pc crash na aansluiten HD

Pagina: 1
Acties:

• darkangel456
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-12-2023
Beste tweakers.

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb een nieuwe seagate 4 TB gekocht.
Nu wil ik hem in me systeem bouwen waar al 15 schijven in zitten.
En ik heb er een raid kaartje in zitten waar nog genoeg kabels vrij zijn.
Nu is het zo dat als ik die nieuwe HD erin zet, en vast koppel.
En dan de pc wil starten hij contineu blijft restarten, en bleu screen geeft.
En daarna start die dus weer opnieuw op. Dit doet die dus alleen als de nieuwe schijf aangekoppeld wordt.

Als deze eruit is en ik het systeem opstart is er niks aan de hand.

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen.

En als er nog informatie nodig is hoor ik het graag.

Verwijderd

Heb je de schijf al afzonderlijk getest, dus als de rest is los gekoppeld? Als hij het dan nog steeds doet is het de schijf, anders heb je stroom tekort / slechte bekabeling.
Ik neem aan dat de PC direct herstart en niet probeert van de schijf te laden? Als dat wel zo is kan er op de schijf mogelijk software staan die dit veroorzaken en kan je onder DOS proberen de schijf te formateren anders terug sturen naar de winkel en een nieuwe vragen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2013 22:49 ]

• darkangel456
Ik ben nog ergens achter gekomen waar het waarschijnlijk aan ligt.
Athans heb zon vermoeden.
Ik heb een super AOC - SASLP-MV8 erin zitten.
Daar zitten 2 kabels met een splitsing in naar 4 sata ( dus 8 aansluitingen)
En 5 ervan zitten 2,5 TB seagates aan.
En aan de 6e wil ik dus de 4 TB doen.

Gaat dit wel of kunnen aan deze aansluitingen echt alleen maar de zelfde schijven gehangen geworden ?
Die dus echt identiek zijn ?

Verwijderd

Dit is voor de meeste RAID controllers geen probleem. Want je zou bv altijd een array kunnen maken met 3x1TB en 3x2TB ofzo zonder problemen en natuurlijk ook single disk (JBOD) kunnen gebruiken!

Verwijderd

De AOC SASLP-MV8 wordt gestuurd door een Marvell chip. Daar zijn veel negatieve ervaringen mee, onder diverse operating systems. Uit je 'blauw scherm' verhaal maak ik op dat je Windows draait. Maar kun je de schijf eens op een andere controller (liefst je chipset) aansluiten en kijken of dat wel werkt?

Kun je - als dat werkt - ook een SMART printje maken van de schijf? Dan kun je kabelfouten op je Marvell controller uitsluiten.

• darkangel456
SMART printje van me schijf... Wat is dat :O? Nog nooit van gehoort sorry.
En het klopt het systeem draait tot nu toe windows 7 ultimate 64 bit.
Maar wordt eind volgende maand veranderd naar windows server 2009 R2.

Dus alle schijven behalve de C schijf eruit halen en dan die nieuwe eraan doen ?
En dan proberen te formatteren als ik het goed begrijp ?

Ik heb de nieuwe schijf eens in me andere computer gedaan.
Daar doet die het wel in, alleen daar heeft die de HD opeens al in 2 partities opgedeeld.
Klopt dit dat ze dat doen met 4 TB schijven ?

Heb het namelijk zelf niet gedaan. Want hij moet als gehele 4 TB schijf in me andere systeem komen.
Waar dus al 15 schijven inzitten.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/256fpmb.png

[ Voor 37% gewijzigd door darkangel456 op 31-03-2013 03:34 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

SMART data is analyse data die de HDD bijhoud.

Hoe kun je het uitlezen?
http://crystalmark.info/d...ex-e.html#CrystalDiskInfo
Download => CrystalDiskInfo 5.5.0 Portable Edition (zip) from SourceForge.JP

Uitpakken, runnen, screenshot maken van het scherm en dat hier zetten.

[ Voor 99% gewijzigd door Swordlord op 31-03-2013 10:07 ]

Verwijderd

Mogelijk is het moederbord van je andere computer wat ouder en kan hij niet goed overweg met de 4TB schijf, soms word dit opgelost door een BIOS update. Dit zou ook voor het controller bordje mogelijk zijn al heet de software dan natuurlijk firmware. Helaas zie ik totaal geen SAS updates ergens op de site van SuperMicro. Er staat iig geen data op want dan heb je een geformatteerde partitie nodig dus dit veroorzaakt 99% zeker de BSOD niet. Wat ik zou doen is de bestaande partities verwijderen en hem een maal volledig formateren in dit systeem als dat kan anders zou het verwijderen van de ongepartitioneerde volumes al voldoende moeten zijn. Echter gaat dit denk ik jouw probleem niet oplossen maar hoort wel bij de procedure.
Ik weet niet of je de controller van buiten het OS kan benaderen maar ik denk helaas van niet. Je zou daar is kunnen kijken of je de schijf kan benaderen en of initialiseren. Anders kan je nog is contact opnemen met de SuperMirco helpdesk en uitzoeken of de schijf (grootte of type) mogelijk ‘unsupported’ is.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Laatste versie die ik zo kan vinden is 3.1.0.21, geupload 30-9-2010

ftp://ftp.supermicro.nl/driver/SAS/Marvell/MV8/SAS1/

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 31-03-2013 11:18 ]

• darkangel456
Swordlord schreef op zondag 31 maart 2013 @ 09:42:
SMART data is analyse data die de HDD bijhoud.

