Eerste pc bouwen

Pagina: 1
Acties:

• DJFullCount
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-05-2025
Hallo allen,

Ik ben al ruime tijd van plan om een desktop te gaan bouwen, en het word toch echt eens tijd (laptop is niet snel genoeg meer om muziek mee te maken).

ik heb ongeveer een budget van 400 euro, en de grafische kaart heb ik al (Nvidia 9800 GT).

AMD FX-4170 Black Edition, sAM3+ (4.20GHz,Quad-Core,12MB,125W)

Asus SABERTOOTH 990FX R2.0,sAM3+ (ATX mobo met ondersteuning voor 3 GPU's, wil later nog upgraden naar een triple-monitor setup met een GTX 670 SLI)

Corsair CX 600WATT (Spreekt voor zich, een 600W voeding)

Cooler Master Elite 430 with Window (Wilde heel graag de Urban S31 als die uit zou komen, maar dit valt dan toch buiten het budget)

Corsair Vengeance BLACK,1600-8GB (Moederboard ondersteunt tot 32 gb, met 1 kaartje is er dan dus ruimte tot uitbreiden)

Western Digital Blue 1TB - 3.5inch En een simpele 1TB harde schijf.

Nou is dit dus de allereerste computer die ik wil gaan bouwen, hebben jullie misschien suggesties voor veranderingen qua componenten? Ik ben niet van plan te gaan overklokken, dus extra koeling is denk ik niet nodig.

Alvast bedankt!

Kevin

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-01 14:53

Rordarok

De enige echte

Wat ga je er mee doen? Welke eisen heb je?

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• DJFullCount
Ik ga er muziek mee maken, en het nodige spelletje mee spelen (Denk aan Assasins Creed, Battlefield). Ik wil eerst de pc bouwen, en dan gebruik maken van de 9800GT sparen voor de GTX 670 van EVGA. Voor het muziek maken is vooral processorkracht nodig, en mijn laptopje (i5 2410M @ 2,30Ghz) trekt het niet helemaal meer. Wat ik vooral wil weten is of deze setup sterk genoeg is om er een paar jaar mee door te kunnen (hoef met spellen niet alles op max te hebben). Eisen heb ik niet echt, ik denk dat ik met de gekozen processor voorlopig wel goed zit.

• PascalDutch
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik mis de SSD. En ik zou persoonlijk voor Intel gaan.

[ Voor 58% gewijzigd door PascalDutch op 29-03-2013 19:35 ]

• DJFullCount
ik heb niet zo heel veel ervaring met intel, maar wel met amd, en dat zijn naar mijn idee betere processoren voor die prijs, en er zit geen SSD bij omdat ik daar gewoon geen geld voor heb ;)

• PascalDutch
  • Niet online
Dan zou ik toch kijken of je ergens anders op kan besparen want een SSD is toch echt wel een must in een game pc.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Nouja zolang er een 9800 GT in zit is het niet echt een gamepc neem ik aan. Volgensmij zit dat kaartje bij mij in een 5 jaar oude pc die nu op zolder staat.

Voor de rest ziet het er prima uit en een SSD kan je later alsnog toevoegen. Waarom is een SSD eigenlijk een must in een game pc? Voor FPS zal het niet echt uitmaken, laad tijden natuurlijk wel!

[ Voor 19% gewijzigd door Racemol op 29-03-2013 19:41 ]

• PascalDutch
  • Niet online
Zou ook een andere GPU nemen als je dat niet kan betalen, doorsparen.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

PascalDutch schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:38:
Dan zou ik toch kijken of je ergens anders op kan besparen want een SSD is toch echt wel een must in een game pc.
Onzin/

Een game-pc moet games draaien. Of het level nu in 30 of in 50 seconden laad, big deal. We hebben het hier niet over een workstation ofzo hé.

Het is natuurlijk wel fijn om te hebben, maar een must? Nee, sorry, dat geld kan ook prima in een videokaart gestoken worden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• PascalDutch
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:43:
[...]

Onzin/

Een game-pc moet games draaien. Of het level nu in 30 of in 50 seconden laad, big deal. We hebben het hier niet over een workstation ofzo hé.

Het is natuurlijk wel fijn om te hebben, maar een must? Nee, sorry, dat geld kan ook prima in een videokaart gestoken worden.
Heb je deels gelijk in maar als je met een game pc aan bijvoorbeeld een LAN party ofzo mee doet is het wel lullig als jij de laatste bent die de game joint omdat je geen SSD hebt.

• Racemol
PascalDutch schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:45:
[...]

Heb je deels gelijk in maar als je met een game pc aan bijvoorbeeld een LAN party ofzo mee doet is het wel lullig als jij de laatste bent die de game joint omdat je geen SSD hebt.
Hah dan is het maar "lullig".. Als je een beperkt budget hebt dan zou een SSD het laatste zijn waar ik mijn geld aan zou besteden. Het is veel lulliger om als eerste je spel geladen te hebben om vervolgens met 4fps mee te doen op je LAN party.

CPU en GPU zijn van belang, dan komt geheugen, moederbord en voeding. Dan pas zou ik naar andere zaken gaan kijken als een SSD.

[ Voor 8% gewijzigd door Racemol op 29-03-2013 19:47 ]

• DJFullCount
Het moet later een game pc worden, hij moet eerst zo snel mogelijk in elkaar komen te zitten, zodat ik door kan met mijn muziek. De 9800GT word later vervangen door een GTX 670 SLI

• PascalDutch
  • Niet online
Racemol schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:47:
[...]

