Ubuntu van PC verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.127 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 09:07
Hallo allemaal,

Laatst heb ik Ubuntu op mijn PC gezet (Dual boot met Windows 7, beide 64 bit). Alleen ik vind het niet fijn werken, en ik krijg sinds 3 dagen de hele tijd foutmeldingen over van alles en nog wat. Daarom wil ik nu Ubuntu definitief van mijn PC halen.
Info:
C schijf: SSD [Windows]
D schijf: Raptor [Linux/Ubuntu]
E schijf: HDD [Data Ubuntu & Windows]

Iemand anders heeft Ubuntu op mijn PC gezet, omdat ik nogal een noob ben met software. Maar nu wil ik dus de partities verwijderen en de D schijf formatteren. Alleen Windows ziet de D schijf niet, en van Linux snap ik geen donder. Dus laat staan in het menu komen waar ik partities kan aanpassen.
Ik heb wel via internet gezocht, maar daar zeggen ze dus dat het via partitiebeheer/schijfbeheer moet in Windows. Ja, heel leuk, ik zie hem daar ook bij staan, maar ik kan hem niet aanklikken omdat Windows dit heeft geblokkeerd of zo...

Bij voorbaat dank,

Sander

Edit:
Vergeten, misschien is het belangrijk:
Dual boot heet toch GRUB of zo (heb ik meegekregen van wat hij vertelde)? Nou, ik heb dus het menu van Linux, niet van Windows (In een één of ander paars scherm moet ik Windows of Ubuntu aanklikken). Dit moet dus ook verwijderd worden..

Wat ik wil:
Windows de D schijf weer laten herkennen, en dan een systeemherstel doen. Omdat hij veel data naar mijn E schijf heeft gezet, en alle paths van Windows daar ook heen (C://Documents naar E://Documents) verhuisd, wat ik allemaal weer terug op mijn C schijf wil. Ook zit mijn C schijf opeens een stuk voller dan hiervoor... En ik heb er niets op geplaatst...

Afbeeldingslocatie: http://img827.imageshack.us/img827/175/naamlooshpn.png

[ Voor 28% gewijzigd door Sandert98 op 31-03-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Als je de data via Windows terug wil halen moet je in Windows een EXT3 of EXT4 filesystem driver laden (makkelijk te vinden via Google). Als het goed is kan je de schijf waar het om gaat met de rechter muisknop aanklikken in schijf beheer en dan komen er een paar opties, kies dan voor partitie verwijderen?
De standaard Windows boot selector kan je gebruiken om de opstartlijst OSén te verwijderen die je niet nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Sandert98 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 12:16:
Hallo allemaal,

Laatst heb ik Ubuntu op mijn PC gezet (Dual boot met Windows 7, beide 64 bit). Alleen ik vind het niet fijn werken, en ik krijg sinds 3 dagen de hele tijd foutmeldingen over van alles en nog wat. Daarom wil ik nu Ubuntu definitief van mijn PC halen.
Info:
C schijf: SSD [Windows]
D schijf: Raptor [Linux/Ubuntu]
E schijf: HDD [Data Ubuntu & Windows]

Edit:
Vergeten, misschien is het belangrijk:
Dual boot heet toch GRUB of zo (heb ik meegekregen van wat hij vertelde)? Nou, ik heb dus het menu van Linux, niet van Windows (In een één of ander paars scherm moet ik Windows of Ubuntu aanklikken). Dit moet dus ook verwijderd worden..

Wat ik wil:
Windows de D schijf weer laten herkennen, en dan een systeemherstel doen. Omdat hij veel data naar mijn E schijf heeft gezet, en alle paths van Windows daar ook heen (C://Documents naar E://Documents) verhuisd, wat ik allemaal weer terug op mijn C schijf wil. Ook zit mijn C schijf opeens een stuk voller dan hiervoor... En ik heb er niets op geplaatst...

[afbeelding]
Booten met een live-cd als gParted. Voordat je dat doet altijd eerst een backup maken.

Betreft je 'D schijf' dit gaat je waarschijnlijk niet lukken met een systeemherstel.

Als ik zo je computerkennis lees kan je er het beste iemand bijzoeken die dit wel voor je kan doen. Maar dat terzijde. ;)

Verder is er genoeg te vinden op Google hoe je terug kan naar Windows. (GRUB-bootloader wordt dan vervangen door de Windows bootloader): replace grub windows 7 bootloader of re-install windows 7 bootloader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik raad je aan om de persoon in te schakelen die Ubuntu voor je erop heeft gezet. Die weet hoe je systeem nu precies boot, of de schijf volgorde is aangepast om Grub in het MBR van een andere schijf te zetten dan je Windows schijf en hoe je je Windows MBR weer terug kan krijgen (via de Windows installatie DVD, herstelconsole).

In je plaatje van schijfbeheer heb je op schijf 2 je Linux partities. Als je die verwijdert, is Ubuntu weg en kan je een nieuwe partitie maken voor WIndows. Eventuele data die je nog wilt bewaren, bijvoorbeeld documenten die je hebt gemaakt en opgeslagen in je /home/ map, moet je natuurlijk eerst overzetten.

Het direct verwijderen van de Linux partities zonder herstel van de Windows MBR kan zorgen dat je systeem niet meer opstart! Je zal dan een Grub error krijgen, ipv Windows te kunnen booten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik ga er morgen mee aan de slag om het weer voor elkaar te krijgen :) . Ik schakel ook nog even de hulp van die persoon in :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Euh, whoopsie... Ik snapte je niet helemaal, dus ik heb precies gedaan wat je zegt, alleen dan omgekeerd... Dus ik heb gewoon de schijf geformatteerd zonder de W7 Grub er weer op te zetten. Dus ik kan niet meer opstarten...
WHOOPS. :F

Okay... Euh, sorry... Dat ging dus toch niet helemaal goed... Mijn nieuwe plan is dus om alles gewoon van alle schijven af te gooien (stond toch niet zo heel veel belangrijks op, eigenlijk niets. Alleen wat games).

Maar nu... Ik doe dus de Windows disc in de DVD drive, en ga netjes door de stappen heen. Dan kom ik bij het selecteren van de drive waar Windows op moet staan. Alleen bij elke drive dezelfde melding:
'Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitietabel. Op EI-systemen kunt u Windows alleen op GPT-schijven installeren'
Euh.... Ja... Hoe kan ik mijn schijven formatteren zonder Windows op te starten, of toch een MBR erin te zetten?

Sorry dat ik het verprutst heb :'( ... Ik had echt even de hulp van die persoon moeten inschakelen... Ik zal nu echt niets meer doen als ik niet zeker weet wat ik aan het doen ben...
Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen O-) . B.v.d.!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 12:20
Even met behulp van je Windows DVD de schijf waar je het op wil hebben formateren?

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sandert98 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 21:09:Alleen bij elke drive dezelfde melding:
'Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitietabel. Op EI-systemen kunt u Windows alleen op GPT-schijven installeren'
Euh.... Ja... Hoe kan ik mijn schijven formatteren zonder Windows op te starten, of toch een MBR erin te zetten?
Waarschijnlijk is de melding ... UEFI-systemen ipv. EI-systemen. Je boot dus waarschijnlijk in UEFI-mode, dit moet je uitzetten in je BIOS. (UEFI-boot, Legacy-boot, etc.) Het beste kun je even je moederbord-manual checken.

Waarom gebruik je gewoon geen GPT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Ik wil best wel GPT gebruiken hoor ;)

Okay. Ik heb in de BIOS maar één ding gevonden met UEFI. Dat was de boot opties, welke schijf ik als eerste wilde checken als de PC aan gaat (dus de SSD). Deze stond eerst op UEFI, deze is nu veranderd naar de SSD.

