Toon posts:

OC HD 6850 X-Fire

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit systeem:
Intel core i5 2500k
2x Sapphire HD6850 (Crossfire)
MSI Z77A-G45 Military Class
8GB Ram

Ik wou mijn GPU's overklokken. Opzich geen probleem, heb afterburner gedownload en aan de slag gegaan. Nu heb ik bij de kleinste overclock (+20 Mhz GPU, en +10 geheugen) al last van een instabiel systeem. Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven maar zal een poging doen: ik zie in mijn beeldscherm soms delen van het beeldscherm flikkeren, dubbele tekst enzo.

Is het gewoon niet mogelijk mijn kaarten over te klokken? Ligt het aan X-Fire? De temperatuur komt bij die klok niet boven de 65 graden uit. Daarnaast kan ik de kaarten wel klokken tot 930 Mhz (standaard is dacht ik 775), als ik dan testen doe blijft het systeem gewoon draaien. Het geheugen kan ik maar een klein beetje overklokken, als ik naar +40 ga valt mijn systeem uit tijdens de test. Uiteraard zie ik het beeldscherm hier ook flikkeren als ik de clock laat staan en ga internetten e.d.

Edit: ik zal even nagaan wat voor voeding er in zit.
Edit 2: deze voeding zit er in: Adata HM-550

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2013 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:55

Quad

Doof

Tricky voeding.. 550 watt voeding is niet veel voor een crossfire setup.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aha. Ik had verwacht dat het hele systeem zou resetten op het moment dat het door de voeiding komt. Maar die marginale overklok kan dus al problemen geven door de voeding? Dan is het idd tricky..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Correct, een systeem hoeft niet uit te vallen, kan wel onwerkbaar instabiel worden.

Wellicht even proberen om een single kaart te OC'en en kijken hoever je daar mee komt? Beide kaarten even testen iig.
Zo sluit je uit voor het geval je een brakke kaart hebt.

[ Voor 51% gewijzigd door Quad op 30-03-2013 11:12 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan maar eens gaan bedenken of ik het dusdanig de moeite waard vind om een nieuwe voeding aan te schaffen. Ik lees op internet iig dat er wel aardig wat overklok mogelijkheden zijn met deze kaart. Daarnaast is de CPU ook goed te overklokken volgens mij. Is dit een aardig alternatief als voeding? MS-Tech MS-N850-VAL (wel een beetje cheapass maar goed, geen zin om een veel geld uit te geven om een overklok te kunnen doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:11:
Wellicht even proberen om een single kaart te OC'en en kijken hoever je daar mee komt? Beide kaarten even testen iig.
Zo sluit je uit voor het geval je een brakke kaart hebt.
Ga ik doen als ik even de tijd heb. thx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-10 13:39
Ok, ik heb even nagezocht en overal word een voeding van 600-650 watt aangeraden voor 6850 crossfire. Dus je 550 zit al op het randje en als je dan ook nog gaat oc'en.

Met een 650 watt a-merk voeding zul je de kaarten fatsoenlijk over moeten kunnen klokken. Ik heb met mijn coolermaster silent pro m700 2x 5850 extreme editions overgeclocked gedraait, en de 5850 verbruikt 25watt per stuk meer onder load dan een 6850. Dus met een 650 watt a-merk voeding moet je goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Naja bij een MS Tech voeding heb je kans om meer kapot te maken dan je lief is :P.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
nee, nee, nee, alstjeblieft geen ms-tech of andere low end merk. Je kunt beter een fatsoenlijk merk halen, ze hebben vaak betere efficientie, zijn minder gevoelig voor power surges en gaan veel langer mee dan iets als ms-tech.

Ik zou gaan voor iets van coolermaster / corsair / silverstone

beter iets meer betalen, verdien je wel weer terug aan langere levensduur en aan kleinere kans dat je pc kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

pricewatch: XFX PRO650W
pricewatch: Corsair Builder CX750
pricewatch: Seasonic M12II 650W 80+ Bronze

Zijn de goedkoopste A merk en prijs/kwaliteit de betere dan de rest. Mijn voorkeur persoonlijk zou dan uit gaan naar de Seasonic.

