Toon posts:

Gezocht : een 1366 x58 Moederbord.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag heren.

Ik zal 't kort houden. Mijn moederbord is defect. En door dat er verschillende onderdelen
zijn afgebroken. Valt deze niet meer onder de garantie. En véél winkels kunnen geen
1366 bord meer leveren. Dus mogen we opzoek naar een nieuwe.

Het hudige moederbord was een Asus sabretooth x58. met de volgende specs:
CPU : LGA1366 socket voor intel core i7 (extreme edition)
Chipset : Intel x58 express Chipset/Choir
Mem : 6x Dimm DDR3 1866/1800/1600/1333/1066
Exp slots : 2x PCI express 2.0 x16 slots, 1x PCI express x16 slot, 2x PCI express xl, 1x PCI slot.
(enz)

De videokaart die erin komt is een Asus Geforce x58, De processor is een intel i7 970.
en de kast waar het allemaal inkomt is een Cooler master Cosmos S met form factor :
ATX (Standard), EATX (Extended ATX), Micro-ATX (µATX).
Mijn budget = +/- 300,- euro.

Ik zag op pricewatch al een paar opties. Wat kunnen jullie mij vertellen over het
merk Supermicro. Is die een betrouwbaar? En PCI-e is niet hetzelfde als PCI express?

- Asus Rampage III Gene
- Gigabyte G1.Sniper
- Supermicro X8STi-3F

Welke van deze 3 is de beste, en wat wil ik 'r mee bereiken. 'k wil gewoon een goed
werkend systeem. Bedankt voor uw aandacht.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
V&A aangeboden: Asus Sabertooth X58 met geheugenproblemen ?

Ouch die is dus met geheugenproblemen :+

Vind er hier nog wel één -> http://www.techlogics.nl/...tm_campaign=hardware_info

En tja welke van de drie het beste is welke jij aanhaalt, wat heb je zelf al gevonden ? En waarom is nummero ''x'' voor jou dan het beste ? Op die manier hebben we wat meer discussie waarde. Supermicro is trouwens een meer dan prima merk.

[ Voor 64% gewijzigd door Perkouw op 30-03-2013 12:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat de bovenstaande borden die ik heb gevonden, via pricewatch allemaal PCI-e ondersteunen. Volgens mij is dat niet wat ik moet hebben??

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 13:23:
Ik zie dat de bovenstaande borden die ik heb gevonden, via pricewatch allemaal PCI-e ondersteunen. Volgens mij is dat niet wat ik moet hebben??
PCI-e = PCI Express ...

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik zelf al had gevonden, zijn die moederborden in me eerste post. Mijn gevoel zegt, hoe duurder het bord, des te beter is de kwaliteit.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 15:10:
Wat ik zelf al had gevonden, zijn die moederborden in me eerste post. Mijn gevoel zegt, hoe duurder het bord, des te beter is de kwaliteit.
Ik heb nog wel wat zand liggen, dat ik verkoop voor dezelfde prijs als goud per kg... Dus dat moet wel magisch feënzand zijn.

Maargoed, algemene kwaliteit is over het algemeen vaak hetzelfde, alleen de duurdere borden hebben meer opties, speeltjes en hebben extra grof uitgevoerde stroomlevering naar de CPU.
Om zo beter te kunnen overklokken.
Zolang je dus niet gaat overklokken of rare dingen doen, dan is zo'n beetje elk bordje goed genoeg.

Twijfel je nog steeds, dan verdiep je in reviews van x58 moederborden inplaats van rare aannames maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Swordlord op 30-03-2013 17:55 ]

Verwijderd

Mijn gevoel zegt, hoe duurder het bord, des te beter is de kwaliteit.
In een nog actieve onderdelen markt klopt dit redelijk. Maar s1366 producten zijn eigenlijk EOL (EndOftheLine). Hierdoor zullen steeds minder winkels ze verkopen en zijn de over gebleven product prijzen vaak niet conform de eerdere vastgestelde markt waarde. Van de 3 keuzes die je hebt genoemd:

- Asus Rampage III Gene : mATX bord voor gamers, erg rap
- Gigabyte G1.Sniper : Het beest van G.Byte mogelijk net zo goed als de Asus
- Supermicro X8STi-3F : Dit merk zie je van huis uit vooral in servers en workstations, dus degelijk maar mogelijk met minder 'desktop' gadgets etc.

