Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Paradoxale ultrabook gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Anheuer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06-2022
Ik heb een leuke financiële meevaller gekregen, en zit al tijden te denken een nieuwe laptop aan te schaffen.
Aangezien geld niet echt een issue is, en gewicht en accuduur wel, kom ik al snel uit bij een ultrabook.

Dit zijn mijn wensen/situatie:

- Ik game niet op mijn laptop, en hoef geen zware bewerkingen erop uit te voeren. Maar ik wil echt geen haperingen als ik een paar dingen tegelijk doe, en dus altijd vloeiend kunnen surfen, filmpjes bekijken, etc.
- Ik zal hem vaak meenemen in de trein, op weg naar werk. Dus hij moet echt licht en niet te groot zijn. Denk zelf momenteel aan 14".
- Ik zit vaak bij mijn huisgenoot op de kamer, hele avonden, en dan wil ik niet slepen met een adapter. Dus hij moet echt uren meegaan op de accu, zelfs bij video kijken.
- Ik wil graag een mat scherm, aangezien ik slechte ervaringen heb met spiegelende schermen op een laptop. Ik zit in de zomer ook vaak buiten ermee.
- Ik wil ook echt een topscherm, daar wil ik geen concessies in doen.
- Ik wil ook per se SSD. Hij moet snel/meteen opstarten, aangezien ik hem vaak kort en snel nodig zal hebben. Dus geen caching SSD, maar gewoon full pull.
- Het gaat mijn enige computer worden, dus ik moet er ook wel echt thuis op kunnen werken. En hij is dus niet alleen maar voor onderweg en even snel, maar wel voornamelijk. Daarom moet ie niet té klein zijn, en toch wel enigszins prestaties kunnen leveren. Alleen geen topprestaties.

Ik zat zelf te denken aan die Zenbook Prime, of een Dell XPS, maar ik heb die zware configuratie in principe niet nodig. Een i5-processor lijkt me genoeg, als ie maar snel opstart en snel schakelt.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een high-end ultrabook, maar hoef er geen zware bewerkingen op te doen. Vandaar dus een beetje de paradox.

Met andere woorden, is er een ultrabook met een topscherm, grote SSD, lange accuduur, en superlicht?
Bedankt vast!

[ Voor 12% gewijzigd door Anheuer op 28-03-2013 23:50 ]

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
2 opties naar mijn idee.
1. Asus Zenbook Prime <--- Full HD display met IPS kijkhoeken 1.3kg
2. Dell XPS 13 <--- Full HD display met IPS kijkhoeken 1.4kg

Als alternatief, als geld niks uitmaakt heb je de Vaio Z series
1. Vaio Z <-- Full HD display met TN kijkhoeken maar bizar goede kleurenweergave. 1,15kg

Zelf zou ik voor de Asus of de Dell gaan aangezien de Vaio alleen aantrekkelijk is als je veel waarde hecht aan performance. De Vaio is veel krachtiger/sneller dan beide bovengenoemde laptopjes, maar dat is wel tevens ook iets waar je dik en dwars voor betaald. En gezien je gebruik heb je daar niet echt behoefte aan.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

De XPS 13 met 1080p heeft een (imho) matige accuduur: http://www.notebookcheck....2X-Ultrabook.89375.0.html

Eventueel zijn er nog wat vreemdere opties: full-size T530 of E6530 met 8-9 uur accuduur of een lenovo X230 met lange accuduur. Weinig ultrabooks houden het langer uit van 5 uur. Maar als accuduur een issue is: de samsung ultrabooks houden het erg lang uit: pricewatch: Samsung Series 9 A05NL.

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-11 10:51
Mijn series 5 houdt het bij licht gebruik ongv 6 uur uit. Wel met hoge helderheid. Voordeel is ook de kleine adapter die je bij ultrabooks krijgt.. dus die meenemen is nooit zo'n probleem.

https://www.youtube.com/@droommotor

Verwijderd

De vorige generatie samsung 5 doet het 5 uur 22 min:
http://www.notebookcheck....02-Ultrabook.84076.0.html

Hoge helderheid zegt ook niet zo veel, want het is een baggerscherm.