[ Voor 6% gewijzigd door Quad op 30-03-2013 11:27 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk, dan ga ik m'n systeem niet verpesten met een budget voeding.

Zouden jullie in dit geval kiezen voor een voeding upgrade van 7/8 tientjes? Of zou je de overklok laten voor wat het is en doorgaan met mijn huidige systeem. Als ik rondlees op internet is er wel aardig wat te halen met een overklok op mijn systeem.

@Quad: Heb je die naam vanwege de audio fabrikant Quad? Ik heb nog een 33-303 set gehad. Geweldig spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
Dat ligt voor mij aan meerder factoren:

1. Heb je het gevoel dat je te weinig fps krijgt in games? Of dat je wel echt voordeel hebt van meer fps.

2. Bouw je je pc's zelf, zoja dan zou je de nieuwe voeding ook nog kunnen gebruiken in eventuele nieuwe pc's als je gaat upgraden.

3. Heb je het geld ervoor of heb je iets anders waar je het geld beter aan kunt besteden.

Ik zou het wel doen, vooral als je nu al zeker weet dat je een goede performance increase kunt krijgen. Sowieso zul je je voeding moeten gaan upgraden als je je pc gaat upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
noudi93 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:40:
Dat ligt voor mij aan meerder factoren:

1. Heb je het gevoel dat je te weinig fps krijgt in games? Of dat je wel echt voordeel hebt van meer fps.
Nee. Ik kan Battlefield 3 op dit moment prima op very high settings spelen. Het lijkt me alleen wel mooi om het op ultra te kunnen spelen. Far Cry 3 heb ik wel last van flinke fps drops.
2. Bouw je je pc's zelf, zoja dan zou je de nieuwe voeding ook nog kunnen gebruiken in eventuele nieuwe pc's als je gaat upgraden.
Dit is wel het idee, maar het gaat (waarschijnlijk) nog wel 1,5/2 jaar duren voor ik een nieuwe pc ga bouwen. Een tussentijdse upgrade zal ik misschien doen, maar is niet waarschijnlijk
3. Heb je het geld ervoor of heb je iets anders waar je het geld beter aan kunt besteden.
Ik heb het geld wel. Maarja, er zijn altijd andere zaken waar je het aan kan besteden. Wil ook een nieuwe audio set halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
dan zul je moeten gaan afwegen waar jij het meeste voordeel van hebt. Hoe belangrijk vind je audio, hoeveel verbetering zal er zijn met een nieuwe set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Jouw processor kan nog wel langer als 2 jaar mee, je kan er ook nog een flinke OC op toepassen.
Ik zou voor een high end voeding gaan die heel betrouwbaar is, daar kan je later ook nieuwe GPUs op toepassen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
noudi93 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:50:
dan zul je moeten gaan afwegen waar jij het meeste voordeel van hebt. Hoe belangrijk vind je audio, hoeveel verbetering zal er zijn met een nieuwe set.
Nouja, die audio set gaat meer kosten dan m'n pc :) Denk dat het beide maar moet worden.

Bedankt voor jullie advies!

Edit:
Is het trouwens mogelijk om 3 of zelfs 4 GPU's met X-fire te laten functioneren? Dan zou ik voor een prikkie toch een redelijke upgrade kunnen doen. Daarnaast is het natuurlijk gewoon leuk om te hebben :D

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
haha ja ik ken het. Ik heb indertijd iets van 500 euro betaald voor mijn audio spullen en dat valt op zich nog mee.

