Tijdelijk netwerk ivm Project

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-04 12:55
Beste Tweakers,

Voor een project van mijn werk wordt er op een buitenlocaties voor ons een netwerk gerealiseerd. Omdat dit op een buitenlocaties is kan ik onze eigen ICT afdeling mij hier niet (goed) bij helpen. Inmiddels is de opzet bijna rond maar zou ik graag jullie expertise willen vragen even mee te kijken.

Wat willen wij?
- UTP aansluitingen voor 5 vaste telefoons
-UTP aansluitingen voor 4 PC's en 1 Printer
- Sterk genoeg Wifi signaal voor ~ 20 laptops.
+ Totaal een netwerk wat gebruikt kan worden door ~20 laptops, 5 desktop PC's, 1 Printer en 5 vaste telefoons.

Wat is ons geboden
pricewatch: Apple Airport Extreme (802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n, 3x LAN 1Gbps). Tweede generatie wifi kastjes?
Patch kast - Switch Netgear/ G5724TP-100EUS.

Wat ik niet weet...
Huidige verbindings snelheid. Om een klein beetje in te gaan op de situatie. Wij zitten als project in een kantoor gebouw waar wij gewoon een aantal werkruimtes mogen gebruiken. Soort van tijdelijk flexen zou je kunnen zeggen, verder geen enkele binding met dat kantoor beheerder. Er zijn wel hier en daar wallpoorten en diegene die geactiveerd zijn leveren volgens speedtest.net 20 Mbps op. Bij navraag of dit sterker kon was het antwoord dat dit niet binnen de standaard service zat. We zijn wel vrij om met hun leverancier, andere bedrijf dus die ons ook de bovengenoemde hardware kan/gaat leveren, contact op te nemen.

Ik wil verder niet ingaan op de inhoudt van het project en om welke bedrijven het gaat, dit lijkt mij niet relevant en vind ik ook niet professioneel.

Desalniettemin hoor ik graag wat jullie vinden van de bovengenoemde hardware en of die sterk genoeg is om dus ~25 pc's, 5 vaste telefoons en 1 printer te ondersteunen.

Ik hoop dat ik jullie mij kunnen en willen helpen,
Joost

http://speedtest.net/result/2130203198.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik mis even waarvoor er een netwerk nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Misschien is mijn keuze van 'Netwerk' niet goed maar in principe moet iedereen gewoon kunnen surfen en printen zonder met zijn pc naar de printer te moeten lopen en via een usb kabel verbinding moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik snap niet waarom je dit niet alsnog bij de IT afdeling neerlegt van je eigen bedrijf, dan wel van de locatie? Dit soort zaken wil je je zelf helemaal niet verantwoordelijk voor maken als je niet weet wat je doet, die ITers zijn er voor en weten ook veel beter hoe de netwerken op jouw werk werken (ivm laptop instellingen ofzo) en hoe dat aansluit op het andere netwerk.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
joostsozee schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 14:46:
Misschien is mijn keuze van 'Netwerk' niet goed maar in principe moet iedereen gewoon kunnen surfen en printen zonder met zijn pc naar de printer te moeten lopen en via een usb kabel verbinding moet maken.
Dan nog hangt het heel erg af van of surfen hoofdzaak of bijzaak is. Als er 20 mensen niet kunnen werken zonder netwerk of internet, zou ik het toch wat beter aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:35

Perkouw

Moderator General Chat
Afgezien van de twee producten mis ik wat meer voor onderzoek. Waarom deze twee producten ? En wat heb je allemaal zelf gevonden en heeft jou tot deze afweging doen leiden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Kennelijk ben ik niet duidelijk geweest.

Om het makkelijk te houden. Het project werkt vanuit een stichting en heeft niet de middelen om daarvoor tijdelijk een volkomen eigen automatiseringsbedrijf op te richten. Zoals gezegd is de werkruimte ook niet in een gebouw wat normaliter beheert wordt door het automatiseringsbedrijf die bv wel dit PC'tje waar ik nu werk beheert. Voor hen is onze werkplek een externe klant.

Het kantoor waar wij inzitten heeft gewoon internet maar dat is dus wat zwak. Vanuit een samenwerkingsverband mogen wij van de vastgoedbeheerder hier werken. Ik heb hen ook in eerste instantie benaderd voor een sterkere verbinding en of er meer wallporten geactiveerd konden worden. Nadat ik mijn wens kenbaar had gemaakt bleek dat dit niet binnen het standaard service pakket te zitten. Hij tipte mij toen om zelf contact op te nemen met hun hardware leverancier, die nauw met elkaar samenwerken, om te vragen naar extra hardware te vragen zodat alles op elkaar aangesloten kon worden. Dit heb ik gedaan en ik heb de bovenstaande hardware aangeboden gekregen.

