Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Antagonist: Valsspelen met statistieken of een foutje?

Pagina: 1
Acties:
  • 717 views

• BartOtten
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:09
Hallo mede-tweakers,

Mijn website werd vandaag offline gehaald vanwege teveel dataverbruik. Dit terwijl ik sinds kort elke dag nauwlettend de statistieken volgde en er na optimalisaties geen reden tot zorgen meer was. Mijn verbazing was dan ook groot. Omdat enkele duizenden mensen gebruik maken van de service op het adres, voelde ik mij genoodzaakt de website zsm weer online te krijgen, lees: dure Gigabytes bij te kopen.

Rekenwerk
De website verbruikte in de laatste dagen zo'n 160 mb per dag (zeg maximaal 200 op een drukke dag). Nu komt het: Gisteren stond de teller op 58,9Gb en ik weet dat daar de gegevens van 'die dag' nog niet inzitten. Tel daar de dag zelf, vandaag en morgen erg ruim bij op (3 x 250 + 55 mb backup downloads = 59.7Gb. Nog steeds onder de 60 van deze maand. Geen reden tot paniek. Het bezoek is zeer stabiel, dus die 250 mb per dag was al veel te hoog voor de berekening.

Waarom dan toch offline vanwege dataverbruik?

Het WTF-moment
Nu komt het: Antagonist heeft TWEE manieren om een gedetaileerd overzicht te krijgen. Via "Click on the domain name to view its stats." en de knop "Details". Die laatste toont ook FTP + mail verbruik maar dat is weinig relevant.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mzQNXah.png

Ikzelf volgde altijd het eerste (Webalizer). Deze toont duidelijk het resultaat van optimalisaties van de afgelopen week (170kb background dumpen, 120kb jquery uitbesteden aan Google CDN enz) en het 'uitbesteden van load' aan CloudFlare. Van 1.5gig per dag naar 160mb per dag! De 'andere statistieken' die Antagonist zelf blijkbaar hanteert, lopen veel hoger op en tonen veel minder effect van deze optimalisaties. Het veschil aan gemeten verbruik per dag is aan het eind 170mb (Webalizer) vs 1.3GB (naamloze versie)!

Dat gezien hebbende, kopieerde ik de tabel van Webalizer naar Excel en liet ik het verbruik uitrekenen (1000kb = mb just to be sure). Conclusie: 31.412mb! Nog geen 32GB!

Het lijkt er, voor mij, op dat Antagonist zelf wel erg ruim verbruik meet. Natuurlijk erg voordelig zeker nu ze een nieuw pakket hebben met 'onbekperk dataverbruik' (maar wel erg strikte voorwaarden). Of zit Webalizer er naast en zouden ze dit niet moeten 'adverteren' als stats-viewer? Voor zover ik weet is Webalizer een veel gebruikte tool en lijkt het de waarheid erg accuraat weer te geven.

Laatste vergedrukte kolom aantal kb verbruik
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Q9uuzRG.png

Tweede kolom Apache verbruik
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5UXxWtQ.png

Update
De plaatjesloze pagina van 3,2kb verbruikt 805mb per dag...aldus Antagonist.

Hypothese
Antagonist volgt elk verkeer, ook redirects die via een browserclick gaan. Dus het telt downloads die van een heel andere server komen ook gewoon mee als dataverkeer via Antagonist. Het zijn toch echt 'pure' redirects, je ziet dus in je donwloadscherm dus ook een andere server als bron.

[ Voor 206% gewijzigd door BartOtten op 31-03-2013 01:48 ]

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:17
En als je de support eerst eens mailt van antagonist?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Verwijderd

Waarom stap je niet over op Unlimited?
Dan heb je helemaal niks meer te maken met die 60GB limiet. Lijkt mij voor jou interessant?

Zelf ben ik ook klant bij Antagonist en ben onlangs ook overgestapt naar Unlimited, puur vanwege de diskruimte. Ik wilde (veel) meer foto's op mijn site op hoge kwaliteit kunnen hosten. Die paar euro meer dan het standaard pakket was me dat wel waard.

• BartOtten
Waarom stap je niet over op Unlimited?
Omdat ik nu 170mb per dag verbruik. Waarom zou ik naar unlimited gaan? Zelfs al kloppen hun nogal groot lijkende statistieken dan haal ik het sinds de optimalisatie.

[ Voor 54% gewijzigd door BartOtten op 31-03-2013 00:38 ]

• BartOtten
White_Collar schreef op zondag 31 maart 2013 @ 00:29:
En als je de support eerst eens mailt van antagonist?
Dat heb ik al gedaan. En het is goed mogelijk dat ze het oplossen maar misschien hebben vele mede-Tweakers dit niet door en blijft het dan 'achter de schermen" (lees: lossen ze het op met mij maar blijft het 'gebeuren' bij anderen). Ik vraag niet voor niets: Wat klopt er niet? Webalizer of de statistieken van Antagonist waarop ze (mij) afrekenen.

• BartOtten
Update:

Een platte html-pagina van 3,2kb die 805mb verkeer veroorzaakt? Sure. Als dat zo is moet ik duidelijk eens een banner plaatsen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door BartOtten op 31-03-2013 01:53 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb ik in verleden ook al eens zoiets gehad bij Antagonist, soms paar maanden ineens vele hogere bandbreedte, bleek foutje op de server te zijn. had normaal paar GB aan bandbreedte per maand, en ineens naar 23GB. Ik dus eerst mijn eigen site gecontroleerd gekeken of files waren die veel opgevraagd werden maar niks vreemd in de logs. Mail gestuurd en was binnen dag opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 31-03-2013 01:59 ]

-Andere hobby- -

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Er lijkt ergens iets mis te gaan. Maar om dan hier direct een topic te openen is ook weer niet nodig. Een scriptje kan verkeerd lopen, er kan een programmeerfoutje gemaakt zijn, whatever.

Om zonder communicatie met je hoster hier een topic te openen is niet de bedoeling. Leg 't hun eerst eens voor. Ik verwacht dat je dan wel een antwoord krijgt, en ze de fout corrigeren.

Erover discusseren kan altijd nog, maar de eerste stap heb je GoT niet voor nodig: Bel/mail met je hoster.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.