pfSense 2.0.2 en HP Procurve 1810-8G VLAN werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-06 23:58
Hallo,

Ik probeer een 'oude' medion PC te gebruiken als pfSense firewall.

Omdat er slechts één NIC inzit, wou ik gebruik maken van VLAN's. Hiervoor heb ik een HP Procurve 1810-8G switch staan.

Ik heb 2 VLAN's aangemaakt:

VLAN ID 10 - LAN verbinding pfSense
VLAN ID 20 - WAN verbinding pfSense

In de switch heb ik VLAN 10 & 20 allebei getagged op poort 6.
VLAN 10 is untagged op poort 1, en VLAN 20 is untagged op poort 20 5.

Poort 6 is mijn pfSense PC, poort 1 mijn laptop en poort 5 is de router.

Ik hoop dat het tot zover duidelijk is. Dit is niet hoe het uiteindelijk moet worden, maar puur om te testen.

Nu mijn probleem; het werkt niet :?

Ik ben al een paar uur aan het zoeken en proberen. Heb ook een andere switch geprobeerd (Ubiquiti Toughswitch), maar dat hielp ook niet.

De lampjes op poort 6 van de switch (pfSense PC) blijven uit..

Andere kabels heb ik ook geprobeerd ;)

Kan het zijn dat de medion PC geen VLAN ondersteund, of dat er met de drivers iets niet goed zit?

De NIC is: Intel(R) PRO/1000 Network Connection 7.3.2

Dit is de eerste keer dat ik met VLAN's werk, dus het zou goed kunnen dat ik wat fout doe ;)

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:31
Poort 5 moet untagged in vlan 20...

Howww...wacht, poort 6 komt helemaal niet op? Is ie disabled of ziet ie er helemaal niets op?
Wat geeft je "show interfaces"? En wat zegt je log?

[ Voor 70% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 28-03-2013 21:06 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-06 23:58
Hallo Jeroen_ae92 en bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels via marktplaats een extra gigabit NIC aangeschaft (TP-Link, €5), en deze er bij geplaatst.

Hierop werken VLAN's wél.

Ik ga er nu vanuit dat de onboard NIC op de een of andere manier niet helemaal goed met pfSense (FreeBSD?) werkt.

Hoe en waarom maakt me nu niet zoveel uit, aangezien het toch een test machientje is, en er uiteindelijk een andere (kleinere) machine moet draaien.

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Dit is op zich wel vreemd want Intel nics zijn over het algemeen juist van goede kwaliteit. De enige tip die ik je nog mee wil geven is, zorg voor een multihomed systeem (sowieso makkelijker natuurlijk) met daarin Intel Server nics. Deze zijn wel voor een habbekrats te krijgen en doen ook cpu offloading wat weer scheelt als je veel gebruikers gaat voorzien van "iets".

Momenteel draai ik een pfSense doos voor gemiddeld tussen de 100 en 300 gebruikers die lopen te internetten op max 100kB en na een dag of 60 ontploft het zaakje want dan zit het geheugen vol :P Veel kleine sessies dus, dus een beetje ruim in geheugen inzetten kan geen kwaad. (is overigens een ouwe P4 ... ). Succes verder! ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Whazaer schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:06:
De lampjes op poort 6 van de switch (pfSense PC) blijven uit..
Dit geeft al meteen aan dat 't met vlans niks te maken heeft. Je krijgt al geen link, dat is een stap die gebeurt vóór dat er vlans over de lijn gaan.

Typisch gezien worden Intel nics inderdaad goed ondersteund dus ik zou zelf verwachten dat je configuratie ergens niet goed is. (Of de nic is kapot, dat kan natuurlijk ook gewoon.)

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 04-04-2013 10:33 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
auto-negotation en mdi-x kunnen nog roet gooien, maar t'is al opgelost.
Pagina: 1