Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:24

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik werk inmiddels al een tijdje voor iemand (3 jaar), die weer wordt ingehuurd door een andere partij. Dit werk is fulltime. Ik heb nooit een goed contract op papier gehad. Het enige wat er vorig jaar is veranderd is het loon. Maar mijn arbeidsvoorwaarden zijn dusdanig slecht dat ik het eigenlijk anders wil doen. Ik wil aan de andere partij voorstellen dat ik als ZZPer voor hem aan de gang ga. Wat ik me echter afvraag is wat de opzegtermijn van de werkgever nu als hij mij eruit zou willen gooien. Als ZZPer lever ik natuurlijk niet zo heel veel aan zekerheid in als dit maar een maand is. Maar als dit een stukje langer mocht zijn omdat je inmiddels zou kunnen spreken van een contract van onbepaalde tijd doordat ik al 3 jaar voor diegene werk (vaste uren, vast loon) dan wordt het wellicht een ander verhaal. Ik kan het wel vinden in het geval van een getekend contract; dat zou in een dienstbetrekking van <5 jaar een opzegtermijn van 1 maand betekenen. Maar geld ditzelfde in mijn geval van geen getekend contract op papier?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik ben geen advocaat, maar volgens mij is het "geen contract, geen termijn".
Is er uberhaupt wel iets op papier gezet ooit? Wordt je salaris bijv wit uitbetaald?

edit: ik ga nu even 2 dagen weg, geen internet. Reageer zondag weer :)

[ Voor 18% gewijzigd door Renquin op 29-03-2013 15:20 ]

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Renquin heeft geen gelijk. Als je geen papieren contract hebt, heb je wel degelijk een arbeidscontract. Sterker nog, het is een contract voor onbepaalde tijd.

Al je rechten en plichten worden dan door de wet, en, voor zover het ten voordele van jou is, door wat gebruikelijk is tussen jullie bepaald. Dus als de wet zegt dat hij je niet mag ontslaan, dan is dat zo.

Kort samen gevat:
* je hebt een arbeidscontract voor onbepaalde tijd
* er geldt een algemeen opzegverbod: je werkgever heeft 3 manieren om je arbeidsovereenkomst te beëindigen: 1) ontslagvergunning vragen bij het UWV, 2) contract via rechter laten ontbinden, 3) beëindigingsovereenkomst met jou aangaan

De opzegtermijn, nadat een ontslagvergunning is verkregen (waar ook rustig 6 weken over heen gaat) is minimaal 1 maand, maar als er geen reden is om de ontslagvergunning te verlenen, kan dat best oplopen naar 3 maanden of meer.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:24

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ok, dus qua opzegging is dit hetzelfde als een contract voor onbepaalde tijd? Heb ik er toch nog iets aan gehad dat hij zo laks als de neten is (maar ja, geen pensioenvoorziening is slechts een heel klein deel van de lijst van dingen die gewoon ruck zijn).

Heb het BW titel 10 wel even doorgescand, maar het werd me niet geheel duidelijk. Dus bedankt voor de verheldering.

[ Voor 18% gewijzigd door JT op 29-03-2013 16:25 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:40
Let je er op dat als je zzp-er wordt je eigenlijk ontslag neemt en daarmee afstand doet van ww-rechten Ed? Door laten lopen is misschien wel het slimmer evt met nieuw contract...