Slimme meter uitlezen via een CSE-H55 (RS-485).

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Override.nl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-07 20:41
Hallo Fellow tweakies,

Ik ben al een paar dagen bezig om mijn CSE-H55 (Serial RS-486 to ethernet) aan te sluiten op mijn Slimme meter.

In de eerste instantie kreeg ik alleen maar jabberisch tekens en las op dit forum ergens dat het signaal geinverteerd dient te worden. Na het aanschaffen van een 7404 en alles aan elkaar gesoldeerd te hebben krijg ik nog steeds alleen de meest vreemde tekens te zien.

De instellingen van de com poort zijn zoals opgegeven, 9600, Parity EVEN, Data bits7, Stop bit 1.

In de CSE-H55 kan ik geen flow control instellen maar als ik met putty naar de poort connect dan kan ik daar wel de flow control instellen maar dit heeft helaas geen invloed. :-(

Heeft er iemand ervaring mee? Is de RS-485 misschien ongeschikt?

Wat extra info.

PDF van de Sollaeo CSE-H55:
http://www.antratek.nl/pdf/ds_cseh55en.pdf

Mijn slimme meter:
Afbeeldingslocatie: http://www.freggel.nl/downloads/meter.jpg

Hopenlijk kan iemand me een schop de juiste richting in geven.

Gegroet! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:23
Als je zoekt op "iskra" in dit subforum, dan vind je onder andere dit: P1 poort output corrupt?

Kijk eens of je daar wat mee kunt, en zoekt anders even verder rond.

Misschien ook nog even proberen of je met een PC je meter wel uitgelezen krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Override.nl
Ik heb inderdaad geen weerstanden gebruikt....

Ga ik uittesten! bedankt..

Nu nog uitvinden waar in vredesnaam die weerstanden moeten..

wordt vervolgd...

[ Voor 26% gewijzigd door Override.nl op 04-04-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Override.nl
Weerstanden bleken het probleem niet.

Ik heb een aansluitschema van de airduino gebruikt waar er meerdere aansluitingen werden gebruikt dan in de eerder gevonden schema's.

Deze werkte voor mij. mocht iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen dan heb ik de schema's nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:06

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Weet je zeker dat je geen dingen door elkaar haalt? RS-232 is serieel, punt-naar-punt. RS-485 is ook serieel, maar dan met meerdere apparaten op 1 lijn, dus vandaar afsluitweerstanden en apparaatnummers etc.

Slimme meters spreken volgens mij RS-232, punt-naar-punt. Veel omvormers doen RS-485, zodat er meerdere tegelijk gemonitord kunnen worden.

Ik zou zelf geen RS-485 proberen aan te sluiten op een slimme meter tenzij er echt keihard in de documentatie staat dat het een RS-485 aansluiting is. Mijn Iskra slimme meter doet het in ieder geval
prima met een RS232/USB converter.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl