Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Black Screen of Death?

Pagina: 1
Acties:

• xmc
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-08 17:19
Beste Tweakers,

Ik heb nu zo'n half jaar een custom build. In die tijd is het een paar keer voorgekomen dat het beeld zwart wordt en mijn PC hangt.

Eerst dacht ik dat het om een defecte videokaart kwam, omdat het alleen is voorgekomen als ik enigszins GPU-intensieve dingen doe. Nadruk op 'enigszins' want het gebeurde een keer toen een stuk of 5 WebGL en HTML5 canvas experimentjes openstonden, een keer met Minecraft, een paar keer met Dead Space 3, en een keer toen ik met MPC shader dingen aan het klooien was. Ik ben meer een casual gamer dus heb niet echt veel situaties waar ik mijn GPU goed onder druk zet. Op het begin heb ik Crysis 2 geprobeerd enkel om mijn GPU te testen, maar dat ging weer zonder problemen.

Later toen ik me een externe audio interface aanschafte hoorde ik af en toe harde klikjes. Het duurde een tijdje toen ik erachter kwam dat dat altijd gebeurde als mijn koelkast aansloeg (op dat moment zou ook mijn staanlamp even dimmen). Daarna had ik zo'n vermoeden dat een dip in voeding de dader kon zijn, maar ik heb het nooit echt getest, aangezien het nogal onvoorspelbaar is. In ieder geval heb ik nu mijn PC op een ander electriciteitsgroep aangesloten, en nu heb ik de klikjes veel minder, maar heb ze nog steeds, wat dus misschien ook de oorzaak kan zijn van mijn black SoD.

Een vriend van me suggereerde nog om mijn RAM te testen, en dat heb ik gedaan (met memtest86+). Ook die is prima in orde.

De GPU in kwestie is de Radeon HD7870 royalQueen, en mijn voeding is de XFX550W.

Dus, wat denken jullie dat er aan de hand is? Is mijn grafische kaart defect, mijn voeding te weinig, is de elektriciteit in dit huis fucked up of kan er iets anders aan de hand zijn?

Alvast heel erg bedankt!

Groeten,
xmc

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:47

Mavamaarten

Omdat het kan!

Makkelijkste zou natuurlijk zijn om een andere voeding en GPU te testen, maar ik kan me wel voorstellen dat je niet zomaar een reservekaart en/of voeding hebt liggen.
Komen de crashes trouwens overeen met het moment waarop je staanlamp dimt?

Android developer & dürüm-liefhebber