Draytek disconnect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297908

Topicstarter
Hi all,

Ik heb een probleem wat erg lastig te traceren is.
We werken hier met een glasvezel verbinding, welke connect op een managed (kpn) box Cisco 1811.
Deze sluit vervolgens aan op een draytek v3300. Sinds laatste tijd komt het voor dat de internet verbinding enkele seconden wegvalt en terugkomt., Dit werkt erg vervelend.

Ik heb bij kpn onze verbindingen en de lijn laten meten en bekijken. Hier vinden ze verder geen errors en drops. De verbinding is al een x aantal weken up and running.

Soms komt het spontaan 10 x per dag voor, en zo is het probleem ook weer voor weken verdwenen. Af en toe krijg ik de indruk dat het zou liggen aan de draytek, maar dat is meer een gevoel. Hebben jullie nog ideeen en tips om dit probleem op te lossen? of een stuk monitoring kan doen om exact het probleem te ontdekken. Kan wel zomaar een nieuwe router/firewall aanschaffen maar als dit niet het probleem is.... Beetje zonde van het geld.,

Acties:
Kpn controle: Check
Kabels vervangen: Check
reset van draytek: Check
Collisions (100m full Duplex idem bij KPN): Check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Collisions (100m full Duplex idem bij KPN): Check

Wat betekend dit? Beide nagekeken en staan hard ingsteld on 100Mbit/Full? Zou het kunnen zijn dat een van de kanten op Auto-Negotiate staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zijn inderdaad beide nagekeken en staan overal gelijk, niet auto negotiate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Is er een foutmelding? Wat werkt er exact niet meer?

Het wordt denk ik zaak om te kijken wat er precies wegvalt als dit gebeurt:

Layer 1: gaan de link-lights uit? Misschien kan je disconnects (link-down, LAN of WAN?) zien in de Draytek logs? Herstart de Draytek?
Layer 3: IP conflict misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Of de link lights uitgaan, weet ik niet, het gebeurt een enkele keer, dus geen frequentie in.
in de logging kom ik dus ook niks raars tegen.
De draytek herstart niet. deze blijft benaderbaar.

Ip conflict, ik kan het me niet voorstellen, dit adres kan in principe nergens anders door gebruikt worden

Intern blijft alles draaien. Alle internetdiensten liggen er even uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels apparaat gewisseld Draytek hebben we er 2 van.
Toch blijft internet intern wegvallen.
Router blijft bereikbaar vanaf buiten
Lijkt dus intern te zitten. DNS eventlog etc zie ik helemaal niks
iemand nog ideeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

De Drayteks die ik ken, hebben allemaal een uitgebreide syslog functionaliteit.
Wat staat er in jouw syslog, op het moment dat "het" gebeurt.

En wat is "het" eigenlijk precies? Je omschrijving is tot nu toe vaag. Kennelijk stel je vast dat er minimaal een apparaat op je netwerk geen internet verbinding heeft. Wat is in dat geval de precieze foutmelding?

'k Bedoel: jij plaatst nu het probleem aan de WAN-kant van je router. Maar er zou natuurlijk net zo goed bijvoorbeeld een of andere broadcaststorm op je LAN kunnen zijn. (Ja, ze komen nog voor). Evengoed zou het kunnen zijn dat je DNS server gehackt is en gebruikt wordt als bitcoin miner.

Als je zinnige antwoorden wilt in dit topic, zul je met meer informatie moeten komen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1