[mobo] server -> workstation

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb afgelopen november een server gebouwd voor mijn eenmanszaak. Nu deze waarschijnlijk gesloten gaat worden heb ik een server over waar ik neits meer mee ga doen als ik deze niet kan transformeren in een workstation.

Momenteel draait op deze server ESXi met 32GB geheugen, wat SSD's, en 12 TB aan harde schijven + een IBM serveraid 1015. Op sich lekker om mee te gaan werken. Nu zit deze in een SuperMicro systeem, met eenmoederbord met een c202 chipset. ( http://www.supermicro.com...1u/5017/sys-5017c-mtf.cfm barebone ).

Aangezien ik eigenlijk niet echt een goede pc thuis meer heb staan dacht ik deze te transformeren in een werkstation voor grafische dingen + muziek produceren. Nadeel is natuurlijk dat het 1U is, en geen x16 pci sloten heeft.. sowieso geen van de C-chipset series dacht ik.

De vraag is, heeft iemand een idee welk moederbord er is met PCIe 3 chipset + usb3 om een Nvidia Tital kaart op te draaien en wat meer workstation gerelateerde dingen. Oh ja... ik heb dus 32GB aan ECC (unbuffered) geheugen..die zou ik graag nog wel willen gebruiken... even uit mijn hoofd 1333MHz

Ik heb een hoop gezocht, maar geloof niet dat er een z77 moederbord ECC ondersteund.

Mijn vraag; wat is een goed moederbord welke mijn wens aankan, of zijn er wellicht andere onderdelen die ik toch moet aanschaffen om alles te doen wat ik wil (ok, ja, een kast en voeding heb ik wellicht opnieuw nodig :) )

Een mobo wellicht die past is deze (overigens met een c216 chipset)
https://www.asus.com/Motherboards/P8C_WS/#specifications De vraag blijft hierbij.. als ik een nVidia Tital erin zet, en de ibm serveraid (x8 slot)..gaat het dan nog werken?

In de handleidingen staat : of 1 x16 slot, of 2 x8 slot.

Wat zou dus handig zijn? (heb het idee dat ik neit echt begrijp hoe dat zit met die pci lanes verdeling)

[ Voor 20% gewijzigd door gitaarwerk op 29-03-2013 21:53 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Het enige wat ik hier eventjes op te zeggen heb is dat je ECC RAM vrij zeker gaat werken op een non-ECC moederbord. De eerste 5 Google hits waren het met mij eens in ieder geval.

En wat is trouwens een NVidea Tital? Bedoel je de GTX Titan?

In dat geval kun je, volgens mij, gewoon elk leuk "consumenten" Z77 moederbord kiezen met de functies je nodig hebt: reviews: Zes Ivy Bridge-moederborden vergeleken Of wil je die Xeon CPU's ook meenemen? Dan moet je wel even goed checken of die ondersteund worden, dat zou ik zo niet weten.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Bedankt voor je reply. Ik heb de eerste 5 hits zeker bekeken. En eerder dit tegen gekomen. Alhoewel dit juist lijkt te zijn, is het eigenlijk omgekeerd. De Xeon's kunnen in de z77 chipset borden, maar ECC wordt niet ondersteund. Ik vraag me ook af of Thunderbolt zou werken (denk het niet, aangezien de xeon niet voldoet aan de eisen gesteld door Intel zelf; het hebben van een videokaart in de processor).

Aangezien ik graag mijn 32GB ECC gebehugen wil blijven gebruiken zal de z77 chipset niet echt gaan werken voor me en zou het blijven bij de c202/204/216 chipsets. C216 komt het meest in de buurt met de modernere functies als pcie3 en usb3. Vind ik toch wel minimaal in deze tijd :)... alhoewel pcie3 niet per definitie nodig nog is met 1 videokaart.

Ben bang dat er heel weinig c216 borden zijn, aangezien ik maar 1 asus bord heb kunnen vinden, en 1 supermicro.. intel is te oud eigenlijk weer.. maf dat er dan toch niet veel is.

Op mobiel getiept overigens, dus sorry voor de vorige post in spelfouten :Y) GTX Titan inderdaad :) (vooral voor CUDA processing.. SLI lijkt me niet echt een goede optie...daarom ook geen GTX 690... aangezien ik wel workstation wil gebruiken).

