Overclock Msi GTX 680 Lightning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-10 21:32
Al vanaf het begin na het bouwen van mijn desktop zit ik met een probleem met de videokaart.

Ik heb expres de keuze gemaakt om de Gtx 680 lightning van Msi aan te schaffen ivm. met overclocken en de koele temperatuur. Alleen het probleem is dat ik na overclocken steeds fout meldingen krijg na het spelen van games.

Dit gebeurt bij:
-Battlefield 3
-Assassins creed 3
-Crysis 3
Vrij wel bij ieder spel.

Na het overclocken krijg ik deze foutmelding en sluit de game automatisch af.
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/almcu9.jpg
Standard met LN2 bios loopt de Gpu @ (1202/3004)*
*(Op de Gtx 680 Lightning zijn 2 bios'en meegeleverd, de standaard en de LN2 versie die iets hoger geclocked is)

Bij een overclock van 10MHz van core of memory clock krijg ik meteen de bovenstaande melding. Ook het aanpassen van de Core voltage of memory voltage van 1mV is genoeg om die bovenstaande foutmelding te krijgen.

Ik heb intussen geprobeerd:
-De standaard bios incl. kleine overclock
-Driver sweeper gebruikt en oudere drivers geinstalleerd
-De bios geflasht van de videokaart zonder succes, dus weer een backup terug gezet

Momenteel gebruik ik de driver 314.22

Geen idee wat het probleem kan zijn :?
Is er iemand die hulp kan bieden om dit op te lossen? Momenteel is een overclock niet nodig maar in de nabije toekomst zou een overclock welkom zijn. De temperaturen zijn gunstig, dus een overclock moet haalbaar zijn gezien de temperatuur. *100% load 55 graden met de fans op automatisch.

Setup bestaat uit:
- Msi Mpower Z77
- Intel Core i5 3570K
- Corsair TX 850W V2
- Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K2/8X

[ Voor 5% gewijzigd door JustwilliamNL op 28-03-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Ik heb bovenstaande melding ook een keer gezien na het updaten van de drivers (terwijl het daarvoor altijd stabiel is geweest)
Mijn overklok is rock stable. Ik heb de drivers verwijderd en opnieuw exact dezelfde geïnstalleerd en draai sindsdien alweer een week of 3 probleemloos op 1372mhz core en 7600mhz memory op de MSI GTX680 Lightning.
Heerlijke kaart!

Mijn suggestie is dus om eens je driver op de normale manier, dus zonder sweeper software, te verwijderen en een versie ervoor te gebruiken (ik zit op 314.21).

Overigens heb ik nog nooit problemen gehad met drivers bij updaten, zelfs met verschillende overstappen van AMD naar Nvidia en vice versa. Ik heb nog nooit een driver sweeper gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
Bedankt voor de reactie!

Ik heb meerdere drivers geprobeerd intussen maar nog niet 314.21. Momenteel ligt het wifi netwerk thuis eruit dus kan ik ze nog niet proberen. Wanneer het netwerk weer werkt zal ik het meteen proberen.

1372/7800 zijn erg hoge clocks :). Hopelijk lukt het hier ook aankomende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
Vanwege de slechte support van upc kon ik vandaag pas met mijn videokaart drivers aan de slag gaan.
Dit leverde niet veel beters op.

Daarnaast ben ik wel tot de ontdekking gekomen dat de eerste 5000 lightnings kaarten van msi over een unlocked ln2 bios beschikken waar de voltage meer dan 100 (93mv) kon worden aangepast in msi afterburner. Waarmee zelfs voltage konden worden bereikt van 1.37V.

Jammer genoeg kan dit niet meer omdat Nvidia een limiet heeft gesteld van 1.175V over deze videokaart. Ik ben al de hele tijd bezig met het omzeilen van dit limiet maar ik kan op geen enkele manier de voltage hoger dan 1.175V krijgen.

Ik heb o.a. geprobeerd om de (unlocked ln2 bios) te flashen naar mijn gpu alleen kreeg ik hierna alleen maar artifacts waarna ik de backup van mijn oude bios heb terug geflasht.
Iemand misschien enig idee hoe ik mijn voltage hoger dan 1.175V krijg? :)
(Ook nog gemeten met een multimeter en op full load kwam die heel erg dicht in de buurt van deze waarde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 20:09

Gamer

mobile

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Let hierbij wel op!

Nvidia heeft het overvoltage op deze GPU's niet voor niets beperkt. De GPU zal met hogere voltages gewoon degraderen en uiteindelijk sneller stuk gaan. Dat in jouw optiek de temperatuur laag blijft betekent niet dat het een vrijbrief is om het voltage te verhogen zonder bijkomende gevaren.

