Vreemd probleem met VLAN en NMT mediaplayer

Pagina: 1
Acties:

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Al jaren heb ik een Popcorn Hour NMT A-100 staan die zo goed als moeiteloos alle mkv-bestanden afspeelt die ik maar wil.
Sinds ik wat wijzigingen in het netwerk heb doorgevoerd, loopt het op sommige filmpassages niet meer zo soepel.

'Vroeger' maakte ik geen gebruik van VLANs en was alles 'gewoon kaal' verkeer. Omdat ik echter het internet deel met de buren heb ik daar nu een extra VLAN voor ingericht.

De configuratie is als volgt (ik geef alleen de relevante poorten en configuratie weer):
Vlan 1 = management en eigen VLAN
Vlan 12 = VLAN buren
------------
@ Draytek 2920
- P2 - Server met mediabestanden - Vlan 1 tagged
- P4 - Kabel naar Netgear GS108T - Vlan 1 en 12 tagged

@ Netgear GS108T
- P1 - Kabel naar Netgear Draytek - Vlan 1 en 12 tagged
- P8 - Kabel naar Netgear GS105E - Vlan 1 en 12 tagged

@ Netgear GS105E
- P1 - Kabel naar Netgear GS108T - Vlan 1 en 12 tagged
- P2 - NMT A-100 - Pvid 1 - Vlan 1 Untagged
- P5 - Kabel naar Tomato AP - Vlan 1 en 12 tagged

@ Tomato AP
- P1 - Kabel naar Netgear GS105E - Vlan 1 en 12 tagged
- P2 of Wifi - laptop
---------

Zoals je kunt zien, is het eigenlijk één lange kabel die begint bij de Draytek en eindigt bij de Netgear 105E of Tomato AP. Dat komt door de indeling huis en niet kunnen trekken meerdere kabels.
Omdat alles Gbit is, blijkt bandbreedte geen probleem. Als ik een laptop inprik op de Netgear GS105E of de Tomato AP, dan haal ik nog zo'n 90MB/s bij kopieren van bestanden vanaf de mediaserver.

Alleen blijkt de NMT dus problemen te geven bij -bepaalde scenes- en ik heb 'bepaalde scenes' benadrukt, omdat het bij de ene 1080p of 720p film helemaal goed gaat en bij een andere film -altijd- verkerd op bepaalde stukken in de film. Dat zijn geen stukken waar de latency hoog is. Ik heb juist het idee dat dit gebeurt in rustige(r) stukken of scenes met veel zwart (donkere scenes).

Als ik dezelfde film afspeel via mijn laptop, dan is er geen probleem. En let op: die zit helemaal aan het einde van de 'keten'.

Ik heb dit probleem alleen als ik de NMT in de GS105E steek, of de Tomato AP. Ook als ik de Tomato AP rechtstreeks in de GS108T steek en de NMT daarop aansluit. Mijn conclusie is dus dat het probleem óf in beide devices aanwezig is, of ergens eerder in de keten ligt.

Leg ik een tijdelijke kabel van de Netgear GS108T rechtstreeks naar de NMT, dan speelt alles goed af. Conclusie: het zit ook niet in de GS108T.

Ik heb echter geen idee wat het probleem nu kan zijn. Kan iemand mij daarbij helpen?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

>:) Er zal wel iets foutgaan. >:)

Geen idee wat, zal wel iets heel specifieks zijn, maar wellicht krijg je een beter idee als je statistieken (server/ nmt?) van het netwerk gaat bekijken. waarom geen idee (drop je bepaald ICMP verkeer opeens ofzo).

Andere optie is dat je probeert netwerk traces (wireshark) te maken van momenten dat het fout gaat. Maar dat kost veel tijd om die te analyseren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mr_Big
  • Niet online
Dat er iets misgaat is inderdaad duidelijk ;-)

Ik heb expliciet gekozen om geen ICMP te filteren: in de 108T heb ik dit uitgeschakeld staan en als ik de NMT daarop aansluit gaat alles ook goed. De Tomato AP en de 105E ondersteunen geen filteren van pakketjes.
Al het verkeer loopt via SMB, dus TCP.

Netwerk traces maken wilde ik eigenlijk niet aan beginnen, want zoals je zelf al zegt: dat kost bakken met tijd. Er moet toch een makkelijker manier zijn. :-)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Heb je de CPU load op je devices al eens bekeken? In sommige gevallen kan het zijn dat die omhoogschiet omdat je nu toch VLAN's gebruikt en dat kost, waarschijnlijk, een stukje rekencapaciteit :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Mr_Big
  • Niet online
CPU heb ik ook al verdacht en bekeken: blijkt geen probleem te zijn.

• Mr_Big
  • Niet online
Heb de topologie nog eens omgegooid, omdat ik het idee had dat de Draytek eigenlijk geen pakketjes tagged, maar alleen pakketjes die zijn getagd toegang geeft tot het internet.

De topologie ziet er daarom nu als volgt uit:
------------
@ Netgear GS105E
- P1 - Kabel naar Draytek - Vlan 1 en 12 tagged
- P2 - Server met mediabestanden - Pvid 1
- P5 - Kabel naar Netgear GS108 - Vlan 1 en 12 tagged

@ Netgear GS108T
- P1 - Kabel naar Netgear GS105E - Vlan 1 en 12 tagged
- P8 - Kabel naar Netgear Tomato AP - Vlan 1 en 12 tagged

@ Tomato AP
- P1 - Kabel naar Netgear GS108 - Vlan 1 en 12 tagged
- P2 - NMT A-100 - Pvid 1 - Vlan 1 Untagged, Pvid 1
- P3 of Wifi - laptop
---------

Zoals je ziet is de Draytek er nu effectief uitgehaald. Daardoor is er weer een device minder in de keten en weet ik zeker dat alle pakketjes getagged worden.

Resultaat: nog steeds precies hetzelfde probleem!
Alleen als ik de NMT direct aansluit op de GS108 pet Vlan 1 untagged en Pvid 1, dan gaat het goed.
Zet ik de Tomato ertussen, dan gaat het weer verkeerd.
Omdat de GS105E nu altijd in de keten zit, weet ik zeker dat daar geen probleem mee is, maar waarom waren er dan wel problemen toen die na de GS108 kwam?

Is er een limiet op van max 2 devices dat een tagged VLAN kan overspannen o.i.d.?

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Als het probleem in je VLANs zou zitten dan zou je helemaal geen pakketjes doorkrijgen. Is er een device bijgekomen toen je VLANs ging gebruiken?

Het lijkt uit de beschijving mis te gaan op de linhk tussen de twee switches, kan je eens kijken naar Flow Control aan beide kanten? staan er filtering opties aan op de GS108T?

• Mr_Big
  • Niet online
Het enoge dat nog aanstaat was de DHCP filtering service, maar dat was niet acief op de poorten.
Ik probeer het morgen gewoon nog eens mt die service uitgeschakeld.

• Mr_Big
  • Niet online
Helaas... ook dat uitschakelen heeft geen effect.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

ik kan niet helemaal huishouden wat voor spullen je hebt behalve je switches, maar wat ik zelf heb gedaan is aan beide kanten van de keten een intel nic ipv onboard meuk, problem solved :)

dus server met media bestanden -> intel nic (weet niet welke exact)
2 switches
htpc -> intel nic

• Mr_Big
  • Niet online
Helaas betreft het hier geen (ht)pc, maar een mediaspeler. De bron is een PC met een Intel NIC.
PC's die mediabestanden via precies dezelfde keten afspelen gaan prima: zelfs als dat laatste stukje Wifi is i.p.v. een kabel.
Pagina: 1