Verwijderd

Ik denk dat je verkeerd begrijpt wat er bedoeld wordt met "ECC wordt niet ondersteund" in het geval van je Xeon processors op een H77 of Z77 moederbord. Wat ze dan bedoelen is dat de ECC techniek niet gebruikt kan worden, maar niet dat er geen ECC geheugen aangesproken kan worden. Of te wel, als je ECC geheugen in het moederbord stopt, zal de ECC functionaliteit niet ondersteund zijn, maar het geheugen werkt verder prima.

Verklaart dat een beetje?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Als ik eerlijk ben zou ik hier niet aan beginnen. Deze verkopen en wat anders ervoor terug kopen lijkt me veel effectiever, ondanks dat je er nooit terug voor zal krijgen wat je zou willen helaas. Als je uiteindelijk met een systeem blijft zitten wat het precies net niet is, kan je m net zo goed de deur uit doen voor iets wat wel is wat je zoekt. Is zowel qua performance (voor jou doeleinden) als qua energie-verbruik zeer waarschijnlijk de meest logische keuze

iRacing Profiel

Verwijderd

@kroegtijger: dat klopt wel een beetje wat je zegt, maar wat ik van de TS begrijp is dat eigenlijk alleen het RAM mee hoeft en dat is toch geen enkel probleem? Het punt van in zijn geheel verkopen aan iemand die wel een server wil is dan wel weer valide en ik denk zeker het overwegen waard.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 21:45:
Ik denk dat je verkeerd begrijpt wat er bedoeld wordt met "ECC wordt niet ondersteund" in het geval van je Xeon processors op een H77 of Z77 moederbord. Wat ze dan bedoelen is dat de ECC techniek niet gebruikt kan worden, maar niet dat er geen ECC geheugen aangesproken kan worden. Of te wel, als je ECC geheugen in het moederbord stopt, zal de ECC functionaliteit niet ondersteund zijn, maar het geheugen werkt verder prima.

Verklaart dat een beetje?
Dat zou naar mijn mening al prima zijn :)
kroegtijger schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:31:
Als ik eerlijk ben zou ik hier niet aan beginnen. Deze verkopen en wat anders ervoor terug kopen lijkt me veel effectiever, ondanks dat je er nooit terug voor zal krijgen wat je zou willen helaas. Als je uiteindelijk met een systeem blijft zitten wat het precies net niet is, kan je m net zo goed de deur uit doen voor iets wat wel is wat je zoekt. Is zowel qua performance (voor jou doeleinden) als qua energie-verbruik zeer waarschijnlijk de meest logische keuze
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 00:11:
@kroegtijger: dat klopt wel een beetje wat je zegt, maar wat ik van de TS begrijp is dat eigenlijk alleen het RAM mee hoeft en dat is toch geen enkel probleem? Het punt van in zijn geheel verkopen aan iemand die wel een server wil is dan wel weer valide en ik denk zeker het overwegen waard.
half/half :)

Mijn server is 'n supermicro 1U hoog.. daar zit een C202 chipset in met in het x8 slot al een ServeRaid 1015 in.
Ik wil eigenlijk een moederbord welke iets snellere dingen aankan, en de Xeon ondersteund dit. Vooral USB 3 vind ik fijn.

Voor xeons e3 (v2) is er eigenlijk niet gek veel snellers behalve het c216 chipset, of de Z77..

Nu heb ik redelijk wat geld in de server zitten. Uiteraard kan ik zo een 1U case niet echt meer gaan gebruiken. Hot-swap hoeft ook niet echt meer..dus wil alles in een atx-case gaan stoppen.

Wat ik wil meenemen is de Xeon, 32GB geheugen, 4x 3 TB WD Reds, 4x SSD (3x 128GB + 250gb). De serveraid zou evt kunnen..werkt nu als een -dode- controller, geen raid (hang via pssthrough nu aan een vm die ZFS systeem draait).

Erbij wil ik dan een kaart met flinke gpu. Gaming is stuk minder belangrijk dan de workstation features. Hij transformeert namelijk vooral voor thuis werken met audio / beeldbewerking (beetje 3d). Dacht eerst om te kiezen voor Quadro, maar heeft meer zin met 3d dan premiere/afterfx enzo.

Dus vanalles wat :)... gaming is wel leuk natuurlijk, maar ben geen FPS freak, meer RTS. Dus ECC mag eigenlijk wel aan staan.

