Hotmail account gebruikt voor grote mail verspreiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

388911

Topicstarter
Hoi,

Ik gebruik mijn Hotmail account (Outlook voortaan) niet zo vaak. Maar gisteren melden mijn broer ineens dat hij een mailtje dat "RE: hello" als onderwerp had. Ik dus inloggen op mijn hotmail account en jawel hoor, er kwam een berichtje: "Uw account wordt mogelijk gebruikt door iemand anders".

Deze foutmelding heb ik echter al eerder gehad toen ik vanaf mijn school met mijn laptop ingelogd had. Maar toen ik vervolgens in de "Verzonden" folder keek zag ik al gouw tientallen wazige mailtjes staan. Die aan al mijn (voornamelijk oude) contacten zijn verstuurd.

Het enigste wat in het mailtje staat is een linkje. En de linkjes in het mail komen niet met elkaar overeen. Ook staan er een grote aantal mailtjes in mijn eigen inbox die allemaal van deze afkomst zijn:
-Onderwerp: Delivery Status Notification (Failure)‏
-Afzender: postmaster​@mail.hotma​il.com

Echter vind ik het probleem niet dat het gebeurd is, maar dat ik niet weet hoe. Ik gebruik Hotmail amper en kan me dus niet voorstellen dat ik gephished ben, mede omdat ik daar eigenlijk nog nooit voor ben gevallen en ik al meerdere mails voor bijvoorbeeld battle.net binnen heb gekregen die dit proberen te doen.

Ook heb ik mijn PC en Laptop met AVG gescant. Mijn PC was clean volgens AVG. Op mijn laptop had ik wat "Tracking Cookies". Eerlijk gezegd weet ik niet wat dat is en of het onveilig is, ze zijn echter (nu) verwijderd).

Uit veiligheid heb ik een schone installatie op mijn PC gedaan. Ik ben van plan dit later ook te doen op mijn laptop (en deze niet meer te gebruiken verder). Natuurlijk heb ik ook mijn wachtwoorden veranderd.

Mijn vragen zijn:
-Zijn er nog stappen die ik moet nemen om te voorkomen dat dit op kort termijn nog een keer gebeurd (door de zelfde hacker)?
-Kan ik achterhalen hoe ik ben gehackt en zo niet, wat denken jullie?

PS: Mijn wachtwoord is dus niet veranderd door de hacker. Echter zijn er dus wel wazige mailtjes verzonden.

Bedankt voor het lezen,
Raiserfist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Naja, er kan malware op je systeem staan. Een keylogger is genoeg om een wachtwoord te achterhalen. Dus inderdaad goed dat je je wachtwoorden gewijzigd hebt, maar ik hoop dat je dat niet gedaan hebt op een van je pc's gedaan hebt voor de herinstallatie.

Het kan handig zijn om je pc nog een keer te scannen met HitmanPro of met Malwarebytes.

Echter is voorkomen beter dan genezen en is het handig om je software te updaten, niet op iedere link te klikken, niet op iedere pc je mail te bekijken en om een virusscanner te nemen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het als nog phishing is, of dat een website is open gebroken waar je hetzelfde wachtwoord als bij je email gebruikte.

Het enige dat je zou kunnen proberen om te kijken van waar de mailtjes zijn verstuurd is via de berichtbron, waar misschien het IP-adres staat van de verzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:49
Ik kwam vandaag achter hetzelfde probleem en ik ben dus nu ook mijn systeem aan het scannen.