Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

13" Laptop voor studie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Ik ben op zoek naar een goede ultrabook voor mijn studie. Liefst 13 inch. Het is voor mij belangrijk dat ik goed op de laptop kan lezen. Daarnaast moet het een hdmi aansluiting hebben voor het kijken van films en het liefst moet er nog een aardig geluid uit komen ondanks dat dit waarschijnlijk lastig is voor een 13 inch.

Wat mag je laptop gaan kosten?

Het liefst een max. van 800 euro. Als het niet anders kan mag het iets meer zijn.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Zoals ik al zei het liefst een 13 inch laptop. Ik wil hem wel eens meeslepen naar school maar dat zal niet elke dag zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee ik heb geen merkvoorkeur.

Tussen welke laptops twijfel ik?

Ik zit op het moment te twijfelen tussen de Samsung NP530U3C-A07NL en de Sony Vaio SVS1312K3EW. De Sony ziet er na mijn idee perfect uit maar bevat helaas geen ssd. Ik heb wel begrepen dat dit erg fijn is om te hebben? De samsung komt na mijn idee echter niet zo goed uit de testen ondanks dat deze wel een ssd heeft. Ik kom er overigens niet uit wat nu het verschil is tussen ssd en ssd + hdd.

Ik ben ook al bij een retailer geweest waar ik eigenlijk in eerste instantie kwam voor een tablet. Deze meneer heeft me er echter van weten te overtuigen voor een kleine ultrabook te gaan. Hij heeft me toen gewezen op de Samsung 5 Series NP535U3C-A03NL voor een prijs van 600 euro. Bij thuiskomst opgezocht en bleken de prestaties erg tegen te vallen.

Kortom: erg lastige keuze waar ik niet meer zelf uitkom.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Bij SSD+HDD wordt de SSD voor caching gebruikt, dus hier profiteer je niet maximaal van de SSD snelheid. Bij alleen een SSD wordt de SSD volledig benut en het verschil merk je in de praktijk.

Alleen SSD: Snelheid maar minder dataopslag
SSD+HDD: Middelmatig met meer dataopslag (goedkoper meestal)

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-11 10:51
Ik zou je niet blindstaren op een SSD. bij de meeste ultrabooks is dit makkelijk te verwisselen.
Dus je kan er net zo goed een zonder kopen en los een SSD kopen. Scheelt ook weer dat je moet zoeken naar een Ultrabook met veel opslag.

Ik heb een series 5 ultrabook gekocht van Samsung. Hij is niet top of the line, geen hoge resolutie scherm. Wel een fijn mat scherm met hoge brightness dus voor buiten ideaal.

Voor thuis heb ik een groot full hd 24 inch scherm.

Zodra je een SSD zoals de Samsung 830 of 840 serie er in stopt worden de prestaties aanzienlijk verbeterd (opstarten binnen 5 seconden) en alles start instant op.

Wat ik wel een plus punt van de Samsung is de bouwkwaliteit. Alles is heel sleek en voelt stevig aan. Ook het gebruik van een aluminium behuizing is een plus punt.

Geluid is ook verrassend goed.

Ik heb deze http://www.redcoon.nl/B42...A07NL_Laptops?refId=tweak

Die ene die jij aankaartte die van de verkoper kwam is een AMD versie.
Deze van mij is eentje van intel. En de prestaties zijn geloof ik een stuk beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Denzis op 29-03-2013 19:40 ]

https://www.youtube.com/@droommotor

Verwijderd

Topicstarter
Samsung geluid had ik inderdaad ook al gehoord. Vond ik ook verbazingwekkend goed voor zo'n klein ding. Misschien dan toch maar voor een Samsung gaan. Kan er op internet niet veel over vinden maar hoor er wel veel goede verhalen over.

Heeft deze: http://www.redcoon.nl/B42...A07NL_Laptops?refId=tweak ook een goede prijs/kwaliteit verhouding of zijn er hier in betere keuzes?

Zijn er ook mensen die een Sony Vaio hebben? Ben hier ook erg in geïnteresseerd vanwege de 10% studenten korting die ik krijg maar alleen erg jammer van de lange levertijd...

• Denzis
Twee weken geleden was bovenstaande laptop nog 770. Toen heb ik hem uiteindelijk nog voor 700 euro gekocht bij een plaatselijke btw actie.

