Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30
Nvt

[ Voor 102% gewijzigd door fabulaus op 21-11-2014 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 10:17
Mijn eerste vragen zouden zijn:

Waarom wekelijks en waarom niet scrapen?

Als ik een rolschaatswieltje wil dan wil ik dat doorgaans meteen omdat de huidige bijvoorbeeld stuk is. Als er een week tussen de updates zit moet ik eigenlijk alsnog zelf gaan zoeken naar de beste prijs (afhankelijk van hoevaak de prijs flucuteerd).

Bij scrapen wel even opletten hoe fijn de vendors dat vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
Ik ben webtechnisch zeer beperkt onderlegd en zodoende is de term scrapen mij compleet vreemd. Ik zou ook niet weten hoe ik, met mijn beperkte kennis van websites maken, de prijzen automatisch zou kunnen wehalen bij de verschillende aanbieders. Door het beperkte aantal aanbieders en niet dagelijks veranderende prijzen was ik voornemens dit gewoon handmatig te doen. Mocht e.e.a. geautomatiseerd kunnen worden dan geniet dit natuurlijk mijn voorkeur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:06
Scrapen in een methode om automatisch de prijzen te laten bijwerken :)

Of dacht je dat tweakers.net 5 bloedmooie typmiepen in dienst had om de pricewatch permanent bij te werken ;)

Verder vindt ik het een goed idee, ik vraag me alleen af of het daadwerkelijk zoveel toegevoegde waarde heeft, omdat zoals je zelf al aangeeft de prijzen niet tot nauwelijks wijzigen en er maar een beperkt aantal aanbieders zijn.

Maar juist omdat er weinig aanbieders en weinig mutaties zijn is het wel eenvoudig om op te zetten (desnoods handmatig in het begin).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:41
Naar mijn mening is het idee te beperkt om 'leuke' inkomsten te genereren. Je zal ook veel en regelmatig aan SEO moeten doen om een goede positie in de zoekmachines te behouden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:20

Perkouw

Moderator General Chat
Ik ben webtechnisch zeer beperkt onderlegd
Dan zal je dus, nagenoeg, alles uit moeten besteden. Hoe zit dat in je plan ?
Verder is het maar de vraag of het je in dank wordt afgenomen dat je iedereen zomaar opneemt in een prijsvergelijker. Op Tweakers moet je dit bijvoorbeeld ''aanvragen'' en hier betalen ze (de shops zelf) ook voor.

Het lijkt me dat er nogal wat zaken missen aan je plan, maar dat is puur afgaande op je topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:20

rob_erwt

What does this button do?

Grolsch schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:05:
Scrapen in een methode om automatisch de prijzen te laten bijwerken :)

Of dacht je dat tweakers.net 5 bloedmooie typmiepen in dienst had om de pricewatch permanent bij te werken ;)
Was het maar waar, die typmiepen... ;) Maar scrapen hebben wij nooit gedaan hoor. Vroeger gaven onze gebruikers de prijzen door, tegenwoordig leveren shops keurig hun feeds aan en die importeren wij dan in de database.

Scrapen gebeurt over het algemeen zonder toestemming en wordt meestal ook niet zo gewaardeerd door de partij die gescraped wordt. Er zijn mensen/partijen/bots die het bij ons proberen ('handig al die verzamelde prijs data'), maar wij hebben scripts draaien die dit proberen te verhinderen. Slechts bij uitzondering staan we het toe en dat zal voor de meeste websites gelden, ook bij webshops in de 'rolschaats' branch.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
Ik kan met Joomla of Wordpress overweg.. Niet heel geavanceerd maar heb wel vrienden die mij hierbij kunnen helpen. In principe gaat het ook gewoon om een simpele pagina met een tabel met informatie over aanbieder, prijs, verzendkosten etc. Het bijwerken van prijsmutaties kan handmatig, door het beperkte aantal aanbieders is zoiets binnen een kwartiertje te realiseren.
Daarnaast wil ik een blog bijhouden waar ik de uitslagen van testen vermeld waarbij dit wieltje goed naar voren komt en waar ik tips kan geven over montage e.d. alles ter bevordering van de vindbaarheid in Google.

Het toepassen van SEO is natuurlijk van groot belang! Echter verwacht ik wel een behoorlijke goede positie te kunnen krijgen enkel en alleen al omdat ik slechts één product aan zal bieden. Dit in combinatie met teksten en verwijzingen over/naar de testresultaten waarin dit wieltje goed naar voren komt.

