HTPC advies

Pagina: 1
Acties:

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08-2025
Beste tweakers,

Ondanks dat ik nog nooit heb gepost volg ik een aantal topics op tweakers al een hele tijd. Bij deze een keer een iets actievere benadering dan alleen maar stilletjes mee lezen.
Één van de leukste topics vind ik zelf altijd alle BBG topics. Interessant om te zien hoe mensen met toch iets meer verstand van de materie tot een goede oplossing komen voor een actueel en vaak betaalbaar systeem.

Toen ik in 2008 verhuisde en een HTPC wilde bouwen heb ik dan ook de aangeraden BGG HTPC gevolgd en deze grotendeels overgenomen. Dit resulteerde in een leuke HTPC voor het afspelen van DVDR, echter het afspelen van 720p en 1080p videobestanden zorgt vaak wel voor haperingen op het systeem.
Onderstaand het aangeschafte systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 0,-€ 0,-
2Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Fusion 430€ 0,-€ 0,-
1Scythe Ninja Mini€ 0,-€ 0,-
2Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm€ 6,41€ 12,82
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 0,-€ 0,-
1Sony NEC Optiarc AD-7200A Zilver€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 12,82

Nu 5 jaar later ga ik weer verhuizen en het tintelt dan ook weer om mijn systeem te upgraden zodat XBMC alle bestanden soepel afspeelt (3D niet belangrijk), het opstarten sneller verloopt, de HTPC tegelijk kan downloaden, parren en rarren en video bestanden kan afspelen. Zaken zoals gamen zijn onbelangrijk.
Het budget is beperkt, daarom wilde ik zoveel mogelijk van de oude configuratie overnemen, ook omdat het uiterlijk van de kast bevalt.

Na wat snuffelen en bestuderen van de BBG HTPC van januari 2013 en aanverwante topics kwam ik uit op onderstaand systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,90€ 60,90
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 59,50€ 59,50
2Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Fusion 430€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,70€ 31,70
2Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm€ 6,41€ 12,82
2Kingston HyperX KHX1866C9D3/4G€ 38,11€ 76,22
1Sony NEC Optiarc AD-7200A Zilver€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,14

Grootste twijfelpunt is of het allemaal wel past in de kast. De big shuriken en de 2HD's met een SSD erbij nemen meer plek in dan in mijn oude kast. Ik hoop echter dat deze keuzes iets meer toekomst bestendig zijn.

Mensen die hun licht over bovenstaande setup willen laten schijnen, het wordt erg gewaardeerd!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 06:26
Volgens de Antec site passen er maar 2 3,5" HDD's in. Alhoewel wordt gesproken over een extra ruimte boven de DVD drive, waar je met 2,5" -> 5,25" brackets de SSD kunt plaatsen. Probeer het hier eens.

• bieske
Dank voor de snelle reactie!
Kende die brackets niet, ga ik zeker proberen. Zou jammer zijn om 1 van de 2 HDD's eruit te moeten nemen.

Iemand die nog suggesties heeft over de setup?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Ben je erg gehecht aan je keuze van case? Want, ondanks dat ik die Antec een heel mooie case vind, beschikt deze namelijk al over een voeding van 430Watt, en dat is nogal veel. Over het algemeen zijn de meegeleverde voedingen niet al te best, dus dan zou je die eventueel ook nog moeten vervangen, en dan wordt die kast wel heel erg duur. Zeker omdat het ook nog eens een oud model is dat eruit gaat. Voor deze case ben je pakweg 130,- kwijt, en dan komt er dus nog 40,- voor een voeding bij, wat 170,- maakt. (uiteraard zou je ook later eventueel je voeding kunnen upgraden en starten met de meegeleverde voeding. Je zou m dan zelfs voor 100% passief gekoelde voeding kunnen wisselen)
Dan heb je imho een stuk meer case aan de pricewatch: Silverstone Milo ML03B waar je een knappe voeding bij zoekt. Deze kan je dan eventueel weer aanvullen met ofwel een CEC-adapter voor bediening, of een pricewatch: Soundgraph iMon VFD (5.25" Bay, LCD, Zwart) waardoor je (als ik het even snel zo zie) hetzelfde display als de Antec krijgt.
Alternatief zou een pricewatch: Silverstone Lascala LC16S-MR waar je wel weer ruimte zat in hebt, maar deze is aanzienlijk duurder en komt nog een voeding bij dan ook. Alles bij elkaar kom je dan zo 130,- hoger uit, maar haal je kwalitatief wel weer wat beters in huis.

iRacing Profiel

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 06:26
@Kroegtijger: die case heeft TS al

• bieske
Ik ben niet erg gehecht aan de case, maar zoals dapperedodo al zegt, de case heb ik al staan. Laatste 5 jaar geen problemen gehad met de voeding, dus die gok neem ik dan maar.
Hoewel een case leuk is om te kopen, stop ik het geld nu liever in een nieuwe receiver voor bij de htpc.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
bieske schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 20:40:
echter het afspelen van 720p en 1080p videobestanden zorgt vaak wel voor haperingen op het systeem.
Zou niet moeten. Ik heb een E350, daar zit ook een AMD 3200 gpu in en die draait 720p en 1080 x264 mkv's vloeiend met MPC-HC. Dus misschien even controleren of jouw mediaplayer wel DXVA ondersteunt/aan heeft staan, voor de beste performance. Tenzij je natuurlijk voornamelijk andere formaat films kijkt, dan heb ik niets gezegd.