• Anheuer
Vinand schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:50:
2 opties naar mijn idee.
1. Asus Zenbook Prime <--- Full HD display met IPS kijkhoeken 1.3kg
2. Dell XPS 13 <--- Full HD display met IPS kijkhoeken 1.4kg

Als alternatief, als geld niks uitmaakt heb je de Vaio Z series
1. Vaio Z <-- Full HD display met TN kijkhoeken maar bizar goede kleurenweergave. 1,15kg

Zelf zou ik voor de Asus of de Dell gaan aangezien de Vaio alleen aantrekkelijk is als je veel waarde hecht aan performance. De Vaio is veel krachtiger/sneller dan beide bovengenoemde laptopjes, maar dat is wel tevens ook iets waar je dik en dwars voor betaald. En gezien je gebruik heb je daar niet echt behoefte aan.
Dank. Waar ik zei dat geld helemaal geen issue was, bedoelde ik wel een max van 1000 euro.
Die 3 zien er geweldig uit, maar zijn wel erg duur. En hebben ook veel specificaties die ik eigenlijk niet nodig heb.

Is er ook een laptop met mindere processor, die ook nog iets goedkoper is? 800-900 euro?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anheuer schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:26:
- Het gaat mijn enige computer worden, dus ik moet er ook wel echt thuis op kunnen werken. En hij is dus niet alleen maar voor onderweg en even snel, maar wel voornamelijk. Daarom moet ie niet té klein zijn, en toch wel enigszins prestaties kunnen leveren. Alleen geen topprestaties.
Koop een ultrabook en een USB-portreplicator en gebruik een gewoon toetsenbord, muis en monitor voor thuis werken. Doe ik ook :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Anheuer
Is er trouwens iets met die Zenbook Prime?
Als ik die in Pricewatch invoer, krijg ik vrijwel geen hits. Ook op Google maar weinig.

• Nikr
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-10 08:05
ik geloof dat de zenbook prime gewoon de zenbook is, als je zoekt op de pricewatch op zenbook zijn dat de ultrabooks die men bedoelt.

Zelf heb ik de ux32vd, echt een superding.
De ux31 schijnt langere accuduur te hebben.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Zo paradoxaal is dat lijstje toch niet? Dit lijkt me dan wel wat voor jou: pricewatch: Lenovo Thinkpad X1 Carbon (N3N2SMH)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Spot de fout:
Anheuer schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:26:
- Ik wil ook echt een topscherm, daar wil ik geen concessies in doen.
Anheuer schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 23:56:
[...]

Is er ook een laptop met mindere processor, die ook nog iets goedkoper is? 800-900 euro?
Als je ook maar iets beters wilt dan een bog-standard rukscherm, dan zit je in dit segment direct aan de €1000. Geen ontkomen aan. (ja, de overstap naar een 15.6" maken).

Met afstand de goedkoopste is de XPS 13, die momenteel met €1006 incheckt. Te duur? Dan behoort iets anders dan een crappy 768p TN niet tot de mogelijkheden.

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-11 10:51
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 20:24:
De vorige generatie samsung 5 doet het 5 uur 22 min:
http://www.notebookcheck....02-Ultrabook.84076.0.html

Hoge helderheid zegt ook niet zo veel, want het is een baggerscherm.
Die review is van een 15 inch.

Mijne niet. en ik zet me accu zelfs nog op 80 procent.

Scherm vind ik niet bagger. Minder dan me xps maar voldoende.

Er zijn zat mensen die die mening niet delen denk.

[ Voor 9% gewijzigd door Denzis op 29-03-2013 10:10 ]

https://www.youtube.com/@droommotor

Verwijderd

Denzis schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 10:07:
[...]

Die review is van een 15 inch.
14". Ik kan geen review van het 13.3" model vinden. Behalve deze van t.net van het model met touch. Die doet het ongeveer even lang als de air 2011 / lenovo U410, welke op notebookcheck 5:20 en 5:16 halen.

• Vinand
And we have a winner!!!
Onder de duizend euro, top scherm, SSD, zeer nette accuduur, goede specs en zeer licht...

pricewatch: Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Anheuer
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 09:00:
Spot de fout:

[...]

[...]

Als je ook maar iets beters wilt dan een bog-standard rukscherm, dan zit je in dit segment direct aan de €1000. Geen ontkomen aan. (ja, de overstap naar een 15.6" maken).