Of de aanbieders dit kunnen waarderen is wel een goed punt. In principe is het voor de goedkopere aanbieders natuurlijk gunstig, voor de duurdere zal het vervelend zijn. Doe ik iets fout als ik een dergelijk overzicht zou maken? Kunnen ze hier moeilijk over gaan doen? Betalen voor een prijsverwijzing lijkt mij onzin, Tweakers krijgt juist betaalt wanneer zij iemand verwijzen naar een product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Ik zou eerst eens kijken naar het juridisch vlak hoe dat in elkaar steekt (lees, dat je hier zelf eerst voor onderzoek in doet en hier later met vragen komt omtrent dat vlak). Het lijkt me niet zonder meer de bedoeling dat je gegevens van alle websites combineert en hier een vergelijker van maakt. Dit kan er voor zorgen dat zaken met de prijzen naar beneden moeten en/of dus meer moeten concurreren met hun ''collega's''.

Ik denk overigens dat je het betalen verkeerd leest. Tweakers vraagt geld voor het opnemen in de PW database en men moet dit zelf aanvragen.

Puur zonder onderzoek denk ik dat je dit niet mag doen en hier gezeik mee kan gaan krijgen als je dit dus wel doet. En met name omdat het prijsverschil zo groot is en men nu geen last heeft van elkaar in tegenstelling tot wanneer ze allemaal in een prijsvergelijker terecht komen.

Ik zou je concept eerst eens proberen uit te werken tot een business plan. Dan kom je zelf al genoeg tegen. Wil je dan ''live'' gaan lijkt me de tijd rijp om hier om feedback te vragen. Nu is het meer een idee zonder enige concrete onderbouwing, no offence.

[ Voor 42% gewijzigd door Perkouw op 28-03-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:03
Als er zoveel rolschaatsers zijn, die zo vaak een nieuw wieltje nodig hebben, en als die wieltjes ook nog eens overal op fora worden aangeraden, hoe kan het dan zijn dat al die rolschaatsers niet al lang weten waar ze die wieltjes het goedkoopst kunnen krijgen?

Met andere woorden, waarom heb jij zo lang moeten zoeken naar de goedkoopste aanbieder? Je zou verwachten dat er een subset van verkopers altijd op of rond de laagste prijs zitten, en dat die dus ook vanzelf worden genoemd bij het advies om voor die wieltjes te gaan. Als dat niet zo is, moet je je afvragen waarom dat niet zo is. Is je doelgroep uberhaupt wel te vinden op internet, of rolschaatst 90% rechtstreeks naar de rolschaatsenwinkel op de hoek om even die wieltjes te kopen bijvoorbeeld.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
+1
Dit zijn dus zaken die ik met mijn post ook al bedoel, ik mis bijvoorbeeld een gedegen markt onderzoek.

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 28-03-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 11:37
Perkouw schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:24:
Puur zonder onderzoek denk ik dat je dit niet mag doen en hier gezeik mee kan gaan krijgen als je dit dus wel doet. En met name omdat het prijsverschil zo groot is en men nu geen last heeft van elkaar in tegenstelling tot wanneer ze allemaal in een prijsvergelijker terecht komen.
Waarom zou dit niet mogen? Het is juist omgekeerd, het actief tegenwerken van onderlinge concurrentie mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
timag schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:42:
[...]

Waarom zou dit niet mogen? Het is juist omgekeerd, het actief tegenwerken van onderlinge concurrentie mag niet.
Zie ook mijn ''puur zonder voor onderzoek''. Ik geef dus aan dat dit een aanname is en ik dit verwacht, ik zeg dus niet dat dit zo is. Er zijn genoeg zaken te bedenken waarom dit, mogelijk, niet zou mogen. Of dit nu echter het geval is, dat is de vraag die de TS uit zal moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
Antaresje schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:28:
Als er zoveel rolschaatsers zijn, die zo vaak een nieuw wieltje nodig hebben, en als die wieltjes ook nog eens overal op fora worden aangeraden, hoe kan het dan zijn dat al die rolschaatsers niet al lang weten waar ze die wieltjes het goedkoopst kunnen krijgen?

