[MacBook Pro] Terug naar aankoopstand/fabrieksinstellingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sinds dinsdag ben ik in het toch wel trotse bezit van een MacBook Pro MD101N/A. Overgestapt van Windows naar OS X dus en eerlijk is eerlijk... best wel eventjes wennen. Maar ik blijf volhouden :)

Op dit moment wil ik graag Windows naast OS X zetten wat mogelijk moet zijn met Boot Camp en ik denk dat me dat wel gaat lukken. Het lukt met echter NIET om OS X terug te zetten naar de aankoopstand.

Nu heb ik van sommige mensen al gehoord dat het met OS X niet nodig is om opnieuw te installeren maar wil gewoon eens kijken hoe het gaat, gewoon terug naar de fabrieksinstellingen dus. Alleen... hoe?

Ik heb tijdens het opstarten met <cmd + r> na het ' boing' geluid het herstel programma gekregen en gekozen voor herinstalleren van OS X. Dit duurde bijna 2 uur aan downloaden maar uiteindelijk is er niks veranderd... :?

Wat heb ik fout gedaan en op welke manier is het mogelijk om mijn MacBook terug te zetten naar de fabrieksinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:30
Het mooie aan OSX is dat je in principe niet opnieuw hoeft te installeren (zoals jezelf ook al aangeeft). Als je dit dan toch doet, dan is de installatie zo handig dat hij niks met je bestanden en instellingen doet. Oftewel, mocht OSX ooit eens zodanig vastlopen dat er niks anders op zit dan opnieuw te installeren, dan kom je er na die installatie achter dat je al je bestanden nog hebt! En laat me dat 1 keer zijn overkomen. Dan ben je echt wel blij kan ik zeggen.

Nu om terug te komen op jouw vraag, ik denk dat de enige optie is om je schijf te formatteren, wat ook een optie moet zijn in het menu tijdens het booten. Dit kun je bovenin volgens mij selecteren in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 19:19

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Wat je uitgevoerd hebt is een recovery. In tegenstelling tot wat je bij veel Windows-based machines ziet zet de recovery geen image terug. Recovery vervangt het OS, maar laat je data etc ongemoeid. Als je echt terugwilt naar fabrieksinstellingen kan dat echter wel met de recovery optie. Wat je dan moet doen is nadat je in recovery-mode (⌘ + R) geboot bent, Disk Utility starten, en je schijf leegmaken.

LET OP! Je data gaat hier dus bij verloren! Zorg voor een backup!

Wanneer je vervolgens een recovery uitvoert, zal een 'kale' versie van Mac OSX geïnstalleerd worden, die -op iLife na- gelijk is aan wat erop stond na aanschaf. De iLife apps (iPhoto e.d.) kan je vervolgens weer uit de App Store downloaden.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Zo... het OSX is dus nog slimmer dan ik dacht! Maar nu heb ik nog geen data dus wil idd een keer helemaal schoon... als ik het goed begrijp dus Disk Utility starten en dan kiezen voor schoonmaken.

Heb ik verder dan helemaal geen software of andere stappen nodig... uiteraard een beetje huiverig want wil nog wel even blijven werken hiermee. Maar voor nu even helemaal terug naar het begin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Met behulp van de bovenstaande tips is het gelukt, dank voor de snelle hulp!
Toch nog een vraagje... is het ook mogelijk om de benodigde data op cd/dvd/usb te zetten? Voor het geval dat ik alles (bewust) wis of als mijn hdd defect zou raken? Dus een bootable installatie dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 15:57
Ja je kunt een USB/externe harde schijf als time machine configureren. Die backupped je hele systeem (incl. persoonlijke bestanden, programma's en instellingen).

Op de zelfde wijze als je nu opnieuw geïnstalleerd hebt kun je dan ook kriezen om de time machine backup terug te zetten.

Om je backup up-to-date te houden hoef je enkel regelmatig de USB of externe harde schijf aan je mac te koppelen, OSX werkt de wijzigingen sinds de laatste backup zelf bij.

Mocht ik je verkeerd begrepen hebben en je bedoeld gewoon de OSX installatie bestanden op cd/dvd/USB zetten. Dit is niet nodig, OSX download die vanzelf van het internet mocht je HD defect zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door RVE_NL op 31-03-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-07 21:38
En sinds Mountain Lion kan je ook nog naar verschillende schijven back up laten sturen door Time Machine zonder iedere keer handmatig de back up schijf te hoeven selecteren, echt super handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
RVE_NL schreef op zondag 31 maart 2013 @ 09:41:
Ja je kunt een USB/externe harde schijf als time machine configureren. Die backupped je hele systeem (incl. persoonlijke bestanden, programma's en instellingen).

Op de zelfde wijze als je nu opnieuw geïnstalleerd hebt kun je dan ook kriezen om de time machine backup terug te zetten.

Om je backup up-to-date te houden hoef je enkel regelmatig de USB of externe harde schijf aan je mac te koppelen, OSX werkt de wijzigingen sinds de laatste backup zelf bij.

Mocht ik je verkeerd begrepen hebben en je bedoeld gewoon de OSX installatie bestanden op cd/dvd/USB zetten. Dit is niet nodig, OSX download die vanzelf van het internet mocht je HD defect zijn.
In het Time Machine gebeuren ga ik me komende week eens storten, klinkt goed in ieder geval (eerst de data van mijn Windows machine overzetten). Wat ik ook bedoelde: stel dat ik een nieuwe hdd plaats of alle data wis... hoe installeer ik dan opnieuw? Als er niks op staat kan OSX toch niks van internet halen? Dan heb je toch installatiebestanden op een CD of DVD nodig...?
dcl! schreef op zondag 31 maart 2013 @ 12:47:
En sinds Mountain Lion kan je ook nog naar verschillende schijven back up laten sturen door Time Machine zonder iedere keer handmatig de back up schijf te hoeven selecteren, echt super handig.
Ga ik deze week mee aan de slag! Klinkt heel goed allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:13
De recovery kan ook gestart worden als er niks op de mac staat. Dan download de mac dit vanaf het internet. Dus ook al heb je een nieuwe HD erin geplaatst kan je nog steeds de recovery starten. Hij moet dit alleen eerst downloaden dus het duurt wat langer.
Pagina: 1