Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:42

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Ik heb momenteel wat problemen met een externe hardeschijf van Samsung.
De problemen beginnen al met het aansluiten van de schijf aan de computer, zodra je de kabel in de computer steekt begint de schijf met de spin-up maar word gevolgd door een directe spin-down, met wat lijkt een soort van piep of klik. Als je de schijf vervolgens aangesloten laat blijft dit zich herhalen.
Als je de kabel er een paar keer in en uit hebt gehaald werkt de schijf en word deze herkend door Windows, hierbij vraagt Windows gelijk of je de schijf wilt controleren omdat er zogenaamd fouten in bestanden zijn gevonden. Zodra je deze melding weg klikt word er gevraagd of ik de schijf wil formateren, wat ik al gedaan heb. Daarnaast als de schijf dan eindelijk toegankelijk is klapt deze op willekeurige momenten eruit met als gevolg de spin-up en spin-down, wat zich blijft herhalen.

Nu heb ik de kabel al vervangen, een andere USB poort geprobeert en een andere computer. Deze oplossingen helpen geen van allen.

Nu ben ik op het punt dat ik de schijf al zie overleiden, de back-up is gelukkig al gemaakt.

Nu heb ik even HDtune draaien en die vind tot zover geen bad sectors of wat dan ook.

Dit is de info die Crystalmark info mij kon geven. Kan iemand deze S.M.A.R.T waardes voor mij nakijken?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/91v5dIul.png

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Niemand die deze info kan ontcijferen voor me? kom er niet bepaald uit met Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Een externe HDD zeg je, is het niet mogelijk dat de converter SATA-USB in de HDD case neit goed functioneerd?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SMART ziet er opzich prima uit. Maar er valt mij wel op dat je start/stop count erg hoog is in relatie tot de power-on hours. Dat wil zeggen dat je ofwel spindown gebruikt ofwel veel stroomonderbrekingen hebt.

Externe 2,5" schijven slurpen nog best wat energie tijdens het opspinnen. Niet alle USB poorten kunnen dit vermogen leveren. 500mA op 5V is geloof ik standaard, ofwel 2,5 watt per USB poort. Om dit te verhelpen worden kabels voor externe 2,5" disks vaak zo ontworpen dat er twee stekkers aan zit. Het datasignaal gaat dan via de eerste stekker, de stroom via beide stekkers. Sluit deze aan op verschillende USB kanalen (ieder kanaal heeft 2 poorten).

Afbeeldingslocatie: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTX9Ej5xFRO9V7Dz7bVsyO5jvNKqlc_A7KfOXT1fbj9ZGk4snxyOw

Voor de rest heb ik niet zoveel suggesties. Je hebt geen defecte (data)kabel, geen bad sectors, verder geen vreemde afwijkingen in je SMART data. De hardeschijf zelf lijkt prima te zijn.

De ervaringen zoals je die geeft lijken eerder afkomstig van een wegvallende verbinding, dan dat de hardeschijf iets verkeerd doet. USB stroomprobleem lijkt mij de meest aannemelijke oorzaak.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Zoon kabel heb ik niet, daarnaast heb ik een rampage III extreme en die kan 5 watt op de poorten leveren. Dus daar lijkt het mij het probleem ook niet zitten.
rikadoo schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 08:16:
Een externe HDD zeg je, is het niet mogelijk dat de converter SATA-USB in de HDD case neit goed functioneerd?
Nee het is een 2,5" schijf, deze zit in een behuizing geklikt en die krijg je niet open zonder te slopen.

[ Voor 51% gewijzigd door InFamous op 02-04-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Dat bedoelt hij ook

meestal is het gewoon een sata 2.5" harde schijf met en sata-usb controller. Als die controller niet lekker is, doet je schijf het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Topicstarter
timberleek schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 11:45:
Dat bedoelt hij ook

meestal is het gewoon een sata 2.5" harde schijf met en sata-usb controller. Als die controller niet lekker is, doet je schijf het niet
Zo moet leren lezen haha, ik dacht dat hij zei hang hem aan je pc of andere behuizing. Was net wakker toen ik reageerde.

Maar de S.M.A.R.T waardes zien er goed uit, dus ga nu zoon kabel halen die chiper liet zien, kijken of dat verbetering biedt. Anders terug naar de winkel.

[ Voor 16% gewijzigd door InFamous op 02-04-2013 11:47 ]

Pagina: 1