Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinocheckio
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:55
Hallo allen,

Ik heb het volgende (nogal dringend) probleem:

Eind december heb ik mijn ontslag gekregen. De opzegtermijn ging 1 januari in en loopt dus 31 maart af.
(3 maanden is de wettelijke opzegtermijn in België bij ontslag)
Ik ben dus al 3 maand van het idee dat morgen mijn laatste dag is
Deze 3 maanden waren voor mij een totale tijdsverspilling en heb me elke dag naar het werk moeten sleuren.
Ik moest alleen aan een bureau gaan zitten en werd meestal genegeerd.
Voor alle duidelijkheid: het moment dat ik hier weg ben, ben ik een gelukkig man!!

Toen mijn teamleider deze middag naar huis vertrok vroeg ik of hij morgen op kantoor zou zijn, want het is tenslotte mijn laatste werkdag.
Hij kwam volledig uit de lucht vallen en zei dat ik hier toch nog tot eind april moest blijven.

Na telefonisch contact met de baas gaf die mij gelijk, maar vroeg of ik het toch zie zitten om een maand langer te blijven.
Er is namelijk geen opvolger en al de kennis zou ik nog moeten delen met mijn collega's.
Ik werk namelijk in een klein hoogtechnologisch bedrijf, waar specifieke kennis enorm belangrijk is. Ik ben verantwoordelijk voor verschillende taken binnen een project waar anderen geen ervaring mee hebben.

Als "tegemoetkoming" zou ik 3 weken effectief moeten presteren en een maand betaald worden. Wat ik trouwens wel heel mager vind, als ik bedenk dat ze heel wat meer schade zullen oplopen door de kennis die er plots niet is. Er zijn verschillende, lopende projecten die wel eens uitgesteld kunnen worden hierdoor. Als er daar boeteclausules aan vasthangen kost hen dat een paar maand-, misschien wel jaarlonen.

Ik sta hier uiteraard helemaal niet om te springen. Het enige wat me hier een extra maand kan houden is een belachelijk hoge vergoeding...

Kortom: Kan deze opzeg zomaar verlengd worden of moet ik een nieuw contract krijgen (volgens Belgische wet uiteraard)? Kan ik zomaar een hoog loon vragen? Of moet ik hier zo snel mogelijk weglopen en ze zelf hun problemen laten oplossen?

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De werkgever wil dat je een maand langer blijft. En nu zit jij in een machtspositie, en kan je vragen wat je wil. Als dat 1 maandsalaris per week is, dan is dat simpelweg het aanbod wat op tafel ligt. De werkgever kan dat accepteren of niet. Wellicht sta je nog open voor onderhandelen over het bedrag.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Je hebt die 31 maart neem ik aan op papier staan, en ondertekend? Zo ja, lijkt het me duidelijk genoeg. Dat er geen opvolger is, is niet jouw probleem, maar dat van je werkgever...

Eventueel je rechtsbijstandverzekering even inschakelen? Of even informeren bij de vakbond waar je bij zit? Die hebben meestal ook wel een hulplijn namelijk :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pinocheckio schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:54:
Hij kwam volledig uit de lucht vallen en zei dat ik hier toch nog tot eind april moest blijven.
Moeten is de verkeerde uitdrukking. Mogen is beter :)
Na telefonisch contact met de baas gaf die mij gelijk, maar vroeg of ik het toch zie zitten om een maand langer te blijven.
Er is namelijk geen opvolger en al de kennis zou ik nog moeten delen met mijn collega's.
Ik werk namelijk in een klein hoogtechnologisch bedrijf, waar specifieke kennis enorm belangrijk is. Ik ben verantwoordelijk voor verschillende taken binnen een project waar anderen geen ervaring mee hebben.

Als "tegemoetkoming" zou ik 3 weken effectief moeten presteren en een maand betaald worden.
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Je hebt een sterke onderhandelingspositie, ga het overleg aan :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:07
Zijn er bedragen denkbaar waarbij je dit nieuwe klusje wel met frisse moed kan aanpakken? Vraag dat bedrag.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinocheckio
wildhagen schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:05:
Je hebt die 31 maart neem ik aan op papier staan, en ondertekend? Zo ja, lijkt het me duidelijk genoeg. Dat er geen opvolger is, is niet jouw probleem, maar dat van je werkgever...
Ik heb mijn ontslagbrief 24 december ontvangen, waarin staat dat de opzeg op 1 december begint met periode van 3 maanden. Wat uiteraard fout is, aangezien dit de maand erop begint. Volgens de vakbond wordt er bij deze fout automatisch op de juiste datum (1 januari) begonnen. Zulke administratieve fouten worden hier trouwens constant gemaakt, dus deze hele situatie van vandaag verbaast me ook niet.