Dus bedenk je goed, je garantie vervalt na zulke modificaties. Dus als het stuk gaat, wees dan ook een vent en ga niet bi MSI aankloppen voor een RMA. Daarnaast zou ik me afvragen waar je het voor doet? Overklokken is leuk, maar met zulke GPU's voegt het voor dagelijks gebruik nauwelijks iets toe aan je prestaties, een 680 is immers snel genoeg voor alles wat je er tegenaan kunt gooien op full HD resolutie.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
http://www.overclock.net/...680-lightning-owners-club
Lees dit even goed door (succes met al die pagina's), hier staat alles wat je moet weten. Elke Lightning kan tot 1.6v met de juiste bios en software, echter (!) zoals NederNakkeR al heel duidelijk aangeeft zitten er behoorlijke risico's aan.
Ik ga niet verder dan 1.3v op mijn kaart met een custom fan profile met als doel max. 65 graden (ik heb namelijk merkbaar een overklok nodig op 2560x1440 met alles op ultra). Dat is naar mijn mening echt wel de max voor 24/7.
Daarboven heeft het zelfs weinig tot geen nut omdat je core er niet (veel) harder door gaat, hoeveel voltage je er ook tegenaan gooit (tenzij je overgaat op custom water of andere exotische koelmethodes).
1372mhz core @ 1.3v 24/7, 1400mhz net bench stable @ 1.4v met alle gevaren van dien.

Desalniettemin blijven het wel de mooiste GTX680 kaartjes (naast de eerste classifieds met EVbot), naast zijn eigenschappen vergeleken met andere, vanwege de overklokbaarheid, overvoltage en sublieme koeling.

Doe er je voordeel mee ;)

[ Voor 22% gewijzigd door t!n0 op 07-04-2013 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Om daar nog even aan toe te voegen dat die 1.3 V die jij toepast jouw persoonlijke punt is tot waar je wilt gaan. Nvidia heeft niet voor niets 1.175V als max ingesteld. Dit doen ze niet om de eind gebruiker te pesten maar omdat ze hier een duidelijke reden voor hebben.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Dat is inderdaad persoonlijk, net als al het andere overklokken en wat men de limiet vindt voor 24/7 :)
Om meer inzicht in de ervaringen van 100den 680 Lightning gebruikers wereldwijd te krijgen kun je bovenstaande link doorlezen. Daar zie je dat algemeen 1.3v als max 24/7 wordt aangenomen.
Daarnaast gaat het natuurlijk niet alleen om de core zelf, ook om alles eromheen, en gelukkig heeft MSI daar er beste van het beste omheen gebouwd (zelfs in goud gecoat).

Voor al het overklokken geldt; Op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Ik kreeg die error gisteren ook ineens uit het niets. Bij het laden van bf3
Terwijl mn oc gewoon stabiel was voor een jaar, En idd al bij een 10Mhz overklok.
Het lijk nu opeens te zijn verdwenen en kan weer overklokken en bf3 start weer gewoon.
Heeeel raar allemaal.
Lijkt me geen driver probleem, gezien ik een ati kaart heb en de error is precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
t!n0 schreef op zondag 07 april 2013 @ 10:24:
http://www.overclock.net/...680-lightning-owners-club
Lees dit even goed door (succes met al die pagina's), hier staat alles wat je moet weten. Elke Lightning kan tot 1.6v met de juiste bios en software, echter (!) zoals NederNakkeR al heel duidelijk aangeeft zitten er behoorlijke risico's aan.
Ik ga niet verder dan 1.3v op mijn kaart met een custom fan profile met als doel max. 65 graden (ik heb namelijk merkbaar een overklok nodig op 2560x1440 met alles op ultra). Dat is naar mijn mening echt wel de max voor 24/7.
Daarboven heeft het zelfs weinig tot geen nut omdat je core er niet (veel) harder door gaat, hoeveel voltage je er ook tegenaan gooit (tenzij je overgaat op custom water of andere exotische koelmethodes).
1372mhz core @ 1.3v 24/7, 1400mhz net bench stable @ 1.4v met alle gevaren van dien.

Desalniettemin blijven het wel de mooiste GTX680 kaartjes (naast de eerste classifieds met EVbot), naast zijn eigenschappen vergeleken met andere, vanwege de overklokbaarheid, overvoltage en sublieme koeling.

Doe er je voordeel mee ;)
Dit zijn allebei dezelfde methode, probleem is dat als ik deze bios flash heb uitgevoerd dat ik bij het herstarten van windows hevige artifacts krijg. Dit zelfs al als ik het scherm krijg te zijn van mijn mobo bij opstarten.
Ik heb die bios flash al een aantal keren uitgeprobeerd met de juiste bios maar het leidde uiteindelijk tot geen succes :/ .
nedernakker schreef op zondag 07 april 2013 @ 08:39:
Let hierbij wel op!