Met andere woorden, waarom heb jij zo lang moeten zoeken naar de goedkoopste aanbieder? Je zou verwachten dat er een subset van verkopers altijd op of rond de laagste prijs zitten, en dat die dus ook vanzelf worden genoemd bij het advies om voor die wieltjes te gaan. Als dat niet zo is, moet je je afvragen waarom dat niet zo is. Is je doelgroep uberhaupt wel te vinden op internet, of rolschaatst 90% rechtstreeks naar de rolschaatsenwinkel op de hoek om even die wieltjes te kopen bijvoorbeeld.
Door het grote aantal aanbieders en doordat er geen echte uitschieter (al dan niet door fluctuatie) in prijs of volume (marktleider) is bestaat er vooralsnog geen absolute favoriet onder de rolschaatsers. Er zijn wat bekende en wat onbekende webshops maar deze laten verder geen verschil zien in service of kwaliteit waardoor er geen absolute favoriet is. Zodoende zal de prijs dus vaak leidend zijn voor de definitieve keus.

Juist door de fluctuatie en het grote aantal onbekende (moeilijk vindbare) aanbieders is het moeilijk de goedkoopste aanbieder te vinden. Daarnaast zijn er aanbieders die de wieltjes per 2 of per 4 verkopen waardoor het vergelijk nog lastiger wordt.

Het aantal maandelijkse zoekopdrachten en het grote aantal rolschaatsers geeft mij het vermoeden dat mijn website potentie heeft. De wieltjes zijn relatief duur en zodoende beperkt verkrijgbaar bij fysieke winkels omdat er waarschijnlijk weinig marge op te pakken is en de grote concurrentie van internet. De grote verschillen in verkoopprijs onderschrijven dit.

[ Voor 54% gewijzigd door fabulaus op 29-03-2013 01:39 . Reden: Wat duidelijker omschreven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
Nog gegadigden die willen schieten op dit idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Bij dit soort ideeën moet je altijd afvragen hoe succesvol de concurrentie is, en als je geen concurrenten kan vinden, moet je heel nerveus worden. Ben jij nou zo slim of is de rest nou zo dom? Of zie je iets over het hoofd dat iedereen afschrikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
500 000 mensen op rolschaatsen ... eigenlijk wel spectaculair ... ik zie er toch ni niet zoveel als ik in nederland kom ... wat toch zou moeten als 1/40 inwoners zo van de dingen heeft en zo intensief gebruikt dat ze elk jaar minstens 1 wieltje moeten vervangen ...

Bon, heb je op die specifieke fora al gepolst naar de interesse van zo een vergelijkingssite?

Hoeveel ben je bereid / kan je investeren? - tijd is ook geld.
Hoeveel verwacht je er terug uit te krijgen.
Als je die 2 vragen al niet duidelijk kunt beantwoorden - stap er dan ook al maar van af - of bezie het als een hobby-projectje

Op technisch vlak (ik ben professioneel ook bezig aan een crawler)
Hou ook rekening met het feit dat shops je crawler kunnen gaan blokkeren - volg de robots.txt.
Zie dat je de sites niet plat trekt - foutje in je routine die op een google app engine draait bvb kan gevolgen hebben.
Hou ermee rekening mee dat sites wijzigingen kunnen doorvoeren zodat je de prijs niet meer kunt crawlen.
Bvb. Amazon crawlt hun concurrenten - is er een lagere prijs dan bekijkt hun systeem of ze binnen hun marge er nog onder kunnen - zo ja - dan wordt dat volautomatisch toegepast.
De concurrenten bouwen soms dan ook wel trukjes in om die crawler te omzeilen.

Bekijk ook hoe het hele verhaal juridisch zit - dus neem niet teveel data over die je publiceert / let op waar je je plaatjes vandaan tovert / ...

Hoe zie je die blog ... is het mogelijk niet interessanter om eerst die blog uit de grond te stampen en zien dat je daar genoeg interesse mee genereert?
Mogelijk kan je je zo ook wat in het milieu inwerken en bvb. ontdekken dat het interessanter is om ineens een internationalere site te gaan uitwerken - als veel nederlanders online zaken bestellen in duitsland is het namenlijk nogal vrij idioot om alleen maar nederlandse webshops te gaan crawlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 12:38
Je zult inderdaad een Fetcher moeten bouwen.
Ik heb zelf als hobbyproject een volledig managable scraper gebouwd waar je Chinese websites enz. kunt toevoegen, zie: http://www.behance.net/ga...n-Fetcher-Manager/7322857

Vervolgens een ASP.NET webapplicatie gebouwd die de opgehaalde data gebruikt om dingen op te kunnen zoeken (www.xdcenter.com).

Leuk om te doen hoor, maar je verdient er geen drol mee want niemand klikt op de ads. :)
Pagina: 1