[Wifi] Seamless Roaming

Pagina: 1
Acties:

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik ben nieuwsgierig naar meer informatie over "Seamless Roaming". IIk twijfel over de correctheid van de term maar wat ik bedoel is het volgende.

Ik zou graag in een toekomstig huis overal goede dekking willen hebben met wifi. Ik kan bijvoorbeeld op mijn zolder een wifirouter/accespoint installeren en in mijn woonkamer. Dan zou ik in feite overal goed wifiontvangst hebben. Het omschakelen van het ene wifinetwerk naar het andere is hier de bottleneck. In principe niet vervelend maar wil er graag meer van weten.

Zijn er router/accespoints die dit Seamless Roaming ondersteunen?

ehhhh..HOI

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
Als ik het correct heb, heb je hiervoor geen speciale functies nodig. Wat je wel moet doen is de WIFI SSID's exact gelijk houden, de zend kanalen gelijk houden en de wachtwoorden. Uit diverse hoeken hoort men vaak dat hetzelfde kanaal selecteren niet werkt, en er juist minimaal 5 kanalen tussen zouden moeten zitten. Met mijn ervaring in dit verhaal deel ik mijn mening van het laatst genoemde echter niet. Misschien dat iemand anders hier de technische achtergrond hier van kan vertellen.

Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door sip5080 op 28-03-2013 18:06 ]

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:20
Ik neem aan dat je er geen draadloze voip telefoons ed op aan sluit, dan wordt het verhaal iets gecompliceerder (en kan ik je minder goed helpen ;) )

Zoals hierboven genoemd, SSID's en beveiligings instellingen gelijk houden. Echter de kanalen niet gelijk!
Dan zitten de AP's namelijk allemaal op hetzelfde kanaal te zenden, en storen ze elkaar. Veel technischer wordt mijn verhaal niet ;)

Verder stelt het voor thuisgebruik niet zoveel voor, gewoon hetzelfde netwerk uitzenden. Welke router / AP je hiervoor gebruikt maakt niet zoveel uit. Verschillende merken is ook geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Whazaer op 28-03-2013 19:24 ]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Heb hier zelf drie router's/AP's staan... allemaal met zelfde SSID en beveiliging maar allen op een ander kannnaal. Telefoons, Tablet en Laptop gaan prima van de een naar de ander zelfs als ik aan het streamen ben.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ok, gemakkelijker dan ik dacht dus. Ik ga het uitproberen :)

ehhhh..HOI

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Het zelfde kanaal op alle AP's hoeft geen probleem te zijn, laten we dat even vooropstellen. Dat is een techniek die ook in het groot wordt toegepast, maar vereist wat planning en goeie hardware. Ik zou aanraden om inderdaad op een ander kanaal te gaan zitten ivm storing. Bijvoorbeeld 1 en 6 of 6 en 11. DIt is natuurlijk een beetje afhankelijk van het wifi landschap om je heen. Een keertje kijken met Inssider kan dus sowieso geen kwaad ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:14
Roaming in WiFi gebeurt puur client-side voor zover ik het begrijp. De enige toegevoegde waarde die de grote WiFi controllers voor grote organisaties hebben is dat ze actief de locatie van clients in de gaten houden en de mogelijkheid hebben om clients te deassociaten om ze te laten hoppen naar een ander AP. Dit wordt vaak gebruikt om de load te balancen. Maar in feite is het dan nog steeds de client die initiatief neemt om te verbinden.

In GSM/3G netwerken is dit weer heel anders, maar daar gaan we het niet over hebben.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Wellicht is het wel goed om aan te geven dat je als je perce op die manier wilt werken het beste 5Ghz routers kunt nemen, aangezien die minder vaak worden toegepast en ook veel minder ver komen zodra ze muren tegen komen. Daardoor heb je veel minder last van buren die je ook nog eens in de weg zitten als je vrije kanalen wilt uitzoeken.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

WhizzCat schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 09:58:
Het zelfde kanaal op alle AP's hoeft geen probleem te zijn, laten we dat even vooropstellen. Dat is een techniek die ook in het groot wordt toegepast, maar vereist wat planning en goeie hardware. Ik zou aanraden om inderdaad op een ander kanaal te gaan zitten ivm storing. Bijvoorbeeld 1 en 6 of 6 en 11. DIt is natuurlijk een beetje afhankelijk van het wifi landschap om je heen. Een keertje kijken met Inssider kan dus sowieso geen kwaad ;)
Vroeger werden inderdaad kanaal 1, 6 en 11 aangeraden om te zorgen voor zo min mogelijk overlap.
Sinds 802.11g worden eigenlijk kanaal 1, 5, 9 en 13 aangeraden.

Het is wel handig om even te kijken/sniffen hoe druk het op welk kanaal is met buren en vervolgens daar zo slim mogelijk omheen te plannen. Zo zitten mijn buren op 1 en zie ik verder heel zwak enkele netwerken verdeeld op 1, 6 en 11. Derhalve heb ik mijn APs op 5, 9 en 13 gezet.

Oveigens is het met 802.11n waarbij je 40MHz kannaal breedte insteld weer aangeraden om kaaanl 3 en 11 te gebruiken. Het lijkt mij alleen niet handig om hier gebruik van te maken omdat overlap/storing alleen maar makkelijker is met zo een groot grequentie bereik.

Zie ook Wikipedia: List of WLAN channels

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1