Prijs kwaliteit is goed. Prijs prestaties niet natuurlijk. Je kan voor net zo veel geld meer prestaties krijgen. Maar portabiliteit gaat daar onder lijden.. En de looks natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm twijfel twijfel.. Ik heb er niet zoveel verstand van maar kan iemand mij vertellen als ik deze 2 qua specificaties tegenover elkaar zet welke dan beter is?

Sony vaio s13
Intel® CoreTM i5-3230M, 2,6GHz
Windows 8
320 GB Serieel ATA (5400 rpm)
4 GB 1333 MHz DDR3L-SDRAM
DVD-station
33.7cm LCD 1600x900 NVIDIA 1GB

Samsung NP530U3C-A07NL
Intel Core i5 3317U
Windows 8
500 GB + 24 GB SSD ExpressCache
4096 MB werkgeheugen
Intel HD Graphics 4000

Geeft het trouwens ook goede 14 inch laptops? Heb zitten zoeken of er testen zijn voor die categorie maar vond daarbij geen resultaten.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2013 @ 13:32:
Hmm twijfel twijfel.. Ik heb er niet zoveel verstand van maar kan iemand mij vertellen als ik deze 2 qua specificaties tegenover elkaar zet welke dan beter is?

Sony vaio s13
Windows 8
DVD-station

Samsung NP530U3C-A07NL
Intel Core i5 3317U
Windows 8
500 GB + 24 GB SSD ExpressCache
4096 MB werkgeheugen
Intel HD Graphics 4000

Geeft het trouwens ook goede 14 inch laptops? Heb zitten zoeken of er testen zijn voor die categorie maar vond daarbij geen resultaten.
De Sony S13 wint het van de Samsung als je kijkt naar performance en productiviteit...
Met name het feit dat de Sony een processor heeft die 30% sterker is... Een veel betere GPU heeft en dat het scherm een flink hogerer resolutie heeft wat erop werken en lezen veel gemakkelijk maakt.

De Samsung heeft een 200 gram lagere gewicht... Die SSD maakt niet veel uit omdat het maar een cache is, tevens kun je bij de Sony makkelijk het HDD zelf verwisselen voor een volledige SSD.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Denzis
Vinand schreef op zondag 31 maart 2013 @ 14:21:
[...]

De Sony S13 wint het van de Samsung als je kijkt naar performance en productiviteit...
Met name het feit dat de Sony een processor heeft die 30% sterker is... Een veel betere GPU heeft en dat het scherm een flink hogerer resolutie heeft wat erop werken en lezen veel gemakkelijk maakt.

De Samsung heeft een 200 gram lagere gewicht... Die SSD maakt niet veel uit omdat het maar een cache is, tevens kun je bij de Sony makkelijk het HDD zelf verwisselen voor een volledige SSD.
Eens. De s13 is beter kwa prestaties en het scherm.

Bij de samsung kan je overigens ook heel makkelijk de HDD verwisselen voor een SSD. heb ik ook gedaan :)

https://skydrive.live.com...&authkey=!AHQrjYxUPqECfCA

Wat is de prijs van de Vaio?

Verwijderd

Topicstarter
Denzis schreef op zondag 31 maart 2013 @ 14:53:
[...]

Eens. De s13 is beter kwa prestaties en het scherm.

Bij de samsung kan je overigens ook heel makkelijk de HDD verwisselen voor een SSD. heb ik ook gedaan :)

https://skydrive.live.com...&authkey=!AHQrjYxUPqECfCA

Wat is de prijs van de Vaio?
De prijs is 808,99 euro en ik krijg dan ook nog eens 10% studentenkorting.

Notebook SV-S1313C - Samenstelbaar

Uw ontwerp:
Wit
Uw configuratie: Configuratie aanpassen
Windows 8
DVD-station
Zonder Draadloos WAN
Standaardbatterij
Office 365 Home Premium Trial
Geen bescherming
Zonder Adobe Creation
Zonder Adobe Lightroom 4
Zonder Imagination StudioSuite

Alleen jammer dat de levering van dit product zo langzaam gaat.

Zit nu alleen erg te twijfelen of ik voor 13 inch of 14 inch moet gaan. 13 inch misschien toch net iets te klein?

Is dit ook een goede optie?