Vergeet het hele verhaal van de verbindings snelheid. Hiervoor zal ik gewoon om een andere "contract" moeten vragen bij de beheerder van het kantoorgebouw. Vraag mij niet waarom die partij ook niet de extra hardware levert maar begrijp wel dat het hier om een tijdelijk project gaat, CQ evenement van een paar maanden.

Concluderend ging in het mij puur even om wat de hardware aan kan. Zelf kreeg ik het idee dat de Apple airport een luxe huis tuin en keuken apparaatje is maar zeker ben ik daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:35

Perkouw

Moderator General Chat
Nogmaals, wat heb je zelf al onderzocht m.b.t. de hardware. Hoe ben je tot deze keuze gekomen ? En wat heb je zelf al gevonden omtrent deze hardware m.b.t. je vraag of dit volstaat etc. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Ik heb in feite niks onderzocht maar een vraag uitgezet bij een bedrijf en dit is wat zij mij aanbieden qua hardware. Omdat ik zelf vond dat ze mij weinig specificaties konden aanbieden ben ik op tweakers en google gaan kijken wat ik zelf qua specificaties kon vinden. Het geen wat ik vond gaf mij niet veel inzicht en zelf heb ik ook weer niet zo veel expertise in dit soort zaken. Mijn kennis komt met name van wat ik op de forums hier lees en opdoe.

Om nog even terug te komen op wat glowmouse vroeg.
Wij werken voor dit project met zeer veel ZZP'ers die vaak hun eigen laptops mee nemen en niet persé vaste werktijden of dagen hebben. Dit zal wel gaan veranderen maar nooit zodanig dat wij een eigen netwerk opslag gaan neerzetten voor de 5 maanden van het project. Er is toen gekozen voor dropdbox (betaald). Kortom er wordt veel gedownload en ge-upload (excel bestandjes tot artist impression achtige zaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
20 Mbps zou voldoende moeten zijn. Erg ruim is het niet.
Als iedereen internet radio / spotify aanzet en veel moet downloaden / uploaden (buiten dropbox) ga je wel problemen krijgen.

En als je VoIP telefoons hebt moet je eventueel iets gaan regelen met QoS om te zorgen dat je telefoons het fatsoenlijk blijven doen bij zwaar internet gebruik.

Daarnaast zoals hierboven genoemt. Met 25 mensen op 1 verbinding is een risico als deze mensen internet nodig hebben om fatsoenlijk te kunnen werken. Heb je storing, dan kost dit snel veel geld (door mensen die niets aan het doen zijn).

Wat betreft dropbox. Er zit iets in Dropbox dan Lan Sync heet. Dit maakt het mogelijk om data tussen locale gebruikers te syncen zonder dat iedereen het online moet ophalen. Hoe betrouwbaar het is weet ik niet, maar zie hier de officiele dropbox pagina hierover -> https://www.dropbox.com/help/137/en

De apple store geeft wel aan dat het tot 50 gebruikers zou moeten ondersteunen, maar ook dat het een consumenten product is. WiFi is altijd een beetje een "black magic", zeker met consumenten spullen. Gaat iedereen naast zijn pc/laptop ook zn telefoon/tablet erop knallen kan je snel in de problemen komen. Daarnaast kun je afhankelijk van de ruimte en locatie veel problemen hebben met storing ivm andere WiFi zenders en met bereik.

Edit: spelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-07 17:41

Equator

Crew Council

#whisky #barista

MOve naar Netwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
MadMike bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die apple airport kan best goed zijn maar er zijn er betere, denk aan TP link, Netgear, Cisco, HP, ... kosten iets meer maar zijn veel stabieler kwa software en hardware.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Eén Apple Airport voor 20 laptops? Dat gaat nooit goed werken. Als het perse met goedkoop spul moet, dan zou ik voor een Engenius achtige oplossing kiezen. Daarmee kun je (met meer dan één AP) wel 20 laptops bedienen, en wellicht nog een aantal smartphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Ik zou voor het WIFI netwerk iets professionelers gaan nemen.
Denk hierbij aan een Aruba networks IAP105. Die kan zeker met dual radio 20 laptops voorzien van een goed wifi signaal, en door de ingebouwde management functies heb je extreem veel mogelijkheden. De enige standalone die beter is zou de IAP135 zijn maar denk dat die net iets teveel an het goede is.

En ik zou er ook over denken om de netwerk switch met POE uit te voeren, ik weet niet of het model wat je hier hebt. voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:53
Meraki heeft ook leuke oplossingen. Ben nu een gratis AP aan het testen die ik na een webinar gekregen heb. Werkt tot nu toe erg mooi. We gebruiken de MR12 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
Bedankt voor de feedback en tips mensen. Wie weet vind ik een geschikt wifi netwerk in een paasei en anders wordt het dinsdag nieuwe offerte opvragen :)

Mocht jij voor een bedrijf werken dat tijdelijk internet kan bieden dan mag je mij natuurlijk ook pm'en. Locatie is Utrecht Centraal station, tijdsduur ~6 maanden.

Joost

Pagina: 1