Een nieuw X58 is best duur daarom zou ik ook op MP kijken voor een goedde tweedehands?
Ik had btw ook problemen met het geheugen van de Asus Sabertooth X58 dus al dat gedoe over 'military grade components’ is maar weer een leuk verkoop praatje :) Het bord wat ik nu heb ik ook twee keer zo snel en kan je overklokken met je ogen dicht.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2013 @ 01:21:
[...] Maar s1366 producten zijn eigenlijk EOL (EndOftheLine).
Maar het is in het echt End of Life aka word niet meer geproduceerd.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Oké. je zegt dat Gigabyte bord, is bijna net zo goed als Asus. Bedoel je dat qua prestaties
of kwaliteit? Ik ben niet plan te overklokken en dat soort dingen. Met de huidige spullen, zoals
de processor en videokaart. Moet ik nog jaren mee-gaan.

Dat rampage III gene bord is voor gamers, dat komt goed uit. Ik ben een gamer (o.a), dus
dat bord is nu een geschikte kandidaat..

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2013 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Zeg, in de specs van dat Rampage Gene III bord staat : Socket B(1366) Terwijl de Sabretooth een LGA1366 socket heeft. Maakt dat nog enig verschil, voor me i7 970 processor?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eerder voor die Gigabyte gaan dan voor die Asus. Van de X58 bordjes die ik heb getest vond ik de Gigabytevarianten altijd wat soepeler en stabieler werken als die Asusborden, al helemaal als het aankomt op geheugencompatibiliteit.

Rampages vind ik altijd een beetje overprices, maar dat is de G1 mogelijk ook wel. Helaas zit je et het probleem dat LGA1366borden niet meer gemaakt worden en het dus moet doen met wat je kunt vinden.

Persoonlijk zou ik voor die G1 gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Dan word het de Gigabyte Sniper. Ik moet uiteindelijk toch de knoop door hakken. En die Gigabyte is ook 't beste geprijsed van alle moederborden.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Kan een i7 processor voor een LGA1366 socket ook in een LGA1155 socket?? Of heb ik dan toch 't verkeerde moederbord gekocht?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2013 18:57 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:13
Dat kan inderdaad niet, op een aantal AMD sockets na zijn ze niet uitwisselbaar.

http://tweakers.net/price...;300751;300750/categorie/

Welke heb je nu gekocht dan?

Verwijderd

Kan een i7 processor voor een LGA1366 socket ook in een LGA1155 socket??
LOL, Sommige antwoorden zijn simpler dan je denkt. > LGA had je zelf op kunnen zoeken (eerste hit op google) in het kort betekend dat dat de CPU geen pinnetjes maar 'bolletjes' heeft. En aangezien we het hier toch duidelijk over een socket hebben (processor insteek voet) is dit de basis van de hele PC. Ook als je kijkt in de pricewatch is er een duidelijk categorisering voor de keuze van het voetje (aantal pinnetjes).