Met afstand de goedkoopste is de XPS 13, die momenteel met €1006 incheckt. Te duur? Dan behoort iets anders dan een crappy 768p TN niet tot de mogelijkheden.
Nee, 1000 euro kan net. Moet alleen wel even kijken welke versie dan precies. Er zijn er zo veel...

Maar ik bedoelde meer dat ik eigenlijk niet per se die configuratie hoef. Maar blijkbaar zit je daar bij zo'n topscherm al snel aan vast.

• Anheuer
En deze dan?
pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY009V (Zilver)

128GB SSD (is dat voldoende als ik weinig data heb?) en maar 900 euro.
Is dit dan wel de prime?

Ik las ook niet iets over een juiste type SSD, of is dat inmiddels opgelost?

Verwijderd

De UX31E is de oude zenbook. Behalve een veel slechter toetsenbord en touchpad krijg je ook een vrij slechter scherm dan in de UX31A.

• Anheuer
Kijk, goede tip, thanks!
Wel apart, want in hun eigen review verwijzen ze naar de UX31E:
reviews: Asus Zenbook Prime: oogstrelende ultrabook

Dan zit ik nog wel met die SSD. Ik vraag gewoon aan de winkel of ze mij kunnen garanderen dat ik een Adata krijg.

[ Voor 42% gewijzigd door Anheuer op 29-03-2013 14:28 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb de UX31A, met 256Gb SSD en full hd scherm. Zware overkill maar ik geniet elke seconde dat ik 'm gebruik. Zo snel, zo licht en zo stevig. Echt een fijn ding.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Geld eerst geen issue en nu slechts 1000 over voor een ultra-book?
Lijkt me niet dat je voor 1000 euro al jou eisen kan voldoen.
De betere ultra-books zitten ver boven de 1000 euro.

• Anheuer
Niet dus, als je hierboven kijkt. Een Dell XPS 13 voor 1000 euro.

Verwijderd

Om de XPS 13 'de betere ultrabook' te noemen gaat een beetje ver. Het scherm is uitstekend en er is niet veel mis mee, maar de UX31A en samsung zijn wel degelijk een stuk beter. Desondanks is het de goedkoopste ultrabook die niet op diverse punten gigantisch faalt.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:46
Vaio Z met extra accu en full hd scherm: mat scherm, razendsnelle ssd's, zelfs de mogelijkheid tot een docking station. En even licht als bovenstaande opties.

Alleen totaal onhaalbaar voor 1000 euro. (zoals hierboven vermeldt), hoewel de mijne van de sony outlet kwam, en zonder docking of batterij maar 1000 euro was. Voor die prijs een koopje

[ Voor 38% gewijzigd door manzonderdas op 29-03-2013 15:33 ]

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:17
niet officieel een ultrabook maar misschien een macbook pro 13' retina ? 1,6 kg, lange batterijduur en goed scherm.

Verwijderd

Als-ie €500 goedkoper was paste hij misschien in zijn budget :P

• Anheuer
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:29:
Om de XPS 13 'de betere ultrabook' te noemen gaat een beetje ver. Het scherm is uitstekend en er is niet veel mis mee, maar de UX31A en samsung zijn wel degelijk een stuk beter. Desondanks is het de goedkoopste ultrabook die niet op diverse punten gigantisch faalt.
Juist, en hij doet het dus goed op de punten die ik belangrijk vind, en is een stuk goedkoper.
Dat lijkt me dan dus de beste optie, ik moet een keer knopen doorhakken.

Maar als ik dan op de PW kijk, zie ik dat een Zenbook UX31A met 256GB SSD, i7 1,7Ghz-processor en 4GB RAM 1149 euro kost, en een XPS 13 met precies dezelfde configuratie, alleen een i5 ipv een i7, 1199 euro. Is het verschil tussen i5 en i7 dan zo groot?
En de XPS is dus niet zo veel goedkoper als meerderen hier beweren?

Dan alleen nog de vraag: welke processor en hoeveel SSD. Ga ik er spijt van krijgen als ik nu voor 128GB ga?