De Windows boot disc nog maar eens opgestart. Helaas nog dezelfde melding (Het was een EFI melding, geen UEFI en ook geen EI, excuses). Nu wil ik dus de SSD formatteren. Ik klik dus op formatteren en op OK. Hierna blijft akelig stil en doet de PC eigenlijk helemaal niets... Dus niets is geformatteerd... Ik heb elke schijf geprobeerd, maar allemaal met hetzelfde resultaat...
Waarom werkt dit niet? Wat doe ik precies fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarom lees ik in dit topic nergens 'Startup repair' of bootrec.exe? Kijk uit met formatteren, voor je het weet heb je je Windows installatie geruïneerd!
Start je pc op met een Windows installatie-cd, klik Next bij het Language/regional/keyboard scherm (die instelling maakt even niks uit) klik bij het volgende scherm op 'Repair your computer'. Als het goed is wordt nu je Windows-installatie gedetecteerd. Klik Next en vervolgens op Startup Repair. Als het goed is wordt dan je MBR en bootloader van Windows weer netjes geïnstalleerd en krijg je bij het opstarten geen GRUB meer te zien.
Als dat gebeurd is kan je in Windows de partities op 'Schijf 2' (in je screenshot) wegpleuren en er een NTFS-partitie op zetten.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Bedankt voor je antwoord Demoniac :D !

'Deze versie van Opties voor Systeemherstel is niet compatibel met de versie van Windows die u probeert te herstellen. Gebruik een herstelschijf die met deze versie van Windows compatibel is.'

Verdorie... Hoe kan dat nou weer? Ik heb zelf Windows erop gezet met die DVD... Precies dezelfde... Kan het toch zijn dat Windows eraf is gedonderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Je moet waarschijnlijk een FAT32 UEFI USB-stick maken met Windows 7: http://www.sevenforums.co...-install-windows-7-a.html

De reden dat je dus je Windows niet kunt herstellen is dat je niet in (U)EFI-mode zit.

Zelf zou ik (helemaal) opnieuw beginnen, maar maak eerst een backup van je bestanden!

[ Voor 34% gewijzigd door HollowGamer op 04-04-2013 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Hartstikke bedankt! Hij is nu Windows aan het installeren :D !
Wat het was: Ik moest de partitie verwijderen. Maarja, wist ik dat dat alleen de partitie verwijderen was. Ik dacht dat ik dan mn hele SSD zou vernaggelen. Dus ik heb mn adem ingehouden, op verwijderen geklikt, en toen op 'nieuw'. Toen deed 'ie het :D !

Hij is nu op 67% met installeren. Hopelijk zal de installatie vlekkeloos verlopen.

Edit:
Heel erg bedankt allemaal!! Het is gelukt! Ik ben nu weer druk bezig met alle programma's installeren, maar zonder jullie had ik veel geld aan een mensje moeten uitgeven die het voor mij zou moeten fixen...
Nogmaals, bedankt :D !

[ Voor 22% gewijzigd door Sandert98 op 04-04-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sandert98 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 19:02:
Heel erg bedankt allemaal!! Het is gelukt! Ik ben nu weer druk bezig met alle programma's installeren, maar zonder jullie had ik veel geld aan een mensje moeten uitgeven die het voor mij zou moeten fixen...
Nogmaals, bedankt :D !
Daar is meestal niks mis mee.. die kunnen dingen namelijk (in de meeste gevallen) net wat beter oplossen..

Anyway fijn dat het weer werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edcar44
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edcar44
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2020
edcar44 ik wil mijn ubuntu van mijn pc verweiderd hebben nu gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17

Cyphax

Moderator LNX
Welkom op GoT @edcar44. Als je er niet uitkomt met je Ubuntusysteem en je hebt hulp nodig, open dan liever een eigen topic. Om je daar een leidraad bij te geven, kijk hier voor een zetje in de goede richting. :)
Ik denk dat dit topic wel dicht kan, het is al zo oud.

[ Voor 30% gewijzigd door Cyphax op 14-06-2020 20:20 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.