Ik heb een sony str-de235 receiver met 2 MB Quart ql-c200 luidsprekers. Zijn al redelijk oud, maar werken allemaal nog perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 12:29:

Edit:
Is het trouwens mogelijk om 3 of zelfs 4 GPU's met X-fire te laten functioneren? Dan zou ik voor een prikkie toch een redelijke upgrade kunnen doen. Daarnaast is het natuurlijk gewoon leuk om te hebben :D
ligt aan de videokaart en jou moederbord. Van wat ik kan zien heeft de sapphire hd6850 maar 1 crossfire connectie, dan houd het al snel op. Als de kaarten maar 1 crossfire connectie hebben kunnen er maximaal 2 in crossfire staan. Voor 3 of 4 way crossfire moeten ze 2 crossfire connecties per kaart hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
noudi93 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 13:01:
haha ja ik ken het. Ik heb indertijd iets van 500 euro betaald voor mijn audio spullen en dat valt op zich nog mee.

Ik heb een sony str-de235 receiver met 2 MB Quart ql-c200 luidsprekers. Zijn al redelijk oud, maar werken allemaal nog perfect
Dat is wel de prijs waar het een beetje leuk begint te worden.
Ik ga iig m'n speakers tweedehands halen. Frontspeakers worden B&W DM330, de rest DM110. Het zijn optisch niet de mooiste, maar een likje verf doet wonderen. Dan nog een degelijke versterker; Die ga ik denk ik nieuw halen. Dan de vraag of ik er een subwoofer bij haal, gezien de front speakers zwaar overbodig, en gezien mijn buren wellicht onverstandig. Maar gezien hoe ik mezelf al overtuigd heb wel waarschijnlijk :D
Een harde eis aan de versterker is in ieder geval dat hij stereo ook goed moet kunnen weergeven. Nu al zin in de zoektocht.
ligt aan de videokaart en jou moederbord. Van wat ik kan zien heeft de sapphire hd6850 maar 1 crossfire connectie, dan houd het al snel op. Als de kaarten maar 1 crossfire connectie hebben kunnen er maximaal 2 in crossfire staan. Voor 3 of 4 way crossfire moeten ze 2 crossfire connecties per kaart hebben.
Het het idd even gecheckt, mijn kaarten hebben die mogelijkheid niet. Ik kan m'n kaarten natuurlijk ook verkopen voor 150, de 80 voor de voeding daarbij leggen en een nieuwe videokaart kopen. Keuzes keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Het goedkoopst is om nu de voeding te vervangen, de huidige voeding kan je nog verkopen, niet vergeten :).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:45:
[...]

Nee. Ik kan Battlefield 3 op dit moment prima op very high settings spelen. Het lijkt me alleen wel mooi om het op ultra te kunnen spelen. Far Cry 3 heb ik wel last van flinke fps drops.

[...]

Dit is wel het idee, maar het gaat (waarschijnlijk) nog wel 1,5/2 jaar duren voor ik een nieuwe pc ga bouwen. Een tussentijdse upgrade zal ik misschien doen, maar is niet waarschijnlijk

[...]

Ik heb het geld wel. Maarja, er zijn altijd andere zaken waar je het aan kan besteden. Wil ook een nieuwe audio set halen :)
hou er wel rekening mee dat tussen high en ultra best wel verschil zit, en dat je niet zomaar je kaarten zo ver kunt overclocken dat hij op ultra soepel gaat draaien, het blijven 1 gb kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 20:09

Gamer

mobile

Disable ULPS eens.

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had ik al gedaan. Deze week even testen met 1 kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 20:06
Om te reageren op je startvraag, ik heb dit ook ervaren bij mijn 6870 met een paar kleine verhogingen, maar heb het gevoel dat er softwarematig iets mis gaat ipv een voedingstekort. Ik kan me niet voorstellen dat je door een marginale OC zonder voltageverhoging precies aan je piek van je PSU zit. Ik heb ook gemonitord met GPU-Z en merkte dat hij zelfs in de low power stand (2D surfen) met weinig mhz flikkerde, terwijl dat heel weinig watts moet slurpen. Ik heb het verder niet uitgezocht, maar acht de kans zeer groot dat een nieuwe voeding dit probleem niet oplost.
Pagina: 1