Juiste DNS waarden ivm 2 servers www/email

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vrij lastig probleem. Provider Transip al hiervoor gevraagd, het is geen makkelijke klusje.
Daarom ga ik even jullie hulp vragen of het mogelijk is of niet.

Ten eerste heb ik domein geregistreerd. Deze heb ik ingesteld (www.) en leidt naar mijn eigen colo bak. Dat werkt prima.
Maar nu komt de andere uitdaging. De email is aangemaakt als aparte email box en die zou bij Transip lopen. Maar de domein zelf is gelijk. Alleen met andere (webmail.) subdomein dus. (het is ook email only abonnement)
Kan ik ergens in DNS instellen dat subdomeinen smtp. / pop. / webmail. goed omgeleid worden en email verkeer opgehaald / verstuurd kan worden?
Of moet ik de omleiding zelf instellen op de colo bak? De colo bak is apache / php met gentoo linux.

Welke opties zijn mogelijk en wat is het beste oplossing hiervoor?
Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Dus, eh...
Webserver op colo-bak;
E-mail op TransIP netwerk;
Webmail wil je weer op die colo-bak?

Dan zou ik denken voor de DNS instellingen:
A-record die naar je colo-bak verwijst;
MX-record(s) die naar de TransIP server(s) wijzen;

Dan op je eigen colo-bak de webmail zo configureren dat 'ie mail ophaalt/verstuurt via de servers van TransIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Nee, webmail hoeft niet op de colo bak. Maar omdat er maar 1 domein is, moet webmail+smtp+pop wel eigen lijn hebben naar Transip server waar email op staat. De www verkeer loopt andere kant op naar colo bak.

Met andere woorden, zou ik webmail.domain.nl intikken, dan gaat het naar transip, en als ik www.domain.nl intik, dan loopt het naar colo bak. Dus subdomeinen moeten goed ingesteld worden.

Is dit mogelijk of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan toch gewoon a-records aanmaken naar die TransIP server? En om je daadwerkelijke mail om te sturen maak je een MX record aan naar TransIP. Klaar

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ok, ik ga even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Het is mij eerlijk gezegd nog niet zo duidelijk...
Op welke machine draait de webserver met die webmail-site?
Op welke machine draait de mailserver?
Op welke machine draait er een SMTP en/of POP server?
En die TransIP-server - is dat een machine onder jouw beheer? Wie gaat de webmail regelen - valt dat onder de taak van TransIP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:40

Eagle Creek

Breathing security

Webmail = ! e-mail.
Webmail is een webpagina (is http en A-record), die vervolgens onder water een mailserver uitleest.
De mail moet naar de mailserver (= MX-record) en dat is los van waar of je webmailclient staat.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 13:54
Als ik het goed begrijp host je de website op je eigen server, maar heb je een mailbox bij Transip en je wilt dit zo houden?

Wanneer een mailserver een bericht dat bijvoorbeeld gericht is aan 'gerjan@domain.nl' af moet leveren, zal deze mailserver via DNS de MX-records van 'domain.nl' opvragen om er achter te komen bij welke SMTP server deze mail aangeboden moet worden. Het is dus zaak dat deze MX-records in ieder geval ingesteld zijn en verwijzen naar de mailservers van Transip, als de mail voor domain.nl daar binnen moet komen.

Je kunt een CNAME genaamd 'webmail' toevoegen aan je DNS zone met als inhoud 'webmail.transip.nl'. Dit zorgt er voor voor dat je browser een HTTP verbinding opzet met de webserver achter 'webmail.transip.nl' wanneer je webmail.domain.nl intypt. Hierbij zal je browser bij deze webserver echter wel nog steeds vragen om 'webmail.transip.nl', en dus kan het zijn dat dit niet zomaar gaat werken. Dat is namelijk iets dat Transip moet toelaten/configureren op de betreffende webserver.

Je kunt verder zonder problemen een CNAME 'pop' aanmaken welke verwijst naar de POP3/IMAP server van Transip en een CNAME 'smtp' welke verwijst naar de SMTP server van Transip. De login gegevens voor POP3 en SMTP blijven hierbij verder hetzelfde.

Wellicht is het wel zo handig als je even vermeldt over welke domeinnaam je het hebt, zodat we even mee kunnen kijken.

Enneh, voordat je hoofdpijn gaat krijgen van het klooien met DNS; hou er rekening mee dat DNS servers EN zelfs je eigen computer DNS antwoorden cachen!
Pagina: 1