Notebook SV-E14A3C5E - Samenstelbaar

Uw configuratie: Configuratie aanpassen
Intel®Core(TM)i5-3230M,2.60GHz
Windows 8
Wit
Zonder Touchscreen
35,5 cm LED, 1366x768
AMD Radeon HD 7670M 1GB
4 GB 1600 MHz DDR3-SDRAM
DVD-station
Zonder accessoirekit
Office 365 Home Premium Trial
Geen bescherming
Zonder Adobe Creation
Zonder Adobe Lightroom 4
Zonder Imagination StudioSuite

Prijs 704,01 euro

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2013 15:59 ]

• Denzis
Voor de S serie krijg je 7 procent korting. Dan kom je dus uit op 750 en dan moet er eigk nog een SSD in.

Ik zou persoonlijk voor de 13 inch gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom je aan die 7 procent korting?

edit: Oh heb het al gevonden. Maar op die E serie krijg je die korting ook gewoon.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2013 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu ook eens zitten kijken naar Dell omdat dit merk me altijd is bevallen en ik nu toch meer naar de 14 inch neig.

Nu heb ik deze gevonden: de Inspiron 14z. Is dit een goede keuze of is er een betere 14 inch in die prijscategorie?

Sorry, lastige klant ;)

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:28
Ik kijk ook nog steeds, en dacht aan de S13. Kost momenteel ongeveer 753 met studenkorting door de gratis upgrade van scherm en videokaart. Dit komt wel vaker voor denk ik? Wel erg verleidelijk en ook goed met prijs/performance. En hij is nog best licht met zo'n processor en koeling erin.
Er was een tijdje een probleem met de E serie? Of was dat een andere serie van Sony?
Als je de beste prijs/performance wilt, zou ik voor de Sony S13 gaan en er zelf een ssd instoppen
Zusje heeft de samsung met de amd. Had t wat vlotter verwacht, begint soms wel hard te blazen (als ik tgebruik :p) maar zij is er tevreden mee.

[ Voor 17% gewijzigd door Musta op 31-03-2013 21:22 ]

NS FC: SW 2742 0448 8213

Verwijderd

Topicstarter
Musta schreef op zondag 31 maart 2013 @ 21:21:
Ik kijk ook nog steeds, en dacht aan de S13. Kost momenteel ongeveer 753 met studenkorting door de gratis upgrade van scherm en videokaart. Dit komt wel vaker voor denk ik? Wel erg verleidelijk en ook goed met prijs/performance. En hij is nog best licht met zo'n processor en koeling erin.
Er was een tijdje een probleem met de E serie? Of was dat een andere serie van Sony?
Als je de beste prijs/performance wilt, zou ik voor de Sony S13 gaan en er zelf een ssd instoppen
Zusje heeft de samsung met de amd. Had t wat vlotter verwacht, begint soms wel hard te blazen (als ik tgebruik :p) maar zij is er tevreden mee.
Welke laptops twijfel je tussen op het moment? En is zon 13 inch groot genoeg voor je? Mijn vader heeft een 14 inch en vind dat eigenlijk wel de ideale grootte.

Verwijderd

Topicstarter
Okee mensen heb denk ik nu 2 laptops waar ik tussen ga kiezen. Hoop dat jullie me kunnen helpen om de doorslag te geven.

Door de lange levertijd van Sony vaio heb ik besloten om toch naar andere laptops te kijken.

Zit nu toch te twijfelen om voor de lenovo s400 of u410 te gaan of toch voor de eerder genoemde samsung: http://www.redcoon.nl/B42...A07NL_Laptops?refId=tweak

de u410 is nu in de aanbieding van 800 voor 700 en voor de s400 betaal ik 629.

Heb deze twee vergeleken en vind eigenlijk niet zon grote verschillen ertussen behalve dan de grafische kaart maar zal dit een groot verschil opleveren?

http://www.lenovoshop.com/nl/cat/Laptops/laptop

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2013 12:29 ]

Verwijderd

Goedendag,

Ik ben ook op zoek naar een portable laptop en vind scherm- en geluidskwaliteit ook erg belangrijk.

Zelf twijfel ik tussen de eerder genoemde laptops in dit topic zoals de Sony vaio s13 en de Samsung A07NL.

Daarnaast heb ik deze ook nog op het oog: Acer Aspire S3-391-53314G12add

Net als de andere potentiële koper in dit topic kan ik moeilijk een keuze maken tussen deze laptops.
Zit nu toch te twijfelen om voor de lenovo s400 of u410 te gaan
Omdat we ongeveer dezelfde interesses hebben heb ik deze ook even opgezocht. U hebt echter gezien dat deze laptops slechts een voldoende scoren hier op tweakers?

