Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier sinds gisteren een Iomega IX4 300d laatste firmware, en het ding valt eigenlijk aan alle kanten tegen.

- CPU is standaard 80 graden ook na een nacht zonder enige loads 8)7
- systeem/schijven gaan niet in hibernate
- fan draait alsof ie al 10 jaar oud is.
- max read is 24MB/s writes 12,4MB/s bij grote bestanden >2GB MKV en ISO's met Windows 7 explorer.

Draai hier RAID1 met 2 x WD Blue 500GB 7200rpm op een RT-N66u router en 450Mbit 5Ghz wifi.
Clients zijn Intel 6300 450Mbit op 5 meter en een TPlink 450MBit wifi desktop 1 verdieping boven.

Het moge duidelijk zijn dat deze direct retour gaat en ik dus 8 uur voor Jan Zak heb staan overzetten.
De LG die deze moest vervangen deed het met 18MB en 12MB niet veel slechter.

Het moet toch haalbaar zijn om de snelheden te halen zoals ik die ook in de reviews zie bijv. bij de buren:
http://nl.hardware.info/r...ecificaties-en-prestaties

Zijn er mensen die een soortgelijke ervaring hebben met dit model?
Ik verwacht/zoek een NAS die 50MB/s kan geven over een 5Ghz 450Mbit wifi verbinding.
En weet iemand hoe ik NASPT op W7 x64 aan de praat kan krijgen, de reviewers vertellen niet hoe ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-05 14:35
Je verwacht 50MB/s (=400Mbit/s) over Wifi? Ik denk dat je de komende paar jaar nog wel even door moet zoeken voor je zoiets hebt gevonden. Sowieso is WiFi half-duplex, reken nog een paar stoorbronnen mee (andere gebruikers, andere processen die internet gebruiken) en dan zit je rond de ~150 Mb/s = 19 MB/s.
Probeer om bestanden over te zetten ook eens een ander protocol, hier thuis via Windows shares kom ik rond de 30-40 MB/s, via FTP redelijk stabiel rond de 70-80 MB/s. En als we toch aan het proberen zijn, probeer eens via een draadje en kijk wat voor snelheid je dan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speeds via kabel zijn 118MB/s read en 84MB/s writes. :)
Quick copy via USB 3 gaat ook bijzonder rap en easy, hij kan het dus wel ;)

Ok, dus ik was wat voorbarig met mijn conclusie en topic titel.
Maar 35 tot 40MB/s via wifi zou toch alsnog haalbaar moeten zijn?
Heb getest zonder andere actieve wifi clients en de NAS via de router afgesloten van internet.

Blijven er nu dus nog wel 2 zaken staan, de fan en CPU temperatuur.
Wat is jouw temperatuur van de CPU, en maakt de fan ook zo'n herrie?

[ Voor 70% gewijzigd door Double-X-L op 01-04-2013 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Double-X-L schreef op maandag 01 april 2013 @ 12:46:
...Maar 35 tot 40MB/s via wifi zou toch alsnog haalbaar moeten zijn?
Nee. Zoals Kalkran al heeft uitgelegd, is WiFi half-duplex. Dus je theoretisch maximum zit op 450 / 2 = 225 Mbps. Dat komt overeen met 28 MBps

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Das waar ook.

De enige manier om hier een 450Mbit full duplex van te maken zou (theoretisch gezien) een dubbele radio gebruiken. Voor 5Ghz en 2,4Ghz waarbij je zenden en ontvangen gaat scheiden per band.
Maar eens kijken of daar mogelijkheden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laatste update:

Temperatuur schijnt met 80 graden heel normaal te zijn volgens Iomega.
Auto shutdown is vanaf 97 tot 99 graden, lijkt me lekker in de zomder als de omgevingstemperatuur doodleuk 12 graden hoger komt te liggen. Deze 2e poging is retour afzender gegaan en nieuwe poging ondernomen met een ReadyNas 102.

Zie voor een meer uitgebreide omschrijving:
productreview: Iomega StorCenter ix4-300d Diskless review door Double-X-L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Jongens jullie half-duplex redenering klopt niet.
150Mbit half duplex betekent niet, 75 Mbits naar 1 kant. Dit betekent dat er maximaal 150Mbit verkeer naar 1 kant gaat. Maar de verbinding kan ook maar 1 kant tegelijk aan. Dat blijft 150 mbit.

Theoretisch kan je 100Mbit lan ook 200Mbit aan, 100Mbit receive en 100Mbit transmit.
Dat zul je niet halen omdat er overhead opzit en je bij file transfers aknowledge pakketjes terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:24

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

KillerAce_NL schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 15:47:
Jongens jullie half-duplex redenering klopt niet.
150Mbit half duplex betekent niet, 75 Mbits naar 1 kant. Dit betekent dat er maximaal 150Mbit verkeer naar 1 kant gaat. Maar de verbinding kan ook maar 1 kant tegelijk aan. Dat blijft 150 mbit.
Bij TCP kun je over het algemeen wel uitgaan van een halvering van de snelheid. Bij UDP (geen (N)ACK) gaat het inderdaad niet helemaal op.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de praktijk bleek ook dat het de helft is op een schoon 5Ghz netwerk zonder verdere activiteiten.

Is het dan zonder extra hardware mogelijk om via die theorie hogere snelheden te halen?
Wel zo makkelijk als ik de kabel niet nodig zou hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Double-X-L op 17-04-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rchood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 11:17
Hey,

Ik heb dezelfde NAS hier thuis staan. Denk ongeveer een maand en hij bevalt me aardig goed.
Na de laatste firmware update wordt de temperatuur nu ook beter uitgelezen van de CPU en die is bij mij nu 55 graden.
Het probleem van de fan heb ik niet, maar ik heb hem ook in de meterkast staan en hoor hem daardoor toch niet.

Wel loop ik sinds een aantal dagen tegen het probleem aan dat als ik er een mkv vanaf stream dat het hapert. Eens in de zoveel lijkt het alsof hij het niet kan bij houden. Iemand anders dat ook gemerkt of iets in die trend?
Ik heb er 4 2TB schijven inzitten.

Groeten Robin
Pagina: 1