• Mr Janbo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-10-2021
Hoi Tweakers,

Na redelijk veel lees uren gemaakt te hebben in het tweakers forum,enthausiast geworden,en een setup gemaakt,toch zou ik door de echte kenners gecontroleerd willen worden en waar nodig is van wat gratis advies willen voorzien.

Mijn eisen zijn simpel:

* Geen haperende of stotterende blu-ray,hd beelden(ik stream vanaf pc die boven staat MET draad)

* Af en toe uitzending gemist streamen

* Af en toe een browsen

Mijn Budget is maximaal 350 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 91,99€ 91,99
1Asus F2-A85-M LE€ 64,90€ 64,90
1Techsolo TC-2200€ 75,50€ 75,50
1Kingston KHX1600C9D3/4G€ 24,95€ 24,95
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 75,35€ 75,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,69

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Persoonlijk ben ik helemaal weg van OpenElec. In eerste instantie ben ik met Windows begonnen, maar dan loop je toch tegen veel kleine dingetjes aan waar je niet mee wilt te hoeven stoeien (pop-ups, niet meer reageren omdat er kennelijk een ander programma naar boven is komen zetten, etc). Zal allemaal best goed te krijgen zijn, maar een HTPC moet voor mij vooral gewoon foutloos werken zonder dat het bij een lekker avondje film kijken met de vriendin spannend is of je eerst weer 5 minuten moet pielen om hem aan de praat te krijgen. En ik wil ook daarnaast niet uren moeten surfen en proberen om het goed te krijgen.

OpenElec heeft dat niet, gewoon starten en lopen. Soepel, snel, stabiel. Enige is dat je dan je wens om te kunnen browsen zult moeten laten varen.

Daarnaast kan je met jouw setup vanwege de slechte Linux ondersteuning door de AMD apu geen HD-audio afspelen. Als je daar niet buiten kunt kan je kiezen voor een aparte videokaart (hoeft niet heel spannend te zijn, een kaartje van 40 euro doet het prima, maar dat kost weer extra energie), of een Intel cpu.

Zelf heb ik een A6-3500, maar achteraf eerlijk gezegd een beetje spijt. Ik was toch liever voor een Intel gegaan vanwege de betere ondersteuning onder Linux. Ik wist toen echter nog niet dat ik voor Linux wilde gaan... :)

• Mr Janbo
Zou ik er dan ook voor kunnen kiezen om een multiboot te maken?
Om het browsen niet te laten varen.

Het Intel verhaal,wat zou jouw advies dan zijn met mijn eisen,vaak kom je dan helaas wat duurder uit.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
wat voor case ga je gebruiken ?
dat lijkt me 1 van de eerste beslissingen.

ik heb gister een htpc voor mezelf gebouwd, met soort zelfde setup (amd a6 5400k black / msi a75 mitx)

apparte videokaart enzo is echt niet nodig, gewoon amd apu, die dingen zijn meer dan snel ZAT..

windows 8 werkt echt prima, zelfs me vader kan ermee overweg (en ging gister helemaal los op dat ding)

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Waarom kies je voor een A8? Dat biedt je eigenlijk alleen een voordeel als je ook BluRay 3D wilt kunnen kijken. Als je geen 3D wilt, dan heb je aan een A4 al genoeg voor hetgeen jij wilt doen.
Verder is er weinig mis met je setup. Wat betreft de case is het een persoonlijke smaak natuurlijk, maar je kan ook denken aan een pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 Je komt anders al snel bij (aanzienlijk) duurdere cases.
Wat betreft de bediening kun je uiteraard de meegeleverde remote gebruiken, maar je zou ook CEC kunnen toepassen met een adapter erbij. Zie www.pulse-eight.com hiervoor.

Of je vloeiend vanaf je andere pc je data kunt ophalen kunnen we natuurlijk nooit met zekerheid zeggen. Wat wel zeker is, is dat deze hardware-setup het prima aan zou moeten kunnen, maar gegeven dat we je netwerk-omgeving niet kennen (wat voor switches/routers kom je onderweg tegen? hoe is de bekabeling? etc) en we geen flauw idee hebben of die andere machine de data wel snel genoeg kan aanbieden is het volledig koffiedik kijken of dit gaat lukken.

Als je alleen de machine wilt gaan gebruiken als media-center en niet additionele software wilt toevoegen e.d. is OpenElec mogelijk wel je beste keuze. Vrijwel alle hardware wordt ondersteund, en het is in vergelijking met andere builds voor XBMC supersnel. Zeker voor wat betreft de boot-tijden. Daarnaast is de brede ondersteuning van OpenElec erg prettig. Het is voor vrijwel elk platform te krijgen, dus mocht je willen gaan uitbreiden, dan kan je op elk device dezelfde software zetten. Of het nu een HTPC is, een (oude) Apple TV, een android-based device of een Raspberry Pi, je kan er openElec op gooien.

iRacing Profiel

• Mr Janbo
Een goed argument voor het kiezen van de A8 heb ik niet,toch is het vaak zo dat je altijd over je minimale eisen heen gaat,inprincipe heb je gelijk als een a4 het aan kan is dat natuurlijk de betere keuze.

Kroegtijger bedankt voor de tip van de case,vergelijkbaar en goedkoper dan mijn keuze.

Het vloeiend afspelen is eigenlijk het geen waarom ik over een HTPC ben gaan nadenken,ben nu in het bezit van een Ac ryan playonHD mini,alles is bedraad,kom een router tegen,maar heb dit ook zonder router getest,grote bestanden blijven een probleem.