Hoe kun je het uitlezen?
http://crystalmark.info/d...ex-e.html#CrystalDiskInfo
Download => CrystalDiskInfo 5.5.0 Portable Edition (zip) from SourceForge.JP

Uitpakken, runnen, screenshot maken van het scherm en dat hier zetten.
Ik kan overigens zoals jullie kunnen zien in me screenshot van disk management alleen de linker partitie van 2048 GB een partitie van maken.
Verder krijg ik geen opties dan alleen properties bij van 1678,02 GB Met die van 1678 kan ik dus niks mee doen op een of andere manier.

Hier is de screenshot, ik kan er niet echt iets verkeerds op zien.
Maar goed heb geen ervaring met dat programma dus misschien zie ik het over het hoofd :)

Hier link naar orgineel formaat screenshot: http://tinypic.com/view.php?pic=2hd4is1&s=6
Swordlord schreef op zondag 31 maart 2013 @ 11:17:
Laatste versie die ik zo kan vinden is 3.1.0.21, geupload 30-9-2010

ftp://ftp.supermicro.nl/driver/SAS/Marvell/MV8/SAS1/
Is inderdaad geen nieuwe versie.
Heb toch even voor zekerheid geprobeerd maar krijg de melding dat het de zelfde versie is.
En geen vernieuwde versie is van de drivers dus helaas.

Nog meer opties die ik kan proberen ?
Want wil die schijf natuurlijk graag aan het werk hebben :)

[ Voor 39% gewijzigd door darkangel456 op 31-03-2013 17:32 ]

Verwijderd

Kun je je disk converten naar GPT? Rechtsklik op de "Disk0 basic 3726,02 GB Online" kolom vlak voor de disk zelf. Daar hoor je Convert to GPT zien staan.

Je kunt waarschijnlijk de eerste 2048GB (2TiB) gebruiken omdat je een MBR partitieschema gebruikt. Dat betekent dat je maar tot 2TiB kunt partitioneren, alles daarboven is zichtbaar maar niet partitioneerbaar.

Je SMART van C lijkt prima. Maar bij E zie ik een waarschuwing. Zie kun je ook nog posten als je daar antwoord op wilt.

Succes!

• darkangel456
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 09:05:
Kun je je disk converten naar GPT? Rechtsklik op de "Disk0 basic 3726,02 GB Online" kolom vlak voor de disk zelf. Daar hoor je Convert to GPT zien staan.

Je kunt waarschijnlijk de eerste 2048GB (2TiB) gebruiken omdat je een MBR partitieschema gebruikt. Dat betekent dat je maar tot 2TiB kunt partitioneren, alles daarboven is zichtbaar maar niet partitioneerbaar.

Je SMART van C lijkt prima. Maar bij E zie ik een waarschuwing. Zie kun je ook nog posten als je daar antwoord op wilt.

Succes!
Over die GPT zal ik spoedig mogelijk proberen.
De waarschuwing bij E komt omdat dat ding al ouder dan 10 jaar is. De bestanden die hier op staan worden ook 1x in de week gebackupt, dus daar wordt al rekening mee gehouden.

Los ik met die GPT ook het probleem op in het systeem waar die schijf uit eindelijk in moet komen ?
Want nu ben ik alles aan het testen in me game systeem, omdat die wel fatsoenlijk doorstart na aansluiten van de HD.

[ Voor 11% gewijzigd door darkangel456 op 02-04-2013 15:37 ]

• darkangel456
Het omzetten naar GPT is gelukt.
En daarna formateren is ook gelukt.

Nu het probleem nog wat ik krijg als ik hem in het systeem doe waar die moet komen.
Iemand die me daar nog bij kan helpen ?

Ondertussen al een aantal dingen zelf geprobeerd.
Ik zal ze hier onder zo duidelijk als ik kan uitleggen.

1.)poging 2e raid controller erin gedaan, en daar enkel alleen de nieuwe HD aangekoppeld.
Resultaat: Helaas werkte niet PC rebooten en starten weer opnieuw op. (met bleuscreen melding)

2.) pogingAlle schijven van de 1ste raid controller afgehaald, en van het moederbord af gehaald. Behalve de C schijf en de nieuwe HD. De nieuwe HD heb ik aangekoppeld aan 1 van de SATA aansluitingen op het moederbord.
Resultaat: PC start na 3e keer fatsoenlijk door. Daarvoor 2 maal recovery/repair status gehad van Windows, maar wel met succes uitgevoerd.
Nadat Windows was door gestart werden drivers van de nieuwe 4 TB HD geïnstalleerd zonder problemen.

3.)poging Schijf bij stap 2 geformatteerd, en letter gegeven. PC uitgezet en alle schijven eraan gekoppeld.
En de nieuwe schijf weer aan de RAID controller gehangen waar die zou moeten komen.
Resultaat: Computer blijft hangen op "starting Windows"

Dit is wat ik dus momenteel allemaal geprobeerd heb, als iets niet duidelijk is stel gerust je vraag.

P.S Is er kans dat bij het installeren van Windows server 2009 R2 dit probleem weg kan gaan ?

Extra!! Ik kan wel in de raid controller komen en de schijven zien.
Wie vroeg me dat ook alweer ? Want graag van die persoon gehoord wat ik in die setup moest doen.

[ Voor 81% gewijzigd door darkangel456 op 08-04-2013 02:21 ]

Verwijderd

In de RAID software moet je de schijf formateren en dan initializeren als single disk. Maar ik denk dat de handleiding hier duidelijker in is. Als de schijf dan hieraan toegevoegd is zou het geen probleem meer moeten zijn met de schijf te werken?

• darkangel456
OPGELOST !!

Probleem lag hem bij de RAID controller, deze ondersteunde geen 4 TB.
1 schijf die rechtstreeks op het moederbord zat van 1,5 TB geswitchts met de 4 TB op de raid controller, en nu werkt alles perfect :D

[ Voor 87% gewijzigd door darkangel456 op 08-04-2013 18:43 ]

Pagina: 1