• thezahir
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-01 19:48
Dag allen,
Ik ben op zoek naar een videosysteem voor in een kerk, om diensten in de kerkzaal live weer te geven op een TV-scherm wat in een andere zaal (in hetzelfde kerkgebouw) hangt.

Wensen:
- 2 camera's (in verschillende hoeken) op te hangen die via het (wifi)netwerk signaal doorgeven.
- tv scherm wat dit beeldsignaal ook via wifi opvangt en weergeeft
- de camera's moeten handig 'remote' te bedienen zijn, liefst via mobiele apps voor phone/tablet (Android?). Bv voor in-/uitzoomen (en eventueel zelfs roteren...!)

Heeft iemand tips waar ik het moet zoeken, welke merken, welke mobile apps, e.d.?
Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door thezahir op 31-03-2013 15:42 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

je hebt dan die draadloze webcams voor securaty. ook wel cctv genoemd,van dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/760820924_1/Free-Shipping-Promotion-Nightvision-IR-Webcam-Web-CCTV-Camera-WiFi-Wireless-IP-Camera-white-black-color.jpg

maar ik weet het fijne er niet van.

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 31-03-2013 16:22 ]

ora et labora

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 09:21

Perkouw

Moderator General Chat
mrc4nl schreef op zondag 31 maart 2013 @ 16:21:
je hebt dan die draadloze webcams voor securaty. ook wel cctv genoemd
dan dit soort dingen:[afbeelding]
De kwaliteit van zulke camera's lijken me niet toereikend genoeg om dit op een groot scherm weer te geven, maar goed we weten dan ook niet wat voor scherm de TS voor ogen heeft.

@TS
Begrijp ik het goed dat je twee camera's wilt gebruiken en het beeld van beide camera's op één monitor wilt weergeven ? Wat is het budget eigenlijk ? Meer dan een wensen lijstje hebben we nu eigenlijk niet, wat heb je zelf eigenlijk aan voor onderzoek gedaan ?

[ Voor 9% gewijzigd door Perkouw op 31-03-2013 16:24 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De duurdere Axis camera's en dergelijke geven een vrij redelijk beeld. Zijn dan ook weer niet goedkoop.

• edwin90
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:49
Veel kerken gebruiken tegenwoordig dit soort systemen om de diensten via internet uit te zenden. Dit gebeurt veelal via kerkomroep. De organisatie SiKN zit achter deze website. Ik kom wel eens in een kerk waarbij ze gebruik maken van dergelijke camera's voor internetuitzendingen. Bij doopdiensten wordt dit beeld dan ook op de beamer getoond.

De bediening van deze camera's gebeurd door middel van een paneel met een jockstick en knoppen voor overgangen en dergelijke. Met de schuiven/joystick kunnen de camera's gedraaid en ingezoomd worden.

Waar dit te koop is, geen idee. Maar aangezien de uitzendingen via SiKN verlopen, zou ik me kunnen voorstellen dat ze je een adres kunnen geven waar je de apparatuur kunt kopen.

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Ryzen 3600 - GTX1060

• danielmi
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-01 11:22
Het nadeel van deze drones (Remote Control Console) is dat de kwaliteit bar tot redelijk is,
ik werk zelf zo nu en dan met de high end drones en filmcamera's en ik moet zeggen dat je beter iemand achter een redelijke camera kan zetten met glas aansluiting dan een drone te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door danielmi op 31-03-2013 17:58 ]

Je kan nooit genoeg leren!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Tja ik heb ook goed na zitten denken hoe ik hier nou op moet reageren.

Zet zelf vooral de vraagtekens bij de verbinding via wifi, en of het noodzakelijk is dat de camera's op afstand bestuurbaar zijn.

