Router Asus RT-AC66U knijpt (bedrade) downloadsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-09 08:41
Probleem, mijn nieuwe Asus router knijpt mijn glasvezel 300/300 mbit abo met zo`n 30%.
Vreemd genoeg is mijn upload wel normaal (300 mbit). Dit gebeurd met zowel de stock als de Merlins firmware.
Mijn TP- Link WDR3600 daarintegen werkt wel perfect, netjes 320/320, dus het ligt echt aan de Asus, ipv kabels oid.
De Asus trouwens aangeschaft ivm betere wifi bereik.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, soft/ hardware ?

Bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Je spreekt over 300/300 en daarna over 320/320. Wat heb je nu precies liggen ?
En wat heb je zelf al geprobeerd/onderzocht m.b.t. je probleem met de Asus router ? En hoe test je de snelheid ?

[ Voor 8% gewijzigd door Perkouw op 30-03-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivak
Het gaat om het 300/300 mbit glasvezel abo van Caiway.
De UPC speedtest gaf diverse keren ongeveer rond de 320/320, zowel met de TP- Link als met de modem direct op de pc. Met de Asus was het resultaat constant zo' n 200/300 (down/up).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Rivak schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 10:19:
Het gaat om het 300/300 mbit glasvezel abo van Caiway.
De UPC speedtest gaf diverse keren ongeveer rond de 320/320, zowel met de TP- Link als met de modem direct op de pc. Met de Asus was het resultaat constant zo' n 200/300 (down/up).
Test het even met speedtest.net maar ook met speedtest.caiway.net.
Kijk dan even wat het resultaat wordt, heb je verder nog aan de instellingen gezeten op je router ? Of doe je allerlei randzaken die de snelheid kunnen beïnvloeden ? Maak je bijvoorbeeld actief gebruik van de router zijn extra functionaliteiten als de mogelijkheden om van nieuwsgroepen te kunnen downloaden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivak
Nee geen download addons en Qos staat uit. Dat testen met Speedtest.net en Caiway zal ik straks later op de dag even doen, ben nu niet thuis.

Bedank iig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Test met name even op verschillende momenten op de dag. De tests gelijk 10x achter elkaar uitvoeren haalt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivak
Vanmiddag een aantal keren Caiway en UPC speedtesten gedaan, met hetzelfde bovenstaande resultaat. Daarna weer de TP-Link er tussen gehangen en alles gaat weer op volle snelheid.
Speedtest.net en Ziggo gingen niet goed, bleven heel onregelmatige resultaten geven (ook met de TP-Link). De testen duurden ook korter ivm opbouw snelheid.

Ik denk dat de Asus weer retour gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Routers hebbben naast software ook een CPU en mogelijk kan hij het niet aan. Het enige wat je kan doen is een firmware upgrade en of anders uitkijken naar een krachtigere router. Omdat Nederland nou eenmaal voorloopt met 'fibretohome' kan dit mogelijk ook tot gevolg hebben dat er veel hardware nog niet geschikt is voor deze snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:23
Rivak schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 18:51:
Vanmiddag een aantal keren Caiway en UPC speedtesten gedaan, met hetzelfde bovenstaande resultaat. Daarna weer de TP-Link er tussen gehangen en alles gaat weer op volle snelheid.
Speedtest.net en Ziggo gingen niet goed, bleven heel onregelmatige resultaten geven (ook met de TP-Link). De testen duurden ook korter ivm opbouw snelheid.

Ik denk dat de Asus weer retour gaat.
Heb je al eens geprobeerd om hardwareversnelling in te schakelen? Dit is alleen mogelijk als er geen gebruik wordt gemaakt van QoS geloof ik. In Merlin's firmware staat de optie bij LAN>Switch Control, ik zou niet weten hoe dit bij de standaard firmware zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivak
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2013 @ 00:50:
Routers hebbben naast software ook een CPU en mogelijk kan hij het niet aan. Het enige wat je kan doen is een firmware upgrade en of anders uitkijken naar een krachtigere router. Omdat Nederland nou eenmaal voorloopt met 'fibretohome' kan dit mogelijk ook tot gevolg hebben dat er veel hardware nog niet geschikt is voor deze snelheden?
De asus zou juist veel meer power moeten hebben dan de TP-Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivak
theblindman schreef op zondag 31 maart 2013 @ 10:36:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om hardwareversnelling in te schakelen? Dit is alleen mogelijk als er geen gebruik wordt gemaakt van QoS geloof ik. In Merlin's firmware staat de optie bij LAN>Switch Control, ik zou niet weten hoe dit bij de standaard firmware zit.
HW acceleration staat aan, Merlins firmware staat erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:23
Weet je zeker dat "Disable HW Accelerator" op No staat? Deze router zou namelijk makkelijk 500Mbps+ moeten kunnen halen. Verder lees ik dat Port forwards de snelheid negatief kunnen beÏnvloeden, maak je daar gebruik van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivak
Merlin`s firmware > Tools > Sysinfo > onder kopje Network staat HW acceleration Enabled.
En ik maak geen gebruik van Port forwards, is gewoon een default install van Merlin`s firmware.

De goedkope TP-Link WDR3600 hangt er nu weer even aan ipv de Asus ter vergelijk en heb meteen weer de volle snelheid (down/up). Vreemd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 15:48
voor mensen in dezelfde situatie: met firmware :3.0.0.4.374_130 voor deze router kom ik tot ongeveer 275Mbit/s download en 325Mbit/s upload. met de 372 versie van merlin tot ongeveer 245Mbit/s download.
Rechtstreeks op het modem is zowel up als download 325Mbit/s. abo is caiway glasvezel.

[ Voor 17% gewijzigd door wezzley op 10-08-2013 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
De benchmarks geven een hele andere suggestie.
http://www.smallnetbuilde...reviewed?showall=&start=2
Note that these results are with Hardware acceleration enabled (default). Disabling this acceleration knocked the simultaneous up/down routing test down to around 240 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzley
klopt, met hardware acceleration uitgeschakeld is de download snelheid nog zo'n 240~245 Mbit/s.
met de nieuwste firmware en hw acceleration ingeschakeld zoals gezegd ~275Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Woon je in Oudenbosch? Ik heb de Asus RT n66u en haal makkelijk 300+ ( soms zelfs 370)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzley
Nee, in het Westland. het zal iets software matigs in de router zijn, daar de upstream 300+ is. afhankelijk van de firmware varieert de download van 245 tot 275. wellicht heeft asus nog wat werk te doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-08 08:32
hard reset na fw update kan helpen, al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzley
Chutney schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 22:36:
hard reset na fw update kan helpen, al gedaan?
dit bleek de oplossing, thanks!

Afbeeldingslocatie: http://i1020.photobucket.com/albums/af326/photoforum_x2/12-8-201311-21-46.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-08 08:32
kanonnen...wat een snelheid :D
Pagina: 1