De pc die dit aanbied betreft een Intel core 2 Duo Cpu e8400 3ghz,8bg 64 bits
Windows prestatie 6,8

De Playon geeft een snelheid aan van 40000-45000 K/bits per sec.
Dvds etc en kleinere mkv geen probleem.

HvB83 zei dat Amd niet echt soepel gaat met hd audio icm Openelec,ervaringen?

Is een multiboot een oplossing in verband met af en toe eens kijken op internet?

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Janbo op 30-03-2013 16:02 ]

• HvB83
Tja, het is wat je belangrijk vindt. Als ik je zo tussen de regels door beluister denk ik dat stabiliteit en betrouwbaarheid voor jou wel belangrijke criteria zijn. Met windows kan je dat ongetwijfeld voor elkaar krijgen, maar wel met een hoop tweaken. Die tijd en zin moet je wel hebben, en dan nog is het de vraag hoe goed je het krijgt.

Met Openelec is het niet zo dat HD-audio niet soepel gaat met AMD, het gaat gewoon niet. Aan jou is het de keuze of dat voor jou een belangrijk punt is of niet.

Idem met 3D. Als je dat niet hoeft, kan je makkelijk voor een minder snelle APU gaan en voor het geld dat je bespaart een Nvidia-kaart kopen. Die hebben geen problemen onder Linux. Het heeft dus niks met snelheid te maken zoals Aron impliceert, het is puur de ondersteuning van de drivers onder Linux, die is bij AMD op dit moment slecht.

Om wel te kunnen browsen is multiboot zeker een goede optie.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Ik heb gewoon windows 8 draaien met xbmc..
Als remote een measy rc11..

Ik heb 0 problemen tot nu toe met stabiliteit e.d.

Ik zie ook geen enkel nadeel in het gebruiken van good old windows.

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• HvB83
Tja, alles kan, maar wees eerlijk; jouw (als ik het zo lees) paar uur ervaring zijn nog niet echt representatief genoeg om te kunnen zeggen dat het allemaal zonder problemen kan toch?

Ik zeg niet dat TS perce op Linux over moet, maar er is een redelijke kans dat hij het een keer wil proberen. Dan is het suf als hij met hardware zit waarbij dat net niet helemaal lekker kan, gewoon omdat niemand het heeft verteld om er rekening mee te houden.

• Mr Janbo
Het is inderdaad goed om alle mogelijkheden te bespreken,ik vind het niet erg om tijd en energie in het werkend krijgen van een Htpc,mits het maar mogelijk is.

Heb totaal geen ervaring in het Linux verhaal,ga me er de komenede tijd in verdiepen,en de tips en advies van hier boven allemaal meenemen.

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:25
3D kun je prima met een AMD A4 afspelen, sterker nog, ik doe het regelmatig zonder problemen...dus laat je niet afschrikken en zie af van die A8 ;). Van de extra centen die je overhoud kun je bijv extra opslag kopen wat veel meer waard is.

Hoi

Verwijderd

HvB83 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 08:40:
Persoonlijk ben ik helemaal weg van OpenElec. In eerste instantie ben ik met Windows begonnen, maar dan loop je toch tegen veel kleine dingetjes aan waar je niet mee wilt te hoeven stoeien (pop-ups, niet meer reageren omdat er kennelijk een ander programma naar boven is komen zetten, etc). Zal allemaal best goed te krijgen zijn, maar een HTPC moet voor mij vooral gewoon foutloos werken zonder dat het bij een lekker avondje film kijken met de vriendin spannend is of je eerst weer 5 minuten moet pielen om hem aan de praat te krijgen. En ik wil ook daarnaast niet uren moeten surfen en proberen om het goed te krijgen.

OpenElec heeft dat niet, gewoon starten en lopen. Soepel, snel, stabiel. Enige is dat je dan je wens om te kunnen browsen zult moeten laten varen.

Daarnaast kan je met jouw setup vanwege de slechte Linux ondersteuning door de AMD apu geen HD-audio afspelen. Als je daar niet buiten kunt kan je kiezen voor een aparte videokaart (hoeft niet heel spannend te zijn, een kaartje van 40 euro doet het prima, maar dat kost weer extra energie), of een Intel cpu.

Zelf heb ik een A6-3500, maar achteraf eerlijk gezegd een beetje spijt. Ik was toch liever voor een Intel gegaan vanwege de betere ondersteuning onder Linux. Ik wist toen echter nog niet dat ik voor Linux wilde gaan... :)
Soory hoor maar dit is echt onzin. Als jij uren er mee bezig bent dan is je basis kennis al niet goed. Een normale XBMC installatie heb je binnen 20 minuten draaien. Als jij jouw Windows installatie in eerste instantie niet goed hebt geconfigd en zaken als UAC nog aan hebt staan als Tweaker dan vraag je er natuurlijk een beetje om.
Het is dan ook onzin om iemand te gaan laten klooien met dual boot en weet ik wat al niet meer terwijl dat echt niet nodig is.

• Mr Janbo
Laatste vraag eerst voor deze topic en dan ben ik tevreden met het verkregen advies,

Nu kan ik via een vriend goedkoop aan deze AMD komen

pricewatch: AMD Athlon II X4 740 Boxed

maar....hier zit dus geen ingebouwde videokaart bij.

Wat zou een goede videokaart zijn?

En is deze AMD geschikt voor HTPC?
Pagina: 1