Installatie Ubuntu server 12.10*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-08 17:08
Ik stak afgelopen dagen m'n eigen systeem samen, met wat ups en downs is alles werkende. Nu wou ik linux server 12.10 gaan installeren en dat loopt eigenlijk wel vlot tot op het moment ik de harde schijven moet gaan selecteren.

Ik heb drie HDD's die op sata zijn aangesloten en 1 SSD die op sata 3 is aangesloten. Nu herkent linux tijdens de installatie die SSD perfect. Het is bij de HDD's dat het mis loopt, hij herkent er maar 1? Ik slaag er niet in om ze alle drie tevoorschijn te toveren.

Is er een instelling ofzo waar het mis gaat? Moet ik iets speciaals doen?

Moederbord: ASRock B75 Pro3-M
HDD's: Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
SSD: Samsung 840 series Pro 256GB

Juist even getest met exci 5.1, daar vindt hij zelf geen enkele HDD. De rest vindt hij wel. (RAM/Processor/3 netwerk kaarten + onboard, ...)

[ Voor 7% gewijzigd door Amarog op 31-03-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 08:39
Heb je ze al in een andere poort geprikt? Zo zou je snel moeten zien of het een defecte HDD is of dat je moederbord niet meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zo te zien heeft dat moederbord een aantal SATA poorten direct op de chipset en een aantal SATA poorten op een losse SATA controller. Waarschijnlijk ordt een van beide niet herkend omdat de drivers daarvoor niet standaard in de installatie van ubuntu zitten. Bij ESXi zit waarschijnlijk van beide de driver er niet in dus daarom vindt die helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roughtodacore
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-10 14:40
Ik zou eerst kijken of de apparaten wel in de BIOS herkend worden, en van daaruit verder speuren. Wat ik222 zegt, zou ik ook even controleren. Doorgaans kun je in de BIOS de betreffende losse SATA controller uit- of aan zetten.

Alles kan, zolang het maar mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Ik weet niet hoe in de BIOS te geraken. Ik duw op F2 op in de setup te geraken en dan kom ik ASROCK UEFI setup terecht. Daar vind ik alle schijven terug, ik zie dat alle schijven in de SATA poorten zit. Echter zie ik van de ene SSD en de werkende HDD alle gegevens als ik er op klik (zoals SN, snelheid, SMART enabled...) bij de andere 2 zie ik gewoon het merk van de schijf staan en bij de rest staat er niets.

Ik heb alle schijven al in verschillende poorten gestoken, met verschillende kabels, elk appart, per twee, per drie, enz... Die 2 schijven zie ik wel in die ASROCK UEFI setup maar ik krijg er geen gegevens van. Ik kan ze daar overigens ook als BOOT disk toewijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat als je de live-versie van de desktopvariant downloadt en start? Zie je dan wel alle schijven? Zo ja, is het inderdaad een driverprobleem, zo nee, dan is het eerder een defecte schijf of een bios-instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kan het niet in RAID-mode staan?

Meestal doe iets als fdisk -l om te kijken welke schijven gevonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Ik denk dat de schijven gewoon defect zijn. (Brand new verdorie). Ik heb ze in een andere pc gestoken en daar zijn ze ook niet te zien. Ik heb dan een andere SATA schijf er bij gestoken en die wordt perfect gezien in LINUX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Titelfix: Linux Server 12.10 > Ubuntu Server 12.10

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1