Toevallig zat ik vandaag tijdens één van onze paasdiensten naast de camera. Die filmt bv de spreker/band en dat word dan op 2 grote beamerschermen getoond aan weerszijde (veilinghal met 1500 man). Gewoon een Fuji camera op statief, aan kabel naar achteren waar mensen met laptop ed. zitten. Camera word gewoon bediend door iemand er achter, zoomen, draaien, verstellen ed.. Niet hi-tech wireless en automatisch maar het werkt wel gewoon altijd goed, en kosten technisch wat fijner :)

Gabriël AM5

• danielmi
Je snapt wel wat ik ermee bedoel, op afstand bestuurbare camera's
Zoals ik hierboven al zei werk zo nu en dan met deze draadloze camera's
Het gaat dan om dit type: Sony BRC-300P 3CCD PTZ
Maar om terug te komen op het onderwerp,
je kan naar mijn mening beter 2 camera's met hdmi uitgang nemen ipv 2 "goedkope" draadloze camera's.
sapphire schreef op zondag 31 maart 2013 @ 18:03:
Tja ik heb ook goed na zitten denken hoe ik hier nou op moet reageren.

Zet zelf vooral de vraagtekens bij de verbinding via wifi, en of het noodzakelijk is dat de camera's op afstand bestuurbaar zijn.

Toevallig zat ik vandaag tijdens één van onze paasdiensten naast de camera. Die filmt bv de spreker/band en dat word dan op 2 grote beamerschermen getoond aan weerszijde (veilinghal met 1500 man). Gewoon een Fuji camera op statief, aan kabel naar achteren waar mensen met laptop ed. zitten. Camera word gewoon bediend door iemand er achter, zoomen, draaien, verstellen ed.. Niet hi-tech wireless en automatisch maar het werkt wel gewoon altijd goed, en kosten technisch wat fijner :)
Klopt helemaal, via wifi zal je nooit geweldige beelden verzenden.
En als je toch al mensen de camera's laat besturen waarom zet je ze je er dan niet gelijk achter.

[ Voor 48% gewijzigd door danielmi op 31-03-2013 18:06 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:51

franssie

Save the albatross

SD lijkt me voor dit soort toepassingen goed genoeg, of men moet echt in het scherm gaan zitten. Scherm is wel iets om over na te denken, beamer heeft relatief veel last van licht, plasma juist minder. Het verbruik van een plasma is tov LCD wat hoger, maar aangezien er maar een beperkt aantal uur per (ja wat eigenlijk) gebruik van gemaakt zal worden valt dat wel mee neem ik aan.
Ik snap de WIFI gedachte ivm kabels, maar bedenk dat er ook stroom moet zitten en als dat er nog niet zit ...
Ook analoge camera's kunnen overigens prima over ethernet kabels zou je dat willen (zoek op balun ethernet). Dan moet je wel dat analoge signaal kunnen capturen (het wordt door een balun dus niet plots digitaal).
Maar wat is er, wat zijn de afstanden, is er al een WIFI net werk etc etc.

edit:// welkom op Got overigens!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:19
Voor zover ik weet is het bij 'ons' geregeld door dit bedrijf: http://www.schaapsound.nl/referenties

Op dat slideshowtje op de website, het tweede en derde plaatje / stipje is die kerk, in Appingedam. Als je op dat tweede plaatje kijkt, dat hoge houten ding aan de rechter kant van het pad is een hokje waarin een laptop staat, er staat een beamer op en een camera. Die camera kan op afstand bediend worden, zoomen, draaien e.d. Verder, achter het 'podium', beter te zien op het derde plaatje, staat een heel groot beamerscherm waar powerpoints met songteksten en ander spul, en dus ook de webcam wanneer de dominee aan het woord is, te zien is. Er hangen aan beide 'zijbeuken', aan die pilaren, nog vrij grote televisies voor de mensen die daar zitten.

Of dit verder ook wordt uitgezonden weet ik niet, maar het grote beamerscherm helpt voor vrijwel alle mensen in de kerk op het goed te kunnen zien, en zodat ze geen eigen liedteksten meer mee hoeven te nemen.

Op dit plaatje kan het nog redelijk zien, al lijken zowel de beamer als de camera een stuk kleiner dan ze in werkelijkheid zijn, ze zijn namelijk best groot.

Ik denk trouwens dat, als je iets vergelijkbaars wilt hebben, je sowieso meer dan duizend euro kwijt bent, en ik zou uitgaan van 10.000 ofzo? Ik kom er maar zelden, als ik er kom is het voor iets tech-gerelateerds, maar ik denk dat je voor de TV's, de beamer en de camera al een flinke lading geld (€5000?) kwijt bent. Owh, de TV's worden aangestuurd met een soort video-over-UTP, dat zal ook wel weer aardig wat kosten.