• Denzis
Die lenovo schijnt niet al te best te zijn.Ik had die ideapad voor ogen. De S13 is goed. al valt de geluidkwaliteit tegen en valt hij niet onder de noemer ''ultrabook''

Die lenovo van hierboven heeft wel een glossy scherm. Als je veel onderweg bent kan dit heel storend werken.

Acer zou ik niet aan beginnen.

Dus Kies tussen de samsung en de sony.

[ Voor 25% gewijzigd door Denzis op 01-04-2013 19:19 ]

Verwijderd

De sony E serie is er om te vermijden. Jaren geleden was dat de kutste lijn die je in heel laptopland kon krijgen. De slechte reputatie blijft nog altijd lichtjes hangen. Verder heeft de lenovo s400 een erg slechte accuduur.

Verder heb je ook nog de inspiron 14z, wat ik de beste optie vind. Brakke beargumentering: meer dan een jaar geleden had je de V131 met 7 uur en 58 minuten accduur en een full-voltage i5 onder de €600. Er zijn maar 2 manieren waarop je iets kan aanschaffen wat niet gigantisch onder doet voor die prijs/kwaliteit: door nog lager te gaan zitten (zoals de inspiron, onder de €600) of significant beter te zijn: zoals de s13. Niet dat de inspiron geweldig is, maar de argumenten om €120-€150 meer uit te geven voor de samsung 5 of U410 zie ik niet. Ja een mat scherm en 300gr gewicht. Maar is dat zo veel geld waard???

Als je kwaliteit wilt zou je ook 2e-hands kunnen overwegen. Ik heb voor een crimineel laag bedrag een laptop met 1080p scherm 8-9 uur accuduur, uitmuntende koeling e.d. aangeschaft. Een 2e-hands latitude E6*20 of E6*30 zijn doorgaans goede opties, evenals de thinkpad T of X series. Bijvoorbeeld deze:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
i5 full-voltage, 900p scherm, uitmuntende bouwkwaliteit. Accucapaciteit onbekend. de zakelijke modellen zijn wel relatief zwaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2013 00:54 ]

• Denzis
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 00:46:
De sony E serie is er om te vermijden. Jaren geleden was dat de kutste lijn die je in heel laptopland kon krijgen. De slechte reputatie blijft nog altijd lichtjes hangen. Verder heeft de lenovo s400 een erg slechte accuduur.

Verder heb je ook nog de inspiron 14z, wat ik de beste optie vind. Brakke beargumentering: meer dan een jaar geleden had je de V131 met 7 uur en 58 minuten accduur en een full-voltage i5 onder de €600. Er zijn maar 2 manieren waarop je iets kan aanschaffen wat niet gigantisch onder doet voor die prijs/kwaliteit: door nog lager te gaan zitten (zoals de inspiron, onder de €600) of significant beter te zijn: zoals de s13. Niet dat de inspiron geweldig is, maar de argumenten om €120-€150 meer uit te geven voor de samsung 5 of U410 zie ik niet. Ja een mat scherm en 300gr gewicht. Maar is dat zo veel geld waard???

Als je kwaliteit wilt zou je ook 2e-hands kunnen overwegen. Ik heb voor een crimineel laag bedrag een laptop met 1080p scherm 8-9 uur accuduur, uitmuntende koeling e.d. aangeschaft. Een 2e-hands latitude E6*20 of E6*30 zijn doorgaans goede opties, evenals de thinkpad T of X series. Bijvoorbeeld deze:
i5 full-voltage, 900p scherm, uitmuntende bouwkwaliteit. Accucapaciteit onbekend. de zakelijke modellen zijn wel relatief zwaar.
Tweedehands ben je idd vaak wel goed uit.
Zelf heb ik niet zo goede ervaringen met het consumenten gedeelte van Dell. Ik zat zelf ook te kijken naar de inspiron 14z. Relatief goedkoop en valt ook nog eens onder de noemer ''ultrabook'' mocht je dat belangrijk vinden.

Toch niet gedaan er voor de series 5 gekozen (had zo maar een ander model kunnen zijn) Vanwege het uiterlijk deze is tenminste echt dun. en het gebruik van het alumunium is echt een pluspunt. + het matte scherm + het gewicht was het mij wel die meerprijs waard.

Ik moet wel even deze serie prijzen. Ik zag heel even de s13 in beeld komen en ik was in staat die te kopen. Vooral vanwege die aanbieding van gisteren. Maar na onderzoek zag ik wel dat dat ding onwijs veel herrie schijnt te maken. (dit kan ik me ook herinneren van de oude vaio die ik had)

Deze samsung is gewoon muis stil. Zeker vanwege de SSD. Maar ook omdat de koeling heel erg low profile is. Je kan hem zelfs instellen waardoor hij nog stiller is. Je hoort deze laptop echt niet. Wat in een klaslokaal echt wel handig is.