Wat betreft opstartsnelheid: Ik weet niet welk OS je draait maar als dat Windows is, kan je die upgraden naar Windows 8 om een snellere boot te bereiken. Doe er nog een SSD bij en je bent helemaal snel, en voor een fractie van het geld klaar!

Misschien niet helemaal wat je wil horen maar jouw systeem moet nog prima meekunnen volgens mij!

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 31-03-2013 12:44 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• bieske
Bedankt voor de tip Ramon! Ik draai xbmc, zal eens zoeken naar de instellingen van XDVA.
Wellicht dat dat in combi met windows 8 en een ssd al winst oplevert.

Al moet ik eerlijk zeggen, die 200 euro extra voor nieuwe hardware, het is een leuk 'project'.
Vond de eerste htpc uitzoeken en bouwen ook gewoon tof om te doen.

Wellicht ook eens OpenElec uitproberen. Redelijk wat posts van Kroegtijger tegengekomen die daar enthousiast over is. Enige nadeel is volgens mij dat ik geen aparte NAS heb, maar de HTPC deze functie ook vervuld. Met Windows 8 kan ik dan makkelijke concurrent sessie gebruikers instellen waardoor mijn vriendin film kan kijken en ik tegelijk via rdp kan inloggen en bv films kan downloaden.

[ Voor 37% gewijzigd door bieske op 31-03-2013 18:05 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Aangezien de case er al is lijkt de hardware-setup me wel in orde dan zo verder. Eventueel dus een CEC-adapter, maar is een optionele. Kan later ook altijd nog eens, en is meer een leuke gadget dan een must.

Wat betreft software kan windows ook prima functioneren, maar heeft iets meer fine-tuning nodig. Windows komt namelijk standaard met veel en veel meer dan wat je nodig hebt bij een HTPC, waaronder de shell voor de XBMC-user. Dat kan je er allemaal uitmikken, omdat dit performance en stabiliteit ten goede komt.
Een build als OpenElec heeft dat al voor je gedaan, en maakt het leven heel eenvoudig wat dat aangaat. Nadeel is weer dat als je wat meer wilt dan alleen maar een HTPC en additonele software wilt installeren, dat OpenElec dan niet geschikt is. Dit is gebouwd met het oog op gebruiken zoals uitgegeven, en dus kan je verder ook niets meer dan wat OpenElec biedt.
Aangezien je er ook op wilt gaan dowloaden en je geen centrale storage bruikt kan je misschien beter naar XBMCbuntu overstappen. Daar kan je wel gewoon additonele software toevoegen, zoals sickbeard, couchpotato en sabnzbd, waardoor je dus webbased je downloads kan starten en geen RDP nodig hebt daarvoor. (zijn ook voor vrijwel elk mobiel OS wel apps voor te krijgen waarmee je downloads e.d. kunt managen).
Het is dus afhankelijk van je wensen wat de slimste keuze qua OS is. Linux-based (XBMCbuntu, OpenElec etc) zijn snel en stabiel maar wat beperkt in sommige gevallen. Windows is (out of the box) wat logger / trager, maar biedt veel meer mogelijkheden en ondersteuning. Er is dus niet een bepaald OS beter of slechter, maar ze hebben allemaal hun eigen karakteristieken. Wat nog wel een puntje is, is dat Linux-based builds gratis zijn, en Windows-based (uiteraard) niet.

iRacing Profiel

• bieske
Goede tips.
De CEC adapter kende ik nog niet. Zal eens kijken of dat zin heeft bij een opstelling htpc > receiver > tv, en waar ik deze dan tussen moet zetten.

OS keuze is lastig. OpenElec valt in mijn situatie af, dus ga me eens verdiepen in XBMCbuntu wat dat voor mij kan betekenen.
Voordeel van Windows is dat programma's als Spotnet ed gewoon feilloos werken.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 17:36
Als je al Windows hebt draaien en geen ervaring hebt met Ubuntu is Windows de meest handige optie. Het grote voordeel van XBMCbuntu is dat het prima werkt en gratis is. Maar wanneer je al een W7 licentie hebt en ervaring met het besturingssysteem is dat natuurlijk het handigste.

• bieske
Ik wilde nog even een reactie geven betreffende mijn uiteindelijke keuze.

Mede door de reacties hierboven (en vergelijkbare topics) heb ik toch geprobeerd of ik met mijn 'oude' HTPC goed HD kan streamen door Openelec erop te installeren. Wat een verschil met Windows! Werkt out-of-the-box gewoon perfect, start snel op, geen haperingen en geen gedoe met tweaken. Perfect!
Met het overgebleven budget een Synology DS213+ gekocht en via V&A 2 enterprise 3TB schijven.

Voor de tweakers die voor een vergelijkbare keuze staan kan ik alleen maar aanraden om vooral niet te veel in een HTPC te investeren (indien het echt alleen gaat om XBMC draaien) en het geld eerder in en Synology te stoppen!

Bedankt iedereen.

Verwijderd

Je had zeer waarschijnlijk hetzelfde resultaat in Windows gehad als je DXVA had aangezet in XBMC ;)
Desondanks wel mooi een NAS erbij nu!
Pagina: 1