ESXi gaat er overigens niet meer op draaien gok ik zo.

Systeem heeft bij elkaar zo'n 2,5k gekost.. daar zou 500/600 aan weggedaan worden aan de supermicro kast + mobo (overigens, kopen? :P net 3 maanden in gebruik)

Denk dat op sich dit systeem nog best mee kan verder. Wat zou verder het nadeel kunnen zijn? Die zie ik namelijk zelf (nog) niet.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Asus P8C WS ofzo? Die kan dacht ik sowieso het ECC ram aan, en die xeon zal er ook wel in passen. Verder gewoon een prima bordje lijkt me voor een flinke GPU en usb3 etc

http://www.asus.com/Motherboards/P8C_WS/#specifications

Oh sorry die noemde je zelf al DUH

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 02-04-2013 15:39 ]

specs

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
maratropa schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:37:
Asus P8C WS ofzo? Die kan dacht ik sowieso het ECC ram aan, en die xeon zal er ook wel in passen. Verder gewoon een prima bordje lijkt me voor een flinke GPU en usb3 etc

http://www.asus.com/Motherboards/P8C_WS/#specifications
Dit is inderdaad de enige (samen met een uitgerangeerde supermicro en intel bord) die ik gevonden had. Vroeg me voornamelijk af of er andere boards waren met dit chipset dan deze asus.

Denk dat ik de zoektoch verder moet opgeven en toch voor dit board gaan.

• martijnnos
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
http://tweakers.net/price...;291211;324133/categorie/

Volgens mij kan je hier uit kiezen met je eisen. Wil je echt USB 3 en zit het er niet op kan je er natuurlijk ook een pci-e kaartje met usb3 bij kopen. of steek die video kaart in een pci-e 3.0 8x slot van die je nu hebt,
ooit gelezen dat het kon, nooit getest (moet je nog wel een andere kast, eigenlijk en een pci-e riser zodat je niks hoeft te beschaigen)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
martijnnos schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:58:
http://tweakers.net/price...;291211;324133/categorie/

Volgens mij kan je hier uit kiezen met je eisen. Wil je echt USB 3 en zit het er niet op kan je er natuurlijk ook een pci-e kaartje met usb3 bij kopen. of steek die video kaart in een pci-e 3.0 8x slot van die je nu hebt,
ooit gelezen dat het kon, nooit getest (moet je nog wel een andere kast, eigenlijk en een pci-e riser zodat je niks hoeft te beschaigen)
Lees dat de Asus w8C toch de beste keuze is (ook hoef ik dan niet mijn "oude" geluidskaart weg te doen..is n.l. firewire). De supermicro heb ik een gelijkwaardige aan, alhoewel deze dus een c202 chip is.

Het is dan duidelijk :) Dank voor alle reacties

Verwijderd

Welke processor(s) heb je nu dan precies? Ik kan dat volgens mij nergens vinden (alleen dat het "een Xeon" is).
gitaarwerk schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:29:
[...]

Dat zou naar mijn mening al prima zijn :)

[...]
[...]

half/half :)

Mijn server is 'n supermicro 1U hoog.. daar zit een C202 chipset in met in het x8 slot al een ServeRaid 1015 in.
Ik wil eigenlijk een moederbord welke iets snellere dingen aankan, en de Xeon ondersteund dit. Vooral USB 3 vind ik fijn.

Voor xeons e3 (v2) is er eigenlijk niet gek veel snellers behalve het c216 chipset, of de Z77..
Nu snap ik het niet meer helemaal, hier lijk je te suggereren dat het missen van ECC op zich wel prima is. Dan kun je toch elke Z77 consumenten bord pakken die je zint? (En die je processors ondersteunt, vandaar mijn vraag wat je nu precies hebt.) Maar later kom je daar weer op terug?
Wat ik wil meenemen is de Xeon, 32GB geheugen, 4x 3 TB WD Reds, 4x SSD (3x 128GB + 250gb). De serveraid zou evt kunnen..werkt nu als een -dode- controller, geen raid (hang via pssthrough nu aan een vm die ZFS systeem draait).

