Hk problem...?

Pagina: 1
Acties:

• andrew99
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:15
Hallo,

Aangezien ik een leek ben op technisch gebied leg ik het volgende probleem voor aan jullie;

Ik zat gister muziek te luisteren via mijn marantz sr 6006 receiver aangesloten op een harman kardon ts-60 speakerset. Al 3 maanden oud:( Toen ik het volume wat omhoog gooide (lees: erg hard) viel ineens de bass uit van de frontspeakers... (niet van de bassbox) ik krijg nu alleen nog 'lichte' geluiden uit de frontspeakers... De achterste speakers doen het tijdens dolby wel normaal en ook als ik de achterste speakers omruil met de frontspeakers is het geluid normaal.

Het probleem zit hem dus in de twee frontspeakers... Heb ik ze opgeblazen? Allebei tegelijk!? En weet iemand of dit bij deze speaker te repareren is?

Sorry als ik domme vragen stel... Echter ik zal toch ergens een keer de vragen moeten stellen;)

• HerrJP
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:18

HerrJP

!!!!!

Heb je de frontspeakers als eens op de achterkanalen aangesloten? Puur om te kijken of ze dan wel bass willen geven?

-o-o-0-o-o-

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Misschien ergens een overbelasting beveiligings-iets in de Marantz die de boel tegenhoudt? Zou ik mij ook nog iets bij kunnen voorstellen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Eerst die speakers testen he, op een andere set of inderdaad via de achterkanalen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
De TS zegt zelf dat hij voor en achter al heeft omgewisseld en dat de achterspeakers het 'voor' wel normaal doen. Het probleem zit dus niet in de versterker maar in de speakers.

Ik heb zelf ook een HKTS-60 setje staan, ex de sub.
Bij mij begaf binnen een jaar een (voor mij) achterspeaker het. Daar kwam wel alles zo ongeveer uit, maar in een bepaald frequentiebereik was het meer instabiel gekraak dan normaal geluid. Alsof er een component of soldering los was gekomen.
Is omgeruild onder garantie, maar ik hou de rest nauwgezet in de gaten.

Zou jij twee satellieten hebben die tegelijk de geest geven, net iets anders? Wie weet. Ik vertrouw ze niet voor de volle 100%.
Terug naar de verkopende partij, zeg ik. Je hebt ze nog maar net. Garantie is op zijn plaats. De Marantz is geen prut-versterker of eentje die veel te veel vermogen kon leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door swiv98 op 29-03-2013 16:15 . Reden: leeftijd speakers gemist. laatste deel aangepast ]

• andrew99
Ik heb ze idd al omgewisseld en het probleem zit alleen in de 3! Frontspeakers...

Naar mijn idee doen alleen de middelste, dus de kleinste, speakers het en de grotere niets...
Ga er idd maar mee terug naar de winkel.

Kan me niet voorstellen dat ik het geluid te hard heb opgeschroefd. Het geluid was luid, maar heeft zeker al wel luider gestaan...

• andrew99
En is et uberhaupt mogelijk dat ik ze opgeblazen heb met een marantz 6006 erachter....?

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Drie tegelijk is wel heel bijzonder. Daar zou je van verwachten dat het door een duidelijke 'gebeurtenis' is gekomen, zoals jij die een film knalhard hebt geluisterd.

Op papier kun je je vraag zelf beantwoorden, maar de vraag is hoe eerlijk de specs van alle betrokken apparaten zijn:
- receiver: 120W per kanaal (bij 8 ohm speakers, meer bij lagere impedantie)
- satellieten: 10-120W (onbekende impedantie; HK verzwijgt het)

Dat loopt niet heel ver uit elkaar, maar om speakers te vernietigen gaat het niet alleen om hoeveel vermogen die je ze aanbiedt. Een slecht signaal (afgevlakt/geclipt, zoals dat heet) of een signaal dat slecht wordt omdat het vervormd is doordat alles op het randje zit (versterker die er moeite mee heeft of een speaker die intern uit elkaar rammelt en 'storing' maakt) kan de boel aardig versnellen.

Dus je moet bij jezelf te rade om te achterhalen hoe 'niet zo hard' je nou precies geluisterd hebt en of dat er iets mee te maken heeft.

Zelf-opgeblazen speakers claimen als garantie is in mijn beleving niet helemaal zuiver, maar ik ben bang dat ze je niet kunnen weigeren als ze je de gebruikte apparatuur voorlegt.

Succes ermee...

[ Voor 4% gewijzigd door swiv98 op 30-03-2013 07:34 . Reden: impedantie bij vermogens toegevoegd ]

• andrew99
Heb ze vandaag teruggebracht naar de winkel. De verkoper zei dat ze zouden opgestuurd worden naar harman kardon... Plusminus twee weken wachten tot reactie....

Iig bedankt voor jullie reacties!!
Pagina: 1