Nvidia heeft het overvoltage op deze GPU's niet voor niets beperkt. De GPU zal met hogere voltages gewoon degraderen en uiteindelijk sneller stuk gaan. Dat in jouw optiek de temperatuur laag blijft betekent niet dat het een vrijbrief is om het voltage te verhogen zonder bijkomende gevaren.

Dus bedenk je goed, je garantie vervalt na zulke modificaties. Dus als het stuk gaat, wees dan ook een vent en ga niet bi MSI aankloppen voor een RMA. Daarnaast zou ik me afvragen waar je het voor doet? Overklokken is leuk, maar met zulke GPU's voegt het voor dagelijks gebruik nauwelijks iets toe aan je prestaties, een 680 is immers snel genoeg voor alles wat je er tegenaan kunt gooien op full HD resolutie.
Dit risico zie ik in alleen had ik er baat bij, voordat ik deze computer uberhaupt samenstelde, om de Msi lightning variant te kiezen aangezien het feit dat deze ten eerste erg koel blijven tijdens hevig gebruik en goed overclockbaar is. Het laatste vindt ik belangrijk om rekening te kunnen houden met nieuwe games die in de toekomst uitkomen en deze meer eisen van een videokaart. Nu is dat natuurlijk nog geen probleem maar ik vind het alvast belangrijk om te zoeken naar manieren om deze kaart sneller te laten lopen :).
Ik begrijp dat de garantie vervalt en dat ik bij het overschrijden van deze grens bij het kapot gaan voor mijn eigen kosten moet opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
F8 of 3A geflasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
Als ik hem flash naar 80.04.09.00.F8 dan krijg ik allemaal artifacts en is er letterlijk niets meer te zien van het orginele beeld.

Nu staat er 80.04.28.00.3A op en werkt naar behoren, de max voltage is daar 1,2120 V en kan vrijwel niet meer de clocks vanaf deze voltage hoger krijgen. Misschien max +20 core / +120 memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
F8 moet je idd niet hebben. Je hebt de unlocked LN2 3A bios nodig zonder voltage limit.
Ik weet niet precies welke je geflasht hebt, maar er staan een paar in er topic.
Welke afterburner versie gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
Deze heb ik geflasht die in de bios staat: 80.04.28.00.3A.

Alleen het probleem bij deze bios is dat hij geen unlocked voltage control heeft. Gewoon nog standaard in msi afterburner +100mV en niet meer. (Voor memory voltage geldt hetzelfde & Aux +50mV max)

Vanmiddag van de meest geupdated versie naar 3.0.0 beta 8 gegaan. Dit was aangeraden door een gebruiker van dat overclock topic. Gek genoeg haal ik nu deze clocks nu stabiel met nog steeds een voltage van 1.212V:
Core: 1319 Mhz
Mem: 3758 Mhz

Bij msi afterburner 2.3.1 haalde ik max:
Core: 1240 Mhz
Mem: 3250 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Dan lijkt het erop dat je gewoon 1.3v tot je beschikking hebt aangezien +100mv in afterburner resulteert in 1.306v onder load.
Ook je snelheid is netjes en past bij een dergelijk voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
Ik zie het nu, ik denk dat ik ook niet veel verder moet gaan aangezien het feit dat gpu nu -80 graden wordt bij 100% load.

Gpu-z geeft nog wel 1.212V aan maar ik pak zo even een voltmeter om dit even te checken of dit wel werkelijk klopt. Core voltage staat trouwens nu 138mV bij wat nogal erg vreemd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Vertrouw nooit op softwarematige voltage uitlezing, pak altijd je dmm, wat T!n0 zegt, het zal niet aan een bios liggen dat je met gelijk voltage verder klokt, er zal inderdaad meer worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
nedernakker schreef op zondag 07 april 2013 @ 19:49:
Vertrouw nooit op softwarematige voltage uitlezing, pak altijd je dmm, wat T!n0 zegt, het zal niet aan een bios liggen dat je met gelijk voltage verder klokt, er zal inderdaad meer worden toegepast.
Inderdaaad :), ik zag net dat het gewoon netjes rond de 1,33V lag.

Het enige wat uiteindelijk heeft geholpen om van msi afterburner 2.3.1 naar 3.0.0 beta 8 te gaan, gek genoeg werkte hier een overclock wel stabiel en reageerde de gpu ook op de voltage verhoging in afterburner.
Iedereen bedankt voor de inzet! ;)

slotje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Mooi om te horen, veel plezier ermee! Mocht je het leuk vinden, draai eens 3dmark op je max. clocks en post het resultaat in het 3dmark topic. Daar kunnen namelijk wel wat meer GTX680 scores bij ;)
Pagina: 1