Dus, wat is je budget?

[ Voor 25% gewijzigd door marcop23 op 31-03-2013 18:19 ]

• danielmi
franssie schreef op zondag 31 maart 2013 @ 18:09:
SD lijkt me voor dit soort toepassingen goed genoeg, of men moet echt in het scherm gaan zitten. Scherm is wel iets om over na te denken, beamer heeft relatief veel last van licht, plasma juist minder. Het verbruik van een plasma is tov LCD wat hoger, maar aangezien er maar een beperkt aantal uur per (ja wat eigenlijk) gebruik van gemaakt zal worden valt dat wel mee neem ik aan.
Ik snap de WIFI gedachte ivm kabels, maar bedenk dat er ook stroom moet zitten en als dat er nog niet zit ...
Ook analoge camera's kunnen overigens prima over ethernet kabels zou je dat willen (zoek op balun ethernet). Dan moet je wel dat analoge signaal kunnen capturen (het wordt door een balun dus niet plots digitaal).
Maar wat is er, wat zijn de afstanden, is er al een WIFI net werk etc etc.
SD is zeker zat tenzij je echt in wil gaan zoomen,
dan zal je snel kwaliteit verliezen.

Verder zou ik graag van @thezahir willen weten welk budget er is,
paar honderd euro, duizend of nog meer?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

danielmi schreef op zondag 31 maart 2013 @ 18:04:
[...]

Je snapt wel wat ik ermee bedoel, op afstand bestuurbare camera's
Nou, volgens mij noem je deze dingen geen drones, bij drones krijg ik een totaal ander beeld :P
Klopt helemaal, via wifi zal je nooit geweldige beelden verzenden.
Wat een onzin.

Wat heeft de verbindingsmogelijkheid te maken met de kwaliteit van de afbeeldingen? Je kunt via WiFi prachtige video's oversturen. Daar ligt het echt niet aan hoor.

Wel is het toevallig zo dat goedkope IP-camera's (met of zonder WiFi) van bijvoorbeeld DX vaak gewoon een slechte beeldkwaliteit hebben. Maar dat ligt er gewoon aan dat ze maar €50 kosten, en niet aan WiFi/Ethernet/whatever.

• danielmi
@Compizfox

Ik ben het totaal niet met je eens,
bij het versturen van afbeeldingen via wifi heb je niet last van een live verzending.
Deze zal je wel hebben met deze op afstands bestuurbare drones, wifi zou dat in dit geval alleen maar erger maken.

• franssie

franssie

Save the albatross

Normale HD (omroep kwaliteit) heeft een bandbreedte van 8mbit, dat gaat wifi lachend redden, SD helemaal.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 31-03-2013 18:23 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

danielmi schreef op zondag 31 maart 2013 @ 18:19:
@Compizfox

bij het versturen van afbeeldingen via wifi heb je niet last van een live verzending.
Deze zal je wel hebben met deze op afstands bestuurbare drones, wifi zou dat in dit geval alleen maar erger maken.
Kun je dat nog eens herformuleren? Ik begrijp je niet helemaal...

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
danielmi schreef op zondag 31 maart 2013 @ 18:19:
@Compizfox

Wifi g protocol: ~40-100m bereik 54Mbit/s top 1MIMO stream
Wifi n protocol: ~70-200m bereik 150Mbit/s top 4MIMO streams

720p @ 30FPS op hoge qualiteit heeft een streaming bitrate van: (video)3000Kbps + (audio)128Kbps
Als je twee camera's ophangt, alles constant over Wifi naar één server streamt en het vanuit daar projecteert, heb je dus een totale netwerkbelasting van ~6300Kbps. Dat is 0,8 MB/s en dat lukt heel makkelijk op alle moderne wifi netwerken. (Slechts 12% van de maximale snelheid van Wifi g).

Ik zou hiervoor gewoon offertes opvragen bij de grotere bedrijven die werken met video(conferentiesystemen). Denk aan:
http://www.vidyo.com/
http://www.polycom.com/pr...e-video-conferencing.html
http://www.videoconferencestore.com/
http://www.cisco.com/web/...e/video-conferencing.html
etc.