De baas geeft me ook wel gelijk, maar het is de teamleider die nu in paniek schiet...
Ze kunnen mij niet verplichten, al kan er bij het administratief afhandelen (versturen C4 en dergelijke) nog wel moeilijk gedaan worden en daar vrees ik eventueel wel voor.
gambieter schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:05:
[...]

Moeten is de verkeerde uitdrukking. Mogen is beter :)
Heb me misschien verkeerd uitgedrukt, mijn teamleider was er gewoon van overtuigd dat ik hier nog een maand langer zou werken.
MrAngry schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:06:
Zijn er bedragen denkbaar waarbij je dit nieuwe klusje wel met frisse moed kan aanpakken? Vraag dat bedrag.
Een maandsalaris per week zou me nog kunnen motiveren. Al zal hij er hoogstwaarschijnlijk alles aan doen om hier achteraf van onderuit te komen. Heb al genoeg problemen gezien bij ex-collega's. Zo'n contract moet ook wel juridisch te verantwoorden zijn, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Waarom niet? Je krijgt in dat geval gewoon een maandsalaris dat toevallig 4x je vorige salaris is.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Mja, lijkt me ook vrij simpel dit.

Morgen gewoon ijskoud mededelen dat als ze je maandag (of ws. dinsdag ivm Pasen) terug willen zien dat ze dan eerst ff een papiertje ondertekenen waarin ze zich contractueel binden bedrag X als vergoeding te betalen. Waarbij bedrag geheel vrij naar jou kan worden ingevuld.

Als t ze te gortig wordt dan tekenen ze niet, en ben je vanaf morgen 17:00 een vrij man ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
De situatie doet me absurd aan.

Je hebt dit op papier staan, dus als je het wel hebt gehad met dit bedrijf kun je morgenmiddag om 17:00 "toedeledokie en tot (nooit meer) ziens" roepen en gaat er van hun kant echt helemaal niks kunnen gebeuren.

Je kunt ze natuurlijk voorstellen dat je best tegen consultancy-tarief in te huren bent (4x je huidige uurloon) zodra ze die vervanger gevonden hebben. Mits je dan nog beschikbaar bent natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42

Onbekend

...

Als je afspreekt om bijvoorbeeld nog 2 weken te werken voor 2 maanden salaris, laat het morgen dan meteen op papier zetten en afhandelen! Anders ben je er dinsdag met een mondelinge afspraak waarna de werkgever zal proberen terug te krabbelen en de voorwaarden te veranderen.

Overigens jij kan eisen wat je wil, maar het is aan jou om te bepalen óf je nog dinsdag terug wilt komen. Als je het totaal niet wil, ben je niet verplicht om een verder contract aan te gaan met jouw werkgever.

[ Voor 12% gewijzigd door Onbekend op 28-03-2013 19:54 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Heb je al nieuw werk? Want waar ik me het meeste druk over zou maken is je recht op een (volledige) werkloosheidsuitkering. Als je een maand een tijdelijk contract hebt kan dat in sommige gevallen niet goed voor je uitpakken. Dat is wat ik zou navragen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:13
Pinocheckio schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:54:
Ik moest alleen aan een bureau gaan zitten en werd meestal genegeerd.
Pinocheckio schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:14:
Ik heb mijn ontslagbrief 24 december ontvangen [..] De baas geeft me ook wel gelijk, maar het is de teamleider die nu in paniek schiet...
Dan moet die baas eens bij zichzelf te raden gaan wat die teamleider allemaal aan het doen is... Als die zijn zaakjes op orde had dan had hij je op 25 december (ok, dat is kerst, maar het gaat om het idee :P ) aan het werk gezet zodat alle kennis z.s.m. overgedragen zou zijn. In plaats daarvan heeft hij je laten vallen als een baksteen.

Heb je al iets nieuws? Ik zat toevallig de laatste 2 maanden van vorig jaar in exact hetzelfde schuitje: Ik ging weg en men kwam er pas op het laatste moment achter dat het misschien handig was als ik zaken over zou dragen...

Ik had 31 dec mijn laatste werkdag, 1 jan begon ik bij mijn nieuwe werkgever. Ik ben heel blij dat ik 2 weken heb gehad om tot rust te komen (heb mijn vakantiedagen deels opgemaakt, deels uit laten betalen)voordat ik bij mijn nieuwe job kon beginnen. Zeker als ik hoor hoe happy je nu iedere ochtend naar je werk gaat is een paar weken / een maand bijkomen een hele goede zaak...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinocheckio
Paul schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 20:22:
[...]

[...]
Dan moet die baas eens bij zichzelf te raden gaan wat die teamleider allemaal aan het doen is... Als die zijn zaakjes op orde had dan had hij je op 25 december (ok, dat is kerst, maar het gaat om het idee :P ) aan het werk gezet zodat alle kennis z.s.m. overgedragen zou zijn. In plaats daarvan heeft hij je laten vallen als een baksteen.

Heb je al iets nieuws? Ik zat toevallig de laatste 2 maanden van vorig jaar in exact hetzelfde schuitje: Ik ging weg en men kwam er pas op het laatste moment achter dat het misschien handig was als ik zaken over zou dragen...

Ik had 31 dec mijn laatste werkdag, 1 jan begon ik bij mijn nieuwe werkgever. Ik ben heel blij dat ik 2 weken heb gehad om tot rust te komen (heb mijn vakantiedagen deels opgemaakt, deels uit laten betalen)voordat ik bij mijn nieuwe job kon beginnen. Zeker als ik hoor hoe happy je nu iedere ochtend naar je werk gaat is een paar weken / een maand bijkomen een hele goede zaak...
We zijn een heel klein bedrijf (10 vaste werknemers + 8 ingehuurden). Mijn baas is met 3 andere (waaronder mijn teamleider) aandeelhouder. Die spannen dus hoe dan ook samen. Op die 2 jaar dat ik daar in dienst ben heb ik al 6 collega's zien komen en gaan, dus ik stel me wel grote vragen bij het algemeen bestuur van het bedrijf.

Ik heb 4 maand met mijn voorganger samen gewerkt om zijn kennis van 5 jaar op te nemen, dan moet er idd wel een deftige periode voor mij zijn om hetzelfde te kunnen doen.

De hele dag heeft de teamleider niks gezegd tegen mij (zoals wel meer gebeurd), dus ik heb nog getwijfeld of ik wel zou zeggen dat ik er morgen voor het laatst was. Anders zat hij morgen ganse dag bij een klant en zou hij raar kijken als ik dinsdag niet kom opdagen.

Als ik dit zo nalees lijkt de hele situatie te belachelijk voor woorden eigenlijk.
Ik neig meer en meer om alles achter mij te laten en na een moment van rust, verder te gaan met mijn leven.
Voorlopig heb ik geen nieuwe job, maar ik ben van plan om komende maanden Microsoft certificaties te halen en ondertussen op het gemak rond te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 14:46

Mx. Alba

hen/die/zij

Tja, het is België dus ik weet niet exact hoe het daar zit, maar:

1) Je contract is gewoon per 31 maart afgelopen. Als ze willen dat je een maand langer werkt zullen ze je een nieuw contract moeten aanbieden voor die periode. Realiseer je dat je een zeer sterke positie hebt in de onderhandeling van dat nieuwe contract! Zij willen je zo graag terug hebben om hun eigen fout te repareren, hoeveel hebben ze daarvoor over?

2) Neem contact op met de nodige instanties om na te vragen wat voor gevolgen het heeft voor je werkeloosheidsuitkering. Als je die extra maand (veel) meer verdient zou het misschien zelfs positief kunnen uitpakken voor je uitkering - zoals gezegd weet ik niet hoe het zit in België. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 09:10
Jezelf verhuren als consultant en daar een leuk bedrag voor rekenen, heb in mijn korte IT carriere dat zoveel mensen zien doen.

Als je kennis echt nodig is, dan betalen ze wel. Ze nemen liever dat verlies dan projecten die niet doorkunnen. Doorgaans is het mislukken van projecten veel kostbaarder en kan dat wellicht ook schadelijk voor het imago van het bedrijf zijn.

Wettelijk gezien sta jij volgens mij in een zeer stevige positie, use it...

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:20
Opzegperiode kan niet zomaar verlengt worden ...