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2013 21:50 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Misschien ligt het aan mij, maar waarom nog een klein kapitaal steken in een dood platform? Een Asus Rampage III Gene kost je een kleine 400,-
Voor dat geld kan je ook een pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed met een pricewatch: Asus Maximus V Gene krijgen, waarmee je een sneller systeem hebt, beter geschikt is voor games (want het nut van de huidige i7 ontgaat me een beetje als je een gamer bent) en nog goedkoper is ook.
Ik weet niet wat voor videokaart je er nu in hebt zitten, maar mogelijk dat je zelfs nog een goedkoper bord en CPU kunt kiezen (als je niet van plan bent te gaan overklokken heb je niet echt een Z77-chipset nodig, en al helemaal geen 3570k. Je kan dan beter een http://tweakers.net/product/305923/intel-core-i5-3570/ met bijvoorbeeld een H77 of zelfs een B75 chipset nemen, zoals een pricewatch: Asus P8H77-M LE of een pricewatch: Asus P8-B75-M LE (of een van de vele andere uitvoeringen van deze borden, afhankelijk van je eisen) waardoor je dus weer wat bespaart dat je eventueel weer kan investeren in een grafische kaart of een SSD of iets dergelijks. Dan geef je net zoveel uit als dat je nu van plan bent, maar heb je meteen een upgrade gedaan én heb je een platform dat nog spring-levend is.

iRacing Profiel

Verwijderd

Tis wel een heel mooi CPUtje die i7 970 ...is ook zeker nog wel 200+ waard en net zo snel als een Intel Core i7 3770 á 250€. Echter is de X58 chipset een stukje trager. Maar het is het overweging waard om die upgrade te doen naar s1155 :) Al denk ik dat ook deze socket eind dit jaar EOL en dus uit de markt gaat?

Verwijderd

Topicstarter
Kennelijk heb ik dus de GigabyteG1 sniper 3 1155 gekocht. En dus niet de Gigabyte G1.Sniper 1366. Ik zou het bord nog wel kunnen ruilen, of wellicht me geld terug kunnen krijgen? Ik moet toch echt een socket 1366 x58 bord hebben.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
Ruilen tegen een Asus Rampage II Extreme ? :)

Dan verkoop ik mijn i7 920 wel los en heb een nieuwer platform..

[ Voor 45% gewijzigd door Occy74 op 06-04-2013 23:56 ]

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Als die Asus Rampage II extreme in goede staat verkeerd, en 'r geen verborgen gebreken in zitten. Ik heb geen zin om voor weer voor nare verassingen komen te staan.

• Occy74
Nee hoor is in goede staat,wel meer dan 3 jaar oud maar draait nog steeds super..

Om eerlijk te zijn (en misschien gooi ik hiermee wel mijn eigen ruiten in) zou ik je aanraden een 1155 cpu te halen en de g1 sniper te houden maar als je echt voor een ruil in bent mij best.

Ik zou zeggen kom langs dan kun je hem in werking zien, woon wel in t hoge noorden (balk, friesland)

[ Voor 15% gewijzigd door Occy74 op 07-04-2013 01:10 ]

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Tja. Hoe duur is processor voor een 1155. En kan die in de winkel omgeruild worden voor de huidige 1366 processor?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Elk mobo is tegenwoordig van voldoende kwaliteit. In de regel is hoe duurder, hoe meer features en meer overklokpotentieel. Een duurder bord gaat afaik niet langer mee dan een goedkoop bord.
Dus qua kwaliteit is het moeilijk te onderscheiden. je kunt wel kijken waar je RMA heen gaat mocht je panne krijgen. AsusRMA=Oostblok= >4weken kwijt; GigabyteRMA=Eindhoven= 1dag tot enkele weken.
@ Drunkfux, mijn p8p67 moest naar roemenie oid ==>7 weken RMA

[ Voor 58% gewijzigd door eL_Jay op 07-04-2013 03:25 ]

• Occy74
Cpu in de winkel ruilen kun je denk ik wel vergeten, een s1155 i5 3570 heb je vanaf 180 euro en een i7 3770 vanaf 256 euro.

@eL_Jay: Asus rma 4 weken is bs, ik stuur vaak asus onderdelen op voor mijn werk en 9 vd 10 keer binnen 2 weken retour (gerepareerd of omgeruild).

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
@drunkfux. Ik ga je ff een PM sturen. We gaan ruilen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2013 12:24 ]

Pagina: 1