Leg netjes uit wat je precies wilt en dan maken ze je een offerte, ofwel ze kunnen je advies geven over waar je beter terecht kan.
Het nadeel van dit soort systemen is altijd dat als je het zelf opzet je het dan zeer zorgvuldig en waterdicht moet doen en dat het lang moet meegaan...dan is die paar honderd euro meer via een bedrijf het al snel waard.

[ Voor 38% gewijzigd door Sibylle op 31-03-2013 19:10 ]

Ctrl+k

• danielmi
franssie schreef op zondag 31 maart 2013 @ 18:21:
Normale HD (omroep kwaliteit) heeft een bandbreedte van 8mbit, dat gaat wifi lachend redden, SD helemaal.
Dan heb je ook nog last van de verdeling van het wifinetwerk,
de afstand van de camera tot de tv.
Verder is een wifi netwerk minder betrouwbaar dan een kabel.
Sibylle schreef op zondag 31 maart 2013 @ 18:47:
Ik zou hiervoor gewoon offertes opvragen bij de grotere bedrijven die werken met video(conferentiesystemen). Denk aan:
http://www.vidyo.com/
http://www.polycom.com/pr...e-video-conferencing.html
http://www.videoconferencestore.com/
http://www.cisco.com/web/...e/video-conferencing.html
etc.

Leg netjes uit wat je precies wilt en dan maken ze je een offerte, ofwel ze kunnen je advies geven over waar je beter terecht kan.
Het nadeel van dit soort systemen is altijd dat als je het zelf opzet je het dan zeer zorgvuldig en waterdicht moet doen en dat het lang moet meegaan...dan is die paar honderd euro meer via een bedrijf het al snel waard.
Ben ik het helemaal mee eens!

[ Voor 52% gewijzigd door danielmi op 31-03-2013 18:50 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je bedoelt dat de bandbreedte van WiFi niet hoog genoeg is?

Zoals gezegd: Zelfs over een brakke verbinding kun je nog wel 8 Mb/s pompen. Je kunt toch ook prima YouTube-filmpjes (in HD zelfs) kijken over WiFi?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja gelukkig is wifi heerlijk stabiel en altijd betrouwbaar. Zeker als je er wat betonnen muren/staal constructies tussen gooit en tig mensen met mobieltjes (met wifi) en andere apparatuur neergooit.

Ik zou liever voor de betrouwbaarheid van een kabel gaan :)

Gabriël AM5

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Het is helemaal niet zo lastig om een betrouwbaar systeem op te zetten in een vaste omgeving.
In een vrije frequentieband met directionele antennes en goede ontvanger + zender heb je een even betrouwbare verbinding als draad.
Als jij met je GSM buiten op een grasveld staat dan heb je toch ook gewoon betrouwbaar netwerk, en als je met je laptop door het huis loopt toch ook? In een kerk is dat niet anders.
Je moet echter wel investeren in goede apparatuur en het goed opzetten...

Ctrl+k

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

sapphire schreef op zondag 31 maart 2013 @ 19:54:
Ja gelukkig is wifi heerlijk stabiel en altijd betrouwbaar. Zeker als je er wat betonnen muren/staal constructies tussen gooit en tig mensen met mobieltjes (met wifi) en andere apparatuur neergooit.

Ik zou liever voor de betrouwbaarheid van een kabel gaan :)
Tuurlijk is kabel altijd fijner. Ik ben zelf ook geen fan van WiFi als je ook kabel kunt leggen, maar in sommige gevallen is het gewoon onmogelijk of enorm onhandig om een kabel te trekken.

Ik weerlegde alleen de bewering van danielmi dat goede kwaliteit video over WiFi onmogelijk zou zijn ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Compizfox op 31-03-2013 21:27 ]

