Toon posts:

Tbird 1330 overklokproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
yo,
ik behaal vreemde resultaten bij het overklokken van m'n tbird 1330. setup:
abit KT7a nieuwste bios, 256mb pc133 (op cas3), gf2, IO voltage 3.3 en 3.4v
win98se, 4in1 v4.29

Er zijn eigenlijk 2 frequenties waarop hij stabiel draait, te weten 1330 (10x133) en 1400 (10.5x133, 1.75v; werkt trouwens alleen wanneer in het bios K7 CLK_CTL op "optimal" wordt gezet). In beide gevallen wordt de cpu 49C bij full load.

Het probleem is dat niet alleen hogere, maar ook bepaalde lagere en er tussenin liggende frequenties niet werken. Opvallend hierbij is dat het systeem altijd op hetzelfde punt crashed ! nl. ongeveer 7 seconden nadat de windows achtergrond opduikt. Lijkt mij dat dit temperatuurproblemen uitsluit; VIA HW monitor geeft ook een temperatuur aan tussen de 45 en de 50 graden (dat progje is snel op te starten binnen die 7 seconden).
Dus op 133x11, maar OOK op bijvoorbeeld 10.5x127 (1333!!!). De bussnelheid veranderen, zij het verhogen of verlagen, resulteert in de bekende crash.
Een kale windows heb ik al geprobeerd, dus aan incompatibiliteiten is het probleem ook niet toe te schrijven, lijkt me.

Iemand suggesties ?

PS. ik stel het al op prijs wanneer degenen met een overgeklokte 1330 even de volgende info willen neerzetten: op welke freq. hij draait (multiplier x fsb), mainboard, OS, Vcore en IO voltage !

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 19:41
1400 is toch mooi :+ misschien al aangedacht dat je cpu het gewoon niet trekt? ken ook het geheugen zijn..

maar goed;

vcore omhoog schroeven en beter koelen. 49 graden is niet echt hoog zijn maar eigenlijk al wel te hoog om te overklokken.
dat 10,5*127 niet werkt komt denk ik omdat je pci kaarten dan buiten hun perken lopen (3/3 dus 127/3=42mhz t.o.v 33 bij 133 (4/4 133=33)

Verwijderd

Topicstarter
In het bios staat bij de gekozen fsb tussen haakjes de bijbehorende pci freq. en die houd ik altijd onder de 40, dus dat kan niet de oorzaak zijn.

heb overigens inmiddels win ME geprobeerd, maar dat helpt ook niet :'(

Verwijderd

Het ligt eerder aan je KT7A dan aan je proc denk ik, ik heb min of meer hetzelfde verschijnsel ....... wat het bij mij oplost is de CPU op full load laten draaien, want idle crasht hij. Als hij belast blijft is hij echter dagen stabiel ... zeer raar
laat dus prime95 of zo automatisch opstarten bij een windows start en kijk of dat helpt ...

JC

Verwijderd

Topicstarter
Wat het verhogen van de fsb betreft lijk ik het ram onderschat te hebben. de slechtste module eruit halen en hij pikt een fsb van 140MHz. (10.5x140)

Blijft de vraag waarom overklokken met de multiplier voor geen meter wil..

Verwijderd

Ik heb 11 X 136
+3 mhz extra
I/o op 3,40 en Vcore op 1,85
dus draai nu op 1540.
Stabiel :)

Suc6

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op zondag 03 juni 2001 19:16 schreef salvador4 het volgende:
1400 is toch mooi :+ misschien al aangedacht dat je cpu het gewoon niet trekt? ken ook het geheugen zijn..

maar goed;

vcore omhoog schroeven en beter koelen. 49 graden is niet echt hoog zijn maar eigenlijk al wel te hoog om te overklokken.
dat 10,5*127 niet werkt komt denk ik omdat je pci kaarten dan buiten hun perken lopen (3/3 dus 127/3=42mhz t.o.v 33 bij 133 (4/4 133=33)
zal toch wel goede dividers hebben :? mijn pci kaarten redden zelfs 44mhz >:) hoe bedoel je torture >:)

iStockphoto

Verwijderd

Topicstarter
marnickxs:

met "plus 3mhz extra" bedoel je dat je die ene optie in het bios (bij fsb/divider/voltage enzo, daar in de buurt) op 3 hebt gezet? dan komt er [multiplier]x3 bij ? (wist ik niet :))

Maarre, 11x136 (1507) heb ik geprobeerd, en daarop komt ie een heel eind, afhankelijk van het voltage; op 1.85v krijg ik de windows achtergrond al te zien (en krijg ik vervolgens een error). Lijkt me dat dit dan toch een warmteprobleem is. Hoe warm wordt dat bij jou , onder load ? En als je een KT7a hebt... staat in jouw bios de optie K7 CLK_CTL op 'optimal' of op 'default' ?

• murdock
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-01 14:50
ik heb het zelfde probleem alleen zet ik nu net enhance chip performence(zal wel fout staan) uit en en nu draai ik 1497mhz 10.5 keer 142
Hij liep altijd vast op het moment bij icq opstarten en deze stond als laatste
Pagina: 1