[ Voor 19% gewijzigd door Anheuer op 29-03-2013 17:22 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 15:51

JT

VETAK y0

Vinand schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 11:23:
And we have a winner!!!
Onder de duizend euro, top scherm, SSD, zeer nette accuduur, goede specs en zeer licht...

pricewatch: Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)
Die dus.
• Super goed scherm, beste kleurenweergave in z'n klasse en mat
• Hele snelle RAID 0 SSD setup
• Erg licht met 1,16kg
• Uurtje of 4,5 accuduur met licht gebruik
• Uit te breiden met een sheetaccu die je eronder klikt, waardoor de laptop een accuduur krijgt van grofweg 9 uur bij licht gebruik maar tóch onder de 1,5kg blijft

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:26
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:29:
Waar doet de Dell zo voor onder tegenover de Samsung en Asus? In de specs zie ik niet zo veel verschil.

Flickr PSN ID= cheironnl

Verwijderd

Anandtech vind de UX31A duidelijk beter dan de XPS a, b. Ik weet even niet meer exact wat de knelpunten waren, maar je kan het daar lezen. Wat de XPS wel goed doet is de prijs en de mogelijkheid tot 8GB RAM: 4GB non-upgradeable in deze prijsklasse is eigenlijk niet acceptabel.

Anand heeft geen review van de samsung 7 of 9 series, maar ik krijg het idee dat de kwaliteit vergelijkbaar is met de zenbook. Andere sites meten consistent de langste accuduur en laagste gewicht bij de samsung. Het scherm is echter 'slechts' 900p PLS en de 256GB SSD kost je een maandloon. De resolutie zie ik in dit formaat overigens niet noodzakelijk als vooreel.

• Anheuer
JT schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:14:
[...]

Die dus.
• Super goed scherm, beste kleurenweergave in z'n klasse en mat
• Hele snelle RAID 0 SSD setup
• Erg licht met 1,16kg
• Uurtje of 4,5 accuduur met licht gebruik
• Uit te breiden met een sheetaccu die je eronder klikt, waardoor de laptop een accuduur krijgt van grofweg 9 uur bij licht gebruik maar tóch onder de 1,5kg blijft
Maar dit is toch geen ultrabook?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anheuer schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 20:54:
Maar dit is toch geen ultrabook?
Ultrabook is een marketingwoord. Het gaat erom of de laptop voldoet aan de gestelde eisen van de TS :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Het is geen ultrabook. De enige reden dat het geen ultrabook is is dat de processor te snel is.

'ultrabook' is een totale flut term die alleen maar is bedacht door intel om zijn tragere processoren te slijten.

• Anheuer
Zit nu op deze aanbieding, waar zit het addertje?
pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4003V

999 euro voor een 256GB SSD en een i7-1.9GHz?
Lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

• JT

JT

VETAK y0

0 voorraad, ook niet bij de winkels en onbekende levertijd ;) Maw: niet te koop.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Anheuer
Dat staat er toch niet? Er staat wel 1 streepje bij voorraad, en dat ie woensdag af te halen is in een filiaal.

Verwijderd

Bel ze op, en doe het?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36

Quad

Doof

Klik op een filiaal waar je hem wilt af halen en bestel hem. Dan kan je in die winkel woensdag afhalen. ;)

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Anheuer
Heb ze net gebeld en hij bleek idd opeens toch niet meer beschikbaar.
Idd te mooi om waar te zijn.

Op zoek naar een nieuwe, goede aanbieding.
Windows 8 werkt voor zo'n ultrabook beter dan Windows 7, neem ik aan?
Ik heb met Windows 7 altijd erg fijn gewerkt en er zit geen touch op die Zenbook...

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36

Quad

Doof

Anheuer schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:25:
Heb ze net gebeld en hij bleek idd opeens toch niet meer beschikbaar.
Idd te mooi om waar te zijn.
Jammer :(
Op zoek naar een nieuwe, goede aanbieding.
Windows 8 werkt voor zo'n ultrabook beter dan Windows 7, neem ik aan?
Ik heb met Windows 7 altijd erg fijn gewerkt en er zit geen touch op die Zenbook...
Nee dat moet je niet zo zeggen, Windows 8 is een aangepaste variant van Windows 7. Hoe fijn je die gaat vinden is een ander verhaal. Ik ben persoonlijk erg tevreden over Windows 8, doet alles wat ik wil en werkt lekker snel.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• JT

JT

VETAK y0

Ik snap niet waarom je niet eens naar de Z kijkt, maar goed :)

Ecodan warmtepomp

• Anheuer
Omdat die niet eens zo heel veel goedkoper is, een stuk minder scherm heeft, en mindere accuduur.
Maar toch bedankt voor de tip.