• thezahir
Dank allen voor de feedback!
Even reagerend op wat vragen:
- wifi is gewenst vanwege aanwezigheid van wifi in de kerkzaal en het niet hoeven trekken van kabels.
- het idee is dat de twee signalen vd twee cams gezamenlijk op 1 lcd scherm (huiskamerformaat, bijvoorbeeld 35 inch oid, iig HD) uitgezonden worden. 720p lijkt me hiervoor meer dan voldoende.
- het idee is niet dat er continu van beeld verplaatst of gezoomd wordt tijdens de diensten, meer vooraf instellen, idd afhankelijk vh 'onderwerp' vd dienst (doopdienst oid).
- ik ga me eens verdiepen in ip-camera's. Als ik het goed begrijp zijn die vooral van oudsher bedoeld voor security? Maw: belangrijker dát er beeld is dan de kwaliteit vh beeld? Wie heeft er tips voor ip-camera's die toch ook wat meer beeldkwaliteit en optische zoommogelijkheid hebben?
- android/mobile app idee: kent iemand een merk ip-camera's die goed via een app te bedienen zijn?
- budget: het idee van mijn topic/inventaristie was om een beetje een idee te krijgen van hoeveel alles kost om zo een begroting te kunnen maken voor de kerk. Maar ik denk dat de bovengrens wel bij 2000 euro ongeveer ligt.
- hoe moet ik me het voorstellen met ip camera's... Moet daar nog een kastje tussen of kan pikken ze gewoon het wifi netwerk op en kan ik dan met een (wifi enabled) tv dat signaal oppikken en dus tonen?

[ Voor 9% gewijzigd door thezahir op 01-04-2013 11:25 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Direct op een TV afspelen wordt wat moeilijk denk ik, maar daar zou je een raspberry Pi voor kunnen gebruiken, plug je achterop de TV, kost weinig maar ondersteund full-HD over HDMI.
Camera's waar apps voor zijn worden gemaakt door Foscam.
Op die foscam camera's zit een lensje dat evt te vervangen is door een andere beeldhoek (zoom). Of ze camera's hebben die kunnen zoomen weet ik zo 123 niet, dat kom wel eens het lastigste worden.

Zie bijvoorbeeld (ander merk) http://www.ipcam-shop.nl/en/dericam-m801w-black.html

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 01-04-2013 11:45 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

thezahir schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:20:
- ik ga me eens verdiepen in ip-camera's. Als ik het goed begrijp zijn die vooral van oudsher bedoeld voor security? Maw: belangrijker dát er beeld is dan de kwaliteit vh beeld? Wie heeft er tips voor ip-camera's die toch ook wat meer beeldkwaliteit en optische zoommogelijkheid hebben?
Ik heb zelf eigenlijk alleen ervaring met een goedkope Foscam van DX ($50). Beeldkwaliteit daarvan is slecht, veel dode pixels ook, een natuurlijk geen optische zoom.
Wel kan ie draaien in 2 richtingen en heeft hij IR night vision.
- android/mobile app idee: kent iemand een merk ip-camera's die goed via een app te bedienen zijn?
Volgens mij zijn ze dat allemaal wel, er zo'n zo'n app voor die met bijna al die camera's werkt (weet zo niet meer hoe die heet)
- hoe moet ik me het voorstellen met ip camera's... Moet daar nog een kastje tussen of kan pikken ze gewoon het wifi netwerk op en kan ik dan met een (wifi enabled) tv dat signaal oppikken en dus tonen?
Nee, het zijn IP-camera's, het zijn dus gewoon network devices. Als je ze met WiFi wilt aansluiten zul je hem de eerste keer even met een kabel aan een laptop moeten hangen. Dat ding krijgt een IP, en daarmee kom je op de webinterface. Daar kun je de WiFi configureren en ook de camera zelf bedienen.

Voor de TV zul je er wel een PC (of een Raspberry Pi zoals genoemd) aan moeten hangen.

• thezahir
Compizfox schreef op maandag 01 april 2013 @ 14:36:
[...]
Voor de TV zul je er wel een PC (of een Raspberry Pi zoals genoemd) aan moeten hangen.
In hoeverre kan DLNA hier dan iets in betekenen? Of een TV die over Wifi en een browser beschikt? Dan heb je toch geen PC/Raspberry nodig bij de TV lijkt me?

• franssie

franssie

Save the albatross

ik heb nog geen DLNA webcams gezien. En RPi kost EUR50,00 dus tov je budget/kosten is dat niets.

• edwin90
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:49
Zag deze camera voorbij komen op iBood. Misschien is dit iets?

http://nl-nl.forum.ibood.com/32862-y-cam_cube_hd720_wifi-n_camera_met_krachtige_toonaangevende_nachtzichtfunctie/

Alleen vandaag voor €169,95

[ Voor 4% gewijzigd door edwin90 op 18-04-2013 10:28 ]

Pagina: 1