Niet alleen dat ... zomaar gaan werken na je opzeg maakt je een zwartwerker + je bent niet meer verzekerd + ...

Dus maak niet de fout om zomaar te gaan werken maar zet alles op papier.

Maar om het cru te stellen ... ik zou ofwel de deur achter mijn gat dichttrekken en ze laten gaarkoken in hun eigen vet ... zij hebben jou wel ontslagen he ...
Of ik zou eens een contractje voor 1 maand laten ondertekenen als zelfstandige waar ik goed hard doorreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Ik vind het allemaal schimmig.

Ten eerste, je hebt een baas én een teamleider. Dat is erg veel overhead voor een bedrijf van 18 man!
Ten tweede, ontslag op de dag voor kerst. Dat is niet echt handig.
Ten derde, het lijkt alsof er wel werk genoeg is.

Zoals velen stelden heb je een uitstekende onderhandelingspositie. Kijk uit met afspraken over freelancen, ik vermoed dat je werkgever er financieel slecht voorstaat (als in, ze kunnen in een paar maanden failliet zijn). Wordt je een gewoon werknemer/bediende/arbeider/kaderlid dan is dat bovenstaande niet echt een overweging, omdat de uitbetaling bij een faillisement gewaarborgd is. Maar als freelancer ben je dan één van de schuldeisers, en moet je bij een faillisement met de curator in de slag. Probeer dan een soort "tekengeld" of voorschot af te spreken, waarbij ze binnen een week een fors gedeelte betalen. Gebeurt dat niet dan stop je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:18
Hmmm, als je nog geen nieuwe baan hebt, zou ik het maximale uit proberen te halen. Een maand of misschien twee maanden bedingen met een voorafbetaling/tekengeld. Zeker geen zaken over prestatievergoeding of bonus achteraf afspreken, omdat ze dan toch kunnen gaan draaien en je zo snel en goedkoop mogelijk aan de kant willen zetten.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 13:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tegen een [google=freelance tarief]. Daar krijg je wel zin van. Anders zet je daar een ander bedrijfje tussen om de dinge die free rider noem op te vangen.

Vind het hele verhaal dat er geen opvolger is beetje vaag. Want nu hebben die collega wel ineens tijd om jouw kennis op te zuigen?

edit: @en verder veel plezier gewenst, Leg de bal inderdaad maar lekker aan de andere kant.

[ Voor 14% gewijzigd door leuk_he op 31-03-2013 17:36 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinocheckio
leuk_he schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 14:18:
Tegen een [google=freelance tarief]. Daar krijg je wel zin van. Anders zet je daar een ander bedrijfje tussen om de dinge die free rider noem op te vangen.

Vind het hele verhaal dat er geen opvolger is beetje vaag. Want nu hebben die collega wel ineens tijd om jouw kennis op te zuigen?
De mogelijkheid van freelancer heb ik ook nog eens bekeken. Ik heb wel geen zelfstandig statuut en zoiets even snel tijdens het Paasweekend regelen leek me niet haalbaar.

Mijn collega's hadden de voorbije drie maanden ook wel tijd, maar ze dachten waarschijnlijk dat de laatste maand voldoende was. Alleen was die dus voorbij zonder dat ze het doorhadden.

Ik heb gisterenmorgen, na lang twijfelen, definitief de beslissing genomen en het aanbod vriendelijk afgewezen. De onzekerheid en stress zijn me al die moeite ook niet waard. Het feit dat ze deze vraag gesteld hebben (heb ik ook op papier staan), kan me hopelijk helpen om eventuele kinderachtige streken van mijn baas, wat betreft de afhandeling van mijn contract, te counteren.

Aangezien de baas bijna nooit op kantoor is, maar een mailtje gestuurd en een paar berichten achtergelaten. Geen reactie op gekregen. Dit bevestigd nog maar eens dat het goed is dat ik daar weg ben. Ben momenteel dolgelukkig en kijk vol goeie moed uit naar een nieuw hoofdstuk!

Allen bedankt voor de reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

_Arthur

blub

Pinocheckio schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 16:16:
Dit bevestigd nog maar eens dat het goed is dat ik daar weg ben. Ben momenteel dolgelukkig en kijk vol goeie moed uit naar een nieuw hoofdstuk!
Dan heb je zo te zien het enige juiste besluit genomen. Succes met zoeken naar een andere job.
Pagina: 1