna of je met de zonnepaneel of met de accu je eigen accu op wilt laden.

Er zijn hoogstwaarschijnlijk ook 24V laders voor jouw laptop beschikbaar dus ga daar ook eens naar opzoek.

Edit: Daarnaast heeft een zonnepaneel niet een capaciteit van 13500 mAh maar de accu die daarin verwerkt zit waarschijnlijk. Hoewel me dat wel wat onwaarschijnlijk lijkt want dan wordt het nogal een zware bedoeling.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakG5 op 31-03-2013 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-09 11:31

Phalox

Solar Powerrrd

Jouw laptop werkt vaak tussen de 12 en de 24V input gelijkspanning. Zonde dus om daarvoor eerst 220V te maken.

Die 13000mah voor een zonnepaneel, slaat op niet zoveel als het ding geen batterij heeft (laat ik daar dus even vanuit gaan). Veel adapters hebben een vermogen rond de 70W, op 12V is dit dus een slordige 5A aan stroom. Die gaat jouw batterij NOOIT geven, en hij zal hoogstwaarschijnlijk snoeiheet worden, omdat hij het toch probeert.

Laten we even stellen dat het ding toch 1A continue kan leveren (whishful thinking), dan zou de batterij dit voor 13 uur lang moeten kunnen doen. Volgens mij loop je dan rond met een batterij van een kilo of twee.

Afhankelijk van de capaciteit van jouw laptop batterij, zal dit 5 tot 10 uur duren (ik gok maar wat). En kan je dit dus een keertje of twee doen.

Ik twijfel wel nog aan de specs die jij hebt opgegeven. Lijkt me weinig waarschijnlijk. Daarenboven heb ik nog niets gezegd over de andere spanning die jouw laptop waarschijnlijk zal nodig hebben. Daarvoor zal je een step-up converter nodig hebben.

Om maar te zwijgen om de vraag waarom je in godsnaam een laptop wilt meebrengen op een wandeltocht.

edit: mijn berekening ging uit van een laadspanning van 5V voor jouw laptop, dat gaat dus niet op. Het zal dus 2 tot 3 keer langer duren, en je batterij zal 2 tot 3 keer korter meegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Phalox op 31-03-2013 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een zonnepaneel met een aanduiding in mAh doet mij vermoeden dat het een accu bevat. Veelal zal het een 12 volt accu zijn en vanaf 12 volt kan je een autoadapter gebruiken op me DELL op te laden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:08
Ik denk dat TS zoiets http://nl.aliexpress.com/...mera-NB002/391667182.html heeft aangeschaft en dat 13500mAh eigenlijk 1350mAh moet zijn. In de praktijk zal dit de helft blijken te zijn.
Denk dat TS blij moet zijn als hij hiermee z'n telefoon af en toe halfvol kan krijgen....een laptop laden is hiermee onmogelijk. Dit beestje kan net het hierbij optredende verlies-vermogen leveren, laat staan de accu opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat is een factor 10 kleiner, dat is nogal wat! Die 13.500 mAh (13,5 Ah) accu lijkt me een hele sjouw om mee te torsen, ongeveer een kwart van een doorsnee autoaccu, waar dit me met een 10 keer zo kleine makkelijk kan. Ik zou nu toch eerst even TS aan het woord willen laten wat hij bedoelt, of het inderdaad een factor 10 verschrijving is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
Foxl schreef op zondag 31 maart 2013 @ 22:57:
[...]

Dat begrijp ik. Als uit zijn cell/ panel 12 of 24 volt komt, en je wil er je telefoon mee ophalen dan is het vrij inefficiënt om eerst van 24 volt (DC) naar 220 volt (AC) te gaan, om er daarna een adapter voor je telefoon aan te hangen die het handeltje weer terug omgezet naar 12 volt (DC). ;)
Ah zo bedoel je het. Wat ik weet is dat die powerGorilla wel een universele laptop adapter heeft waardoor het verlies natuurlijk wel minder is en naar mijn weten, alleen maar voorkomt dat er piek op de accu komt, mocht de gorilla ineens spiken. Dus in dat opzicht is het best efficient. Daarnaast heeft die Gorilla ook 6x3500 mAh en zou effectief, naar eigen zeggen van de producent, een laptop zeker 1x maar soms wel 2x kunnen opladen als de accu vol is.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Wat een verwarring hierboven zeg.

De super aap, heeft volgens de datasheet 6 stuks 3500mAh Li-po's.

Dat betekend grofweg 77Wh aan energie.

Een Dell Inspiron Ultrabook (Welke precies?) zal naar alle waarschijnlijkheid 44 Wh accu hebben.

Een "zonnepaneel met een capaciteit van 13500mAh":
A: Kan niet.
B: Zegt nilks.

Het is even duidelijk als dat ik zeg dat ik een pompstation met 165km afstand gekocht heb....

Het zou fijn zijn als noahvanleeuwen exact verteld wat hij gekocht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Infant schreef op maandag 01 april 2013 @ 17:48:
Wat een verwarring hierboven zeg.

De super aap, heeft volgens de datasheet 6 stuks 3500mAh Li-po's.

Dat betekend grofweg 77Wh aan energie.

Een Dell Inspiron Ultrabook (Welke precies?) zal naar alle waarschijnlijkheid 44 Wh accu hebben.

Een "zonnepaneel met een capaciteit van 13500mAh":
A: Kan niet.
B: Zegt nilks.

Het is even duidelijk als dat ik zeg dat ik een pompstation met 165km afstand gekocht heb....

Het zou fijn zijn als noahvanleeuwen exact verteld wat hij gekocht heeft.
En hoe hij het precies wil gaan gebruiken. Want als ik logisch na ga denken, zou ik die accu's achter elkaar hangen zodat ik ongeveer 12V zou krijgen, daar een inverter op aansluiten om te testen.
Wat ook zou kunnen, is doormiddel van een buck-converter de spanning omhoog jagen en zo de juiste spanning voor de laptop genereren. (met daarachter natuurlijk een schakeling die de pieken en dipjes opvangt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
boost converter dan ;-)
buck converter maakt de spanning lager.

Maar als het inderdaad zo'n klein pakketje is gaat de laptop daar niet mee opladen. En als het zou kunnen, moet je gewoon een 24v --> laptop spanning (meestal rond de 19V). Daarvoor zou je kunnen kijken naar een laptop oplader voor in een vrachtwagen (die bestaan gewoon).

Maar een 1350mAh accu gaat geen zoden aan de dijk zetten (als het al gaat werken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mischien vergis ik me, de meeste dell laptops laden niet zonder 3e draad denk ik waar de adapter mee wordt geidentificeert.

Ik heb iig wel gezien dat ze met docking bays niet starten omdat de adapter te licht was.
Of over gaan op een langer laadprogramma

Iperf

Pagina: 1