GRUB2 en overzetten root fs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Ik wil m'n Debian installatie overzetten van m'n huidige schijf naar een nieuwe grotere.

Wat is gelukt:
• partities aanmaken met parted, GPT, aparte /boot partitie
• grub installeren op de nieuwe disk vanuit de oude installatie (grub-install /dev/sdb)
• kopie root filesysteem van oude naar nieuwe disk (cp -a)
Als ik met de nieuwe schijf boot dan zie ik keurig de GRUB boot entries. Deze wijzen alleen nog naar de oude schijf.

In het verleden heb ik dit ook wel eens gedaan en dan was het puur een kwestie van even handmatig zorgen dat een van de bootconfigs naar de nieuwe disk wees (hdX, Y; evt UUIDs) en vervolgens na het booten GRUB nog een keer laten lopen.

Ditmaal werkt het echter niet, want hij weigert op alle mogelijke manieren te booten vanaf de nieuwe schijf. Daarom de vraag: wat is de nette manier om grub met juiste bootconfigs te installeren op een nieuwe schijf? Is er een commando die gewoon de juiste settings voor de partitie met het root filesystem i.c.m. de boot partitie kan detecteren en een menu kan aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oude schijf eruit, booten met installatie CD of stick, chroot naar je installatie, mount /boot (en proc en dev natuurlijk) en doe een update-grub. Dat zou 't moeten doen voor je.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gelukt, thx. Voor die 'natuurlijk' was er gelukkig nog een website met de details ;) IMHO, een onnodig complexe oplossing voor een eenvoudige taak trouwens :X

De resulterende grub entries had ik nooit zelf samen kunnen stellen. De documentatie is daarvoor eenvoudigweg niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Waarom gebruiken zo weinig mensen een imaging programma voor een taak zoals deze? Tweede schijf aansluiten, partities imagen met het een of andere programma, en dan eventueel resizen met GParted, of met het imaging-programma, als het dat kan.

Ik zet zo al ongeveer 15 jaar installaties over van de ene naar de andere schijf; eerst met Norton Ghost (voor DOS), en later, toen dat door opkomst van SATA-schijven en niet-ondersteunde IO-chips onbruikbaar werd, met Terabyte Image For Linux.

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 30-03-2013 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De oude schijf was 2TB en DOS partitietabel. De nieuwe schijf is 3TB met GPT. Dan wil je niet imagen ;) Bovendien zou het dan ook handmatig eenvoudig te fixen zijn, want meer dan een diskid of partitienr zou er toch niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Vraagje: gebruik je een UEFI grub versie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik zou het niet weten eigenlijk, maar afaik is GRUB2 UEFI aware.

Bios ondersteunt UEFI is wat ik weet.
Qua partities en GRUB waren er ook meerdere opties, maar ik heb (afaik) de meest defensieve gekozen:
code:
1
2
 1      1049kB  2097kB  1049kB                      bios_grub
 2      2097kB  1000MB  998MB   ext2         boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Standaard heb je Grub-PC en werkt alleen als je met BIOS mode boot. Gebruik je (U)EFI, dan moet je Grub-efi installeren en configureren. Niet zo heel lastig, alleen even zoeken hoe je 't goed doet.

Overigens heeft (U)EFI niets te maken met het wel of niet kunnen booten van een GPT schijf. Grub-PC kan daar prima mee overweg, wat je nu dus ook doet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 22:28:
Ik zou het niet weten eigenlijk, maar afaik is GRUB2 UEFI aware.

Bios ondersteunt UEFI is wat ik weet.
Qua partities en GRUB waren er ook meerdere opties, maar ik heb (afaik) de meest defensieve gekozen:
code:
1
2
 1      1049kB  2097kB  1049kB                      bios_grub
 2      2097kB  1000MB  998MB   ext2         boot
Oke, zo te zien heb je een extra partitie aangemaakt van 1MB. Deze is inderdaad nodig als je GPT wilt booten, tenminste zonder in UEFI-mode.
Hero of Time schreef op zondag 31 maart 2013 @ 00:11:
Standaard heb je Grub-PC en werkt alleen als je met BIOS mode boot. Gebruik je (U)EFI, dan moet je Grub-efi installeren en configureren. Niet zo heel lastig, alleen even zoeken hoe je 't goed doet.

Overigens heeft (U)EFI niets te maken met het wel of niet kunnen booten van een GPT schijf. Grub-PC kan daar prima mee overweg, wat je nu dus ook doet.
Ja, dit is inderdaad geen probleem. Het levert je wel een aantal voordelen op:
- Je hoeft geen partitie als actief aan te merken
- Je hoeft geen 1M partitie aan te maken
- Je kunt eenvoudiger dual-booten (if needed)
- Het stelt je instaat altijd te booten, zelfs als de bootloader 'is beschadigd', nn. door een UEFI-shell
- UEFI ondersteund grotere schrijven 2TB=>
Pagina: 1