Verwijderd

De Z heeft dan wel een TN scherm, de color gamut is zo'n beetje de hoogste die je kan krijgen. Enkel de oude XPS 15 en precision/elitebook/W520 bevatten een scherm met dergelijk hoge color gamut.

• JT

JT

VETAK y0

Anheuer schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:59:
Omdat die niet eens zo heel veel goedkoper is, een stuk minder scherm heeft, en mindere accuduur.
Bijzonder dat je de beste kleurenweergave in z'n klasse (13") slecht vind :) Succes met het zoeken naar een 13" lichte laptop met betere kleurenweergave ;)

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 30-03-2013 12:19 ]

Ecodan warmtepomp

• Anheuer
Zeker niet slecht, maar ik ben gevallen voor dat matte IPS-scherm van de Zenbook.
Plus hoe dun ie is, de accuduur en zijn hele uiterlijk. Dus ik ben eruit, ik ga voor de Zenbook.

Nu alleen nog het juiste type. Is het de extra paar honderd euro waard om een i7-processor te nemen ipv een i5, als je bekijkt naar wat ik ermee wil doen?

[ Voor 17% gewijzigd door Anheuer op 30-03-2013 18:16 ]

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Nee hoor, absoluut geen i7 nodig. Een i5 is al ruimschoots genoeg. Een i5/i7 is een prijs categorie, geen performance categorie.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Vinand
Anheuer schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:59:
reviews: Sony Vaio Z: ultra-concurrent met losse gpu
Over dat accuduur zou ik nog een keer kijken...

En over dat scherm mag je ook nog een keer naar kijken, dat heb je dat verkeerd begrepen want het Vaio Z scherm word hier samen met de Zenbook Prime Full HD display beschouwt als het beste display wat je kunt vinden voor een "ultrabook"...

Maar goed, have fun, de Asus is ook een uitstekende keuze :)

• Anheuer
Hij verliest het in de door jou aangehaalde review toch van de Asus? En het scherm is niet mat, iets dat ik toch erg belangrijk vind. Ik heb zo vaak gezeik gehad met laptops in de trein die niet te lezen zijn bij zonlicht.
Verder is die review ook minder lyrisch dan die over de Zenbook.

Maar ik zal er nog wel iets meer info over zoeken. Ik vond hem alleen bij lange na niet zo mooi eruit zien als de Zenbook, en hij is volgens mij ook minder stevig en dikker.

• JT

JT

VETAK y0

Dikker volgens mij niet. Het scherm is niet glanzend. De Zenbook voelt misschien wat steviger aan, de Z is weer iets lichter. Een 10" tablet met hoes is praktisch net zo zwaar als m'n Z :+ Het heeft een coating die een geschatte 80-90 procent van de reflecties tegen gaat maar wel de voordelen bied van een glanzend scherm: hoger contrast en scherper beeld. Ik zeg niet dat deze persé beter is dan de Zenbook; elk hebben hun eigen voor en nadelen. Maar de Z is <1000 en je kan hier een accu onder plakken zodat je 9 uur haalt (praktijktijd, geen marketing-tijd) zonder lader te gebruiken. En dat vond je ook erg belangrijk.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar evt kan je mijn Z eens bekijken, als je dat interessant vind. En idealiter ga je dan ook in de winkel ff de Zenbook bekijken ofzo.

Ecodan warmtepomp

• Anheuer
Heb de Zenbook besteld, en die kwam gisteren binnen.
Ben er helemaal weg van, geweldig ding. En ook nog met de Adata SSD, dus supersnel.

Bedankt voor al jullie tips hier!

Verwijderd

Ik dacht meteen aan de Chromebook Pixel.

• JT

JT

VETAK y0

Anheuer schreef op donderdag 04 april 2013 @ 13:31:
Heb de Zenbook besteld, en die kwam gisteren binnen.
Ben er helemaal weg van, geweldig ding. En ook nog met de Adata SSD, dus supersnel.

Bedankt voor al jullie tips hier!
Aha :) Het ging je dus vooral om het uiterlijk ;) Mooi dat je de Adata SSD hebt, veel plezier ermee.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1