Hah dan is het maar "lullig".. Als je een beperkt budget hebt dan zou een SSD het laatste zijn waar ik mijn geld aan zou besteden. Het is veel lulliger om als eerste je spel geladen te hebben om vervolgens met 4fps mee te doen op je LAN party.

CPU en GPU zijn van belang, dan komt geheugen, moederbord en voeding. Dan pas zou ik naar andere zaken gaan kijken als een SSD.
Mwah als je een beperkt budget hebt moet je er niet voor kiezen een game pc te maken.

• DJFullCount
Het hoeft nu ook nog geen game-pc te zijn, ik heb juist dit moederboard gekozen zodat ik ruimte heb om later grafische kracht op te krikken. Waar het mij nu om gaat is dat ik een werkende pc heb met redelijke processorkracht, grafisch komt later wel..

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-02 00:26
Een FX 4170 gaat een zware bottlenek worden voor die GTX 670.

Voor 400-450 euro zou ik bij vraag een aanbod kijken:

Bijvoorbeeld deze pc: V&A aangeboden: Game PC: i7-860, 8GB, 320GB HDD, HD5850

Veel sneller al en je kan al meteen gamen.

• Racemol
PascalDutch schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:48:
[...]

Mwah als je een beperkt budget hebt moet je er niet voor kiezen een game pc te maken.
Je hebt geen argumenten meer dus ga je maar op een andere toer?

Iedereen zal het met je eens zijn dat het heerlijk is om met een SSD te werken. Windows is opgestart voor je überhaupt een loading bar hebt gezien. Spellen starten lekker snel op en loading times zijn om te verwaarlozen. Maar je kan niet beweren dat het cruciaal is voor een game pc. Het doet niks aan de performance van je game, behalve dan convenient zijn.

• PascalDutch
  • Niet online
DJFullCount schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:51:
Het hoeft nu ook nog geen game-pc te zijn, ik heb juist dit moederboard gekozen zodat ik ruimte heb om later grafische kracht op te krikken. Waar het mij nu om gaat is dat ik een werkende pc heb met redelijke processorkracht, grafisch komt later wel..
Aha is misschien meer RAM geheugen gemmakelijk zodat je makkelijker muziek kan maken enzo? Meerdere programma's tegelijk draaien.

• PascalDutch
  • Niet online
Racemol schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:52:
[...]

Je hebt geen argumenten meer dus ga je maar op een andere toer?

Iedereen zal het met je eens zijn dat het heerlijk is om met een SSD te werken. Windows is opgestart voor je überhaupt een loading bar hebt gezien. Spellen starten lekker snel op en loading times zijn om te verwaarlozen. Maar je kan niet beweren dat het cruciaal is voor een game pc. Het doet niks aan de performance van je game, behalve dan convenient zijn.
Ik zei ook niet dat het cruciaal is ik zeg dat het een must is omdat, veel stiller, wordt minder warm (dus betere prestaties) betrouwbaarder, kleiner. Ja het nadeel is ze zijn veel duurder.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

PascalDutch schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:54:
[...]

Ik zei ook niet dat het cruciaal is ik zeg dat het een must is omdat, veel stiller, wordt minder warm (dus betere prestaties) betrouwbaarder, kleiner. Ja het nadeel is ze zijn veel duurder.
Cruciaal en een "must" betekent hetzelfde ;)

Maar goed:

Aan TS:

Voor muziekbewerking zijn vooral de CPU en een sloot aan RAM wel handig. Wat voor programma gebruik je om muziek te maken?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-02 00:26
Of losse onderdelen op de V&A gaan:

130 euro 2500K
50-70 euro mobo
30 euro 8 gig ram
40 euro psu
50 euro case

En dan kan je besluiten welke vid kaart je wil, je moet gewoon slim alles kopen.

V&A aangeboden: AMD FX-8350 Black Edition 25 euro meer heb je een fx 8350 :P

[ Voor 28% gewijzigd door Cyclonic op 29-03-2013 19:59 ]

• Racemol
DJFullCount schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:51:
Ah duidelijk. Wat mij betreft ziet het er dan prima uit. Geen idee hoeveel geheugen je nodig hebt voor muziek maken. Wellicht dan een 2x4GB setje geheugen wat performance geeft ivm dual channel draaien.

En ik ben zelf een Intel "fan" maar zie geen reden waarom die AMD FX-4170 niet prima zou werken.

Edit: Die tip boven mij, over het kopen van V&A spul is best geniaal. Ik zou er naar luisteren ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Racemol op 29-03-2013 19:59 ]

• DJFullCount
@Jeroenneman Fl Studio, dus niet al te zwaar, en dat trekt niet zoveel geheugen, hoogstens 500mb, en dat gaat makkelijk op deze toer :)

• PascalDutch
  • Niet online
TS succes met je computer en de bouw ;)

• DJFullCount
Dankjewel :)

• DJFullCount
Cyclonic schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:52:
Een FX 4170 gaat een zware bottlenek worden voor die GTX 670.
Mijn vader draait nu een Phenom X4 965 BE, die is nog wat minder dan de FX-4170, maar hij kan toch prima gamen icm een 7870 XT. Waarom is de 4170 dan de bottleneck?
Pagina: 1