Heb wel eens met een Dell XPS 17 en oude vaio gezeten. (god knows welk model dat was) En het leek net alsof ik op een vliegveld zat. :+

Verwijderd

De S13A en S13B (sandy bridge model) maakt veel herrie. Met het ivy bridge model zou dat opgelost moeten zijn, maar ik kan zo snel geen review van dat model vinden bij sites die dat meten. ( de nieuwe S15 is wel stil ).

• Denzis
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:03:
De S13A en S13B (sandy bridge model) maakt veel herrie. Met het ivy bridge model zou dat opgelost moeten zijn, maar ik kan zo snel geen review van dat model vinden bij sites die dat meten. ( de nieuwe S15 is wel stil ).
Beetje oftopic,

Enig idee of dat aan de sandy bridge lag?
Want mijn xps 17 kwam ook met een bak herrie met een sandy bridge processor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 00:46:

Ik stond gister op het punt de vaio s13 te bestellen. Toch een mooie prijs voor dat ding dacht ik zo voor 750 euro. Kom je bij afrekenen blijkt dat je de postcode niet kan invoeren en dus niet door kan naar het volgende scherm. Geen klantenservice niks open natuurlijk dus heb ik het proces maar afgebroken. Knapt gelijk iets bij mij van binnen als zoiets gebeurt want als de service op de site al zo slecht is hoe gaan ze dan wel niet met hun laptops om denk je dan.

Misschien dan toch maar voor die Dell gaan. Ben er nu al veel te lang mee bezig haha. Alle research, alle informatie, krijg er hoofdpijn van. Ik moet vandaag echt een beslissing maken.

Heb altijd geleerd dat het juist niet zo verstandig is een computer tweedehands te kopen? Zal overigens zo meteen eens van die modellen de specificaties bekijken en kijken of er een goed tweedehands exemplaar beschikbaar is.

ps. Waar heb je die Dell inspiron onder de 600 euro gevonden?

Alvast bedankt maar weer! :D

Daan.

• Denzis
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:09:
[...]

Ik stond gister op het punt de vaio s13 te bestellen. Toch een mooie prijs voor dat ding dacht ik zo voor 750 euro. Kom je bij afrekenen blijkt dat je de postcode niet kan invoeren en dus niet door kan naar het volgende scherm. Geen klantenservice niks open natuurlijk dus heb ik het proces maar afgebroken. Knapt gelijk iets bij mij van binnen als zoiets gebeurt want als de service op de site al zo slecht is hoe gaan ze dan wel niet met hun laptops om denk je dan.

Misschien dan toch maar voor die Dell gaan. Ben er nu al veel te lang mee bezig haha. Alle research, alle informatie, krijg er hoofdpijn van. Ik moet vandaag echt een beslissing maken.

Heb altijd geleerd dat het juist niet zo verstandig is een computer tweedehands te kopen? Zal overigens zo meteen eens van die modellen de specificaties bekijken en kijken of er een goed tweedehands exemplaar beschikbaar is.

Daan.
Tweedehands hoeft echt geen probleem te zijn.
Hangt er vanaf wat voor verkoper. Ik ben bijvoorbeeld al 5 jaar actief op marktplaats en zet geregeld wat te koop daar. Vaak heb je mensen (zoals ik haha) die een nieuw product al snel te koop zetten. Dan heb je vaak een bijna nieuw product voor een lagere prijs.

Wel uitkijken met verkopers die kort op marktplaats actief zijn. En zou nooit laptops kopen (of andere producten) die al uit de garantie periode zijn.

Verwijderd

Denzis schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:06:
[...]

Beetje oftopic,

Enig idee of dat aan de sandy bridge lag?
Want mijn xps 17 kwam ook met een bak herrie met een sandy bridge processor.
Nee. Gewoon brak fan management. Ivy bridge is niet noemenswaardig zuiniger dan sandy.

Daarnaast heeft de XPS 17 een beest van een GPU ernaast zonder optimus configuratie. Dat er wat meer herrie wordt gemaakt, is niet vreemd.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:09:

Daan.
Met de tips in Dell Waardebonnen Topic - Deel 2.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk is het de Dell geworden!

Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1