Erbij wil ik dan een kaart met flinke gpu. Gaming is stuk minder belangrijk dan de workstation features. Hij transformeert namelijk vooral voor thuis werken met audio / beeldbewerking (beetje 3d). Dacht eerst om te kiezen voor Quadro, maar heeft meer zin met 3d dan premiere/afterfx enzo.
Dat zou allemaal kunnen op een willekeurig Z77 bord.
Denk dat op sich dit systeem nog best mee kan verder. Wat zou verder het nadeel kunnen zijn? Die zie ik namelijk zelf (nog) niet.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 16:48:
Welke processor(s) heb je nu dan precies? Ik kan dat volgens mij nergens vinden (alleen dat het "een Xeon" is).
Sorry, soms heb ik in mijn hoofd dat ik alles heb verteld, maar toch blijkbaar niet. Heb een Xeon e3-1230v2.
Nu snap ik het niet meer helemaal, hier lijk je te suggereren dat het missen van ECC op zich wel prima is. Dan kun je toch elke Z77 consumenten bord pakken die je zint? (En die je processors ondersteunt, vandaar mijn vraag wat je nu precies hebt.) Maar later kom je daar weer op terug?
Het is voornamelijk workstation, dus ECC zou mij betreft best mogen. Weet dat voor gaming het niet ideaal is.
Dat zou allemaal kunnen op een willekeurig Z77 bord.
Cool, da's ook handig te weten. Zal dan wel niet handig zijn om voor een OC moederbord te kiezen denk ik :Y)

Verwijderd

Eén disclaimer: ik weet niet(s) (zo veel) van RAID/ZFS/ESXi/etc. maar volgens mij heeft dat weinig van doen met welk moederbord je kiest, maar daar zou eventueel nog een verschil in kunnen zitten voor je keuze.

Als je dus ECC kunt missen kun je een prima consumenten moederbord nemen. Dan heb je ruime keuze wat betreft USB3.0 etc. Wil je perse ondersteuning voor 2x een PCIe 3.0 x8 slot dan zul je een Z77 chipset moeten hebben (het maakt niet uit dat die chipset als enige overklokken ondersteunt, daar betaal je alleen wat extra's voor, maar je krijgt er dus ook een 2e PCIe 3.0 slot voor terug bv.), anders voldoet een H77 ook: http://tweakers.net/categ...lFliTlKVtFKphaWBkqxtbW1AA

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 12:30:
Eén disclaimer: ik weet niet(s) (zo veel) van RAID/ZFS/ESXi/etc. maar volgens mij heeft dat weinig van doen met welk moederbord je kiest, maar daar zou eventueel nog een verschil in kunnen zitten voor je keuze.
Joa, ik werk er nu mee, maar wanneer ik het ding thuis als werkstation heb staan, zal de ZFS en ESXi niet meer draaien hoor. Da's overkill voor thuis. (Zit met volledige redundatie te werken. Da's voor op het werk hier goed, maar als dat weg valt, wordt het een stuk mediaserver denk ik...wellicht koop ik er dan toch een processortje bij en doe ik 1 dimmetje erin houden..maar da's een zaakje voor later :) )
Als je dus ECC kunt missen kun je een prima consumenten moederbord nemen. Dan heb je ruime keuze wat betreft USB3.0 etc. Wil je perse ondersteuning voor 2x een PCIe 3.0 x8 slot dan zul je een Z77 chipset moeten hebben (het maakt niet uit dat die chipset als enige overklokken ondersteunt, daar betaal je alleen wat extra's voor, maar je krijgt er dus ook een 2e PCIe 3.0 slot voor terug bv.), anders voldoet een H77 ook: http://tweakers.net/categ...lFliTlKVtFKphaWBkqxtbW1AA
Jes, heb nog eens extra onderzocht, maar kan wel zijn dat het board niet opstart. Kwestie van proberen denk ik en anders terugsturen. Wellicht. Het bord van asus de w8c is overigens nu redelijk betaalbaar. Maar is van hun website al afgehaald. Zag dat Intel zelf niet eens een c216 chipset goed ondersteund..dus dat maakt me een beetje aan het twijfelen.

Ook te denken aan een rig te maken die tevens toch als server kan dienen en dan het huidige board kan houden. Uiteindelijk is het moederbord voornamelijk aan vervanging toe omdat mijn huidige alleen een x8 slot heeft, pcie 2.0. Denk dat voor een titan kaart het een beetje zonde is, als deze voordelig genoeg te upgraden is.

een 100 euro verschil maakt me niet zo uit, als ie maar stabiel is :)

Pagina: 1